Somnambulis (Tamat)

By girangfashali

4K 493 153

Kelopak baldu bara rindu mangsi merah nian nyawa gugur kelopak, mengalir mangsi kesumat lerai di hujung atma... More

Somnambulis
Selamat Membaca
Prolog
Bab 1 - Mimpi
Bab 2 - Realiti
Bab 4 - Si Penguntit
Bab 5 - Bermula
Bab 6 - Igau
Bab 7 - Sahabat
Bab 8 - Kelopak Rindu
Bab 9 - Bertahan
Bab 10 - Keliru
Bab 11 - Terlambat
Epilog (Bahagian 1)
Epilog (Bahagian 2)
Love

Bab 3 - Anak

275 48 7
By girangfashali

SEKEMBALINYA ke bilik hotel, Thea membuat panggilan video menghubungi Uzayr. Sementara menunggu panggilan diangkat, Thea menanggalkan aksesori perhiasan seperti cincin dan gelang yang dipakai. Semua diletakkan di atas meja kopi.

"Assalamualaikum, sayang. Baru balik? Lambatnya acara habis." Paparan wajah Uzayr di skrin telefon menghantar segantang girang di hati. Bagaikan separuh daripada kepenatannya hari itu hilang sebaik sahaja mendengar suara kecintaannya.

"Waalaikumussalam, abang. Book signing Thea selesai petang tadi lagi. Selepas tu, Thea ikut Abang Thaqif. Kan dia ada seminar beberapa hari di sini. Abang Thaqif datang sekejap jumpa Thea. Thea baru balik makan dengan dialah ni."

"Oh, pergi makan apa? Ni mesti Abang Thaqif bawa Thea makan asam pedas dekat restoran kesukaan Thea tu, kan?"

"Mestilah. Dah sampai sini tak kanlah tak pergi makan asam pedas. Kami pesan asam pedas ikan pari dan ikan parang. Puas Thea makan! Siap beli pes asam pedas lagi. Thea balik nanti, Thea masak untuk abang ya." Panjang celoteh Thea.

"Abang dah makan? Hari abang bagaimana? Okey?"

"Alhamdulillah. Macam biasa, sayang. Mesyuarat, jumpa klien. Tadi habis mesyuarat, abang keluar makan malam dengan Lukman," jelas Uzayr.

"Sayang ...."

"Hmm?"

"Minggu depan memang sayang tak ada terlibat dengan apa-apa, kan?" risik Uzayr.

"Tak."

"Bagus. Nanti sayang kemas baju untuk seminggu. Abang dah tempah tiket, dah selesaikan penginapan semua. Kita ke Bali."

Thea tersenyum lebar. Bali. Destinasi bulan madu mereka. Thea dan Uzayr pernah merancang untuk ke sana semula apabila punya peluang. Namun, di sebalik senyum ada perasaan tidak enak yang cuba diselindung. Sehabis daya dia memaniskan muka meneruskan perbualan.

"Okeylah, abang. Dah cakap dengan abang ni senang hati Thea. Abang rehat ya. Thea pun nak bersihkan diri dan solat Isyak."

"Selamat malam, sayang. Jangan rindu abang," gurau Uzayr.

Thea ketawa kecil. Jemari spontan menyentuh wajah sang suami yang tersenyum manis di skrin.

"Thea takut abang yang rindu Thea. Dah dua malam Thea tak ada."

"Jangan risau. Kalau abang rindu, abang ada ni," ujar Uzayr sambil menunjukkan novel Tersingkap Hijab Mimpi di tangan sebelum panggilan ditamatkan.

Thea menggelengkan kepala. Selama ini, meskipun setia menyokong perjalanan karier Thea sebagai penulis, Uzayr bukan penggemar novel-novelnya. "Novel romantik tidak sesuai dengan jiwa abang, sayang." Itulah yang sering diucapkan oleh lelaki itu.

Tetapi, untuk karya terbaharu Thea, Uzayr merupakan peminat nombor satu! Sejak di peringkat awal lagi, Uzayr setia membaca bab demi bab yang dihasilkan. Tidak jemu membantu Thea menyemak dan mengedit manuskrip. Malah dia sentiasa memberi komen-komen kritis yang membina.

