Can I love you,cousin?

By HanNeysa

164K 9.3K 599

"Pissed off.Really,you know!" "Then should i kiss you?" "You!!" "Why?Healing function." Kata orang,tak enak k... More

This is Iman!
Dia?
Rasa
Lelaki ini
Senyum
Marry Him
Stalk
Talk
Lamar
Jealous?
Accept
So Gut & Wed
Pervert
Lucky
Teacher
Are you still waiting?
Baby,bad Boy
First Date
A Sign,postcard
Pregnant
Malu
No but handsome.
Trauma
Complicated
A meeting
That Day
Elevator Lady
Behave
Again,postcard
Have you?
Ice cream
Another Boy
Boy,huh?
Encounter
Encounter 2
Masanya
Hospital
Baby
Baby 2
Letter
Mommy
Confess
Little truth
A Call
Our Story
Reunion
Emel
Meeting
Meeting 2
Missing

Guests

4K 208 0
By HanNeysa

Hai,asslamualaikum.First of all,I'm sorry because I didn't update recently.Knowing that there are people who wait for the next chapter,I could not help but to smile like an idiot.I will appreciate it if you guys would like to comment or voice your opinion.
Anyway,enjoy!

***

Iman membuka ketuhar dengan perlahan-lahan.Bau enak kek yang sudah masak meruap-ruap keluar dari ketuhar,membuatkan Iman tersenyum sendiri.

Iman mengeluarkan kek tersebut sebelum dipotongnya cermat lalu dibawa piring tersebut ke ruang tamu.

"Boy..?"Iman meliarkan matanya ke seluruh ruang tamu.Kelibat Lay tidak kelihatan di mana-mana memaksa Iman menapak ke dalam bilik mereka.Kelibat suaminya itu masih tidak kelihatan.Iman memuncung sendiri apabila dia baru sahaja teringat bahawa Lay ada menyapanya di dapur tadi.Katanya,dia perlu keluar sebentar.Iman melepaskan nafas sebelum dia berjalan mendekati meja kerja Lay.Laptop Lay yang masih terpasang menandakan bahawa dia keluar dalam keadaan tergesa-gesa.Iman menghela nafas lalu dia menatap skrin laptop Lay untuk memastikan tiada dokumen penting tidak tersimpan supaya Iman dapat mematikan laptopnya.

Selalunya apabila Iman tersedar pada lewat malam dan mendapati Lay meninggalkan laptop terpasang,itulah yang sering dilakukan Iman.Memandangkan Lay tidak menyatakan bantahan atas perbuatan Iman,Iman tidak kisah sekiranya Lay tidak memberi keizinan untuk menyentuh barang pribadinya.
Namun,baru sahaja Iman ingin berbuat demikian,matanya terancap di skrin laptop Lay.

"Tiket flight online?"Iman menyentuh alisnya.Dia pantas memeriksa lokasi tiket tersebut.Sekali lagi Iman menggaru lembut alisnya.Tiket itu berlokasi ke Kobe,Jepun.Sebuah tempat yang begitu sebati dengan Iman.Juga sebuah tempat di mana,Iman belajar memaknai kehidupan.Di situ,Iman belajar memghargai dan mencintai seorang insan.

Iman kembali ke dapur setelah Iman bercadang untuk tidak mengusik laptop Lay kali ini.Dia menghabiskan potongan kek yang dikeluarkan dari ketuhar sebentar tadi.Seketika Iman mendengar deringan telefonnya berbunyi.Pantas Iman mencapainya. Dia melihat gerangan empunya nama yang membuat panggilan.Boy.

"Hello?Assalamualaikum."Iman memulakan bicara. "Hah?"Iman mengerutkan dahinya.

***

Syad tersenyum apabila dia melihat kelibat Iman menatang dulang berisi minuman menghampiri. "Let me help you."Syad pantas berdiri mendekati Iman bagi mengambil dulang minuman.

Iman cuba mengelak sambil tersenyum. "No,it's okay.I can do it.".Syad tidak kelihatan seperti mempedulikan kata-kata Iman sebaliknya dia tetap mengambil dulang itu daripada Iman.Iman terpaksa mengalah.Perlahan-lahan Iman begerak ke sofa lalu duduk di sisi Lay.

Di hadapannya,terdapat dua jejaka yang tampan sedang merenung ke arahnya yang membuatkan Iman serba tidak keruan.Jejaka-jejaka itu merupakan Syad dan Ben,sahabat-sahabat baik Lay.

"So,how's life,bro?"Soal Ben memecah kesunyian.Dia mencapai gelas minuman di hadapannya. "Good."Balas Lay ringkas.Iman cuma menyimpul senyum.

