איך לשפר את הכריכה שלכם? | מד...

By AmoraTheEnchantres

28.3K 1.4K 764

בשביל כל האנשים שרוצים ליצור כריכה לסיפור שלהם אבל לא ממש טובים בכל עניין העיצוב - המדריך הזה בשבילכם. כאן אס... More

0 | פתח דבר
0 | תוכנות
0 | Top 2: חינמי וחוקי
1 | התאמת הכריכה - גודל
2 | התאמת הכריכה - נושא ותמונות
3 | באילו תמונות להשתמש?
5 | אפקטים
6 | פי אן ג'י
7 | פאנפיקים
8 | טרילוגיות וסדרות
9 | קאסטינג
10 | סגנונות - חלק א'
11 | סגנונות - חלק ב'
12 | ציור
13 | מסגרות
14 | צבעים
15 | טשטוש
16 | הצללות
00 | The Library is Open!
17 | איזון
18 | שילוב תמונות
00 | The Library Is Offically Closed!
19 | רעיונות לכריכות
20 | רעיונות לכריכות - חלק ב'
21 | אסתטיקה או השקעה?
22 | איפה להתחיל?
23 | איך למצוא תמונות טובות
24 | טמפלטים
25 | איך להתאים את הכריכה לסיפור?
26 | איך להתאים את הכותרת לכריכה?
27 | ביקורת עצמית
28 | כריכה חלקה VS כריכה גסה
00 | The Library Is Open - Again!
00 | The Library is Offically Closed!
00 | שאלות ותשובות

4 | פונטים וכותרות

1.1K 52 51
By AmoraTheEnchantres

כריכה היא לא באמת כריכה בלי הכותרת שנמצאת בה,והכותרת עצמה לא חשובה פחות מהמראה של הכריכה עצמה. כריכה יכולה להיות מדהימה שכלצורה שהיא, אבל אם הפונט לא מתאים/לא יפה/לא נראה באופק, משהו בה לא בסדר.

החוק הראשון והחשוב מכל בהכנת הכריכות: צריך לראות את הכותרת!

מעט פעמים יצא לי לראות את זה, אבל יצא לי לראות את זה, שהכותרת או אפילו השם של המחבר נעלמים ברקע ויוצא שאני מסתכלת על תמונה מעוצבת במלבן. זה נחמד והכל, אבל זה לא כריכה.

אז איך מוסיפים כותרת טובה לכריכה? זה דבר שעלול להיות טריקי.

דבר ראשון, הכותרת צריכה להתאים לכריכה, לא לבלוט יותר מדי אבל גם לא להיבלע בתוכה, שתהיה חלק ממנה ולא משהו שזרקו בפנים. דבר כזה עלול להיות מסובך, ולפעמים אפילו בלתי אפשרי, אבל זה הכל תלוי בצורה שבה אתם מחליטים לעצב את הכריכה.

למשל, אני אוהבת להשתמש בסטיילים – אפקטים לכתב בפוטושופ. אבל היות ולא בכל תוכנה/אפליקציה יש אפשרויות נרחבות לעיצוב הכתב, זה עלול להיות בעייתי, לכן הנה כמה טיפים בשבילכם, איך תוכלו לשים כותרת שתוכל להתאים לכריכה אבל לא תצטרך יותר מדי אפקטים עליה.

מבחינת העיצוב עצמו, עדיף להיות מינימלי, ולא יותר מדי מצועצע. הסיבה: צריך להצליח לקרוא את הכותרת. כי הרי, אם הקוראים לא מצליחים לקרוא את הכותרת, כבר עדיף שהיא לא תהיה שם וזהו. המטרה של הכריכה היא להציג משהו ויזואלי יותר למען הקורא לפני שהוא מחליט לקרוא את הסיפור, וגם הכותרת והשם של הסיפור משנה בעניין הזה.

