Setulus Jรคnji

By -reenn

43.5K 888 137

Thareq | Airis. More

๐’๐ž๐ญ๐ฎ๐ฅ๐ฎ๐ฌ ๐‰๐š๐ง๐ฃ๐ข
1 : โœพ
2 : โœพ
3 : โœพ
4 : โœพ
5 : โœพ
6 : โœพ
7 : โœพ
8 : โœพ
9 : โœพ

๐๐ซ๐จ๐ฅ๐จ๐ 

1.4K 111 13
By -reenn





Thareq | Airis



KAKI bergerak laju sambil mata ralit melilau melihat keadaan kafeteria. Mewah dan kemas. Wajar saja , pesakit pesakit yang dirawat di sini pastinya dari golongan berada.

Sesudah membeli , Airis melabuhkan punggung pada kerusi yang tersedia di situ sebelum menikmati pesanannya. Seketika , deringan telefon bimbit mematikan gerak tubuh Airis.

"Hello..."

"Helloo Mel. Dekat mana? Ni Papa kamu dah sedar. Dia cari kamu."

Suara Puan Rafidah kedengaran di hujung talian. Airis tersentak sebelum bibirnya mengoyak senyum lebar.

"Oh ye ke maksu? Alhamdulillah. Mel tengah makan dekat bawah. Kejap lagi Mel naik." Tidak lama talian diputuskan Airis.

Nafas dihela lega. Syukurlah kalau Inspektor Rizal sudah sedar. Semalam , Inspektor Rizal dilarikan ke Hospital kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya. Syukurlah tiada yang serius.

Sesaat. Airis berkerut.

Entah kenapa dia terasa seperti diperhatikan , Airis toleh ke kanan. Dan serentak itu lelaki yang mengenakan pakaian hospital berwarna turqoise itu memusingkan tubuh tinggi lampainya. Seakan akan tidak mahu Airis mengesan kehadirannya.

Dahi Airis berkerut halus. Tapi..

Siapa?

"Excuse me? Camellia Airis?" Airis angkat wajah memandang gerangan yang menyapanya. Sebaik matanya memandang gerangan yang menyapa. Airis hampir terlopong. Meskipun wajah lelaki itu kelihatan sedikit berbeza dengan sebelum ini. Airis cukup yakin yang di hadapannya tika ini ialah Thaqif.

"Angah?!" Thaqif gelak besar bila melihat reaksi yang dipamerkan Airis.

"Ye. Angah lah ni." Punggung dilabuhkan pada kerusi yang terletak bertentangan dengan Airis.

Taisirna pernah memaklumkan yang Thareq dan keluarganya sudah berpindah ke luar negara selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dulu.

"Mel ni cover lah sikit malu tahu orang lain tengok?" Seloroh Thaqif sambil bibirnya mengoyak senyum mengusik.

"Mel tak kisahlah orang tengok Mel macam mana sekalipun. Ni angah bila balik Malaysia?" Teruja Airis melontarkan soalan. Gila tak teruja? Thaqif sudah dianggap seperti abang kandungnya!

"Dua bulan lebih dah." Mata Airis membulat.

"Lah. Sampai hati tak bagitahu Mel dah balik." Airis tarik muncung. Thaqif tergelak lagi.

"Bukan macam tu Mel. Nak contact Mel pun tak tahu macam mana. Lagipun angah takut Mel dah tak kenal angah. It's been nine years kut! Lama tu..." Terang Thaqif gelabah. Takut juga kalau gadis itu berjauh hati.

"Angah..."

"Angah dengan yang lain dah macam family Mel tau. Tak kan lah Mel lupa." Airis bersuara lagi. Thaqif kulum senyum.

"Mel pun dah macam family angah tau. Angah minta maaf sebab tak contact Mel." Airis angguk sebelum bibirnya mengukir senyum lebar. Siapa sangka hari ini dia akan bertemu semula dengan Thaqif setelah hampir sembilan tahun tidak bersua muka?