Thea bertuah memiliki Uzayr. Uzayr suami sempurna. Tiada cacat cela di matanya. Kadangkala, Thea tertanya-tanya sendiri. Adakah dia cukup baik untuk Uzayr? Adakah dia telah melakukan yang terbaik dalam menyayangi Uzair? Menunaikan tanggungjawab seorang isteri terhadap si suami?

Mengenangkan Uzayr, ingatannya melayang jauh. Insiden beberapa hari lalu di kamar tidur mereka mengundang gundah.

Thea berdiri di hadapan cermin di bilik air. Dalam gementar dia sabar menanti. Bukan dia tidak pernah melakukan perkara itu sebelum ini. Hampir saban bulan. Setiap kali itulah dia hampa. Diperhatikan bacaan waktu di tangan. Tiga minit! Cepat-cepat diangkat alat ujian kehamilan dari atas sinki.

Negatif. Tidak ada beza dengan bulan-bulan sebelumnya. Dia tidak hamil. Dia masih belum hamil.

Thea mengeluh.

Uzayr yang kebetulan baru masuk ke bilik air untuk mandi ternampak apa yang dilakukan olehnya. Melihatkan riak wajah Thea, mendengarkan keluhan kecewanya, sang suami tidak perlu meneka apa-apa. Sedia maklum berapa garis yang terpapar pada alat penguji di tangan Thea.

Perlahan Thea dirapati. Tangan kekarnya melingkari pinggang lalu tubuh Thea dipeluk dari belakang. "Keluhan itu untuk apa, sayang?"

Saat suara Uzayr menyapa deria, air mata Thea tumpah. Dia berpaling. "Maaf, abang. Kita tak mengandung," luahnya seraya membenamkan wajah ke dada Uzayr.

"Haid Thea lambat bulan ni. Thea ingat ...." Bicara tertangguh dek esak tangis.

" ... tapi rupanya hanya tanda palsu!" ratap Thea bertingkah sendu. Uzayr mengeratkan dakapan. Rambut Thea dibelai lembut.

"Allah tahu apa yg terbaik untuk kita. Apa yang kita mahu tidak semestinya itu yang kita perlukan. Mungkin dengan keadaan kita yang dua-dua sibuk sekarang, Dia tahu kita belum bersedia."

Perlahan-lahan tangis Thea reda.

"Lagipun, Allah nak beri peluang untuk abang supaya boleh terus manja-manja dengan isteri abang ni. Dapat kita pergi bulan madu lagi." Ceria suara Uzayr memujuk.

"Maksud abang?" Mata yang merah berkaca menatap wajah si suami.

"Kita pergi bercuti, sayang. Hanya kita berdua. Jangan fikir tentang kerja. Jangan fikir tentang anak. Bila tiba masanya baru kita fikir semua itu."

Thea membisu. Kedua-dua bahunya dipegang lembut oleh Uzayr.

"Percayalah. Kita akan lihat wajah anak kita bila tiba masanya. Usah berburuk sangka dengan Allah. Buat masa ni, kita nikmati kesempatan berdua-duaan yang ada." Hidung Thea dicuit manja. Kemudian, sebuah ciuman kasih didaratkan di dahi isteri.

Mendengarkan kata-kata sang suami, akhirnya Thea melarik senyum.

* * *

PERBUALAN antara dia dengan Thea telah lama tamat. Uzayr masih duduk memanggung kepala. Ada sesuatu pada ekspresi Thea yang merunsingkannya.

Dia tahu meskipun Thea sehabis baik cuba berselindung, dia tetap dapat mengesan mendung di sebalik sinar wajah isteri. Isu anak masih menakluki minda suri hatinya. Thea walang hati kerana harapan untuk merasa keajaiban indah mendiami rahimnya belum menjadi realiti.

Tiga tahun berumah tangga, sudah pasti mereka berdua mengimpikan kehadiran cahaya mata  sebagai penyeri kehidupan bersama. Namun, rezeki bergelar ibu dan bapa belum tersurat milik mereka.

Pemeriksaan kesihatan komprehensif termasuk ujian tahap kesuburan telah dibuat. Uzayr memanjat syukur. Tiada masalah baik di pihak dirinya mahupun Thea.

Uzayr reda. Mustahil dia tidak mahu pengiran kecil melatari hari-harinya. Cuma Sang Pemilik Nyawa menangguhkan kegembiraan yang satu itu. Tunggu sahajalah hingga detiknya tiba. Bila masa dan ketika, semua dalam rangkuman kuasa Yang Maha Mengetahui.

