TOMBOY SEASON 5 - The Supreme...

By FirTreeJune

4.7K 510 410

10 tahun yang lalu, Fir Tandingan dan Jonaz mengorbankan nyawa mereka untuk memberi peluang kepada kawan-kawa... More

Kepulangan - Part 1
Test Power - Part 2
#THROWBACK 'Sayonara Mempy' - Part 3
Cincin Menanti Mimpi - Part 4
Keturunan Rogon Rundawi - Part 5
Asal Usul Putera Rundawi - Part 6
Kerajaan Rundawi - Part 7
Kelahiran Cham - Part 8
A Family Tree - Part 9
You're Not Welcome - Part 10
The Clue - Part 11
Endless Love - Part 12
Merentasi Alam - Part 13
Bambarayon - Part 14
Bersatu Kembali - Part 16
RINGKASAN BAGI YANG MALAS MAU BACA BALIK
Faith a.k.a Si Raja Naga - Part 17
Pertarungan Ratu dan Raja Rundawi - Part 18
Luca, Ratu dan Kuma - Part 19
The King of kings - Part 20
I Love You, Beloved - Part 21
The Final Journey - Part 22

Face to Face - Part 15

317 25 18
By FirTreeJune

Display pic: Faith a.k.a Huguon Luqa kiri VS Raja Kuma kanan. Terpaksa pakai pitu ni 😂. Yang perempuan semua sila jangan tergoda sama si Kumari ar. Matai laini kalau ada yang mimut-kimut bilang si Bidadari Walid sana FB. Gete butul 😂😂

"Welcome to Bambarayon," bilang si Faith pada kuncu-kuncu ribena dan parent dia. Mereka semua disambut dengan penuh rasa hormat oleh orang-orang di situ. Yang kategori 12 ke bawah cuma ni budak-budak saja. Yang lain semua orang dewasa. Lain juga sini Bambarayon tiada anak-anak yang manis.

"Tedd, did you saw what I saw?" Tanya si Luc apabila melihat dua orang yang sangat dia kenali tapi takut untuk membuka mulut, apalagi untuk mendekati.

"Apa ko nampak itu yang sy nampak, Luc. Perlukah kita berhenti?" Tanya Tedd yang memang matanya memandang ke arah yang sama.

"Siapa yang kamu nampak jangan ditegur dulu, ada masa juga kamu jumpa nanti tu. Sekarang kena bersihkan diri dan kenali siapa kamu sebenarnya," bilang si Faith seolah-olah sudah mendengar perbualan ibubapanya.

"Am sure it's Fir Tandingan and Jonaz, Tedd. Am sure of it!" Bilang si Luc dan terus melambai-lambai ke arah dua orang yang turut tersenyum melihat mereka. Ehh, macam retis pula sedang jalan di atas red carpet ni 😂.

"Muka diorang inda berubah sikit pun kan... Berdiri seluruh bulu badan sy, Luc," bisik si Tedd namun perasaan gembira yang bukan kepalang memenuhi hatinya.

Penulis: Omoo... Kanapa sy emo ni... Sialan butul.

Mereka dibawa ke sebuah rumah yang tidak bertiang, seperti rumah puak red indian. Berbentuk bulat dengan hujung atap yang tirus. Serupa betul macam kon ais krim yang kena kasi terbalik tu. Daun rumbia kering menjadi atap dan dindingnya. Terdapat sebuah pokok di belakangnya yang cukup besar, mungkin sebesar lima atau enam pemeluk orang dewasa. Warna pokok tersebut pun ganjil banget... Merah bah. Termasuk daun-daunnya.

"Sini tempat kami panggil Nunuk Ragang, tempat perhimpunan molohing-molohing, tempat kelahiran semangat pemerintah Bambarayon termasuk Huguon Luqa dan nenek moyangnya." Faith memperkenalkan tempat yang mereka masuki. Tatkala sampai di dalam, tiada apa-apa di sana kecuali sebuah tiang yang berada di tengah-tengah rumah. Tingginya mungkin dalam 15 kaki.

