Ganggu (Teaser)

812 16 0
                                    

"Bau busuk apa ni?" Pandanganku melilau. Ketika menoleh ke kanan, satu lembaga melintas keluar dari bilik Along ke stor!


Lembaga persis tubuh remaja lelaki, berambut kerinting tebal, berkulit hitam legam, berpakaian serba putih meragut ketenangan. Aku bangkit dan memadan television. Stor yang berada di bawah tangga tidak lepas dari pandangan aku.


Namun, sekali lagi ada sesuatu menarik perhatian aku. Tombol pintu dipulas dan dilepaskan. Berkali-kali sehinggalah kedengaran engsel pintu berkeriuk, tanda daun pintu ditolak masuk. Kemudian ditolak tutup. Tapak kaki menghentak lantai. Aku yang sudah separuh perjalanan mendaki tangga, menanti. Mataku melirik ke dinding, jam tiga pagi. Seperti kebiasaan aku tahu waktu itu Along sepatutnya sudah berada di rumah.


"Along ke?" Pertanyaan aku tidak bersahut.


Tapak kaki terus melangkah lama dan sepatutnya Along sudah muncul di depan aku. Dari pintu utama yang terlindung disebabkan dinding yang mewujudkan pemisah antara ruang tamu pertama, sepatutnya hanya enam langkah ke ruang tamu tengah.


"Along?"


"Hmmm..."


Sumpah! Suara serak dan aneh, yang aku tidak pernah kenali pemiliknya berjaya membuatkan aku panik. Aku memecut lari menghabiskan dakian tangga dan masuk ke dalam bilik. Belum sempat aku menutup pintu, aku dapat rasakan bahang panas di sebelah tengkuk kiri. Ya Allah, suhu sejuk berubah drastik. Anehnya apabila aku menoleh ke kanan, masih terasa sejuk seperti tadi. Ah! Aku tutup pintu.

~Jika ada rakan2 yang memilikinya, disarankan pinjam dan BACA!~

Seramshit vol. 1Where stories live. Discover now