Kawin Dua

72 3 0
                                        

Aina selepas kematian mak memang kehidupan ayah lain sangat tak makan tak minum dengan betul selalu termimpi mak bawak makan hidangkan atas meja macam raja siap bancuh kopi fav dia dengan roti biskut .

Macam mana lah aku nak buat ayah happy macam dulu waktu mak ada semua mak buat untuk ayah masak dan segalanya siap untuk ayah tapi aku tak macam mak masak pon boleh masak telur je .

Dah berbulan Aina asyik fikir apa nak buat supaya ayah dia tak sunyi sepi selepas 2 tahun mak dia pergi buat selamanya sebab sakit kaki bengkak yang tak baik baik makin lama makin sakit tak boleh berjalan jauh kena duduk rumah je .

Makin hari berlalu Makcik Yatie pon selalu datang rumah bagi makan sedap Aina segan silu nak ambik tapi terpaksa demi ayah dia yang rindu mak masak tapi tak dapat senyum manis dan terus ambik lauk letak atas meja .

Tapi Aina tak tahu Makcik yatie dan santau ayah dia dan mak dia sampai sakit teruk tapi nasip ayah dia baru je kena sikit dalam makanan lauk tuh nampak sedap tapi macam tak Aina pon baca doa tiber cawan atas meja pecah pluk terus rasa pelik tak sempat nak makan lauk terus kena sapu semua kaca yang ada kat bawah .

Merungut pluk tapi terpaksa kemas jugak macamnih ayah makan lah biar adik cuci semua kaca nih takot kena kaki ayah nanti bahaya lepastu adik nak basuh baju nih kejap dah kotor sikit terkena air sirap.

Dah selesai mop semua Aina rasa dahaga tapi takot nak minum air yang Mak yatie bagi dia rasa tak sedap hati pluk biar je lah ayah rasa kesian ayah dah lama tak makan sedap minum sedap semua .

Setiap hari Mak Yatie akan hantar makan tukar lauk macam macam manu ish banyak nye ayah bukan makan banyak nie tapi terima kasih lah sebab susah masak untuk ayah saya Mak yatie dia nampak happy lauk sedap kot .

Takpe lah kesian adik ngan ayah tak makan sedap macam dulu kalau macamtuh Mak yatie boleh hantar setiap hari kalau Mak yatie mnasak lah kan kadang makan luar je dengan aisyah tula takpe makan puas puas .

Tak lama Ayah dia dok sebut nama pluk setiap malam kata nak ajak kawin sampai nak ke rumah sebelah Aina pon dah kalut lock pintu takpe esok kita tanya Mak yatie dia nak tak kawin dengan ayah sekarang dah lewat malam bahaya sunyi kita rehat dulu esok je cari .

Aina pon rasa serbah salah ayah dia macam tak keruan pluk terus dia ketuk rumah Mak Yatie dan tanya kalau setuju untuk kawin dengan ayah dia nasip Mak Yatie pon suka semua terus bincang nak buat apa semua .

Kakak long cakap adik kau percaya ke Mak Yatie tuh akak tak percaya dia boleh jaga ayah kita jangan nak pandai pandai sangat adik nak jodoh kan selidik dulu latar belakang semua anak dia apa semua risau akak nanti .

Alah akak anak dia okey baik macam mak dia selalu hantar makan dekat ayah takpe ini untuk kebaikkan ayah jugak lagipon ayah sunyi kat rumah takde sapa nak teman dia makan tengook tv semua adik kan masih belajar bukan dekat dekat 45 minute jugak lah dari rumah .

Susah kau nak faham nasihat akak kan cuba fikir apa yang akak nak cakap nih kita tak tahu niat manusia lain dekat kita macam mana bukan soal bagi makan ke itu cerita lain adik lagipon kau dah besar boleh faham yang mana baik buruk .

Dah lah akak aku penat nak dengar cakap bebel pasal ayah bulan depan ayah kawin lagipon Pakcik Uda nak urus semua untuk ayah bantu apa yang patut kau nak kau datang tolong sikit buat gubahan bunga ke apa kat rumah .

Ikut kau lah adik akak tak nak masuk campur hal nih kau yang nak sangat pandai lah buat gubahan sendiri akak tak nak masuk campur sakit pala fikir banyak benda aku nak buat tambah lagi dengan hal ayah nih .

Hari dah nak dekat Aina pon cuba call akak dia tapi tak nagkat dah lebih 10 kali nak mintak bantuan gubahan sebab akak dia memang dok buat hantaran kawin online yang simple je memang selalu dapat tempahan hujung tahun .

Sempat usha story kakak dia dok buat gubahan kawin 7 dulang memang lawa sangat simple siap dengan bunga rose semua tapi dia chat guna instagram pluk cuba nasip nasip akak dia reply pliuk dengan nada kasar kau nak apa pluk .

Terus kakak dia sampai dekat rumah cepat kau nak aku buat apa nasip aku nak jaga air muka ayah je kalau tak jangan harap aku nak buat semua nih ish geram aku dengan kau buat keputusan suka je pandai pandai buat tnya lah dulu aku nih boleh lah selidik Mak yatie tuh .

Akak masa tak banyak boleh tak terus buat tangan jaloah macam pro hahahaah sikit .

Kau gelak sakan ejk! mana kau beli nih semua cantik jugak dulang nih lawa simple je bunga nih semua mana kau dapat lawa aku suka lah .

Ibu tiri PendosaStories to obsess over. Discover now