(S2) Dragon: The Next Heir ✔

بواسطة Fiya_san

53.5K 4.4K 634

Book 2 of fantasy series. [Book 1: Phoenix: The Legend Power] [Book 2: Dragon: The Next Heir] Setelah keamana... المزيد

Bab-1:Her
Bab-2: Meeting
Bab-3: Wertaz Land
Bab-4: Ariyan
Bab-5: Rayana
Bab-6: Dewi
Meet them
Bab-7: Fight!
Bab-8: Drizzela
Bab-9: Fate
Bab-10: Lily the Phoenix
Bab-11: Nightmare
Bab-12: Hydra
Bab-13: Darkland Secret
Bab-14: Lost History
Bab-15: Battle
Bab-16: The Anchor
Bab 17: Pirates
Bab-18: First Meet
Bab-19: Heart
Bab-20: Sweety Khai
Bab-21: Yin Yang
Bab-22: Roux The Rose
Bab-24: True Love
Bab-25: Dark Knight
Bab-26: Camylia
Bab-27: Poison
Bab-28: Earth
Bab-29: Old Friend
Bab-30: Truth
Bab-31: Come Back
Bab-32: Boyfriend?
Bab 33: Birthday
Bab 34: Alert
Bab-35: Attack
Bab-36: Awakening
Bab-37: Ancestor
Bab-38: His POV
Bab-39: Love?
Bab-40: Draggy
Bab-41: Rael
Bab-42: Jealous?
Bab-43: Tribe
Bab-44: Spirit Forest
Bab-45: Auction
Bab-46: The Alpha
Bab-47: Preparation
Bab-48: Karl
Bab-49: Love and War
Bab-50: Farewell- [End]
Side Story 1
Side Story 2
Book 3

Bab-23: Crown

1.2K 120 35
بواسطة Fiya_san

Kepada yang tidak tahu apa itu baju Renaissance, ini dia.

♚♚♚

ISTANA Wonderland telah dihiasi dengan pelbagai hiasan Diraja dan tampak anggun juga menawan dengan kilauan permata. Petugas Istana memang hebat!

Irene juga tidak ketinggalan untuk membantu dan juga mesti lah dia tidak terlepas untuk mengacau Daryan dan Darwin.

"Rin jangan kacau Yan lah," kata Darwin perlahan. Kesian pula dia lihat abangnya yang dari tadi tidak senang duduk. Bukan apa, setelah dia diangkat menjadi Putera Mahkota, dia akan menjadi lebih sibuk dari kebiasaan. Darwin juga mungkin akan sibuk juga untuk menjadi pengganti Daryan di masa akan datang nanti.

Irene berpusing-pusing atau lebih tepat seperti menari kecil di sepanjang lorong luar bilik Daryan. Prom gown dia yang kembang dan besar itu bergerak-gerak mengikut pusingan. Irene berhenti di bahagian tangga.

"Wah! Cantiknya! Sudah lama Istana ini tidak membuat majlis besar sebegini!" Teruja pula Irene dengan suasana itu. Dengan Kek yang bertingkat dan tak lupa juga dengan Coklat yang direka seperti air pancut!

"Rin? Apa ni, tak manis lah Rin asyik bermain seperti ini. Pergi ke bilik Rin. Sekejap lagi Rin kena ikut tertib tatacara," tegur Luna saat melihat puteri tunggalnya seperti membuang masa sahaja. Dia juga masih sibuk dengan banyak lagi persiapan yang harus dilakukan sebelum matahari menutup tirainya.

"Ish bonda ni. Bosan betul, huwargh!" Badannya direbahkan diatas katil empuk. Siling ditenung lama. Irene sangat suka dengan Istana terbesar ini ataupun dikenal sebagai Istana Wonderland. Tidak seperti Istana Querna. Tetapi kalau mahu dibandingkan, Istana Wertaz lagi cantik!

Irene bangun dari baringan lalu membetulkan sedikit Prom Gown. Matahari sudah hampir terbenam, dan majlis akan bermula sebentar lagi!

Ruangan dewa Istana dituju. Perlahan-lahan Irene mara, semua dayang dan askar menunduk hormat disaat Irene melalui segenap inchi kawasan tersebut.