הנה כמה דוגמאות לדברים מומלצים ופחות מומלצים כשאתם באים לעצב את הכותרת שלכם:

אני מדגישה: יכול להיות שאתם לא ממש מסכימים עם מה מומלץ ומה לא מומלץ, וזה לגמרי לגיטימי כי לכל אחד יש את הטעם שלו, אבל אלה ההמלצות שלי וזה מה שאני חושבת שכדאי ולא כדאי (:

החוק השני והפחות קריטי אבל החשוב גם כן הוא בחירת הפונטים, ופה זה קצת בעייתי. למחשב שלכם/אפליקציה שלכם יש מעט מאוד פונטים יפים, אם בכלל. הדבר שאני הכי ממליצה עליו זה להוריד פונטים. (אני לא יודעת איך זה פועל בטלפון, לצערי, אבל אתם יכולים לחפש מדריך לכך באינטרנט, בטוח יש)

הפונטים לא רק יעבדו על תוכנת העיצוב שלכם, אלא גם על המחשב עצמו. את הפונטים אתם מורידים למחשב, לכן גם בתוכנות נוספות כמו וורד או אקסל הם יופיעו, שזה פלוס קטן~

אבל, וחשוב לי להדגיש את זה, אם המחשב הוא לא שלכם (משפחתי, של אחד ההורים וכדומה) אל תורידו בלי אישור! תשאלו את ההורים שלכם קודם אם זה בסדר, שלא יקרה מצב לא נעים.

ועכשיו, איפה אפשר למצוא פונטים? אני ממליצה על האתר DaFont בשביל למצוא פונטים באנגלית (ויש שם מאות על מאות של פונטים, מסודרים לקטגוריות שונות). בשביל למצוא פונטים בעברית אני ממליצה לחפש בגוגל "גופנים להורדה". אני חיפשתי ומצאתי את האתרים FreeFont, Imrketer, Oketz, ו-Zooloo, שלדעתי חלק מהפונטים שנמצאים שם טובים לשימוש (וחינמיים!). אתם מוזמנים לבדוק בדרך הישנה והטובה – לחפש.

עכשיו, בשביל להוריד את הפונטים (ושוב, אם זה לא המחשב שלכם – תבקשו אישור!) עליכם להיכנס לכפתור ה"התחל" בפינה הימנית של המחשב שלכם, להיכנס ל"לוח הבקרה", להיכנס לתקיית ה"גופנים" ולהעביר לשם את קבצי הגופנים שהורדתם. אחרי שהעברתם אותם, תוכלו לראות אותם בסרגלי הגופנים בתוכנות שאתם משתמשים בהם.

לא כל הגופנים שאפשר להוריד הם טובים לשימוש, לכן הכנתי גם דוגמאות לאילו גופנים מומלצים ופחות מומלצים לשימוש בכותרות:

אבל, ויש אבל גדול, יש פונטים שלרוב לא מתאימים לרוב הכריכות, אבל לכריכות מסוימות הם פשוט מעולים! למשל, יש פונטים ספציפיים שממש טובים לכריכות מז'אנר האימה או המתח, או פונטים שיש להם נושא מסוים (למשל, פונט של כתב של מחשבון לסיפור על משהו מכני, או פונט של סדרה/סרט/להקה מסוימת בשביל פאנפיקים)

החוק השלישי והחשוב אסתטי הוא איך למקם את הכריכה, בשבילי יש כמה דברים שכדאי ולא כדאי לעשות:

הראשון: לא לכתוב כותרת ארוכה בשורה אחת. היא תצא קטנה מאוד ולא קריאה, ועלולה להיחתך במסגרת של הכריכה באופן לא יפה (וכן, כן, יש אופן יפה~). אם השם של הסיפור ארוך מומלץ לחתוך את אותו לשתי שורות. לפעמים, אפשר לחתוך אותו גם אם בכל שורה יש מילה אחת, זה תלוי האם זה יכול להתאים לכריכה.

השני: לא לשים את הכותרת לא באמצע. גם כאן, כמו בכל סוגיה עיצובית, יש אפשרות לשים את הכותרת בצד והיא תיראה טוב, אבל לרוב זה לא מומלץ. הסיבה לכך זה שהיא פחות אסתטית ומשדרת חוסר איזון. אפשר לשים כותרת בצד אם יש משהו שיכול לאזן אותה בצד האחר, למשל אובייקט כלשהו.

