fy's handbook.

cypeofy

5.3K 725 841

It is just fy talking nonsense. Еще

Q & A : how to write dark genre?
Q & A : how to be a successful author for a beginner?
experiences : monkey dreams.
experiences : rasuk.
experiences : intruder.

Q & A : how to get rid writer block?

596 94 53
cypeofy


Q & A : (1)

Answer :

Waalaikummusalam,

Firstly, soalan awak adalah macam mana nak elakkan writer block?

Pada sesiapa yang tak tahu Writer Block ni apa, ianya merupakan situasi yang dirasai oleh seseorang penulis ketika dia kekeringan idea dan tak tahu macam mana lagi nak sambung cerita dia. Itulah Writer Block. Dan yeah, benda ni really normal kalau para penulis hadapi.

But fy tahu ada di antara korang mesti pernah tempuhi writer block yang berada dalam jangka masa lama menyebabkan korang sendiri risaukan nya kan?

So here it is, Fy akan terangkan macam mana Fy hadapi situasi macam ni.

Fy ni seorang yang suka tengok Movie, Drama, Baca buku and many things yang kita boleh dapat idea daripadanya. So, setiap hari Fy akan tengok movie dalam 3 type movie yang sama genre dengan book fy yang tengah og ataupun book yang fy tengah proses nak buat.

Disebabkan banyak book fy bergenre horror, thriller, mystery dan Sci-fi, Fy terapkan diri fy dengan menonton movie atau drama genre yang sama seperti book fy tu. Dengan ini, Fy akan dapat banyak idea berdasarkan movie tersebut secara automatik. Baca buku dan tengok drama juga sama.

Kalau dulu, masa fy buat busmate, my wish, know itu semua, fy kerap tengok drama Korea. Thats why cringe sikit HAHHAA

So dengan buat cara cemni, dalam minda Fy memang full of ideas. Situasi, characters traits dan banyak lagi. Jadi, kebiasaan nya Fy tak selalu sangat kena writer block. ❤️✨

Kalau yang update daily tu, fy memang ada banyak idea. Idea berterusan je masuk so Fy really dont have any problems with it. Tengok movie, imaginasi, buku itu semua membantu.



Question : 2

Answer :

Waalaikummusalam,

For book covers, Fy tak ambil request dah. Penat weh buat HAHHAHAHA harap anda semua faham eh? Tapi kalau korang bertuah try ah rapat-rapat dengan fy, chat selalu and maybe fy akan ringan hati nak tolong korang buat covers. ❤️✨



Question : 3

Answer :

Damn, memang nak buat tapi itulah, Fy takde spirit do HAHAHHAHA semangat tu lately asyik hilang je. Tak tahu pergi mana. Melancong kut.

Takpe, kalau Fy buat pun nanti Fy akan buat dalam book ni so masukkan lah dalam library for more updates from me yaa HAHHAAH sempat promote.



Question : 4

Answer :

Texture? Guna sikit-sikit je tapi majoriti fy ambil texture daripada pinterest ataupun editing tips kat wattpad. Antaranya :

Yeah ini dua kerap guna❤️✨ dan benarrRR dekat dalam picsart tu, itu jelah fonts yang berkenan. SixCaps memang always favourite.





Question : 5

Answer :

Of course lah ikut storyline/plot dia macam mana. Fy tahu, maybe some of you guys memang payah gila nak cari idea untuk titles.

Well, kalau nak senang, boleh tengok highlight dalam plot cerita korang tu berdasarkan apa. Contohnya pasal lelaki itu sebenarny kunci kepada segalanya, korang boleh buat The Key, Cure and such.

Tapi itu kalau korang memang tak boleh brain lah. Kalau boleh, buat tajuk lain daripada yang lain. So, kalau orang dengar perkataan itu, mesti dia akan teringatkan cerita korang. Dengan itu, cerita korang dapat disebarkan dengan senang.

Macam, ' path of destruction ', ' watched ' , ' nerve '.



Question : 6

Answer :

HAII!

Fy ambil idea daripada movie, drama, animasi, anime dan buku. Majoriti daripada movie dan buku lah sebab dia menerangkan daripada segi situasi, feelings, karakter traits, plot and segalanya yang suit untuk book anda.