"Anu... Huguon Luqa itu bukan ayi Faith sendiri kah?" Tanya si Odeth penasaran sebab dari tadi lagi orang-orang di situ menyebut Faith dengan nama tersebut.

"Bagi diorang sy memang Huguon Luqa tapi honestly sy belum layak jadi pemerintah. Banyak syarat sy kena patuhi dan ada separuh lagi belum sy ketahui. Nantilah kita cerita pasal tu," bilang si Faith menamatkan cerita pasal dirinya yang baru bermula.

Penulis: Putung stim butul si Faith ni, sedia sudah kui bawang sama kupi o sy pun. Cisss. Lapar pula sy. Take 5 ar. Sy masak kui yang buli dimakan dulu. Harap-harap inda kawanit (beracun) 😂😂😂

"Kamu semua buat bulatan mengelilingi tiang utama rumah ini. Dekat sesama sendiri tapi jangan bersentuhan. Nanti lain jadi," bilang si Faith menyambung dengan topic lain. Masing-masing mengikuti arahan si Penghulu tapi menjarakkan diri mereka.

"Eeee dakat butul si Cham! Sana ko!" Marah si Kelv bila kain lengan si Cham tersentuh bajunya.

"Sy pun indamo dakat ko bah! Ko lah sana jauh-jauh!" Either James nor Annie tiada yang panas baran, entah dari mana perangai si Cham ni. Mangkali dari Permaisuri Kunai kan sebab panas baran. Kah atau terikut grandma dia si Luc yang juga bukan calang-calang machine gun dia kalau sudah naik marah.

"Jangan dakat ma sy ar... Sy tumbuk ko," bilang si Odeth bila si Cham terinsir sikit dekat sepupunya. Tambah si Cham memanas ni lantas dia pindah posisi mendekati si Kirana dan Janice.

"Kalau ko terpigang sy awas ar!" Sedia sudah adik si Odeth warning si Nancy Drew sabahan ni. Kesian gia ni budak kana buli-buli.

"Sy indamo dakat sepa-sepa!" Tiba-tiba si Cham menjerit dan mulut dia ternganga seperti mau berteriak kegeraman namun tiada suara yang kedengaran. Dan tanah yang mereka pijak tiba-tiba bergegar seolah-olah ada daya graviti yang menarik kuat dari arah atas.

"Calm down, Cham." Satu sentuhan dengan jari tengah si Faith sahaja di atas ubun-ubun kepala si Cham, keadaan menjadi tenang semula dan automatik mulut budak perempuan itu tertutup. Mata dia terkebil-kebil namun mulutnya tidak dapat menuturkan sebarang kata lagi.

"Sini ko Cham dekat grandpa sama grandma," bilang si Tedd sambil memberi ruang di antara dia dan isterinya. Pelan-pelan si Cham mengikuti kata-kata datuknya sambil budak-budak yang lain memerhatikan langkahnya. Gerun dengan kuasa yang dimiliki oleh budak yang setahun muda dari mereka.

"I hate them," marah si Cham baru dapat bersuara selepas berpindah tempat. Matanya bersinar garang memandang ketiga tiga sepupunya. Faith dan molohing-molohing yang lain berpandangan sesama sendiri dan kemudiannya berbisik bisik.

Upacara diteruskan.

Penulis: Honestly sy indatau apa jenis ritual dorang mau buat ni. Sy ikut saja ni gimbaran punya jari apa dia mau taip.

