[OG] SECOND CHANCE - 두번째 기회 [...

Av Sha_sha_JK

11.7K 953 26

Kim Taehyung dan Kang Seulgi dibesarkan bersama di kejiranan yang sama. Mereka juga ke sekolah yang sama seja... Mer

Who Are You?? [1]
Upcoming Exam [2]
Destiny [3]
Preparation [4]
Extra Class [5]
The Truth [6]
Good Person [7]
Real Me [8]
Apprehensive [9]
Surrounded Around Good Person [10]
New Environment [11]
Misunderstanding Is Over [12]
Wondered about my sickness [13]
Bosom Buddy [14]
Anxious [15]
Patience [16]
Unpredictable Fate [17]
My Saviour [18]
Unexpected [20]
Bad News [21]
Concerned [22]
Disappear [23]
Watch [24]
Hope [25]
I know your secret [26]

Precious One [19]

315 35 3
Av Sha_sha_JK

Chorong membuka matanya perlahan. Lalu memerhati kawasan sekelilingnya. Sunyi sangat! Sepertinya dia berada di wad persendirian.

"Doktor? Doktor?"

Dia memanggil dengan nada lemah. Namun tidak mendapat sahutan. Lantas dia memaksa dirinya untuk berdiri dan keluar dari wad itu.

Baru sahaja dia hendak melangkahkan kakinya keluar. Doktor Jin muncul di hadapan. Bahunya terhinjut sendikit seraya memegang dadanya akibat terkejut.

"Kamu nak pergi mana dalam keadaan macam ni?" Soal Doktor Jin sambil menarik lengan Chorong lembut untuk kembali ke katilnya. Dia turut mengikuti sebelum menjawab pertanyaannya.

"Sunyilah bilik ni, saya takut. Tu yang saya keluar kejap" Kata Chorong datar. Senyuman kecil namun kelihatan murung muncul pada hujung bibirnya. Doktor Jin memandang wajah Chorong dengan simpati. Dia terus duduk di sebelah Chorong sambil bertanya sebab dia melarangnya untuk memberitahu eomma dan appa nya tentang keadaannya.

"Saya tak bersedia lagi untuk bagitahu diorang" Jawab Chorong tanpa berfikir panjang.

Flashback

Waktu kerja Doktor Jin akhirnya tamat. Dia segera mengganti pakaiannya sebelum pulang kerja. Namun panggilan telefon dari seorang pesakitnya iaitu Chorong terpampang pada skrin telefonnya. Dengan tenang dia menjawab panggilan tersebut. Namun kedengaran suara Chorong seperti berada dalam kesengsaraan. Dengan kadar segera dia memandu ke arah alamat yang diungkapkan oleh Chorong tadi.

Pintu pagar rumah Chorong di panjat sebelum menerobos masuk pintu utama. Nasib baik pintu utama tidak berkunci. Doktor Jin sempat mematikan air pada bilik mandi Chorong yang sepertinya mulai membanjiri sedikit ruangan biliknya.

Dia segera mengangkat Chorong ala-ala bridal style, menuju ke keretanya. Dengan kadar segera dia meluncur laju ke hospital.

Chorong yang tersedar dari pengsannya membuka matanya.

"Doktor, jangan bagitahu keluarga saya bahawa saya sakit" Ujarnya meminta tolong sebaik sahaja tersedar. Doktor Jin hanya mengiyakannya tanda faham. Namun sepertinya dia berfikir akan motif gadis itu merahsiakan penyakitnya dari keluarganya.

Setibanya di hospital, dia segera mengangkat Chorong sehingga ke bilik wad yang kosong. Memandangkan ruangan terbuka penuh, akibat kemalangan yang berlaku antara bas dengan kereta. Jumlah pesakit juga meningkat.

End Flashback

_______________

Keesokkan Harinya,

Matahari terbit, hari mulai berganti. Taehyung yang masih dibuai mimpi tersedar daripada tidurnya apabila cahaya menyinari matanya. Dia memandang ke arah tingkap. Langsir biliknya sudah dibuka begitu juga pintu biliknya. Dia sempat merungut sebelum bangkit dari katilnya.

"Ah...eomma, kenapa masuk bilik Taehyung" Rungutnya sambil menuruni anak tangga.

"Saeng-il Chukhahamnida!!" Jeritan keluarganya dan juga Seulgi dan Mark. Dia terkejut lalu mengatur langkah ke arah mereka. Lagu happy birthday dinyanyikan. Taehyung sudah menutup mukanya malu.

