JUSTICE : Projek 046

By BananaAdelyn_

7.2K 1.1K 1.5K

Notes : Kalau malas nak layan ads wattpad. Boleh pm saya untuk e-book version okay ✨ Disclaimer: Cerita ini... More

✨ Gallery & Achievement ✨
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Epilog

Prolog

1.1K 107 162
By BananaAdelyn_

Author note (30 Julai 2021)
Hi... pada tarikh di atas ni, saya decide untuk menukar nama beberapa watak atas ketiadaan makna dan sebagai penghormatan atas dasar persahabatan. Maklumlah saya tulis cerita ni masa zaman noob.

Berikut adalah nama watak yang saya telah tukar :
1. Murafiq kepada Malik
2. Amanda kepada Haura
3. Zulfa kepada Armel
4. Laila kepada Ermina
5. Fred kepada Farhan
6. Adzreen kepada Adriana
7. Adlina kepada Adira
8. Adam kepada Aryan
9. Aqilah kepada Ayra
10. Danish kepada Zakwan

Jika anda terjumpa mana mana nama lama (yang terlepas pandang untuk diubah) anda boleh reply pada bahagian itu. Kerjasama dan bantuan anda amat saya hargai ♥

🌹 🌹 🌹

NAFAS Haris tercungap-cungap mengambil oksigen namun, di saluran trakeanya seolah-olah ada sesuatu yang menghalang gas oksigen daripada mengalir masuk ke dalam peparu. Tubuhnya terbaring lemah di atas tanah.

Cecair merah pekat mengalir daripada dahi jatuh ke atas tanah. Pandangannya berbalam-balam, sekejap gelap sekejap cerah. Suaranya tersekat di kerongkong tetapi mulut tergerak-gerak melontarkan makian kepada si musuh.

Haris cuba berkata sesuatu kepada lelaki yang sedang tersenyum sumbing memandangnya. Malang sungguh, tiada suara yang keluar.

"Kenapa Haris? Malaikat maut dah datang nak jemput kau pergi?" Lelaki itu menyeringai bagai si fulan hilang waras. Leher Haris disentak kuat kemudian badannya diangkat terapung di udara.

Trakea terasa semakin sempit. Badannya sudah terlalu lemah untuk melawan. Kudrat yang dia ada sekarang hanyalah untuk kekal terjaga. Belum tiba masanya untuk dia pengsan ataupun mati.

"Malik... kau... takkan... menang. Argh!" Jeritan Haris bergema kuat serentak tubuhnya dihentakkan bertubi-tubi ke tanah tanpa belas kasihan. Timbul urat hijau pada lengan kekar itu mengangkat dan menghentak tubuh Haris. Satu senyuman puas dikulum lebar.

Nikmat puas yang menjalar dalam tubuhnya menyulam semula kepuasan hati yang sudah lama bersalut api dendam. Tangan menggumpal ketat penumbuk lalu dihayunkan dengan padu ke muka Haris buat kali terakhir.

"Aku akan menang Haris dan kau akan mati. Maafkan aku sahabat tapi ini semua salah kau. Kalau kau beri kerjasama dengan aku, semua ini takkan terjadi." Mata merah Malik menjegil wajah Haris yang sudah seperti mayat hidup. Bahunya naik turun seiring dengan nafasnya yang termengah-mengah.

Suku sahaja kelopak mata Haris terbuka. Darah dalam mulut tidak berhenti tersembur keluar. Semua sistem di dalam badannya seolah-olah sudah tidak mampu untuk berfungsi lagi.

Jika tadi jantungnya berdetak begitu laju dengan hormon adrenalina yang dirangsang hebat, kini dengupan jantungnya semakin lama semakin lemah. Dia tahu ajalnya semakin hampir. Tak semena-mena air mata mengalir jatuh daripada tubir mata.

Segala kekhilafan diri mula berlayar dalam minda saat matanya dipejam rapat. Rasa malu yang bergunung terhadap Tuhan Yang Maha Esa semakin menusuk tajam qalbunya yang sudah luluh dengan rasa bersalah. Jari telunjuk diangkat dengan terketar-ketar.