"Setiap orang akan mendapat seorang molohing untuk membantu kamu mengenali diri sendiri. Kita mula dari ibu Huguon Luqa. Ko akan dibantu oleh Odu Sambak. Bapa kepada Huguon Luqa akan dibantu oleh Odu Tingodun. Ini kembar lelaki yang numbur dua (menunjuk ke arah Kelv) akan dibantu oleh Odu Luminah. Ini adik beradik kembar perempuan masing-masing dibantu oleh Odu Olimbu sama Odu Gimbau. Ini ugou opurak tobuk (rambut putih) akan dibantu oleh Odu Yanis. Yang si ugou paling kici sy kasi ko berkawan sama si Odu Masai," sambil tu molohing yang berwajah jepun itu mengatur, odu-odu yang juga ada tujuh orang bergerak menuju ke arah anak didik masing-masing dan berdiri di belakang mereka.

"Nasib sy sama ko odu," bilang si Cham tersenyum melihat si odu yang bebeh di belakangnya.

"Jangan saja ko test pawo ko macam tadi, ugou. Hilang nanti tu kologen bitamin C sy kana tarik moginit (magnet)," gurau Odu Masai tersenyum. Tercabar juga dia dengan kuasa si budak ni. 'Itu baru bunga-bunga kali,' bisik hati kecilnya.

"Otomatik baitu odu kalau sy marah. Dulu sy marah sama tu tikus sana balakang rumah terus tu binatang terbuang sana parit. Hahahahha," tawa si Cham seperti berjenaka. Si Odu Masai cuma membulatkan mata. Dalam hati dia sudah plan mau pakai baju yang ada dunlop sama spring nanti supaya manatau kalau terbuang macam tu tikus at least dia melantun dan berdiri balik. Ini laini planning ko, odu...? 🤦

"Sama tikus pun ko buli marah?" Tanya si Odu Masai. Lain juga ni budak ni binatang kici yang inda berdusa pun mau dimarah.

"Abis banyak sudah kasut sy kana gigit-gigit lubang-lubang kici kan. Banci butul sy," bilang si Cham lagi dengan gegaya yang tiada salah.

"Mana ko tau itu tikus yang pigi gigit?" Inda puas hati juga si odu yang bebeh ni dengan jawapan si Cham.

"Tau bah, abis tu lubang ngam-ngam tu sukatan gigi dia di dapan," ehhh! Makin inda logic oh ni budak!

"Manatau tikus lain? Macam mana juga ko tau ukuran gigi tu tikus?" Penasaran nokopio si Odu Masai. Selama dia hidup belum lagi dia jumpa tikus-tikus yang pigi gigit santut kesayangan dia abis berganti-ganti juga size tikus-tikus yang bertandang ke rumah kampungnya.

"Ah! Itu tikus laitu. Abis ngam-ngam sy nampak sana tempat rak kasut terus sy kejar sampai belakang rumah. Inda juga tu tikus berenti bila sy teriak. Tu la bikin sy marah," ketawa si Cham terkekeh kekeh. Odu Masai terdiam, engage terus tiada soalan lanjut.

Penulis: Aku gigit lah kepala budak Cham ni dasar loyar buruk betul.

"Mari kita mula. Masing-masing duduk bersila di atas tanah. Kosongkan minda macam tadi tapi sebut nama penuh kamu masing-masing tapi di dalam hati saja. Jangan buka mata selagi kamu inda dengar bunyi loceng. Yang molohing-molohing, bersedia di belakang anak buah masing-masing," si odu jepun mengeluarkan arahan lagi.

"Duduk atas tanah?" Dahi si Odeth berkerut. Cucu Datuk kan, mana mau duduk di tempat yang tidak berlapis.

"Sy okey saja pun. Kering juga bah, Deth," bilang si Kirana yang lebih suka adventure daripada kakak dia. Makanya dia dan Kelv sangat rapat sebab hobi mereka sama sehingga cara berpakaian pun hampir-hampir serupa.

"Ishh... " Tapi terpaksa juga si Odeth menjatuhkan punggungnya di atas lantai tanah rumah tersebut.

"Huguon Luqa duduk di tengah-tengah," dan Faith berjalan dengan gaya klasik seorang pemerintah menurut arahan tersebut.