"Hajima. Taehyung dah besar kot, buat malu je sambut birthday" Ujarnya. Mereka hanya tertawa lalu mempelawa Taehyung duduk.

"Saeng-il chukhahae" Ujar Seulgi sambil menghulurkan sekotak hadiah, diikuti dengan Mark. Taehyung menyambut hadiah tersebut lalu melihat isinya. hadiah pemberian Mark membuatkan dia teruja.

"Heol! Macam mana kau tahu akhir-akhir ni aku suka menggambar?" Terkejut Taehyung.

"Aku bukan baru kenal kau dari semalam kot. Aku tahulah. Lagipun waktu cikgu suruh kita kaji pasal perlawanan bola sepak hari tu, kau sibuk menggambar je" Kata Mark seperti bangga. Taehyung hanya tersenyum senget.

Baru sahaja Taehyung hendak membuka hadiah pemberian Seulgi. Seulgi sudah merampasnya.

"Mian! Aku salah bagi kau hadiah. Mianhae! Ni untuk Irene" Katanya lalu meletak di atas ribanya. Taehyung dan Mark hanya memuncungkan bibir tanda tidak tahu sambil melihat antara satu sama lain.

Sebaik sahaja selesai menjamah hidangan. Seulgi membantu Puan Kim mengemas pinggan mangkuk pada atas meja. Manakala lelaki pula berada di ruang tamu sambil bermain game begitu juga dengan ayah Taehyung.

"Ahjumma! Ahjussi! Seulgi balik dulu" Jeritnya.

"Ne, pelan-pelan. Licin jalan tu" Balas Puan Kim.

"Arasseo" Seulgi pun mengatur langkah keluar. Kasutnya disarungkan terlebih dahulu. Tiba-tiba tangannya diraih oleh Taehyung, menahan Seulgi sebelum pergi. Seulgi sedikit terkejut lalu memandang Taehyung hairan. Jantungnya berdegup kencang apabila Taehyung mendekatinya. Dia terus menutup matanya. Tiba-tiba Taehyung membuka soalan.

"Hadiah tu aku punya kan?" Soalnya sambil melirik ke arah sekotak hadiah yang dipegangnya pada tangan kanannya. Dia bergumam sambil berfikir sejenak. Tanpa membuang masa. Taehyung merampasnya dari tangan Seulgi. Seulgi yang cuba menghalangnya akhirnya berhenti apabila Taehyung sudah membukanya terlebih dahulu. Tiket perlawanan bola Manchester United kelihatan. Taehyung memegangnya. Dia teringat akan soalan yang dilontarkan oleh Seulgi beberapa hari lepas. Seulgi hanya terdiam membisu. Hujung lengan bajunya diusik-usik manakala bawah bibirnya digigit.

"Kenapa kau tak bagi je aku?" Soal Taehyung.

"Kau tak suka nonton perlawanan bola sepak kan sebenarnya" Seulgi berkata dengan raut wajah rasa bersalah begitu juga sedih.

"Eo, tapi kau dah beli tiket ni. Tak kan nak buang? Lagipun aku boleh je menggambar kat stadium nanti" Dia cuba menaikkan semangat Seulgi. Senyuman Seulgi mulai mekar dihujung bibirnya.

"Malam ni pukul 7, aku tunggu kau depan rumah kau. Jangan lupa" Kata Seulgi sebelum berlari pulang. Ketawa gembiranya disepanjang jalan kuat kedengaran hingga ke dalam rumah Taehyung.

"Dah kenapa dengan dia tu?" Soal Mark yang tiba-tiba muncul disebalik pintu. Taehyung hanya mengangkat kedua tangannya tanda tidak tahu. Kemudian masuk ke dalam rumah semula.

_____________

[Asan Medical Centre]

Chorong yang dibuai mimpi tiba-tiba terkejut, apabila telefon miliknya berbunyi. Tombol hijau di tekan sebelum menyambut panggilan tersebut.

"Chorong-ah! Chorong dekat mana?" ~ Puan Park.

"Chorong dekat rumah kawan" ~ Chorong.

"Kenapa bilik Chorong macam ni?" ~ Puan Park.

"Eo? Mian eomma, Chorong kelam-kabut tadi. Nanti balik Chorong kemas eh" ~ Chorong.

"Takpelah, eomma dengan Youngja ahjumma boleh kemaskan" ~ Puan Park.

"Gomawo eomma!" ~ Chorong.

"Eo, jam berapa Chorong balik? Nanti eomma jemput" ~ Puan Park.

