Part 1

17.9K 529 60
                                    

Bab 1

Aku menapak ke bawah. Aku di sini untuk sambung studi selepas habis sekolah menengah. Universiti aku jauh dari rumah, jadinya aku dimasukkan dalam kategori anak perantau ala-ala lagu P.Ramlee. Nanti raya boleh nyanyi lagu ni.

Impian yang murni

Tinggal menjadi kenang-kenanganku

Hanya rangkaian kata dengan lagu

Dendang perantau..

Eh, itu bukan apa yang patut aku cerita. Lari topik betul. Em, apa kata kita buat sesi pengenalan diri masing-masing dulu. Aku ni bernama Anisa.. Anisa Wardah. Pewwwit, cantik tak nama aku? Bunga lagi tu, beb.. umur, nanti-nanti la cerita. (Ceh, kata sesi perkenalan.) Okay, umur macam biasa la, 19 tahun. Masuk matrik dan kemudian tercampak ke universiti ni. Rezeki ibu yang mengandung dapat anak pandai macam aku. He he.. ye ke pandai, pandai mengarut ye la kot.

" A.A, cepat la, kau ni lambat dah ni!" haa, itu buktinya aku memang pandai mengarut aje.

Itu dia kawan baru aku bernama Shamira. Aku suka aje nak panggil dia Sham Kamikaze, baru rock! Dan dia memang marah sebab orang panggil dia Amira tak pun Shammy. Shammy? (muka sarkastik) Baik Sham Kamikaze kan? Betul?

Dia tarik aku yang masih boleh berkhayal padahal kelas dah nak bermula.

" Eh, relaks la, teman. Baru 9.50 pagi," aku berkata. Baru duk berkhayal tentang diri sendiri di pagi hari yang tenang.

" Weh, nak sampai ke U nanti dah 15 minit. Nak lari naik bukit fakulti lagi dah 8 minit sharp! Pukul berapa sampai ke kelas macam tu?!" wah, singa betina pun kalah!

Aku buat muka derk. Hek eleh, siapa entah yang lambat tadi? Sibuk pakai lip tint lah, bedak asas lah, bedak serbuk lah, haa dah lambat bising kat aku pulak.

" Hey, sayang, aku dah tercongok kat bawah ni dari pukul 9.38, okay? Aku tunggu kau yang tak turun-turun," aku sambung bebelannya. Sikit aje sambung, nada pun slow, steady, macam aku. Yeah, truly me! Cool and steady.

Aku pandang apartment cantik ala kondo tempat aku menginap. Disebabkan universiti tak cukup penempatan untuk para pelajar baru, aku dan beratus-ratus (adakah aku sangat melebih-lebih?), em ratus-ratus dalam dua ke tiga ratus pelajar baru ditempatkan di apartment luar universiti. Satu rumah ada tiga bilik, dua bilik air. Luas dan cantik, siap almari build-in, meja studi dan katil.

Di bawah, ada kolam renang. Nanti rajin-rajin, boleh la aku merendamkan badan di dalam kolam tu, sebab nampak macam sangat nice. Walaupun hari tu aku pernah ternampak ada abang cleaner celup mop dalam tu untuk mop lantai. Perfect! Tak payah bawak baldi ke hulu ke hilir. Jadi, kalau kau rasa gatal-gatal badan, then you know who..

 " Cepat, nanti tertinggal bas!"

" Jalan kaki aje kalau tertinggal, senaman,"

" A.A! No time for your LAME joke!"

" Wow, but we have SO much time for your make-up routine," dia berhenti dan menjeling aku tajam. Aku jungkit bahu dan buat muka 'don't know'. I'm telling you the truth, really.

" Thank God, tak terlepas bas. Abang! Tunggu!" Sham Kamikaze a.k.a Shamira menjerit dengan pitching orang azan pakai mikrofon, sambil terlambai-lambai ke arah bas khas universiti yang dah pun tutup pintu automatiknya itu separuh. Dan dah nak jalan tapi mungkin itulah namanya rezeki, abang yang lebih sesuai dipanggil pakcik itu brek sementara menunggu aku dan Shamira naik. Aku kelelahan berlari, akibat dah lama tak bersenam. Shamira boleh aje relaks walaupun berlari dengan kasut tingginya. Kami masuk dan terus duduk. Shamira berterima kasih yang amat pada 'abang' basnya, siap bagi kelipan-mata-membawa-maut lagi.

Apartment (Kisah Benar) PUBLISHEDWhere stories live. Discover now