"Lepas sy bercakap nanti barulah sebut nama kamu dalam hati. Ingat, jangan buka mata selagi bunyi loceng tidak kamu dengar," katanya lagi mengingati mereka. Anggukan kepala diikuti dengan rinait berirama yang agak menyeramkan...

"Kinongoh noh tunii bambazon mongilou sunduon, tunii ie mantad saralom doh pomogunan, mantad hilod sawat doh tawan, mantad id suang doh watu, mantad ie aralom doh waig. Kinongoh noh doii sunduan, nunu boroson dii Kinorohingan. Kada mokianuh nga kada torimaan, nung insan nopo orohian, suduan poimpasi aiso koginawaan. Kinongoh kinongoh kinongoh... "

Free bobolian guugel translation:
"Dengarlah bunyi bambazon memanggil semangat, bunyi dari dalam bumi, dari atas awan, dari dalam batu, dari dalamnya air. Dengarlah semangat, apa kata Kinorohingan. Jangan meminta tapi pun jangan menerima. Sekali berasa suka semangat yang hidup tiada jiwa. Dengarlah dengarlah dengarlah... "

Panjang dan sayup irama rinait tersebut membuatkan mereka yang duduk hanyut dalam lena... Semuanya berampaian di atas tanah. Langsung tiada pergerakan.

"Punio noh baino ie kulintangan omm ie tagung. Kada tumingkod gisom noh kotungag ie sunduan ngawi, (kasi bunyi lah tu kulintangan dan gong. Jangan berhenti sehingga semua semangat di sini bangun)", kata si odu jepun agak kuat. Dan sejurus selepas itu kedengaran dari luar rumah tersebut bunyi alat-alat muzik seperti yang diarahkan oleh si odu.

Ting ting ting ting ting....
Teng teng teng teng teng ...
Dung dung dung dung dung...
Bunyi kulintangan dan gong silih berganti...

*************************

Cham merasakan dirinya dibawa ke sebuah tempat yang agak sejuk. Kakinya yang tidak beralas seperti memijak batu. Cham membuka mata.

"Anakku, ko sudah datang sama ibu sebenar ko. Mari, sy tunjukkan siapa ko sebenarnya," hairan si Cham perempuan yang menyerang mami dia di rumah memanggilnya anak.

"Ko bukan mami sy! Ko jahat!" Bentak si Cham dengan kasar.

"Buka mulut," arah Permaisuri Kunai sambil menunjuk ke arah Cham. Automatik mulut si Cham terbuka dan dengan tidak disangka sangka dirinya terapung ke udara.

"Sy pun buli buat macam ko. Tingu ni," bilang Permaisuri Kunai dan mengangakan mulutnya. Cham menjadi hairan kerana apa yang si Permaisuri Kunai kata memang benar.

"Tapi muka sy inda sama macam ko!" Cham tetap memberontak dan dirinya berdiri di atas lantai kembali. Permaisuri Kunai tersenyum kerana sikap Cham serupa sangat dengannya.

"Ada lagi. Hulur tapak tangan ko dua-dua," bilang Permaisuri Kunai dan dia juga menghulurkan tapak tangannya di depan si Nancy Drew sabahan. Cham sebenarnya tidak mahu mengikut kata tetapi entah mengapa tapak tangannya tetap ditadahkan.

"Ei? Napa sama garisan tapak tangan kita?" Tanya si Cham terkebil-kebil melihat garisan lurus menegak pada tapak tangan Permaisuri Kunai. Si queen of biach tersenyum lagi.

"Ko mau tau kenapa?" Tanya Permaisuri Kunai menambahkan keinginan ingin tahu si Cham

"Mau," laju betul si Cham menjawab tanpa berfikir apa-apa kerana dalam semua ahli keluarga atau kawan-kawan di sekolahnya, tiada seorang pun yang mempunyai garisan menegak pada tapak tangan mereka almaklum, semua garis yang paling terang selalunya melintang bah kan? So first time jumpa yang serupa, hati Cham memang cukup teruja.