Berbanding diri yang dilentur supaya pasrah dan lebih tenang, Thea, si isteri sering tertekan. Setiap kali melihat bayi atau anak kecil, Uzayr dapat melihat satu bentuk kerinduan yang tidak berpenamat melalui sepasang matanya. Saban bulan, apabila ujian alat pengesan kehamilan gagal menunjukkan khabar gembira, Thea akan bersedih. Bermuram sehari dua.

Dek kasihankan Thea, Uzayr pernah menyarankan agar mereka mengambil anak angkat. Dia boleh berbincang tentang hal itu dengan Haji Daud. Beliau merupakan pengetua Rumah Anak-anak Yatim Cempaka yang biasa mereka kunjungi pada hujung minggu seandainya tidak sibuk.

Thea enggan. Bimbang tidak berlaku adil atau gagal melaksanakan tanggungjawab mengasuh anak yatim sebaiknya. Dia tidak mahu menganiaya anak-anak pilihan Allah. Dia tahu mandatnya terlalu besar. Bukan calang-calang!

Uzayr mencapai komputer riba lalu mencari laman web kedai bunga yang ada di sekitar Melaka. Dia ingin menghantar sejambak bunga kepada, Thea. 'Abang harap kuntuman-kuntuman ini akan ceriakan sayang.'

Sejambak karangan bunga teluki berwarna merah pekat dipilih buat si isteri. Bunga teluki membawa simbolik rasa rindu. Teluki merah pekat pula melambangkan cinta dan kasih sayang yang amat mendalam. Setelah berpuas hati dengan pilihannya, dia melangsaikan transaksi atas talian. Di ruangan mesej untuk si penerima, Uzayr menaip:

Setiap kali Thea tinggalkan abang, sebahagian  daripada hati abang sentiasa ikut Thea, bersama Thea ke mana pun Thea pergi. Tolong pulang dengan cebisan hati abang secepat mungkin. Abang terlalu rindu.

Sejujurnya, dia tidak mahu Thea terus tertekan menggalas rasa terbeban. Satu perkara yang dikhuatiri Uzayr, dia bimbang andai episod mimpi-mimpi buruk menghantui Thea semula.

NOTIFIKASI Whatsapp yang masuk bertubi-tubi menggesa Thea agar bersiap segera. 'Ni mesti si Kim ni,' bisiknya sambil mula menyolek wajah di hadapan cermin tanpa memeriksa telefon.

Serentak itu, lirikan mata menangkap aksesori pakaiannya yang tersusun di atas meja. Cincin, gelang tangan dan kerongsang.

Pelik. Thea berfikir sejenak. Tangan yang sibuk merias wajah terhenti seketika. 'Bukan semalam aku tinggalkan atas meja kopi ke? Bila pula aku susun dan kemas di sini?'

Ingatannya samar-samar. Malah, malam semalam, dia langsung tidak sedar bila dia terlelap. Tahu-tahu sudah pagi!

Thea mengemaskan solekan. Belakangan ini, dia terlalu penat memenuhi tuntutan rangka promosi novel baharu. Sekejap ke sana, sekejap ke sini. Suntuk masa untuk diri sendiri.

Dia perlu berehat. Teruk sangat keadaannya sampaikan dia sendiri tidak ingat apa yang dibuat! Memang masa yang tepat untuk dia dan suami pergi bercuti.

Bali. Mengenangkan destinasi yang turut dikenali sebagai Pulau Dewata itu, Thea tersenyum sendiri.

Continue Reading

You'll Also Like

9.8K 674 56
Cover by @NDfleur Mungkin dalam cerita ni banyak typo nanti sy edit untuk betulkan semula awak semua bacalah dulu yang typo ini 😭 BOOK 1 "My story...
204K 4.3K 13
Rayyan Harith - seorang remaja yang terperangkap dalam kisah silam yang menyakitkan bersama si ibu kandung membuatkan dia tegar menyakiti saat ada se...
1.3K 162 39
Cerita ini mengisahkan tentang Azhan yang 'terdampar' di dunia 'Alohamora' yang mana dia harus menempuh suatu perjalanan yang jauh dan mencabar untuk...
187K 5.8K 68
Tengku Zarif & Mikayla. "You don't know me Zarif." - Mikayla "You are just outsiders, watching through glass window. You have no rights to judge me...