"You make it?"Soal suatu lain yang datang daripada gadis yang duduk di hujung sekali di antara mereka sambil menunding jari ke arah piring kek.Ya,Iman perasan akan kehadirannya dan Iman masih ingat gerangan nama gadis itu,Lydia.Iman mengangguk, "Yeah,I just baked it just now."Balas Iman disambut tawa Syad. "Jadi kitaorang datang ni ontimelah!Lucky man,Lay!You have a good wife."Balas Syad menerima senyuman Iman.

"So,how come you guys are here?"Soal Lay mengembalikan tumpuan semua orang.Iman turut tertarik untuk mengetahui memandangkan dia menerima panggilan daripada Lay sebentar tadi yang menyatakan bahawa Lay sedang menuju ke lapangan terbang bagi menjemput rakan-rakannya.Melihat kepada raut wajah Ben,Iman yakin dia bukanlah orang tempatan.Melihat kepada kulitnya pula,Iman mengagak bahawa Ben berasal dari Australia.Lydia pula ialah wanita berbangsa cina yang berasal dari Malaysia.

"I want to meet Lydia's parent."Balas Ben sambil menghela nafas. "You made me do this,babe."Kata Ben lagi sambil memandang ke arah Lydia.
Ucapannya berbaur nada mengeluh. "Of course you should,Ben.They are dying to meet you."Lydia membalas sambil membetulkan posisi duduknya.

Tidak dapat Iman nafikan kecantikan gadis kacukan Melayu-Cina ini.Namun,Iman sedikit gelisah melihat pakaian yang dikenakannya yang membuatkan tubuhnya kelihatan sangat terdedah.

"So,I asked Syad to come to the airport for picking me up but he called you instead."Ben melunjurkan kakinya,sengaja membiarkan kakinya berlaga dengan Syad.Syad tersengih. "I just want the three of us to gather again.Come on,I'am doing my best as a very nice buddy."Iman memerhati Lay bagi melihat reaksinya.

Lay,masih sahaja dengan wajah bersahajanya.Namun,Iman dapat mengagak bahawa Lay sebenarnya sangat gembira berjumpa kembali dengan rakan-rakannya."Iman,did Lay do any harm to you?"Soal Syad menerima tawa Iman.Lay kelihatan memejamkan matanya sebentar sebelum merenung tajam ke arah Syad.

"Look at how he's eyeing me.I guess he did not then."Syad mencebik kepada Lay.

"Boy,Iman dah prepare meja."Bisik Iman.Lay mengangguk sebelum mengajak rakan-rakannya ke ruang makan.Iman menghela nafas.
Mujurlah dia sempat menyiapkan hidangan sementara Lay menemani Ben untuk check in di hotel.Mereka segera ke sini bagi makan malam bersama.

"You cooked all of these?"Soal Lydia apabila dia mengambil tempat di sebelah Iman.Iman lambat-lambat mengangguk. "Yeah,I'm sorry if my cooking is not that good.I cooked it super quick."Iman tersenyum.

"I thought Lay hire a maid but I guess he don't need it anymore."Lydia mengambil tempatnya tanpa memandang ke arah Iman.

Iman menelan liur lalu cuba untuk tersenyum.Alahai,Lydia.Mengapalah dia perlu berkata sebegitu?

Iman bagaimana pun bangun bagi menuangkan jus oren kepada tetamu-tetamunya.Syad segera datang membantu Iman. "You don't have to do it,Lay's wife.You're the lady boss here and let me do it."Kata Syad yang pasti Iman terusik dengan kata-kata Lydia membuatkan Iman mengetap bibir sebentar.Dia tersenyum tawar kepada Syad.

"No,you guys are my guests so of course I should."Balas Iman semula.
Syad tersenyum lalu mengambil gelas yang sudah dituang jus oleh Iman.Dia membantu Iman menghulurkannya kepada yang lain.Lay yang muncul daripada dapur dengan sesuatu di tangannya hanya memerhati.

Suasana di meja makan sedikit sunyi sewaktu semua orang menjamu selera.Iman tidak dapat menumpukan perhatiannya terhadap makanannya.
Dia sedikit gelisah sekiranya rakan-rakan Lay dapat menerima masakannya.

Sewaktu Lay memberitahunya bahawa rakan-rakannya akan makan malam di sini,Iman sudah tidak keruan untuk memasak jadi dia menyoal Lay.Kata Lay,rakan-rakannya boleh menerima masakan melayu dengan baik.Namun,Iman mengambil inisiatif untuk memasak masakan dengan citarasa umum iaitu spagheti dan ayam panggang.