השלישי: לא להטות את הכותרת יותר מדי. זה פשוט לא יפה. אבל, אפשר להטות את הכותרת קצת, לא יותר מדי, במידה וזה יכול לתת לה קצת יותר ייחודיות ועניין.

הרביעי: לשים אותה במקום שיראו אותה. אל תשימו כתב כהה על רקע שחור ואל תשימו כתב בהיר על רק לבן, אם אתם רוצים שיצליחו לקרוא מה כתוב.

החמישי: אל תעשו את הכותרת קטנה מדי עד כדי חובה בשימוש בזכוכית מגדלת, ואל תעשו את הכותרת גדולה מדי כך שהיא תופסת את כל הכריכה, אלא אם כן זה מתאים לסגנון של הכריכה.

--- --- ---

ולבסוף,הנה כמה דוגמאות לכותרות שונות עם אפקטים שונים:

1. 

הכותרת בכריכה הזאת נמצאת על חצי מהכריכה. הסיבה לכך היא שבצורה הזאת היא מאזנת את מה שמופיע בה. הכותרת עצמה נמצאת על חלק שאפשר להסתיר בתמונה - את האבנים, כאשר הדמויות נמצאות מעליה ותופסות עוד פוקוס. בלי הכותרת במיקום הזה ובגודל הזה, התחושה תהיה כאילו כל החלק התחתון מיותר. בנוסף, הקרדיט של המחבר נמצא מאחורי השם של הסיפור. זו בחירה עיצובית שלי, והחלטתי להשתמש בה כי מבחינה אסתטית זה המיקום הטוב ביותר בשבילה, כך שהיא לא תיעלם ולא תתפוס יותר מדי תשומת לב, אך שגם יראו אותה. הפונט עצמו הוא פונט שתופס נפח במראה שלו, לכן הבחירה לעשות אותו גדול מותאמת לסגנון שלו.

2.

הכותרת וגם השם של המחבר עקומים בצורה שבהחלט נראית לעין. זה מסוג הכותרות שההטייה דווקא מסייעת לפן העיצובי שלה~ ניסיתי לעשות את הכותרת ישרה, אבל היא פשוט נראתה לא ממש טוב, לכן החלטתי לעקם אותה, ובכך היא תופסת עוד נפח של שטח ריק, ופתאום היא נראית קצת יותר מיוחדת.

3.

בכריכה הזאת הכתב לא רק נמצא בצד, אלא הוא גם מחולק לשלוש שורות כשיש רק מילה אחת. הסיבה לכך היא הצורך באיזון לכריכה. אם הכותרת הייתה ישרה וממוקמת בתחתית הכריכה, זה היה בסדר, אבל הייתה הרגשה חסרה שם. האפשרות לשים את הכותרת השחורה על הלבן בצד מדגישה אותה קצת יותר ונותנת לה עוד עניין.

4.

אני כבר אומרת מראש: הקרדיט לכותב כאן הוא גרוע לחלוטין XD בחרתי להציג את הכריכה הזאת כדוגמא לשימוש בפונט לא ממש שמיש. הז'אנר של הכריכה הוא אימה, לכן השתמשתי בפונט חד יותר, כדי לעורר תגובה של אינטנסיביות. הכותרת לבנה על גבי אדומה כהה, ככה שהיא תופסת עוד דגש ואפשר לראות אותה. היא מסתתרת מאחורי נתזי דם, מה שעוזר לה להשתייך לכריכה ולא להיות סתם כותרת שהדביקו עליה. בהחלט אפשר לשים את הכותרת מאחורי אובייקט כלשהו (כל עוד הוא לא מסתיר אותה יותר מדי) כדי לעזור לה להשתלב.

5.

בכריכה הזאת יש שימוש בסטייל (אפקט לכותרת) שהוא מאוד מאוד מאוד לא שמיש, אלא אם כן מדובר בכריכה שתוכל להתאים לו, כמו זאת. האפקט הוא בעצם אפקט של שלט ניאון, מה שמתאים לרקע של הבמה והוילונות, מראה די פופולרי במועדונים עם הופעות, שם גם העלילה מתרחשת על פי הרעיון של הכריכה. הוספת האור של הזרקורים משתלב עם הצבע של הכותרת, ועוזר לה להשתלב בתמונה.

