Assassin

121 22 42
                                    

Keratan surat khabar tiga minggu lepas aku pinkan di board. Kepulan asap-asap putih dari rokok Marlboro menerawang di udara. Wajah ketiga-tiga mangsa kemalangan itu sudah aku hafal segenap inci butirannya.

Aku membuka butang baju di bahagian kolar atas, membiarkan kedinginan malam menyelinap masuk ke tubuhku yang kepanasan. Otakku yang kusut lekas tenang saat sepasang tangan memicit lembut bahuku.

"Can't sleep?" Bisikan halusnya bergema di serata ruang. Aku toleh kebelakang mendapati isteriku sedang tersenyum manis. Aku menghela nafas berat.

"Abang buntu Risa, dah lama siasatan dijalankan. Tetap tak ada bukti pasal dorang ni," Nafasku memberat, kantukku mula datang. Sudah berapa hari aku tidak cukup tidur. Rokok ditekan di balang kaca dan aku biarkan bara apinya terpadam.

"Sleep baby, you need to rest.." Bisikannya menikam jiwa. Mataku semakin ralit dalam melayar kegelapan. Dia menarikku ke dalam pelukannya. Aku melentokkan kepala di bahunya, membiarkan dia mengusap rambutku perlahan.

"Abang perlukan sedikit lagi bukti.." Ujarku, memejam mata. Tugasku sebagai agen penyiasat tidak berhenti selagi aku tidak menjumpai tubuh mereka. Mentaliti aku semakin rosak, jiwaku turut mengasak. Kunci jawapannya masih belum aku jumpa, di mana? Aku harus menyelesaikan kes ini dengan segera.

"It's okay. Risa tahu apa patut kita buat," Kata-kata Risa sedikit menyentak tangkai jantungku. Segera aku memandang tepat ke anak mata hazelnya. Anak rambutnya yang terjuntai aku kuak kebelakang.

"Maksud Risa?" Dahiku sedikit berkerut. Risa mencapai tanganku dan mengucup jemariku perlahan sebelum dia menggengam jari telunjukku dan menekannya di atas board. Jariku dibawa ke arah artikel yang telah aku pinkan. Ianya berhenti tepat pada lokasi kemalangan tiga pemuda itu tercetus.

Kampung Tempua, Indonesia.

"Now lets go there, baby" Ujarnya.

"Risa, itu kawasan larangan. Abang dah pergi tetap tak boleh masuk juga. Pihak sana tak bagi, dia kata abang fake id," Aku berkata sambil memicit tengkuk yang terasa sengal.

"Abang percaya Risa kan? Kalau Risa kata Risa boleh buat? Abang percaya tak?" Alis matanya dijongketkan. Aku cuma tersenyum lelah lantas mengangguk perlahan.

"I always trust you darling,"

•••

Cermin mata hitam yang disarung itu aku tarik dan masukkan ke dalam poket. Tape kuning mengelilingi di kawasan gaung itu. Suasana di Indonesia agak berbeza tatkala ini. Ianya sedikit sesak dengan pasukan kecemasan yang kehulu-kehilir seperti sate. Aku menapak ke arah pasukan polis yang sedang melakukan tugas mereka di sekitar tapak kemalangan.

"Sawadeekap, I'm Danny, private investigator from Malaysia and this is my wife, chief inspector of police department in Malaysia," Aku menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengan salah seorang pihak atasan.

"Sawadee..what can I help you?"

"Can we take some evidence? We need to do a little research and trust me, we can help find the bodies," Risa mencelah dan mengukirkan senyuman kecil. Aku lihat pegawai-pegawai polis itu berbicara dalam dialek ibundanya dan mengangguk kepalanya ke arah Risa.

Keningku sedikit terangkat. Risa mengenyit mata ke arahku dan membongkok sedikit untuk melepasi tape kuning itu. Aku hanya membuntuti sang isteri dengan kerelaan yang tidak pasti.

'Mentang-mentang bini aku lawa kau kasi lepas gitu. Cis, aku diperdajalkan,' Ronta hatiku kasar.

Van putih yang sedikit remuk masih terletak elok di sebalik semak samun. Kaca-kaca yang bertebaran di atas tanah berbunyi-bunyi tatkala aku melintasi kawasan itu. Kelihatan beg-beg bersepah di tepi van dan cecair merah menghiasi pintu van.

Sapta ImajiWhere stories live. Discover now