Aryanna Sufya

By _unniesab_

29K 924 21

Kepulangan Aryanna Sufya ke tanah air membuka semula kisah yang telah lama terkubur dalam hidupnya. Pertemuan... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BREAK
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44

BAB 18

535 21 1
By _unniesab_

Zehra bersiap-siap untuk keluar. Dia sudah berjanji dengan Ferhat untuk keluar makan malam bersama.

Sebenarnya, Zehra ingin berbicara soal kisah silam Ferhat dan kakaknya. Dia perlu tahu. Ini demi masa depannya bersama Ferhat kelak.

Jika dia sudah tahu perkara sebenar, sekurang-kurangnya ia tidak akan menimbulkan sebarang salah faham antara mereka nanti.

"Eh, adik? Dah siap? Adik pergi sendiri ke, Ferhat datang ambil?" Soal Sufinah ketika mereka berselisih di ruang tamu.

"Adik pergi ofis Ferhat dulu. Lepas tu, baru kami keluar makan sama-sama." Sufinah mengangguk faham.

"Haa yelah. Elok-elok keluar tu. Ingat! Balik sebelum 10 tau. Kalau tak..bising Abi dekat rumah ni nanti." Pesan Sufinah.

Zehra sekadar mengukir senyuman nipis. Tahu la dia nak jaga diri. Tak nak buang masa, Zehra segera bergerak ke pejabat kekasih hatinya.

Ferhat mengejar langkah Aryanna yang semakin laju itu. Tiada tanda-tanda nak berhenti pun. Mereka kejar-mengejar dari ofis sampailah tempat parking basement.

Aryanna mengeluarkan kunci keretanya. Dia dah tak tahan. Apa nak jadi, jadilah! "Aryanna tunggu!" Lengan Aryanna ditarik, memaksa gadis itu berpusing menghadapnya.

Jelas terpancar kemarahan yang membuak-buak di mata Aryanna. Matanya memerah menahan sebak, marah dan sakit hati yang teramat sangat.

"Yanna. Saya betul-betul minta maaf. Saya tak dapat nak control diri saya! Saya sendiri tak tahu kenapa saya tiba-tiba jadi macam ni. Please, forgive me?"

Aryanna menepis kuat tangan sasa Ferhat yang berada di lengannya. "Kau lupa ke apa yang kau cakap dulu?"

Ferhat terkesima. Hilang sudah panggilan awak-saya antara mereka. Kini diganti dengan kau-aku pula. Marah sungguh Aryanna terhadapnya.

"Kau lupa?! Tak pa. Biar aku ingatkan kau." Aryanna berdiri tegak di hadapan Ferhat. Walaupun dia perlu mendongak kerana ketinggian lelaki itu, dia tak kesah. Apa yang perlu disuarakan, harus segera dilangsaikan.

"Kau pernah cakap yang kau takkan jatuh cinta dengan aku! Kau pernah cakap yang kau benci tengok muka aku! Nak dengar tapak kaki aku pun, kau tak nak. Sekarang? Apa dah jadi dengan kata-kata kau tu?"

Ferhat diam membisu. Dia tak ada jawapan untuk soalan itu. Serius tak ada. Aryanna tersenyum sinis bila lihat Ferhat terdiam.

"Aku hormat kata-kata kau, sebab aku nampak yang kau sayang sangat dekat Fatin. Tapi sekarang? Apa dah jadi? Kau tak kesian dekat Fatin ke? Kalau dia tahu semua ni..." bicara Aryanna terhenti.

Ferhat tiba-tiba menarik Aryanna ke dalam perut keretanya. Laju saja kereta Ferhat membelah jalan yang agak sesak kerana ia waktu puncak untuk semua pekerja pulang ke rumah masing-masing.

Memang warga kota memilih untuk pulang sedikit lewat dari kebiasaannya. Konon tak sangkut jem. Alih-alih, balik lewat pun jem! Baik tak payah balik.

"Eh?! Kau nak bawa aku pergi mana ni?! Kau hentikan kereta kau sekarang!" Ferhat buat pekak aje. Dia nak tunjuk kebenaran kepada Aryanna. Biarlah. Biar semua terbongkar hari ni.