Lay mencuri pandang ke arah Iman.Dilihatnya pinggan Iman tidak kelihatan terjejas dengan ketara.Lay sedar bahawa Iman bimbang dengan penerimaan rakan-rakannya.Terbit rasa bersalah dalam dirinya apabila dia menyebabkan Iman terpaksa berhempas-pulas di dapur sendiri.Lay mencapai gelas Iman lalu diisinya dengan jus. "Eat up."Kata Lay sambil meletakkan gelas itu di hadapan Iman.

Syad berdehem lalu tersengih ke arah Lay yang hanya kelihatan bersahaja."I think I'm witnessing the coldest guy that I have ever known,taking care of his wife."Ben bersuara sambil memandang ke arah rakan-rakannya.

"You know what,honey?That's the power of marriage."Balas Lydia sambil tersenyum sinis. "There you go again.."Ben mengerutkan dahinya.
Iman dapat melihat riak Lydia yang ternyata terkilan dengan reaksi Ben.

Seusai menjamu selera,Iman memilih untuk berada di dapur sementara mengemas apa yang perlu.Sewaktu dia membuka pili paip,Iman teringatkan kata-kata Lydia.Iman tidak suka akan sisi dirinya ini.Iman tidak suka apabila dia mudah tersentuh dengan sesuatu perkara yang remeh.

Namun,sejak kebelakangan ini,dia menjadi lebih sensitif.Dia tahu bahawa Lydia memaksudkan bahawa posisinya di dalam rumah ini hanya kelihatan sebagai orang gaji.Tanpa sedar,mata Iman berair.Apabila dia memikirkan hari-harinya yang berlalu,Iman semakin teresak.Setiap hari,Iman menguruskan kerja rumah.Dia cuba untuk memenuhi semua keperluan Lay,namun tidak pernah terlintas di dalam fikirannya bahawa tempatnya di sisi Lay hanya setaraf seorang pembantu rumah.

Bagai disampuk,Iman pantas menyeka air matanya daripada jatuh.Iman sama sekali tidak akan membiarkan dirinya dipandang rendah.Iman menepuk dadanya perlahan.Ya,mengapa dia perlu memepedulikan kata-kata Lydia yang mungkin hanyalah gurauan semata sedangkan Iman lebih mengetahui perkara sebenar.Iman tersenyum sambil mengusap pipinya, 'How foolish I am.'

Di suatu sudut,Lydia memerhatikan Iman.Dia dapat melihat wajah muram Iman sebelum dia kembali tersenyum.
Lydia melepaskan keluh.Terbit rasa bersalah di dalam hatinya.Dia kemudiannya melangkah ke ruang tamu bagi mendapatkan Ben.

Dilihatnya,Ben sedang bergurau senda bersama Syad dan Lay.Apabila Lydia melihat ke arah Lay,dia perasan bahawa lelaki itu kelihatan tidak berminat dengan perbualan rakan-rakannya.Dia akui bahawa Lay jarang sekali bersuara.Namun kata Ben,
hanya dia dan Syad sahaja yang memahami Lay.Melalui bahasa badan Lay,Lydia tahu lelaki itu sedang menanti kehadiran isterinya di situ walaupun dia masih kelihatan tenang.

Suatu fakta yang membuatkan Lydia kurang senang dengan Iman sejak pertama kali dia melihat Iman di hari perkahwinan mereka iaitu perkahwinan.Lydia cemburu dengan keanggunan dan kecantikan Iman pada hari perkahwinan Iman.Lydia cemburu melihat cara Iman dilayan oleh orang sekelilingnya.Iman dilayan dengan rasa hormat.Lydia mengidamkan sebuah perkahwinan dengan lelaki yang dicintainya.Dia ingin dilindungi,dihormati sebagai seorang wanita yang mempunyai nilai.Namun,apa yang menjadi retak di dalam hatinya ialah Ben tidak berminat terhadap alam perkahwinan.

Lamunan Lydia terhenti apabila kelibat Iman kelihatan.Iman mengambil tempat di sisi Lay.Lay tersenyum segaris melihat ke arah Iman.Iman membalasnya.

Kian malam berganjak,Syad dan Ben mengambil keputusan untuk pulang.

"Don't you really want to hug me,for last maybe?"Ben tersenyum.Lay menggeleng perlahan lalu dipeluknya sahabat itu.

"Hey,Lay."

Lay mengalihkan pandangannya terhadap Lydia.Gadis itu mengjongketkan keningnya sambil memerhati ke arah Iman.

"Your wife..."Lydia merenung ke arah Iman sambil tersenyum sinis.

"She's pregnant,right?"Soal Lydia membuatkan Ben dan Syad masing-masing memandang ke arah Lay.Lay terdiam buat beberapa ketika sebelum dia mengjonketkan keningnya.

"Yeah."

Jawapan Lay membuatkan Ben dan Syad terlopong. "Woww,man..!So fast so good!"Usik Syad yang membuatkan Iman mengetap bibir,menahan bahang di muka.Ben pula menepuk bahu Lay, "I...really didn't...expect this!You're the first father among us..!"