"Letak tapak tangan ko atas tapak tangan sy," bilang si queen lagi. Tanpa berfikir panjang Cham pun meletakkan tapak tangannya pada tapak tangan Permasuri Kunai...

Dan di dalam Nunuk Ragang yang terletak di Bambarayon, badan Cham mula menghilang.... Oh no... One soul is down...

**************************

Kelv dan Kirana masing-masing bersemuka dengan Fir Tandingan dan Jonaz, ibubapa kandung mereka yang tidak mampu 'mewujudkan' kedua dua kembar itu sewaktu mereka masih bergelar manusia.

"Kamu sudah besar anak-anakku," kata Jonaz yang terlalu gembira melihat kembar mereka. Muka mereka pun seiras dengannya.

"Bukan anak ko saja bah, sayangku Jonaz. Anak sy juga tapi tamaha tu gen ko, dua-dua dorang tiada muka macam sy," bilang si Fir Tandingan yang berpura pura sedih. Nasib baiklah sama muka macam lakimu, Fir Tandingan... Kalau muka macam jiran lagi sandii kan?

"Jadi, apa yang parent kami cerita selama ni memang betul laitu? Yang sy sama si Kirana sebenarnya anak 'misteri'?" Tanya si Kelv yang sudah sedia maklum tentang asal usulnya. Sejak dia sudah boleh menilai rupa parasnya dan membuat perbandingan, dari saat itulah dia dan Kirana diberitahu siapa sebenarnya mereka. Good job Mary/Madi dan April/Will.

"Susah sangatkah mau beranak anak sendiri sampai mesti mau kasi tumpang mami lain?" Pedasnya sindiran si Kirana... Mungkin emo bah dia ni sebab perempuan kan...

"Kalau ikut betul, banyak abang dan kakak kamu duarang tapi semuanya gugur sebelum terbentuk di dalam perut mami ni. Jadi satu satunya jalan adalah mencari ibu tumpang yang sudah sedia mengandung. Mami sama dadi mau sangat ada anak tapi caranya cuma macam ni saja. Itupun dengan memberi nyawa kami berdua. Tapi syukurlah. Dapat juga mami sama dadi jumpa kamu duarang," terang Fir Tandingan dengan lembut. Macam mau menangis dia sebab buat pertama kalinya dia dapat menyebut dirinya sebagai ibu kepada anak-anaknya sendiri.

"Am sorry mami... Uwaaaaaa... " Omooo si Kirana pula yang menangis dan terus memeluk Fir Tandingan.

Iklan: Astagaaa... Penulis pun ikut emo juga ni... Sial punya si gimbaran inda kasi sound awal-awal bh ada scene macam ni. Benci betul. Kijap, sy lap ingus dulu. Bah, sambung. 😂

"Dad... In my heart I always miss you. Huuuhuuu," nah si Kelv lagi yang menangis sambil memeluk si Jonaz. Berpelukan keempat empat anak beranak itu dengan tangisan kegembiraan...

Iklan: sial... Sambung lu singod2 ingus... Anjirrr betul.

Dan makanya, kedua dua sunduan (semangat) tersebut kekal di Bambarayon...

****************************

Paling senang sekali ialah si Odeth. Guess ke mana sunduan dia pigi?

"Huuuu... Grandma rindu sudah kamurang Deth... Kanapa grandma inda pandai mabuk-mabuk ni? Huuuuu... Odeth... Kirana... Pulanglah bah capat... Huhhuuu... " Tinggal si Gen lagi saturang geng pokok mangga yang bertahan depan tajau ni. Yang lain, knock off. Bisuk baru bangun mangkali.

