جريمة العشق

Galing kay user14009502

3.1K 389 198

الجريمة ليس فقط حين نقتل... فالاهانة جريمة... السخرية جريمة... التنمر جريمة... الظلم جريمة... الكذب جريمة... Higit pa

المقدمة
اقتباس
اقتباس
الشخصيات
اقتباس
الفصل الاول
الفصل الثاني
🔥🔥اقتباس🔥🔥
الفصل الثالث
الفصل الرابع(الجزاء 1)
الفصل الرابع(2)
اقتباس خفيف من الفصل الجاي
الفصل السادس
🔥🔥اقتباسات من الفصول الجاية🔥🔥
الرواية هتنزل في رمضان او لا
الفصل السابع
الفصل الثامن
🔥اقتباس🔥
الفصل التاسع
اقتباس
اقتباس
الفصل العاشر+المواعيد
اقتباس من الفصل الجاي
الفصل الحادي عشر
اقتباس
الثاني عشر
🔥💔 اقتباسين 💔🔥
اقتباس

الفصل الخامس

53 14 0
Galing kay user14009502

_ بعد مرور 5 ايام _
*في قصر الشياطين*
خرجت اسيل من الغرفه فكانت لابسه...فستان اسود طويل ومحتشم وحجاب اسود...فنظرت الى الخادمة التي اتجهت نحيتها قائلة لها : للاسف انا حاولت يا اسيل هانم اني افوقهم بس هما ما قاموش..
اسيل ببرود : تمام...روحي لشغلك وانا هعرف اقومهم...اومات الخادمة برأسها ثم مشيت...ونظرت اسيل لغرفهم بخبث وشر ثم اخرجت سلاحها...وتحركت نحيت غرفة ليان وفتحت الباب بخبث وشر ووجهت سلاحها على الارض واطلقت رصاصتين ببرود وشر...فقامت ليان مفزوعه وهي تنظر لها بفزع...ثم وضعت ايدها على وجهها قائلة بغيظ وفزع : اه يا قلبي...اه...هو في حد يفوق حد بالطريقة دي..
اسيل ببرود وشر : اه في ياروحي...و 5 دقايق بس 5 دقايق...الاقيكي تحت وفي وشي ولو عدت 5 دقايق ولو تاخرتي دقيقه وحده انتي عارفه هيحصل ايه..
انهت اسيل كلامها ثم خرجت من الغرفة تحت انظار ليان التي وقفت ودخلت الحمام...وبعد شوية خرجت ليان من الغرفة فكانت لابسه فستان اخضر واسع ومحشم وحجاب اسود...فدخلت غرفة دينا ونظرت الى اسيل التي كانت ماسكه جردل ماء وهي تنظر الى دينا بخبث وشر ثم سكبت الماء عليها وقامت دينا بفزع...وكتمت ليان ضحكتها...ونظرت دينا الى اسيل التي تكلمت بابتسامة بارده : صباح الخير ياروحي...قومتي ولا تحبي دش مية تاني ع الصبح انا معنديش مانع..
انهت اسيل كلامها ثم كاد ان تسكب...لتصرخ دينا بسرعة : لاااااا...خلاص فوقت..
تركت اسيل الجردل ع الارض وتحركت قائلة ببرود : 5 دقايق الاقيكي تحت وفي وشي ولو تاخرتي دقيقه وحده انتي عارفه اني اللي هيحصل..
خرجت اسيل من الغرفة...وضحكت ليان ثم حمحمت وركضت بسرعة...تحت انظار دينا التي وقفت بغيظ وهي تشتم كل وحده فيهم..
_ بعد دقيقتين _
خرجت دينا من الغرفة...وكانت لابسه فستان ازرق غامق واسع ومحشم...وحجاب ابيض...نزلت الدرج ونظرت اليهم ثم جلست معاهم وبدأو ياكلو بمرح وهم بيتكلمو..
وبعد ما خلصو أكل...وقفتو وخرجو من القصر وكل وحده فيهم ركبو سيارة وانطلقو بها..
_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_
*في منزل البحيري*
كان بيتحرك ببطء وهو ماسك في يده جردل ماء ودخل غرفة اخته النايمة بسابع نومه ووقف بجانب السرير ثم سكب عليها الجردل ماء...وقامت هيا مفزوعة ونظرت الى اخيها الذي ما ان قامت ركض هو خارج الغرفة...ووقفت هيا وركضت وراه وصرخ بغيظ وعصبية : '' مـــــــــــؤمـــــــــــــن ''
ركض مؤمن بسرعة ونظر الى ابيه واللي اسمه "مكرم" وامسك بظهره بقوة وضحك...ووقفت هيا ونظرت الى مكرم قائلة بغيظ وهي تشاور على مؤمن : ابعد يا عم الجح عن الواد الزفت دا عشان اقتلهولك واريح البشريه منه..
نظر لها مكرم ثم نظر الى مؤمن ثم اليها ولقاها متغرقة في الماء وكتم ضحكته وامسك مؤمن من اذنه ووقفه قدامه قائلا بضحك وغمزة : دا انتي هتكوني عملتي معرف يا '' تاليا ''
ثم دفش مؤمن وامسكته تاليا بغيظ...فنظر مؤمن الى مكرم بابتسامة قائلا بحزن مصطنع : ليه...قولي ليه...ليه يا بابا بعتني ليه انا عملتلك ايه..
تحرك مكرم وجلس على الاريكة قائلا ببرود : دا انت عملت كتير وكتير اوي...ولا ناسي لما كسرت عربيتي ولا لما عملت فيا مقلب ولا لما دبستني في مصيبة..
