REVIEW 2024 [CLOSE]

By NAR98_

1.1K 189 312

Cover by tsajimhaho Puas Saya Cari review tapi tak bukak... apa kata Saya yang bukak review .. jom isi form... More

Batch 1: CLOSE
REVIEW 1: CATHERINE'S
REVIEW 2: DIA
BATCH 1: LITTLE TRAGEDY
BATCH 1: TAK PERNAH BERHENTI
REVIEW 3: PTG
BATCH 1:OAK VALLEY S SECRET
BATCH 1: MATES
N O T E S
BATCH 2: CLOSE
N O T E S
BATCH 2: S, ILYEB
BATCH 2: BSD
BATCH 2: HITAM PUTIH
BATCH 2: MHS
BATCH 2: KAMU
BATCH 2: HANAMARU
notes
BATCH 3 (CLOSE)

BATCH 1: EZra

50 8 18
By NAR98_


1) Cover: 9/10
I found it beautiful. Warna black and white melambangkan ada hitam putih kehidupan. Cuma font kat bawah tu kurang jelas sikit. Overall lawo. Also masuk dengan those picture itself.

2) Title: 10/10
Sungguh unik ya title tu. Awal-awal Saya baca, eh asal nama karakter lain-lain ni. Pelik, jadi kenapa tajuk dia Ezra? Siapalah Ezra ni adakah persona lelaki. Btw title ringkas dan mudah diingati.

3) Tatabahasa dan tandabaca: 9/10
Basically sis tahu tanda baca sesuai.

Cuma ada satu minor mistake yang berulang...

Maaf Saya masuk sikit ya:

Ayat: "Ada... Dia duduk dekat wakaf sana... ❌

Pembetulan: "Ada... dia duduk dekat wakaf sana...✔️

Penjelasan: selepas tanda elipsis (...) / (....) Sis perlu gunakan huruf kecil.

4) Storyline: 10/10

Cerita bermula apabila ada accident yang memberi kesan kepada dua sahabat watak utama cerita ini dalam kehidupan dia orang. Walaupun kesan accident tu menjarakkan hubungan dia orang tapi ikatan kedua sahabat ni masih utuh dan mereka tetap terus menjalinkan persahabatan. Cerita berkembang apabila watak utama terus diuji ujian bertimpa-timpa tapi tidak lama kemudian muncul watak heroin / FL yang memberi sinar semula kepada watak utama. FL dan ML ada perasaan yang sama tapi ML kurang yakin dengan perkahwinan disebabkan kesan kemalangan tu yang telah meragut keupayaan dia. Jadi apa kesudahannya?

Okie Kita kongsi highlight sikit:

Meruntun jiwaku

Awal-awal Saya dah 😫😫😫

Bagus gila Aqeef ni

Comel gila anak saudara dia

Jaga ikhtilat - Aqeef si ikon Kita

Ni saya paling suka. Nak cari pasangan carilah sekufu darjat , Pemikiran dan cara hidup. Benda remeh pun boleh buat gaduh kalau tiada komunikasi.

Ah, suka yang ni

Kemain ye


😂😂Yang ni kelakar

Ah, bila baca yang ni hati touching

Siap, ada doa.... boleh la jika nak amalkan

Yang ni kelakar 🤣🤣

Tukang usik laju 😂😫


Tentang komen makanan. Rasulullah kalau dia tak suka makanan tu dia akan diam dan takkan merungut dengan rezeki. Ada ilmu boleh dikutip dalam buku ini.

5) Sinopsis: 10/10
It would be much better if u put nama yang lontarkan dialog tu dan persoalan di hujung ayat.. still, the synopsis is fantastic.

❇️

6) rate: 10/10

Buku yang penuh informasi dan doa. Keep it up sis.. ada nilai-nilai kekeluargaan. Ada konflik, suka dan duka sebagai perencah rasa. You delivered the story well with the detail. Also banyak watak menyirap ya dalam ni. Ada konflik di awal dan penghujung. Story ni lain dari yang lain sebab tak ada watak ketiga.  Cuma ada scene yang ada intense, dan plot yang Tak diduga juga ya... Hehe... Saya ingatkan akan ada dendam dan  watak antagonis kacau rumah tangga dia orang. I'm glad tak ada.. keh keh so this story dia tak berat sangat. It's more to sad tapi slow slow happy ending.. masa baca ni  duk risau la kat watak utama tu..

Mohon maaf salah silap sepanjang review

__syhadh

Continue Reading

You'll Also Like

371 163 22
Dalam era yang serba moden dan canggih ini,tidak asing lagi untuk seseorang itu menjalani kehidupan yang sentiasa maju ke hadapan. Kehidupan manusia...
17.1K 610 8
[C O M P L E T E ✔] Cerita ini mengisahkan tentang seorang budak 13 tahun yang tiada keluarga dan kawan. Budak lelaki itu selalu dibuli kerana dia le...
310 115 5
ແ්౿ misteri | pengembaraan ᎒ງ‌ Dimana masa lampau dan masa hadapan itu bergabung? Nafasnya ditarik dalam sebelum mengatakan sesuatu. "Ayah," ujar Mik...
313K 1K 14
Ini cerita Zink dan Caan yang melakar pertemuan di bangku IPT. Yang si gadis, cemerkap itu sudah sebati dalam diri dan jadi identiti. Yang si jejaka...