"Ya Allah... maafkanlah aku."

Cuping telinga Malik menangkap jelas suara Haris mengucapkan dua kalimah syahadah. Hatinya menjadi sebak tanpa tahu punca sebenar. Dia menatap wajah Haris lama dengan perasaan asing yang sukar digambarkan. Dia rasa... sungguh bersalah.

"Selamat tinggal Haris. Semoga kau tenang di alam sana. Terima kasih kerana pernah jadi kawan terbaik yang pernah aku ada. Aku akan biarkan kau mati dengan perlahan-lahan dan tenang di sini. Aku bagi kau peluang untuk bertaubat sebelum Dia jemput kau kembali kepada-Nya," lirih Malik sayu. Bibirnya dikemam rapat.

Buat kali terakhir, dia menatap wajah Haris yang matanya sudah terpejam rapat. Rentak ombak dada Haris sudah berhenti. Tiada lagi bunyi deruan nafas yang tercungap-cungap daripada Haris.

Hati Malik pilu melihat bekas rakan baiknya sudah pergi buat selamanya. Segala memori yang mereka cipta bersama, terpaksa dipadamkan daripada kotak memori. Tiada lagi Haris di dunia ini untuk dia berkongsi masalah dan derita.

Itu semua kisah lama yang harus dibuang dan dibakar sehingga rentung.

"Kau cari pasal dengan orang yang salah, Haris. Kalau kau bagi aku Projek 046 tu, kau takkan mati dibunuh aku." Bunyi derapan tapak kaki Malik meninggalkan tempat itu bergema di seluruh ruang bangunan yang sudah hancur sepenuhnya. Mayat-mayat yang bertaburan di atas lantai dipijak begitu sahaja tanpa dihiraukan.

Malik memandang cecair merah pekat yang membanjiri lantai. Dia menggeleng perlahan sebelum mendongak ke hadapan. Bahunya terangkat sedikit ke atas berserta fikirannya sudah melayang jauh entah ke mana.

"Bagus kerja papa kali ni." Seorang lelaki yang kelihatan berusia pertengahan 20-an menyilang tangan rapat ke dada. Wajahnya tidak tumpah seperti wajah Malik. Pupil mata mengekor setiap langkah Malik yang sedang berjalan ke arahnya.

"Berapa lama kamu berdiri di situ, Farhan?" soal Malik sambil menepis debu-debu yang terlekat pada jaket kulit. Lamunan dia sebentar tadi terus mati apabila terpandang anak sulungnya itu.

"Cukup lama untuk dengar papa membebel pada Haris. Kesian Farhan tengok Haris. Nyawa di hujung tanduk pun masih sempat dibebel," jawab Farhan dengan wajah kosong.

Wajah pucat Malik itu ditatap lama sebelum pupil matanya dilirikkan ke bawah. Tidak sanggup pula dia memberitahu khabar buruk kepada papanya itu.

"Suka hati papa la nak buat apa. Nanti bila umur Farhan sudah senja macam papa, baru kamu tahu betapa seronoknya memberi nasihat percuma kepada orang yang tak reti bahasa," balas Malik seraya memeluk erat bahu anak lelakinya itu. Senyuman yang menampakkan lesung pipit di pipi kanan terukir pada wajah Malik.

"Bagus juga kerja kamu hancurkan pangkalan JUSTICE ni. Siapa sangka, organisasi perisik rahsia paling hebat di dunia boleh kalah dan hancur dalam tangan kita berdua. Terbuktilah bahawa mereka hanya sekadar kuat dengan nama bukannya dengan fizikal dan mental. Dasar lemah." Terbit rasa bangga dalam hati Malik menikmati kemusnahan di depan mata.

Apabila hati sudah terlalu hitam mendambakan kekayaan dan kuasa, akal juga seperti tidak boleh berfikir secara waras lagi.