Aryanna mendengus kasar. Isy! Menyampah gila! Macam cakap dengan tunggul! Aryanna buang pandangan ke luar tingkap.

"Macam mana la si Fatin tu boleh terima dia ni? Erghh!" Aryanna mengomel perlahan. Namun ia masih dapat didengari oleh Ferhat.

Biarkan ajelah. Tak nak keruhkan lagi keadaan. Biar Aryanna sendiri yang tahu tentang situasi sebenar.

Pandangan Aryanna ke luar tingkap perlahan-lahan menjadi kendur. Kalau tadi, matanya penuh dengan api kemarahan. Tapi sekarang, matanya penuh dengan kebingungan dan kegusaran.

Tempat apa pula yang si Ferhat ni bawa Aryanna pergi. Naik hairan dengan sikap pelik si Ferhat tu.

Hampir 20 minit memandu, kereta Ferhat berhenti di suatu tempat. "Kita dah sampai." Ujar Ferhat lalu turun dari kereta.

Aryanna masih bingung. Keliru. Hairan. Semualah yang seangkatan dengannya! Satu persatu suku kata pada tembok dibaca oleh Aryanna.

'TANAH PERKUBURAN ISLAM AN-NUR'

Aryanna menoleh ke arah Ferhat di sebelahnya. Cool saja kelihatan lelaki itu. Seperti sudah biasa datang ke situ.

Ferhat tidak menghiraukan pandangan gadis yang kebingungan itu. Dia terus saja melangkah masuk ke dalam tapak perkuburan tersebut.

Walaupun tak faham, Aryanna tetap membuntuti langkah lelaki itu.

"Ferhat? Kita buat apa dekat sini?" Sunyi. Aryanna putar mata ke atas. Menyampah cakap dengan orang pekak ni!

Tanpa kata, Ferhat tiba-tiba melangkah ke hadapan. Dia berhenti di hadapan sebuah kubur. Aryanna mendengus kasar.

Bila tanya, tak dijawab! Suka buat orang tertanya-tanya! "Ferhat! Boleh tak, kalau saya tu! Awak tolong jawab? Saya tak suka la macam ni!" Aryanna menyeringai.

Panas hati bila dilayan acuh tak acuh saja. Jari telunjuk Ferhat segera mendarat di bibir Aryanna. Terkejut Aryanna dibuatnya.

"Eh! Apa ni!" Aryanna menepis kasar jari lelaki itu. "Shh.. Dekat kubur pun nak buat bising ke?" Soal Ferhat, masih lagi tenang.

"Saya bising? Macam mana saya tak bising! Kalau awak tu tak reti nak jawab soalan saya! Banyak kali saya tanya, kita buat apa dekat sini! Sepatah haram pun awak tak balas!"

Aryanna tak puas hati. Asyik nampak salah dia aje! Salah diri sendiri? Tak nampak pulak! Ferhat terdiam. Tak habis lagi marah gadis itu terhadapnya.

Ferhat mengalah. Dia memberi isyarat mata kepada Aryanna. Pada awalnya, Aryanna memang tak faham. Tapi melihat ekor mata lelaki itu bergerak ke arah sebuah batu nisan, Aryanna tersentak.

Wajah yang tadinya menegang, kini perlahan-lahan mengendur. Aryanna memandang Ferhat silih berganti. Wajah itu tetap tenang tanpa sebarang reaksi.

-Dalam kenangan-
Fatin Nasuha Binti Karim
1993-2017

Aryanna rebah. Kelam-kabut Ferhat menyambut tubuh gadis itu. Terasa bagai ada kilat yang menyambung dalam hatinya tika itu.

Dengan cuaca yang mendung dan redup pada waktu itu. Menambah lagi kedukaan dalam hati Aryanna.

"Fatin.." Aryanna menyeru nama sahabatnya perlahan. Kadang-kadang, tak langsung didengari oleh sesiapa pun.

Tangan Ferhat mendarat pada bahu Aryanna. Dia cuba memberi kekuatan. Dia juga seperti gadis itu. Sukar untuk menerima kenyataan bahawa yang tersayang telahpun tiada.

