CINTA, UNTUK SEKALI LAGI - Ta...

By lilavee

121K 3.9K 626

Kebanyakan kisah cinta romantik bermula dengan 'Love at the first sight' dan berakhir dengan 'they live happi... More

Prolog
BAB 1
BAB 2
BAB 4
BAB 5
BAB 6
Bab 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16

BAB 3

4.9K 197 9
By lilavee




Loceng rehat berdering tiga kali. Anne keluar dari kelas tingkatan 3 Musytari menuju ke arah bilik guru yang terletak di bangunan sebelah. Nasib baik dia ditempatkan di sekolah yang ada bangunan baru dan jenis bersambung dengan setiap bangunan bersebelahan. Tak lah penat nak kena merentas dua tiga blok dan panjat entah berapa puluh anak tangga baru sampai ke satu satu tempat. Memang taubat laa dia takkan pakai heels macam sekarang ni. 

"Hai Anne."

Dia terhenti. Dengar macam suara lelaki yang tak berapa nak familiar. siapa yang tiba-tiba seru nama dia dekat tengah-tengah lorong bengkel RBT yang sememangnya sunyi ni? Hish. Perasaan kau je kut Anne. Dia meneruskan langkah.

"Sombong." Suara itu kedengaran lagi. Kali ini beserta derap tapak kaki yang mendekat dari arah belakang.

Anne memusingkan leher untuk menoleh melihat empunya suara. Seorang pelajar lelaki tinggi lampai dengan rambut undercut yang ternyata menjadi kesalahan oleh seorang pelajar sekolah, tapi budak lelaki berpakaian sekolah tanpa tali leher di depan dia ni tetap maintain selamba menghampiri Anne dengan senyum sumbing di bibirnya.

"Oh. Zakwan. Kenapa ye?" Anne memanggil nama berdasarkan tanda nama yang terletak di poket kiri pelajar lelaki tersebut. Airil Zakwan. Dia memang tak berapa nak kenal pelajar menengah atas dekat sekolah ni sebab dia cuma mengajar dua kelas tingkatan empat untuk subjek Seni dan selebihnya kelas tingkatan 1 hingga 3 sahaja sejak dua tahun kebelakangan ini. Nak kata bekas anak murid beberapa tahun lepas, tapi budak lelaki yang sedang berdiri depan dia sekarang ni, macam tak pernah ada dalam daftar kepala dia pun.

"Janganlah sombong sangat, jalan tu kena tengok kiri kanan jugak."

Anne mengerutkan dahi. Dah kenapa budak ni. Buang tebiat? Dahla tak reti hormat cikgu. Bercakap ikut sesedap rasa dia je. Ingat aku ni kakak sepupu dia gamaknya. Tapi Anne tahu, budak dah besar panjang macam ni tak sama macam budak-budak tingkatan satu dua yang masih kanak-kanak Ribena tu. Mungkin ni spesies terlepas kandang. Bak kata cikgu senior kat sekolah ni waktu dia mula-mula posting dulu, kalau ada yang perangai pelik-pelik atau terlalu pelik tu, kalau tak mampu nak handle, biarkan jelah, jangan dilayan. Maka, Anne ambil keputusan, dia hanya perlu angkat kaki dan jalan.

"Kau ni lawa lah. Body perfect. Tapi sombong."

Anne menghentikan langkah. Terasa menyirap darahnya sampai ke kepala. Biadap! Rasa nak ditampar saja budak lelaki bermulut celupar itu. Baru sahaja dia hendak berpusing menjawab..

"Airil. Dari tadi aku tunggu kau dekat bilik disiplin, kau tak muncul-muncul kan."

Anne menarik nafas lega dengan kemunculan Ustaz Safuan yang muncul yang entah dari mana menyelamatkan keadaan itu. Kalau terlambat tadi mungkin Airil tu dah makan heels 5 inci di kaki Anne ini agaknya.

"Budak tu lain macam sikit. Baru pindah. Mak ayah bercerai, kurang kasih sayang keluarga agaknya." Ustaz Safuan bersuara sedikit rendah selepas Airil berlalu dari tempat mereka berdiri ketika itu.

Anne sekadar mengangguk. Perkataan cerai yang keluar dari mulut ustaz itu membuatkan hatinya pedih tiba-tiba. No wonder... haih.. budak-budak sekarang. Susah nak cakap.