Bonda kata, pertabalan tersebut akan dilakukan di ruangan tengah tangga dibahagian atas.

"Irene!" Suara yang amat dikenalinya memanggil namanya dari bawah. Irene berpaling dan tersenyum kearah Rayana disampingnya Ariyan yang setia disisi.

Memandangkan orang tua mereka iaitu Miya, Redza, Lizz dan Ray merupakan salah satu pembesar atau pembantu di Istana, jadi mereka dibenarkan untuk memasuki dewan awal dari kebiasaan.

Irene melambai kembali kearah mereka. Dan membuat isyarat 'Kejap lagi' kerana Irene juga perlu menunggu kesemua Raja dan Permaisuri tiba.

Bam!

Pintu dewan Istana dibuka dengan gah. Para tetamu juga memasuki ruangan dewan Istana yang boleh memuatkan seramai lima ribu orang. Mereka bergaul tidak kira bangsawan atau desa.

Kini tetamu berada sebaris di kiri dan kanan meninggalkan lorong ditengah.

"Mengumumkan ketibaan, King Edward dan Queen Eliza dari Kerajaan Wertaz Land!"

Wertaz, laut.

Bunyi trompet bergema tanda untuk mengiringi pasangan Diraja dari Wertaz. Irene sudah berada di kerusi khas untuk Puteri Querna hanya melihat mereka berjalan menuju tahkta mereka.

Dibelakangnya seorang Putera Wertaz iaitu Putera Edhan Leonard juga tidak ketinggalan. Kali terakhir berjumpa Leo adalah sewaktu mereka ke Wertaz Land.

"Mengumumkan ketibaan, King Lucien dan Queen Eliza dari Kerajaan Tressa Land!"

Tressa, udara.

Bunyi trompet sekali lagi bergema disegenap ruangan dewan. Pakaian mereka anggun dan elegan dengan permata emerald hijau menghiasi pundaknya.

Tidak ketinggalan juga Putera Adarlan Lucien dan juga Puteri Adara yang setia mengikuti dari belakang.

King Khai dan Queen Luna sudah bersedia di tahkta mereka bersama Irene disisi.

Querna, darat.

"Dengan segala hormatnya, selamat datang ke Majlis pertabalan Putera Daryan Ralyn sebagai Putera Mahkota bagi seluruh Kerajaan. Dititahkan kepada hamba, untuk mempersembahkan pena dan tinta menjadi perjanjian si Putera Mahkota."

Kertas yang digulung dibuka dan dibaca.

"Putera Daryan Ralyn hendaklah menanggung segala derita dan bahagia. Menjadi pengganti utama King Luke Elane. Ketua dan pemimpin serta penaung Kerajaan, tidak lupa juga kepada Putera Darwin Ralyn," katanya terjeda seketika.

Daryan memejam matanya. Sungguh, ini merupakan sesuatu yang berat. Bagi orang lain, memang seronok menjadi Putera Mahkota kerana mereka akan mempunyai kuasa. Akan tetapi, tanggungjawab itu penting.

Setelah beberapa minit, dia berhenti dari berkata-kata.

Surat itu telah menjadi abu emas dan ditiup angin. Petanda bahwa Daryan sudah bersedia.

"Rin yakin, Yan akan jadi Raja yang paling disegani. Rin yakin sangat," bisik Irene perlahan. Dia duduk menongkat dagu melihat Daryan namun ditepuk perlahan oleh Luna menyuruhnya duduk dengan tegak.

Irene ada dengar, jika sesuatu berlaku kepada Daryan, tempat itu akan diambil alih oleh Darwin. Dan jika sesuatu yang buruk menimpa keduanya... Irene yang mengambil alih segalanya.

Itu tidak penting bagi Irene, kini iris biru bundarnya melilau mencari sesuatu. Dimanakah Ratu Bunian? Ataupun Elf? Uncle Ryan kata, mereka ini sukar bergaul dan sukar dicari juga dilihat.

Matanya disepetkan kearah seorang gadis. Gadis tersebut memegang sebentuk kotak yang seperti dihilangkan Irene dahulu.

Pentadbir Istana mengangkat Mahkota untuk disarung dikepala Daryan. Namun masa terhenti.