"Ko ni tua-tua pun nangis bah, grandma. Bulum lagi kami ni mati ko mo nangis macam tu but I miss you the same, grandma," anduuu gia. Nenek juga bah si Odeth ingat. Tiada terikat dengan mana-mana watak paranormal 😂😂

And the same di Nunuk Ragang, lena tidur sunduan si Odeth sambil bercucuran airmata kerinduan... Baru sekejap ja pun... 🤦🤦

****************************

"Luc, where are you?"

"Tedd sy di sini. Ko di mana? Napa sy inda nampak ko?"

"Sy dengar ko, my dear. Macam dekat tapi di mana? Kosong agak sempit sama gelap di sini,"

"Gelap? Tempat sy terang tapi kenapa sy inda nampak ko? Kosong dan sempit juga sini cuma ada dinding tapi sejuk. Tedd, how come sy dengar ko tapi sy inda nampak ko di mana mana,"

"Same here sejuk. Sy try cari ko," meraba raba si Tedd dalam kegelapan.

"Macam ko di depan mata sy ja bercakap oh," Luc menekapkan tapak tangan pada dinding putih yang mengelilinginya.

"Tinaa doh Huguon ie Bambarayon, ika omm ie koruhang nuh nopo nga misasawo id tontok doh tolu kopision gisom doh baino. Tonudo noh ie ralan dii pinotuduk doh mato iri suang ginawo nuh, (ibu kepada Pemerintah Bambarayon, ko sama laki ko ni dari tiga kehidupan lagi memang sudah berpasangan sampai sekarang. Ikutlah jalan yang ditunjukkan oleh mata dari dalam hatimu)," suara Odu Sambak kedengaran di telinga si Luc.

"Mata hati? Macam mana mau guna, odu?" Tapi pertanyaan Luc tidak menerima sebarang balasan menjadikan mami si Faith bertambah gundah. Apa ertinya kata-kata si molohing penjaganya itu?

Di Bambarayon, si odu jepun dan molohing-molohing yang lain berpandangan sesama sendiri. Clue yang diberikan oleh Odu Sambak cukup jelas tetapi terpulang bagaimana Luc mentafsirnya. Ibu Huguon Luqa @Faith mesti menjumpai Tedd sebelum loceng berbunyi...

Suussssss...

Angin bertiup lembut di Nunuk Ragang dan daun-daun pokok merah berguguran memenuhi Bambarayon.

"Kalau semua daun Nunuk Ragang jatuh dan ibu Huguon Luqa tidak dapat menemui lakinya maka tidak ada gunanya kita di sini lagi kerana sunduan Huguon Luqa akan bersemadi terus dengan nenek moyangnya di puncak gunung Nabalu," si odu jepun bersuara dan dibalas dengan anggukan kepala dari molohing-molohing yang lain. Si Odu Masai yang bebeh kelihatan paling runsing dan sedih kerana anak didiknya telah memilih untuk tidak menyertai angkatan Huguon Luqa.

"Inda buli kasi salah itu anak, Masai. Mimang anak sentiasa ikut mama kandung. Yang penting ini tiga budak sudah ada kunci untuk balik pigi dunia diorang. Terima kasih butul sama ini anak," kata si odu jepun sambil tersenyum pada si Odeth yang masih terbaring dengan pipi yang basah.

"Nasib lagi Huguon Luqa bawa ini budak sebagai pintu untuk balik pigi tempat asal diorang. Satu-satunya orang biasa di antara diorang semua tapi tanggungjawab dia yang paling besar," balas Odu Olimbu yang juga molohing yang menjaga si Odeth.

"Biar orang biasa tapi suduan dia itu yang paling luar biasa. Kalau orang lain mungkin sudah sesat pigi tempat lain tapi dia ini terus balik pigi cari nenek dia. Sy gembira dengan ni sunduan budak. Semoga semua molohing di sini sentiasa menjaganya dengan baik. Jangan ada yang dari gunung Rundawi tahu pasal dia," sambung si odu jepun. Dan sekali lagi semua molohing menganggukkan kepala tanda faham.

