Bab1

3K 70 8
                                    

Angin-angin sepoi menyapa rambut Aifah Hanani yang sedang kusyuk mengelamun di bawah sebuah pokok yang kelihatn uzur tapi tetap gigih menyerap makanan daripada porses fotosintesis untuk pembuatan buah manggepal dan daun yang berwarna-warni. Manggepal ialah buah mangga dan epal tumbuh pada pokok yang sama, daun dia ada warna oren, hijau, ungu, pink, biru, kuning dan putih.

Kalau dunia manusia, pokok epal hanya wujud di tempat yang sejuk dan buah mangga serta epal lahir di pokok yang berbeza.

Pokok ini hidup sendirian di sebuah kawasan luas seperti padang. Dihiasi rumput yang lebat berwarna oren keemasan.

Satu tangan menyapa bahuku. Hm, ni mesti budak ni. Aku kakukan badanku. "Woi, Han!" seru gadis yang bernama Qisha. Mata tidak dikelibkan.

Qisha tunduk, "Oi makcik, nenek, bagai anak yang aku sayang, tolonglah jangan pergi tinggalkan aku begitu awal brother, kau tak kesian ke dekat kucing kau dekat belakang rumah tu, yang apa nama dia? Riffah? Nama dia kau bagi sedal kalah nama ayah aku bagi kat aku! Woii bangunlah budak pendek, sengal, perangai tak matang, budak harapan. Untunglah pandaii siak, comel, cantik, lawak.. Ehh, lawa! Oiii Hanani!" bebel Qisha dalam tangisan.

Akhirnya, ketawa aku tersembur. Kurang ajar siot kau kutuk aku, tapi tetap lawak. Tahu takut!

Qisha berhenti menraung. Air mata disapu lembut dengan menggunakan sapu tangan yang gemar dia junjung kemana-mana. Qisha mencubitku, aku mengerang. "Qish!"

Aku membuka langkah berlari di seluruh kawasan berumput horen keemasan yang luas itu. Qisha mengejarku.

Di langit, Deala dan Yuni saling berlumba-lumba dengan menaiki penyapu terbang. Dah dunia sihir, eh dunia magic. Semua pakai magic maa, tengoklah kawasan warna pokok, buah dia, semua unik. Cumanya, penghuni dunia ini manusia biasa yang mempunyai darah berketurunan magic. Orang yang tertentu sehaja.

"Woi seronok main nampak, kanak-kanak rebina?" perli Deala. Yuni meletakkan air yang mereka beli sebentar tadi. "Macam tak kenal Han dan Qish ni, tak matrang lah sampai umur 209 tahun!" ujar Yuni diikuti gelak tawa halus Deala. Ya

Tanganku diletakkan di pinggang, "Ewahewahewah, lama kau hidup sayangku intan payungku. Orang hidup maybe paling lama pun 199 tahun. Tue pun maybe tak boleh buat apa-apa dah, baring je memanjang. Tongkat ditangan, nak apa sebut je sihir tongkat faham!"

Qisha menyuakan tongkatnya ke arah Deala. Eleh, aku kenal dulu ingatkan kayu dahan ranting entah dari mana pihak sekolah cabut. Wush, sekali pegang keras gila! Dia kecil je macam ranting tu, boleh masuk poket. Hari tu aku ada curi-curi teliti tongkat pengetua sekolah a.k.a ketua negara aku ni. Gila weh permata dia kat hujung tongkat kat untuk dipegang tu, diamond dia berkilat habis cantik lah!

Negara, ya negara. Dunia ni luas besar tetapi terbahagi kepada tiga negara iaitu Green City (negara aku), Blue City dan Red City. Tiga negara yang maju dan moden.

Okey, aku cerita.

Kita orang setiap ahli sihir, tak semua ahli sihir jahat okai, dekat dunia magic ni berebut mencari tiga kuasa yang sangat berkuasa.

Green ice, blue fire, red leaf.

Ikut satu kisah dalam buku aku baca, semua ini ada kisahnya tersendiri sehingga menyebabkan dunia hampir hancur. Dan sebab itulah, Green City dan Blue City bersatu mencari kebenaran. Tetapi malang, ahli sihir yang tinggal di Red City ialah sangat bengis, jahat dan kejam!

"Woi manusia! Mengelamun sampai mana dah? Karang termakan tangan tu mana nak sedar kan?" soalan berbaur perlian dari Deala. Heh, budak ni, suka memerli. Hm nanti aku try describe pasal kawan-kawan aku ni.

Aku tersenyum dan meneruskan perbuatan ku. Makan.

Dimana tadi?

Ohya, habis dah kan?

Qisha Masturi, atau nama gelarannya Qish. Seorang yang spesis dengan aku, pendek, tak matang, kanak-kanak ribena. Kawan yang paling rapat dengan aku antara diorang bertiga. Anak kedua, dan mempunyai abang. Berasal dari keluarga berada. Berambut sedikit keriting pada bahagian bawah dan lurus atasnya berwarna coklat terang. Berumur 13tahun sama dengan aku. Lawa, cantik muka babyface tetapi mempunyai kulit yang sedikit gelap, kuning-kuning langsat. Lemah lembut dan sangat perlahan bila berkata-kata.

Nursi Deala, atau Dea. Tersangat matang, hahaha takdalah. Kekadang keluar manjanya susah nak lawan, kalah aku beb kalah. Tinggi banyak daripada aku, taklah banyak mana. Dalam 15cm tingginya dari aku? Hm, berasal dari keluarga berada. Anak tunggal seperti aku. Mempunyai ibu tiri yang kejam bapak siot. Ibu kandung dia dah takda. Hm.... Mempunyai rambut berwarna coklat gelap panjang mengurau hingga ke punggung. Dia selalu tocang. Jadi macam ekor kuda. Sama umur. Cantik muka kelihatan matang. Sangat mementingkan penjagaan muka kulit dan sebagainya. Pedas ayatnya hahahaha.

Yuni Fazwani, ataupun Yuni. Berasal dari keluarga yang miskin, tidak mempunyai ibubapa. Anak yatim piatu. Dipelihara oleh seorang nenek tua yang kaya. Nenek tersebut telah meminangkan Yuni dengan anaknya yang berusia 15tahun pada tahun lepas. Kacak jugaklah. Hahaha. Mempunyai muka yang menarik mulus dan cantik. Tinggi sedikit dari aku dan Qish. Rambut bob paras leher. Suka memakai bermacam-macam jenis sepit di bahagian depan rambutnya.

Aku? Pendek! Tak matang, kanak-kanak ribena! Hahaha, sangat peramah. Banyak mulut wakakakaaa. Lawa, muahahaa. Berasal dari keluarga berada juga dan merupakan anak sulung. Adik? Ada adik kembar tapi mummy dan daddy tak pernah cerita. Tu je la~

Okey done, aku nak kunyah mangga pun tak hadam.

Maaf, abaikan typo😂

Magic World [MALAY]✔Where stories live. Discover now