5/1/2016
.......
فى الامتحان...
حط إيده على بوقه وهو باصص على الورقة بثبات بس بيهمس للى قاعد جنبه اللى بينادوه "الدحيح"
_يسطا أنا مش عارف حاجة ..
رد عليه اللي مركز في ورقته وهو بيعدل نضارته بنفس الهمس
_هقرأ بس الاسئلة وهحاول أقولك
_منين بيودى على فين ؟!
قالتها بتوهان وتوتر وهى بتبص على ورقة الاسئلة
قالت التانية وهى متعصبة من الأسئلة اللى مش عارفة تحل منها ولا سؤال
_ايه العك ده sh it
اما الخامس فكان مشغول مع البنت اللى قدامه بيسألها
_بقولك ..
كمل وهو بيبص على ورقتها وشاف إنها حلت فيها شوية
_السؤال الاول ؟!
بصلها بغل وكره لما عملت نفسها إنها مش واخده بالها معاه ولا سمعاه وخبت الورقة وكملت حل ..
_إكتب يسطا السؤال الاول هيبقى ..
ما كملش جملته والدكتور نادى عليهم ..
_ انتوا الاتنين
_ انا ؟؟
قالها بغباء وهو بيشاور على نفسه
كمل الدكتور وقال
_ اه انت واللى جنبك قوموا اقفوا
_ حضرتك ما اتكلمناش
كمل صاحبه التانى وقال بغباء أكتر
_ كنت بقوله..
فكر شوية وقال
كنت بقوله هات الآله بس
_ هو يقولك وانت تقولى ... ونقعد بقى نقول لبعض
قالها الدكتور بصوت عالى من الغضب
ما قدرش يكتم ضحكته وبدأ يضحك ويصقف
_ حلوة يا دكتور حلوة ..
كل الطلبة فى اللجنة ضحكوا علي طريقة ضحكته وكلامه مع الدكتور
إنت هتستعبط آلة إيه هو إحنا ف هندسة
_ هات الورقة واطلع برا
قالها الدكتور بغضب من برود اللى واقف يضحك
_عايز الورقة خدها هو فيها حاجة مفهومة اصلا .. يالا انا اصلا مش طايقك يا ابو دم سم انت
همس بيها وهو طالع متعصب
_ بتقول حاجة
_ لا بقول إمتحان سعيد
.. زفت على دماغك
***********
خلصوا إمتحانات و إتجمعوا
....
قعدوا على الارض المليانة بالزرع على شكل دايرة بيتكلموا مع بعض
_ ها عملتوا ايه يا شباب في الامتحان ؟
قالتها كارما وهى بتلم الحاجات بتاعتها فى الشنطة وبتطلع فونها
قال آدم .. وهو بيضم حواجبه و بيبص على مروان بتفكير :
_عارف الصخور الرسوبية ؟
بصولوا وهما مش فاهمين قصده وإيه اللى دخل الصخور فى الامتحانات ؟!
JE LEEST
الــــرحــلـــــة
Mysterie / Thrillerخمسة اصدقاء يقرروا الذهاب برحلة ليتغير مسار الرحلة فجاءة فتأخذ القصة منعطف أخر من الاثارة والغموض والكوميديا في مواجهة مصيرهم المجهول ! #بتاعة الرعب ⚠️💀 القصة مناسبة لجميع الأعمار ولاصحاب القلوب الضعيفة :)