"It's okay. Terima kasih ye Ustaz. Saya jalan dulu." Anne melemparkan senyuman segaris pada ustaz berjambang nipis yang lebih kurang seusia dengannya itu.

"Susah jugak jadi orang cantik ni kan? Anak murid pun berebut."

Langkah Anne terhenti kembali.. Aduhai, bila lah dia boleh nak sampai ke bilik guru dan pergi makan kalau macamni. Anne berpura-pura tak dengar dan angkat kaki untuk berlalu. Puas dia berdoa dalam hati, semoga tak ada manusia lain dekat situ yang dengar apa ustaz Safuan ni cakap. Sekejap lagi datang pulak masalah lain.

Dan, memang betul pun.. belum sempat Anne nak melangkah lebih jauh.. satu suara sumbang kedengaran menambah rencah.

"Pembetulan ustaz, janda muda.. cantik pulak tu.. siapa tak berebut.. ustaz pun, kalau nak... kena bersaing laah ye takk."

Ayat yang keluar dari mulut kak Maimon, kerani pejabat yang dah hampir nak pencen itu membuatkan Anne menggenggam penumbuk dalam diam. 'Sabarr Anne.. sabarrr... not worth it..' dia memujuk hati sendiri dan berlalu meninggalkan tempat kejadian. Sampai bila entah agaknya dia kena bersabar dengan mulut-mulut longkang tak berinsurans macamni. Sekejap lagi, naik ke pejabat entah apa lah cerita tabloid yang keluar untuk halwa telinga manusia-manusia dahaga gossip dekat sekolah ni.

'Anne menggatal dengan ustaz Safuan.'

'Perangai janda memang selalu macamtu, tunang orang pun nak disapu.'

Haih...

Elok-elok dia dah berniat nak turun ke kantin tadi, terus putus selera. Bila loceng balik nak bunyi ni?

__________________________________

"Nur Aini Dahlia Binti Mohd Asyraff, aku ceraikan kau...dengan talak satu."

Matanya dipejamkan. Nafas ditarik dalam, dan dilepaskan kembali. Terasa sempit dadanya menahan rasa. Hampir 5 tahun dah berlalu, sejak dia ucapkan lafaz paling menyiksakan itu di depan semua saksi di mahkamah.... Tapi dia tak tahu kenapa, rasa sesak yang dekat dalam ni, tak pernah hilang. Teringat perbualannya dengan kawan baiknya Fazlee waktu minum petang di Pelita petang tadi.

"Dalam banyak-banyak tempat, kau orang akhirnya jumpa balik dekat kenduri kahwin jugak kan? Suratan atau kebetulan ek? Fazlee mengusik sambil tersengih-sengih. Alan rasa macam nak simbah je teh panas dekat depan dia waktu tu.

"Aku curious ni.. nak tahu...did you... by any chance... making eye contact dengan dia waktu tu?"

Alan angguk perlahan mendengar soalan yang keluar dari mulut Fazlee. Dia ingat lagi, dua saat dia bersabung pandang dengan wanita berwajah manis yang tak pernah luput dari ingatannya itu.

"Aini Dahlia... as we both know her.. dia buat sardin macam tak kenal aku pun."

Fazlee ketawa. "Muka dia je sardin. Kat dalam tu entah macam mana agaknya. Umi cakap balik tu seharian dia berkurung dalam bilik."

Alan mengacau teh halia yang dah berbaki setengah di dalam cawan. Dalam banyak-banyak perkara yang berlaku lepas berpisah dengan Anne dulu, dia rasa beruntung sebab ada kawan macam Fazlee ni. Walaupun yang kena cerai dengan kawan baik dia tu adik dia sendiri. Fazlee sejenis yang tak ikut emosi. Mungkin juga yang lebih tepat, sebab Fazlee Fauzan ini seorang saja yang tahu apa yang sebenarnya terjadi disebalik kisah cinta tragis Alan dan Anne ketika itu.

"Actually kan.. aku pun pelik sebenarnya bila umi bagitau Anne terima tempahan buat kek kahwin anak cikgu sekolah dia tu. Masa kenduri aku dengan Wany bulan lepas tu pun, dia buat sebab dia malas nak belikan aku hadiah kahwin lain. Itu pun berpuluh kali dia minta Wany janji jangan bagitau siapa buat kek tu kalau orang tanya."