Namun, lama-kelamaan dia dapat menerima hakikat itu. Dia perlu teruskan hidup demi masa depan yang lebih cerah.

"Macam mana dia boleh meninggal?" Perlahan saja suara Aryanna bertutur. Mungkin dia masih terkejut. Semua ini terlalu pantas untuk dirinya.

Ferhat mengeluh lemah. "Dia excident. Sehari sebelum kita orang akad nikah." Tenang saja kedengaran suara Ferhat membalas.

Kuat sungguh hati lelaki itu, untuk menghadapi ujian tersebut. "Kenapa saya tak tahu pun?" Ferhat tersenyum lega.

Tiada lagi panggilan aku-kau seperti tadi. Mungkin dia sudah memaafkan.

"Banyak kali saya cuba contact awak. Saya cari awak merata tempat. Bila saya pergi rumah awak...ibu awak cakap, awak dah ke luar negara. Sambung belajar. Bila saya tanya dekat mana nak cari awak...ibu awak sendiri pun tak tahu. Awak pergi mana, Aryanna?"

Aryanna diam membisu. Tak sangka, lelaki yang membencinya dulu..rupanya sedang mencari dirinya. Dalam diam, rupanya Aryanna tersedu-sedan menahan sebak di dada.

Berjurai air mata yang ditahan sejak tadi. Terhinjut-hinjut bahu Aryanna menangisi pemergiaan rakannya itu. Ferhat yang sedari tadi memerhati, segera menarik gadis itu ke dalam pelukannya.

Dia tak ada niat untuk mengambil kesempatan. Dia cuma ingin menenangkan gadis itu. Makin kuat tangisan Aryanna bila berada di dalam pelukan hangat Ferhat.

Dia sudah tidak mampu membendung rasa sedih dan kecewa dalam hati. Dia perlu lepaskan segala-galanya ketika itu.

Kepala Aryanna yang terlindung dengan tudung itu, diusap penuh kasih. Entah kenapa, hati Ferhat berdebar tiap kali berada dekat dengan gadis itu.

Ahh! Dia dah jatuh cinta ke? Dengan gadis yang pernah dibencinya suatu masa dulu? Ya! Kali ni, Ferhat terpaksa mengakui yang dia sendiri tewas dengan tembok ego yang dibina oleh dirinya sendiri.

Benar kata orang dulu. Kerana mulut, badan binasa.

****************************

Guys! I'm back! Finally, dapat jugak tulis cerita baru balik! Korang jangan la baca je.. Vote la sekali. Hehehe.. Harap ARYANNA SUFYA mendapat sambutan yang sama macam PENCULIK CINTAKU. Keep on supporting, voting and reading my story guys!

LoL..

👉 follow me @ns_sb01
👉 follow my ig @ns_sb06
👉 follow my facebook Nur Sabrina

Continue Reading

You'll Also Like

51.6K 1.4K 34
New version ! HAURA KHUMAIRA & AIDEN ElHAQ START : 2.12.2023 END : 7.5.2024
5.4K 1.5K 56
[ Karya Kedua : Hara ] โœ”๏ธ โ€ขAdrian Hayqal ร— Eiyra Natasyaโ€ข Pertemuan tidak sengaja diantara mereka telah membuatkan Adrian jatuh cinta pandang pertama...
80.9K 9K 16
"Airis dah terlanjur dan sekarang Airis mengandung." Siapakah yang menanggung semua ini jikalau bukan gadis muda ni. Belum sempat Airis memberitahu p...
354K 13K 80
1๐“ผ๐“ฝ ๐“ผ๐“ฝ๐“ธ๐“ป๐”‚ ๐“ซ๐”‚ ๐“ฏ๐“ต๐“ธ๐“ต๐“ฎ๐“ผ๐”‚๐“ช ๐€๐‹๐„๐„๐’๐€ ๐™๐”๐‹๐€๐ˆ๐Š๐‡๐€ Mempunyai masa silam yang teruk. Dia seumpama iblis bertopengkan malaikat. Namu...