***

Bella menekan butang lif.Sewaktu lif hampir tertutup,ada tangan sempat menahannya lalu memboloskan diri ke dalam lif.Bella melangkah ke belakang,tidak ingin bersesak di kalangan mereka.

"I will be a driver for you guys before the car arrive."Kata seorang lelaki tersebut kepada seorang lelaki lain. "Yeah,for sure."Seorang wanita pula menyampuk.

Bella hanya memerhatikan mereka tanpa rasa minat.Dia mengeluarkan telefonnya."Ben,I think you should tell your girlfriend about something."
Bella tersenyum sinis. 'Is it a love triangle story or something?'Fikirnya sambil membelek skrin tefonnya. 'Somehow,these people seemed familiar..'Bisik Bella lagi.

"Be nice to her."Lelaki yang sama bersuara lagi. "Be nice?Who you think you are asking right now?"Kali ini perempuan itu menaikkan oktaf suaranya.Seorang lelaki lagi dilihat Bella segera memeluk bahu wanita tersebut.

"Of course you are Ben's woman.But you have to know thay Lay is a good friend of me and Ben.So,please be nice to his wife,Iman."

Suasana kembali senyap sehinggalah lif terbuka dan ketiga-tiga mereka keluar dari situ meninggalkan Bella sendiri.Bella terkedu.Dia megenggam sisi seluarnya.

Dia memerhatikan bayang mereka hilang sehinggalah pintu lif tertutup.
Seakan baru disampuk,Bella mula mengingati wajah-wajah lelaki-lelaki tadi.Sebentar tadi juga dia mendengar nama seseorang ditunggu-tunggunya.

Lay.

Bella merapatkan tangannya di dada.
Sesak.Sempit.Bella merasakan seolah-olah ada sesuatu yang menyekat salur pernafasannya.Tanpa dipinta,
air mata mula mengalir membasahi wajahnya.

"Lay's wife,huh?"

***

Iman mengikat rambutnya di dalam bentuk 'messy bun' lalu dicapainya berus gigi.Setelah siap memberus gigi dan membersihkan wajahnya,Iman menapak keluar dari tandas ke bilik mereka.

Dia sempat memeriksa bagasinya sebelum memanjat katil.Pada hari esok,buat pertama kalinya selepas Iman melangsungkan perkahwinan,
Iman akan pulang ke rumah mama dan ayahnya.Iman sudah berjanji dengan mama untuk pulang pada cuti raya korban tahun ini.Lay juba kelihatan tidak kisah dan tidak mempunyai sebab untuk membantah.

Di saat Iman merebahkan badannya di atas katil,dia melihat ke ruang kerja Lay.Lay masih di situ,menatap skrin laptopnya.Iman mula teringatkan perihal tiket kapal terbang tadi.Namun,Iman tidak mempunyi niat untuk bertanya Lay.Bimbang meganggu privasi kerjaya Lay.

Lay sedar dirinya seakan diperhati,
dia mendongak.Matanya bertembung dengan Iman.Iman mengorak senyuman terhadapnya yang secara automatik merangsang Lay untuk menuju ke arah isterinya itu.

"It's late already. Sleep."Ujaranya sambil membetulkan selimut Iman. "Tahu pun dah lewat.Marilah tidur dengan Iman...?"Iman sekadar mencuba.

Sebelum ini,dia tidak pernah meminta Lay untuk memberhentikan kerjanya kerana Iman faham tuntutan kerjaya Lay.Lay tersenyum lalu dia mendekati Iman,menempatkan dirinya di sisi Iman.Tangannya pantas memeluk tubuh Iman.Kepalanya dibenamkan di bahu Iman.Iman ketawa kecil melihat perilaku Lay.

"Sleep tight,Boy..also the baby.."Bisik Iman apabila dia merasakan tangan Lay perlahan-lahan menyentuh perutnya.

Continue Reading

You'll Also Like

1.8M 14.6K 10
2nd story ๐Ÿ’™ Tengku Harraz Iskandar Dia, lelaki yang berpewatakan dingin. Kisah silam yang dialami menyebabkan dia terlalu sukar untuk mempercayai ma...
309K 6.3K 55
( 1st story ) Tengku Zhafril Irfan vs Anisa Sofea Dia, anak yang dibuang oleh keluarga. Kecantikannya terserlah. Bertubuh kecil molek dan berlesung p...
904K 36.9K 101
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...
47.3K 5.5K 19
RAAIF MATEEN | RAIHANA MIKAILA Peluang tak pernah wujud untuk manusia sejelek dia. Peluang tak pernah hadir untuk manusia yang tak sempurna seperti d...