6.

והנה דווקא דוגמא של כריכה ישנה שלי שאני בהחלט לא מחבבת עכשיו D: התמונה עצמה בהחלט נחמדה, אבל מה שהופך אותה לפחות טובה זה הכותרת עצמה. קודם כל, הפונט עצמו לא ממש נראה טוב. הכותרת "ספר ראשון" נראית די תקועה בגלל המסגרת העבה, ועוד יותר גרוע זה שזו מסגרת לבנה על כתב שחור (שילוב לא מוצלח מבחינה אסתטית). הקרדיט נמצא למעלה נראה יותר כמו קרדיט על עיצוב או צילום מאשר קרדיט של כותב של סיפור, גם כן לא מומלץ. איך אפשר לשפר אותה? קודם כל, בגלל שזה חלק מסדרה, אפשר להשתמש בטריק של ספרים אמיתיים ולשים את הספרה "1" בתור משולש בקודקוד השמאלי למטה או למעלה. אפשר לשנות את הכותרת ולתת לה אפקט פשוט יותר, אולי לבן עם מסגרת שחורה או הצללה כהה כלשהי שתבדיל אותה מהרקע, ובנוסף, לשנות לפונט שנראה טוב יותר. את הקרדיט למעלה אפשר לשנות לשם המחבר ולשים מתחת לכותרת של שם הסיפור או להשאיר באותו מקום, מה שנראה טוב יותר. מומלץ גם לא להשתמש ביותר מדי אפקטים שונים על הכותרות כדי שיראה יותר מאוחד.

7.

הכותרת בכריכה הזאת מחולקת גם בשתי סגנונות וגם בשני פונטים שונים, והם דווקא מוסיפים לה. הפונט האדום משתלב עם הצבע האדום שכבר נמצא בכריכה עצמה בצורה טובה, והלבן מודגש ומשתלב עם הלבן הלא הכי לבן של הקיר בתמונה. בשביל להדגיש את הכותרת שמתי גרסה מטושטשת ומושחרת של הכתב מאחוריה, כמעין צל, שעוזר לה לא להיטמע יותר מדי ברקע ולהיות קריאה יותר.

8.

אז כאן הכותרת מחולקת לשני צבעים. עשיתי את זה כשהשתמשתי באפשרות של נגטיב עליה, ובגלל שהשחור הוא הנגטיב של הלבן ולהיפך, זה משתלב טוב עם הרקע השחור והלבן של הכריכה. בשביל להדגיש את הקרדיט למחבר השתמשתי באותה טכניקה כמו בכריכה מעל, והוספתי הצללה מותאמת לכיתוב כדי שלא תיעלם.

--- --- ---

הו וואו יש הרבה מה לומר על כותרות XD השתדלתי שלא לחפור יותר מדי אבל זה בכל זאת קרה :X

טוב, אז נדמה לי שזה הכל לעכשיו,

עד הפעם הבאה, אני D:

Continue Reading

You'll Also Like

10K 618 15
אז... אני לא יודעת מה אתם חושבים כשאתם רואים את השם של הספר. אבל זה לא עוד סיפור כזה על זה שהארי ופרסי נפגשים. זה ממש לא כזה. אם אתם רוצים לדעת עוד א...
25 3 2
שם הקורס, אטומים מולקולות תכונות החומר. שם הרכז והמרצה, אלון מרכוס. מה יהיה פה? הרבה דברים. תהיה פה הרבה מלל יחסית פשוט אבל חלקם יהיו סיוט🤷‍♀️ חלק מ...
620 2 1
ילדה בת 14
10.6K 1K 33
כל מה שלמדתי על כתיבה בכלל ובווטפאד בפרט. ~ רציתי לשפר את הכתיבה שלי (ואת האנגלית שלי) אז החלטתי לשתף את חוכמת האמריקאים עם שאר הישראלים שאין להם כו...