Gadis itu melangkah kehadapan. Seperti tiada apa yang berlaku. Dia mara dengan berani. Dia berdiri di tengah-tengah diantara dua tangga yang melengkung. Melihat Daryan yang memejam mata. Dia menukar Mahkota yang dipegang untuk disarungkan kepada Mahkota yang sebenar.

Dia kembalikan Mahkota sebenar.

When the starfall from sky,
Roux the Rose will catch it,

"And the star... Fall now," ujarnya sambil melihat kelangit dan bintang berarak jatuh dari langit menjadi tahi bintang. Dia mengangkat tangannya dan menggenggam. Genggaman tersebut dibuka lalu satu cahaya keluar darinya.

Bintang.

Masa bergerak kembali seperti sedia kala. Dia berada di tempat dimana dia bermula. Dikalangan orang ramai. Itulah kuasa Elf iaitu manipulasi.

When the Red Prince fall in love,
She's the one belong to him.

Daryan membuka matanya. Orang pertama yang dia lihat dikalangan tetamu, ialah gadis itu.

"Princess Rhosyn Roux. The beauty Rose."

Itu yang selalu disebut oleh orang ramai. Dan Rhosyn bertentang mata dengan si Putera merah.

"You know... Whats the meaning of Roux?" soal Darwin kepada Daryan.

"What? Who is Roux?" tanya Daryan kembali. Darwin tersengih.

"Roux is Red. And dont you think it suits with you? Red Prince?" Hujung bibir Darwin ternaik.

"Hey dont call me with that name. Its gross. Red Prince is suits with Rose." Daryan sesar kata-katanya yang terlanjur mula diam.

"Gotcha!" Darwin tersengih lagi.


"Fuh, macam mana perasaan Tuan Putera?" soal Irene, dengan nakal. Daryan tersenyum sinis.

"Jangan sampai beta murka," ujar Daryan tidak berperasaan. Irene mencebik, guna kuasa veto pula.

Daryan melihat dirinya di cermin. The crown was not as he had seen.

Dia menuju kesuatu tempat. Seorang gadis yang dilihatnya mula didekati. Tangannya yang bersarung dengan sarung tangan putih dihulurkan.

"Ah?" Terkejut pula si gadis apabila menerima pelawaan si putera untuk menari. Lebih terkejut lagi si gadis yang lain sudah cemburu dengannya.

"Wanna play hide and seek, Princess Rhosyn?" sinis Daryan. Darah menyerbu di wajah Rhosyn membuatkan kulitnya merah.

"Do you think, red is suits with us?" Rambut merah Daryan dikuak kebelakang. Rhosyn mengemam bibirnya. Malu. Dia tidak pernah serapat ini dengan orang lain. Dia gemar bersendirian.

Daryan menarik tangannya. Mereka menari dibawah bulan purnama. Irene hanya melihat dan tersenyum. Darwin juga begitu. Malu-malu pula, dah pandai abang dia.

Dari jauh Ryan melihat seseorang yang amat dikenalinya. Dia terswnyum nipis dan mengangguk satu kali.

"Irene... Raikarl is here,"

Irene menoleh kearah Ryan sekilas dan melihat kehadapan kembali. Matanya terbuntang. Raikarl kini betul-betul munculkan diri dihadapannya dan menghulur tangannya.

"Wanna dance?"

♚♚♚

To Be Continued...

Read•Comment•Vote

واصل القراءة

ستعجبك أيضاً

4.2K 551 6
Fleurisella bangkit dari mimpi. Hidupnya musnah dalam satu malam. Peristiwa berdarah itu menjadi satu mimpi ngeri. Dendam dan bencimenjadi satu. Dia...
2.6K 161 71
just some random quotes🍃🍀 malay and english👑
44.7K 5.9K 40
Melody membuat dia terluka. Melody mencipta masa silam yang pahit. Melody juga membuat hidup dia tidak bermaya. Tapi apabila dia tersedar semua itu...
70K 6.1K 77
Sequel dari cerita Miss Komander Athena Louisa Turut di featuring watak dari cerita Violet Elliana Iaitu Violet a.k.a MJ Nama yang terkenal di kalang...