Segala sifat berperikemanusiaan yang mungkin tercalit dalam dada terpaksa dibuang jauh. Bagi Malik, itu semua tidak penting kerana dia benar-benar sudah terbabas jauh daripada landasan yang benar.

Dia berasa sangat puas. Puas kerana misinya untuk membalas dendam akhirnya sudah berjaya.

"Farhan ada sesuatu nak bagitahu papa," beritahu Farhan dengan wajah yang sangat serius. Bibir bawah digigit perlahan.

"Apa dia?" soal Malik. Tiba-tiba hatinya menjadi tidak senang melihat wajah cemberut Farhan. Dia dapat rasakan berita yang bakal dia dengari selepas ini akan membuatkan dia tidak senang duduk.

"Ada sekumpulan kecil ejen JUSTICE berjaya melarikan diri dan saya tak dapat mengesan mereka. Saya percaya yang kumpulan tu ada barang yang kita mahukan," tutur Farhan perlahan. Jari-jemarinya sedang bertarung antara satu sama lain untuk menghilangkan rasa gelisah.

"Macam mana mereka boleh terlepas?" Suara Malik naik seoktaf. Kadar pernafasannya mula laju apabila menuturkan soalan itu dek kerana menahan marah. Dia ingat rancangan dia akan berjaya namun, ada juga yang terlepas daripada kekejamannya.

"Saya rasa Haris dan ejen-ejen yang sudah mati itu hanyalah untuk tarik perhatian kita sahaja. Nampaknya, strategi mereka untuk jauhkan kita daripada Projek 046 telah berjaya walaupun pengakhirannya mereka semua terkorban." Ekpresi muka Farhan dikawal supaya dia kekal bertenang.

Dia benar-benar tidak mahu dimarahi atau mengecewakan papanya pada waktu-waktu begini.

Malik memandang anak lelakinya itu tanpa berkelip. Ada sesuatu yang masih tidak diluahkan oleh Farhan. Bahu anak lelakinya itu ditepuk perlahan.

"Tapi," tutur Farhan perlahan sebelum sempat Malik berkata sesuatu, "Farhan dah suruh anak kesayangan papa yang seorang tu buat apa yang patut. Dia akan dapatkan semula Projek 046."

Mendengar satu berita gembira yang keluar daripada mulut Farhan, wajah Malik kembali ceria. Itulah apa yang dia mahu dengar. Harapan untuk merampas semula Projek 046 kembali kuat dalam genggaman.

"Bagus. Macam inilah baru anak papa." Rambut Farhan diusap perlahan oleh Malik. Matanya menjadi sepet tatkala dia tersenyum. Niat yang tadinya mahu menampar anak sendiri terus hilang begitu sahaja.

"Dan ada lagi satu hal lain yang papa kena tahu." Farhan menyeluk tangan masuk ke dalam poket. Kening kanan terangkat ke atas tatkala satu senyuman penuh makna terukir senang di bibirnya.

"Apa dia?"

Sudut info
Pangkat-pangkat di agensi JUSTICE

Marsyal
⬆️
Jeneral
⬆️
Komander
⬆️
Kapten
⬆️
Leftenan
⬆️
Sarjan
⬆️
Koperal
⬆️
Ejen

Continue Reading

You'll Also Like

235 63 8
Lena dengan gelaran kekasih, celik dengan gelaran isteri. Terkejut? Mindanya sedar namun, fizikalnya kaku. Tidak mampu membantah. Mampukah dia bertah...
2K 284 24
Kisah si pemegang kuasa StoneCrystal bayang dan ketua asal Elementalist, Kai Vari. Dia bersama enam adiknya, hidup di Altar untuk mencuba pelbagai be...
128K 6.8K 51
Princess Verellyn : The Dark Water Jun Sasaki/narase gadis kecil yg semua org mahu jauhkn diri drinye disbbkn rambutnye berbeza dri mereka. Jun beram...
3.9K 408 17
⚠️AMARAN⚠️: cerita ini mengandungi pengkhianatan, kematian, pengorbanan, penderitaan dan kesengsaraan karakter mahupun pembaca. 🚫Read at your own ri...