Question : 7

Answer :

Fy punya book macam tu ke? HAHAHHAA mesti baca book fy yang lama-lama tu kan?

Kalau korang nak tahu, masa fy memula write memang fy buat ayat simple-simple macam gamers tu. HAHAHAH macam ayat tak boleh kembang lagi and satu passage macam dua baris je ada. Aduhai.

Actually, Fy akan tulis benda yang perlu di highlightkan je pada situasi tu. Perkara utama yang karakter tersebut tengah lakukan atau rasa. And ayat kena straight to the point ah.

Like :

Jimin keluar daripada biliknya kemudian mencapai sekeping roti yang ada di atas meja. Dia terus masukkan ia ke dalam mulutnya dan memakan ia.

Sudah malam, dia langsung tidak perasan. Disangkanya sekejap, tetapi sebenarnya hampir seharian dia terperuk di dalam bilik, bermain gamenya.

Gitu.

Kalau sekarang, Fy memang buat panjang gila HAHHAHAA nak dramatis lah katakan. Kadang-kadang terasa ayat baku gila. Huhuks


Question : 8

Answer :

Fy salin atas kertas. Seem kuno tapi yeaHH HAHAHA.

Selalunya Fy sediakan satu buku kosong untuk salin semua jalan cerita atau situasi yang ada dalam minda Fy. Idea sisa-sisa untuk cerita tu pun fy salin gak. Memandangkan kita tak tahu bila idea kita nak datang lagi, better kita tulis cepat.

Lepas dah salin semuanya, fy akan cuba connect kan segala idea itu menjadi sebuah jalan cerita. Then, fy akan cuba kembangkan satu demi satu situasi/idea yang fy dah ada tu.

Later, Fy akan try think tentang sekurang-kurangnya lima plot twist. Tak cukup lima memang tak tenang weh HAHAHHA

At last, fy akan statekan 3 ending. Satu sad, satu happy. Satu lagi hanging. Bila cerita tu dah nak habis, fy akan selalu tanya readers nak happy ke sad. Kalau diorang nak sad, fy akan pertimbangkan ending sad. Kalau nak happy, fy akan pertimbangkan ending happy.

Tapi itu ikut Fy juga. Sebab kadang kala, mood fy ni lain sikit. Mana tahu nak buat ending hanging pulak en?


Not a Question but, who cares?

Mak aih, beb tak sangka wa. //shed tears// welcome to ARMY FANDOMM! Once you jimIN you can't jimOUT.

Thanks lah weh sebab sudi baca book gua. Walaupun cringe as hell. Wow, really terharu bila dengar kau cakap cemni. Fy as an author berasa bangga dan terharu at the same time. Wa sayang sama lu. Bts juga. Amuah.

Продолжить чтение

Вам также понравится

585K 28.3K 86
Buku keempat Putera Aisar Iskandar Putera Mahkota Inderaloka. Seorang yang dingin, dan langsung tidak bercadang mencari suri hati. Tetapi prinsipnya...
4.9M 197K 46
"I hate you!" - Aisya Zahra "But I love you." - Airil Iskandar Seorang wanita yang kena tangkap basah dengan anak bossnya sendiri? Dia, lelaki mafi...
577K 24.5K 71
𝑅𝒶𝒿𝒶 𝐿𝓊𝓉𝒽 𝐻𝒶𝓎𝓎𝒶𝓃×𝒲𝒾𝒹𝑒𝓁𝒾𝒶 𝐻𝒶𝒾𝓏𝑒𝓁 Apabila si gadis ingin menghilangkan stres di pantai di salah erti si jejaka. "Kau gila k...
621K 22.9K 77
[Complete] 𝐑𝐨𝐦𝐚𝐧𝐜𝐞 : 𝐇𝐢𝐬 𝐝𝐚𝐢𝐬𝐲 𝐙𝐚𝐫𝐢𝐭𝐡 𝐀𝐝𝐡𝐚𝐦 | 𝐍𝐮𝐫𝐚𝐫𝐞𝐲𝐬𝐚 𝐌𝐞𝐝𝐢𝐧𝐚 Dari satu pertemuan yang tidak dirancang. Tan...