"Malam kot, banyak sangat assignment kitorang. Nanti kalau dah siap Chorong terus balik rumah. Eomma tak payahlah jemput Chorong" ~ Chorong.

"Arasseo" ~ Puan Park.

Setelah itu panggilan pun tamat. Chorong segera bangkit dari tempat tidurnya lalu menuju ke bilik Doktor Jin. Pintunya sempat diketuk sebelum mendapat sahutan darinya. Lantas dia menguak pintu tersebut dengan kadar segera. Kerusi dihadapan diduduki sebelum di pelawa.

"Eo, Chorong-ah? Dah rasa okay dah?" Doktor Jin menyoal.

"Ne, bila saya boleh balik doktor?" Dia menjawab sepatah kemudian menyoal.

"Bila dah rasa sihat. Langsung boleh balik" Jawabnya.

"Kalau macam tu, saya dah boleh balik sekarang lah kan?"

"Baring dekat katil tu dulu. Biar doktor check dah sihatkah belum" Chorong dengan segera menuju ke arah katil tersebut dengan berbaring. Doktor Jin mulai memeriksa keadaannya. Senyuman kecil terpampang pada wajahnya sambil berkata bahawa Chorong sudah boleh pulang. Gadis itu sudah tertawa riang sambil menggoyangkan kakinya. Tiba-tiba dia teringat akan sesuatu.

"Tapi...saya ada satu permintaan" Chorong berkata sambil mendekatkan wajahnya pada doktor Jin. Doktor Jin sudah kehairanan disitu lalu menyuruh Chorong memberitahunya permintaan itu. Dia melihat sekeliling terlebih dahulu sebelum bertanya.

"Doktor boleh tak pinjamkan saya duit? Doktor bawa saya pergi hospital ni sehelai sepinggang je dengan telefon saya. Doktor langsung tak bawa dompet saya. Macam mana saya nak bayar bil hospital dengan bayar tambang teksi nanti" Doktor Jin sudah ternganga mendengar permintaan gadis itu. Gadis itu sungguh pelik. Ianya membuatkan Jin tidak dapat menolak permintaannya itu.

"Arasseo, nanti doktor selesaikan bil hospital dengan tambang teksi kamu, okay?"

"Assa! Kamsahamnida Dr.Jin" Chorong menunduk hormat sebelum beredar dari situ.

Bajunya di ganti terlebih dahulu sebelum melangkah keluar dari hospital. Doktor Jin yang menunggunya dihadapan pintu utama terus membukakan pintu teksi untuknya.

"Jangan lupa, bagitahu keluarga kamu tentang kesihatan kamu. Semakin kamu tunda. Semakin buruk jadinya" Nasihat Doktor Jin.

"Arasseo Dr.Jin. Saya dah boleh gerak dah?" Dia menjawab sebelum menyoal. Doktor Jin hanya mengangguk.

"Gomawo!" Ujar Chorong tiba-tiba dengan nada yang sangat berterima-kasih. Doktor Jin sedikit tersentuh dengan satu perkataan yang keluar dari mulut gadis itu. Rasa simpati semakin menghantui dirinya. Dia tersenyum kecil sebelum menyuruh pemandu teksi itu untuk membawa Chorong pulang dengan selamat.

Seusai teksi itu bergerak. Air mata Chorong jatuh membasahi pipinya. Dia cuba untuk berpura-pura kuat di hadapan doktor Jin. Sedangkan dia takut dengan penyakitnya yang mulai merebak pada dirinya. Setiap kali berdepan dengan Doktor Jin, dia mulai memikirkan hari kematiannya. Apatah lagi tatapan Doktor Jin yang melihatnya dengan penuh bersimpati membuatkan dia semakin takut. Dia tahu bahawa lelaki itu sangat mengasihani pesakitnya ini sehinggakan sanggup menjaganya semalaman di wad nya.

_____________

[TBC]

Vote & Comment ❤️

Fortsätt läs

Du kommer också att gilla

2.7K 446 68
Bukan Hero Romantik mengisahkan tentang seorang jejaka bernama Emma atau nama sebenarnya Muhammad Haqeem yang mempunyai sifat seperti wanita. Rambutn...
261K 23.1K 62
Aleena Raudhah mendapat e-mel dari entah siapa setiap minggu. Isi Kandungan e-mel itu sentiasa membuatkan dia tertunggu-tunggu. Umpama membaca quotes...
25.3K 508 28
[ KARYA PERTAMA ] -Amnesia -Balas dendam Singkat dan padat hehe Total words :
1.3K 339 46
"Hanya dirimu yang berhak... Memiliki kasih ini."