part 1 "عُطل مفاجئ"

759 20 5
                                        

5/1/2016
.......
فى الامتحان...

 حط إيده على بوقه وهو باصص على الورقة بثبات بس بيهمس للى قاعد جنبه اللى بينادوه "الدحيح"
_يسطا أنا مش عارف حاجة ..

رد عليه اللي مركز في ورقته وهو بيعدل نضارته بنفس الهمس
_هقرأ بس الاسئلة وهحاول أقولك

_منين بيودى على فين ؟!
قالتها بتوهان وتوتر وهى بتبص على ورقة الاسئلة

قالت التانية وهى متعصبة من الأسئلة اللى مش عارفة تحل منها ولا سؤال
_ايه العك ده sh it

اما الخامس فكان مشغول مع البنت اللى قدامه بيسألها
_بقولك ..
كمل وهو بيبص على ورقتها وشاف إنها حلت فيها شوية
_السؤال الاول ؟!

بصلها بغل وكره لما عملت نفسها إنها مش واخده بالها معاه ولا سمعاه وخبت الورقة وكملت حل ..

_إكتب يسطا السؤال الاول هيبقى ..

ما كملش جملته والدكتور نادى عليهم ..
_ انتوا الاتنين

_ انا ؟؟
قالها بغباء وهو بيشاور على نفسه

كمل الدكتور وقال
_ اه انت واللى جنبك قوموا اقفوا

_ حضرتك ما اتكلمناش
كمل صاحبه التانى وقال بغباء أكتر
_ كنت بقوله..
فكر شوية وقال
 كنت بقوله هات الآله بس

_ هو يقولك وانت تقولى ... ونقعد بقى نقول لبعض
قالها الدكتور بصوت عالى من الغضب

ما قدرش يكتم ضحكته وبدأ يضحك ويصقف
_ حلوة يا دكتور حلوة ..
كل الطلبة فى اللجنة ضحكوا علي طريقة ضحكته وكلامه مع الدكتور

إنت هتستعبط آلة إيه هو إحنا ف هندسة
_ هات الورقة واطلع برا
قالها الدكتور بغضب من برود اللى واقف يضحك

_عايز الورقة خدها هو فيها حاجة مفهومة اصلا .. يالا انا اصلا مش طايقك يا ابو دم سم انت
همس بيها وهو طالع متعصب

_ بتقول حاجة

_ لا بقول إمتحان سعيد
.. زفت على دماغك

***********
 خلصوا إمتحانات و إتجمعوا 
....
قعدوا على الارض المليانة بالزرع على شكل دايرة بيتكلموا مع بعض

_ ها عملتوا ايه يا شباب في الامتحان ؟
قالتها كارما وهى بتلم الحاجات بتاعتها فى الشنطة وبتطلع فونها

قال آدم .. وهو بيضم حواجبه و بيبص على مروان بتفكير :
_عارف الصخور الرسوبية ؟

بصولوا وهما مش فاهمين قصده وإيه اللى دخل الصخور فى الامتحانات ؟!

الــــرحــلـــــةVerhalen om door geobsedeerd te raken. Ontdek het nu