"Mel buat apa dekat sini?" Thaqif menyoal musykil.

"Papa Mel kena warded sebab accident semalam." Thaqif berkerut.

"Lah. Habistu keadaan dia macam mana sekarang. Okay?" Airis angguk.

"Alhamdulillah so far okay. Angah pula buat apa dekat sini?" Giliran Airis pula melontarkan soalan. Soalan Airis buat Thaqif tarik senyum kelat.

"Aik? Sembilan tahun tak jumpa dah lupa dah angah kerja apa?" Sindir Thaqif sambil memandang Airis tidak percaya. Seketika Airis teringat sesuatu. Dahi tepuk perlahan. Macam mana dia boleh terlupa yang Thaqif merupakan seorang doktor?

"Eh? Haah lah.. Mel lupa. So angah doktor dekat sini?"

"Yup. Angah minta transfer ke Malaysia." Airis angguk berkali kali. Wajah tampan Thaqif ditenung lama.

"Along dengan mummy sihat?"

"Along alhamdulillah sihat. Mummy..."

"Bie?" Serentak itu Airis dan Thaqif melarikan pandangan pada wanita tinggi lampai yang menegur mereka.

"Eh love , duduklah." Pelawa Thaqif mesra. Tanpa menunggu lama , gadis itu mengambil tempat di sebelah Thaqif.

"Mel. Kenalkan wife angah , Aliya." Mata Airis membulat mendengar pengakuan Thaqif.

"Seriuslah angah?! Angah dah kahwin?!" Airis menyoal tidak percaya. Gila! Tahu tahu je Thaqif sudah berkahwin. Tapi .. kalau difikirkan semula wajar saja kalau Thaqif sudah mendirikan rumah tangga. Kalau tidak salah usia Thaqif sudah menginjak masuk tiga puluh tahun kut! Sesuai untuk mendirikan rumah tangga.

Thaqif gelak.

"Mel ni .. angah ni umur dah berapa mestilah dah kahwin. Ingat angah tak laku macam achik ke?" Selorohnya dengan sisa tawa yang masih ada. Airis ketawa kecil. Sempat Thaqif mengutuk Thareq.

Thareq..

"Siapa ni bie?" Wanita itu menyoal sambil matanya tidak lepas memandang Airis. Cantik!

Airis lempar senyum.

"Awak kenal lah.. Kawan achik , Camellia Airis."

"Oh... ini ke orangnya?" Wanita bernama Aliya itu mencari wajah Thaqif , pandangan penuh maksud dilemparkan. Jelas wajahnya penuh teruja. Thaqif senyum nipis sebelum kepala diangguk.

"Haah. Ini lah Mel." Aliya terangguk angguk sendiri. Wajah Airis ditenung penuh minat.

"Hi Mel , Nur Aliya." Tangan dihulur. Cepat Airis menyambut huluran Aliya.

"Hi kak.."

"Panggil je kakngah , Mel." Laju Aliya membetulkan panggilan Airis padanya.

"Oh .. okay. Hi kak ngah.." Mesra Airis menyapa sambil bibirnya melorek senyum manis. Sempat dia memuji kecantikan yang dimiliki Aliya.

"Tadi kakngah nak cakap apa? Ni ke orangnya apa?" Airis menyoal ingin tahu. Thaqif dan Aliya berpandangan sebelum Aliya menggeleng kecil.

"Tak. Maksud kak ngah , ni ke Mel yang Thareq selalu cerita dulu." Kening Airis berkerut.

"Thareq.. selalu cerita?" Teragak agak Airis bersuara.

Aliya angguk laju.

"Haah. Finally boleh juga jumpa Mel. Cantik.."

"...patutlah achik..."

Thaqif berdehem.

"Love...janganlah Mel tak selesa nanti." Thaqif menegur. Bertambahlah kerutan di dahi Airis. Langsung tidak mengerti maksud pasangan di hadapannya tika ini.