"Macam mana itu si ugou opurak tobuk, Yanis? Sudah dia sampai tempat si Onong (Memphy)?" Tanya si odu jepun lagi.

"Sudah mau sampai, odu tagayo. Buli tahan juga sinta dia ini sama si Onong. Dari dulu sampai sikarang inda ubah-ubah. Sinta tokodou kopio (cinta keras betul)," bilang Odu Yanis tersenyum cuma inda berapa manis sudah senyuman si odu sebab tua sudah kan 😬😬. Si odu jepun yang dipanggil sebagai odu besar menganggukkan kepala.

"Kita harap yang terbaik sajalah," balasnya.

*********************

"Memphy... Thank God I finally found you, my dear... Memphy... " Melalui petunjuk yang diberikan oleh gf dia, begitu senang Janice dapat menemui dan masuk ke dalam gua yang menempatkan badan Memphy yang sebenar. Gua yang terletak di dalam gunung batu kerajaan Rundawi ini dibiarkan tanpa sebarang kawalan.

"Janice my love... Ko kah tu? For real? Janice? It's not an illusion?" Lemah sangat tubuh badan si Memphy yang dikelilingi dengan beberapa longgokan tengkorak manusia. Bau busuk memenuhi ruang tanpa jendela itu dan cuma ada sebatang obor sahaja yang membekalkan cahaya. Keadaan Memphy yang sungguh daif, kotor dan kurus kering membuatkan hati si tomboy merintih sedih. Hampir saja Janice tidak mengenalinya jika Memphy tidak bersuara.

"It's me, my love. It's me. Memphy!" Dipeluknya badan perempuan kesayangannya itu dengan lembut sebab takut juga dia nanti ada tulang patah sebab ketara betul si Memphy inda cukup zat bah.

"Janice... Ko datang sudah betul-betul? Sy inda mimpi? Betul ni?" Memphy menunjukkan keterujaannya but seriously dia begitu lemah. Mau memeluk balik badan si Janice pun dia tidak larat.

"It's me, sweetheart. I've come for you. Marilah balik. Mesti ko rindu rumah ko, kan?" Janice memberi semangat pada Memphy.

"The only person I misses the most is you, my love. Nasib saja sy yakin ko akan cari sy, I kept myself alive to wait for this moment," maigad... Cinta karas!

"I only think about you, sweetheart. Come. Marilah kita pulang," bilang Janice.

"I missed your kisses, Janice... Will you kiss me in this condition?"

Iklan: Nahhhhh! Sinang masuk dan jumpa si Memphy but there's always a catch! Mau kah si Janice kiss girlfriend nya yang inda mandi dan burus gigi selama 10 tahun? Bau busuk dan astaga... Kalah-kalah gorongot kama keadaan si Memphy ni! Anjing kagalon kurapon pun inda mau pigi dakat si Onong ni. But will Janice kiss her?

********************

"Datang juga ko akhirnya, Penghulu. Saat yang sy nanti nantikan." Kata alu aluan Raja Kuma yang tidak begitu meriah menyambut Faith di pintu gerbang istana Rundawi.

"Kenapa? Selama ni ko berdebar-debar menunggu kedatangan adik tiri ko ni, abang Kuma?" Sindir si bobolian muda. Omoooo adik beradik tiri kah pula? How come?!

"Begitu lama baru sekarang ko mengaku sy sebagai abang ko, ya Penghulu? Kenapa? Sebab sy sudah menaiki takhta Rundawi? Sebab sy sudah bergelar raja? Huh. Walaupun ko dilahirkan kemudian, masih juga ko tamak untuk merebut gelaran," sindir Raja Kuma namun Faith tetap tersenyum.

"Sy tidak perlu gelaran raja atau yang setaraf dengannya. Sy cuma mahu anak buah sy kembali pada ibunya," kata Faith yang masih berdepan dengan Raja Kuma.