Alan hanya mampu diam.. Anne memang sungguh-sungguh nak buang dia jauh-jauh dari hidup. Sampai sanggup korbankan satu-satunya bisnes, passion dan hobi yang paling buat dia gembira suatu ketika dulu.

"Mungkin sebab dah tertulis takdir nak bagi kau orang jumpa balik agaknya.." Rendah Fazlee bersuara.

"Jangan merepek Lee."

"Mengaku jelah, kau memang tak pernah move on pun sebenarnya dari adik aku tu kan?"

Dan disebabkan sebaris ayat Fazlee itu jugak, penyudahnya Idlan Zuhairi termenung sendiri dari balik rumah petang tadi membawa ke malam.

__________________________________

"Habis tu kau diam je?"

Anne hanya mengangkat kening sedikit. Cheesy beef meatball yang baru dihantar pelayan restoran itu sebentar tadi dicucuk dengan garfu lantas di sudu ke mulut. Sedap. Ni yang dia suka ajak Syifa makan kat sini, walaupun sekadar restoran western biasa, rasa masakannya tak pernah mengecewakan. Dia pantang sikit kalau orang buka kedai beria lepastu rasa makanan entah apa-apa.

"Kalau aku jadi kau Anne... budak kurang ajar tu, dengan Kak Maimon, dengan Ostad perasan tu pun aku tapakkan heels dekat muka tau!" Syifa meluahkan rasa tak puas hati selepas mendengar cerita Anne tentang apa yang berlaku dekat sekolah siang tadi.

Anne hanya mencebikkan bibir. "Aku memang terfikir nak buat macam tu pun tadi.. tapi aku malas nanti masuk suratkhabar aku jadi popular sangat.. artis pulak marah kat aku." Dan dia ketawa sendiri lantas menyisip jus epal dari dalam gelas dihadapannya.

Syifa hanya mampu menggelengkan kepala. "Aku rasa Ustaz Safuan tu memang ada hati dekat kau lah. Dari kau mula posting dulu dia cuba nak 'try' kau kan."

"Tu sebelum dia tau aku ni janda." Anne menuturkan perlahan perkataan janda itu. Entah kenapa, hatinya rasa pedih bila lidah sendiri menuturkan title yang dah disandang dengan jayanya sejak lima tahun lalu itu.

"So, kiranya kau pun memang ada hati kat dia jugak lah?" Syifa menarik pinggan berisi meatball di hadapan Anne, di sudunya sebiji meatball yang disaluti keju cair itu ke dalam mulut. Dia tahu sangat, Anne ni kalau makan bukannya pernah habis walaupun dia yang beria-ia ajak orang keluar makan.

"Hey, dia dah bertunanglah. Kau ni kan..." Anne mengetap gigi.. geram dengan Syifa yang dia tahu sengaja hendak menguji emosi dia malam-malam macamni.

"Kalau dia tak bertunang, kau akan terima dia?" Syifa masih taknak kalah nampaknya.

Anne menyandarkan tubuhnya di kerusi. "Seriously Cik Norul Syifa?.. macam lah kau tak tau Ostat ostat ni....totally not my type." Anne menggolekkan bebola mata ke atas.

"Yelah, memang lah.. sebab taste kau.. dulu.. kini.. dan selamanya...peguam sorang tu je.. kan.. kan?" Syifa menjelirkan lidah sambil ketawa. Tanda puas hati dapat checkmate seorang Aini Dahlia yang keras kepala itu malam ni.

"Syifa!!! Kau .... balik jalan kaki!!"

Continue Reading

You'll Also Like

703K 60K 127
Target dakwah bukan untuk menyentap, tetapi untuk menyentuh. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 26/6/16
31.2K 2.9K 38
[PEMENANG WATTYS 2020] ✔️ [TERBIT VERSI BUKU - MAWADDAH ILMI INGIN PULANG - IMAN PUBLICATION] ✔️ "Your childhood could have been affecting you so dee...
24.5K 1.9K 14
this book includes; ↺ rants ↺ unreleased story pieces ↺ prompt writing ↺ others
41.3K 1.6K 22
Dear Mr. Pringles, namaku Yana. Aku lebih tua darimu 5 tahun. Tetapi yakinlah, aku mampu menjagamu! 👑 1 #zine kategori 23.2.2019