Tak selesa apa?

Baru Airis ingin bersuara , Aliya sudah memintas laju.

"Oh okay.. sorry. Mel abaikan je. Makanlah." Aliya senyum segaris. Airis kulum senyum kelat. Tidak betah pula mahu membangkitkan semula isu tadi.

"Kak ngah doktor dekat sini juga ke?" Airis mencari topik sesudah menghabiskan makanannya. Wajah manis Aliya ditilik. Muda muda dah jadi doktor. Terbit rasa kagum di benak Airis.

"Haah. Kakngah doktor dekat sini. Sama macam angah." Sempat Aliya menjeling Thaqif manja. Thaqif kulum senyum nipis bila menangkap jelingan manja isterinya.

Airis yang melihatnya simpan senyum. Thaqif kelihatan bahagia disamping Aliya. Begitu juga Aliya. Mereka sangat sepadan! Terbit rasa cemburu di hujung hati Airis. Dia wanita , dia juga impikan untuk menyandang gelaran isteri. Namun dia dan Izz..

Deringan telefon bimbit model terbaharu Airis berbunyi buat kali kedua. Airis tersentak. Cepat cepat panggilan itu diangkat.

"Hello?"

"Oh. Okay. I'm on my way."

"Mel dah kena gerak dah ni angah , kak ngah. Papa Mel dari tadi cari." Airis kulum senyum nipis. Thaqif dan Aliya angguk.

"Oh. Sokay Mel. Angah dengan Aliya doakan papa Mel cepat sembuh." Bibir Thaqif kembali merekah melorek senyum manis.

Airis angguk.

"Thank you angah , kak ngah." Airis lempar senyum sebelum punggungnya diangkat untuk berlalu pergi.

"She's beautiful bie. Patutlah achik sayang sangat dengan dia." Tanpa Airis sedar langkahnya diperhati Thaqif dan Aliya.

Thaqif senyum hambar.

"Love..."

"Kadang.. cinta tu tak semestinya memiliki." Ujar Thaqif sambil merenung isterinya lama. Aliya cuma membisu .. cuba mencerna maksud tersirat dari kata kata Thaqif sebentar tadi.

"She's not married yet bie. Thareq masih ada peluang."

"You know him well , love." Ujar Thaqif mendatar. Beberapa saat kemudian Aliya melepaskan rengusan kasar.

"Bie , tak boleh ke awak nasihatkan adik awak tu untuk utamakan kebahagiaan dia dulu? Sampai bila asyik nak mengalah demi kebahagiaan orang lain?" Aliya mula menyuarakan rasa hatinya yang cukup tertekan dengan sikap Thareq.

"Sampai mati." Serentak itu sosok tubuh yang tidak asing itu mengambil tempat di hadapan mereka. Minuman Airis yang masih tersisa selamba disedut.

Well.. we're used to sharing everything , aren't we Airis?

Continue Reading

You'll Also Like

1.8K 152 9
โ•Slow update Redamancy : A love returned in full Kisah ini menceritakan tentang perjuangan seorang gadis bernama Aurora Zahra untuk mendapatkan cinta...
85.2K 4.5K 84
Spin off from NIRMALA KASIH HANAN Alpha woman? Itu adalah nama tengah bagi Nor Izzati Hanani. Wanita terlebih berdikari yang pantang sekali menyerah...
103K 3.7K 72
1๐“ผ๐“ฝ ๐“ผ๐“ฝ๐“ธ๐“ป๐”‚ ๐“ซ๐”‚ ๐“ฏ๐“ต๐“ธ๐“ต๐“ฎ๐“ผ๐”‚๐“ช ๐€๐‹๐„๐„๐’๐€ ๐™๐”๐‹๐€๐ˆ๐Š๐‡๐€ Mempunyai masa silam yang teruk. Dia seumpama iblis bertopengkan malaikat. Namu...
3M 270K 90
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...