"Ibu anak sy itu adalah permaisuri sy yang terdahulu tetapi sayang sekali semangatnya lahir sebagai manusia biasa pada generasi ini. Sama seperti semangat ibu yang berkahwin dengan manusia dan melahirkan kamu termasuk Permaisuri Marri (Mary). Tapi mungkin ada kebaikan juga sebab sy masih boleh menidurinya bila-bila masa yang sy mahu. Haha" Ketawa sinis si Raja Kuma membangkitkan amarah si Penghulu.

"Biadap betul! Hiyeakkk!" Kaki si bobolian muda menghentak lantai luar istana dan bunyi dengung yang seperti memecahkan gegendang telinga bergema di seluruh ruang.

"Jangan tunjuk kuasa ko di sini! Hiyaaaass!" Kaki Raja Kuma pula membalas hentakan si Faith dan ternyata si pemerintah Rundawi lebih kuat di tempatnya. Tubuh Faith terbuang keluar, jauh dari istana Rundawi.

*********************

"Uhuuuukk!" Terkejut molohing-molohing melihat Faith yang tiba-tiba terbatuk darah namun matanya masih terpejam rapat. Riak mukanya seperti dia sedang mengalami kesakitan yang serius.

"Odu tagayo!"

"Biar. Kita tidak buli menyentuh Huguon Luqa sekarang. Sambak, Yanis. Macam mana anak-anak buah kamu? Nyawa kita semua bergantung pada mereka berdua.

"Masih kabur, odu tagayo. Mama si Huguon Luqa masih mencari laki dia," bilang Odu Sambak.

"Si Onong punya kawan bulum lagi buat apa-apa." Ini pula laporan si Odu Yanis.

"Odu tagayo... Daun pokok Nunuk Ragang sudah mau jatuh habis... " Si Odu Masai yang bebeh memberi laporan lain pula tapi cukup untuk membuat jantung mereka semua berdebar-debar.

"Huguon Luqa... Bertahanlah demi orang-orang yang ko cinta. Suduan dii tagayo, sunduan dii koinsikaan doh Bambazon, sunduan dii awassi, sunduan dii koposion toinsanan sunduan. Iti noh rait nuh, rait mantad nosusuon nuh tontok idd atawong wulan otomou. Tolu tinan nuh, tolu raha nuh, tolu tulu nuh omm sumuang toinsanan id suang doh sunduan nuh, doi huguon Bambazon doh toririmo. (Semangat terbesar, semangat kegembiraan Bambazon, semangat yang baik, semangat kehidupan kepada semua semangat yang ada. Inilah kata-katamu, kata-kata sejak kelahiranmu semasa bulan penuh berwarna biru. Tiga tubuhmu, tiga darahmu, tiga kepalamu dan semuanya akan masuk ke dalam semangatmu, wahai pemerintah Bambazon selama lamanya).

Penulis: Ainaaa panjang butul ni part. Kita sambung bisuk-bisuk ar... Mau menunggu si Luc sama si Janice punya result ni. Sangkut or move forward? Nasib Faith untuk menjadi Huguon Luqa bergantung dengan jalan cerita mereka berdua...

Continue Reading

You'll Also Like

235K 15.8K 75
Safiyah bukanlah seorang yang berani. Tapi taklah penakut sangat. Suam2 kuku katanya. Safiyah seorang yang tidak suka hal hidupnya diketahui orang .M...
1.6K 79 46
Mengkisahkan dua sepupu yang watak watak yang sanagat berbeza. Puteri Anastasia Eva Marissa Bte Razlan atau lebih kanali dengan nama Ana atau Tasia...
14.1K 1.7K 29
Ada masalah yang sukar ditafsir oleh akal fikiran waras ? Seventeen paranormal Agency sedia membantu Sedia cukup duit yang kami letakkan , don't wo...
16.6K 1K 20
Adif Hazrael. Terpaksa berpisah dengan keluarganya sejak kecil demi menjaga maruah keluarga. Penampakan demi penampakan yang menganggunya menghilang...