مؤمن : احم احم..
لكمته تاليا بغيظ ثم نطت عليها وامسكته من شعره...وبنفس الوقت اجى عليهم شبشبين طايرين من المطبخ واجى في وجههم....وتكلمت الام من المطبخ بصوت عالي واللي اسمها '' اماني'' : مسمعش نفس حد فيكم والا هيكون نهاركم مهبب على دماغكم..
أجابتها تاليا بصوت عالي : ماهو ابنك اللي بدأ الاول يا امونه..
اجابتها اماني بصوت عالي وهي تغسل المواعين : بعيدين ابقى اعملي فيه اللي انتي عاوزة اهم حاجة دلوقتي تدخلو اوضكم زي الشاطرين ولبسو وخلال 5 دقايق اشوفكم في وشي قدام الباب ولو تاخرتو بظن انكم عارفين ايه اللي هيحصل..
نظرو الاثنين الى المطبخ ثم نظرو الى بعضهم ووقفو بسرعة وركضو نحيت غرفتهم بطريقة مضحكه وكوميديا...وضحك عليهم مكرم ثم تحرك نحيت المطبخ ونظر اليها بحب وكانت اماني واقفه تغسل المواعين بعد ان أكلت البيت كله...تحرك مكرم نحيتها وحضنها من الخلف وكاد ان يتكلم ليلاقي ضربه قويه بالمعلقه الخشبيه الطويلة على وجهه...ليبعد عنها مكرم ووضع يده على وجهه قائلا بكوميديا : اه يا وشي ايدك دي ايه حجر..
رفعت اماني يدها على وجهه قائلا : قل اعوذ برب الفلق...5 بعينك..
ثم لفت ورجعت تغسل المواعين...اما مكرم اقترب من الثلاجه وهو يشتم فيها بسره وفتح الثلاجة فجحطت عيناه بصدمة عندما لم يلقى فيها شيء معاد الماء...نظر للثلاجة ثم نظر الى اماني التي تنظر له ببراءة وابتسامة..
_ بعد 5 دقايق _
كان مؤمن وتاليا واقفين قدام باب المنزل ينظرون الى بعضهم بغيظ وخرج مكرم من المنزل واغلق الباب ونظر لهم قائلا : امشو قدامي يخرب بيتكم...منه لله اللي كان السبب...حسبي الله ونعم الوكيل..
نظرو له الاثنين باستغراب ثم نظرو لبعض وكادو ان يتكلمو...ليمسكهم مكرم من ملابسهم من وراء ويتحرك والاثنين ينظرون له بابتسامة...ف لما كان مكرم يتحرك وجد سالم يتحرك وكان شايل عدي في كتفه واسيا كمان شايلها في كتفه التاني وكان الاثنين مبتسمين...فنظر سالم الى مكرم واتجه نحيته ووقف امامه قائلا بابتسامة : ازيك يا مكرم..
مكرم بابتسامة : الحمدلله يا صاحبي...فينك كنت مختفي امبارح..
سالم بابتسامة : كنت واخد اجازه يا صاحبي..
مكرم : حح..
قاطعه سالم وهو ينظر الى عدي بغيظ : بس للاسف متهنيتش فيها..
مكرم بضحك : هو انت هتقولي دا انا لسه متعلم عليا من شويه..
سالم بضحك : عيني عليك ياخوي...انا الحمدلله متعملش عليا..
تكلم عدي بابتسامة : متصدقهوش يا مكرم دا لسه كان امبارح بيركض عشان اكل النوتيلا وضحك عليها في كلمتين بس بالليل اتذكرت وطردته من الاوضه وبات في اوضتي..
سالم بغيظ ل عدي : انت يالا هو انت هتفضحني..
مكرم بضحك : عيني عليك ياخوي...دا انت طلعت اصعب مني..
مؤمن بابتسامة : متصدقهوش يا سالم دا امبارح بات في البلكونة عشان اكل التفاحة الاخيره والنهاردة لما حضنها من الخلف ادته بالمعلقه على وشه..
مكرم بغيظ لمؤمن : اتخرس يالا..
سالم بضحك : لا دا انت طلعت اصعب مني وكتير ربنا معاك ياخوي..
مكرم بضحك : نعمل ايه ما هما كدا عمرهم ما هتغيرو..
سالم بضحك : وانا انتفق معاك وبشده......ثم تابع بجدية : هو انت رايح الشركة النهاردة صح..
مكرم : اه رايح ياخوي...انا لو مرحتش شادي هيقتلني..
سالم : من دا شادي؟
مكرم : صاحب الشركة اللي بشتغل فيها...ومقلكش عليه عيون رمادي انما ايه ولا شعره الاسود...وعضلاته اكبر من بتوعي...دا يا ياخوي عنده 41 سنة...ومبانش عليه دا ياخي اللي يشوفه يقول اصغر مني..
ضحك سالم ولا يعلم لما افتكر شادي اخت روان قائلا بضحك : بتعرف يالا انك فكرتي ب شادي اخت روان اللي مش عارف هو فين لحد دلوقتي...ومن ثم ياخوي ما انت عليك عيون عسليه وشعر اشقر غامق بخصلات سوده...وعندك 37 سنة...اصغر واحد فينا...هتقر ع الواد ليه؟
مكرم بضحك : انا ما بقرش على حد يا صاحبي انا بقر عليك انت و "جلال"...ومن ثم ياخوي انت عندك 38 سنة...وعليك عيون ززز..
قاطعه سالم بضحك : متكملش...انت هتقول الجمله دي من هنا...وانا مش عارف هيحصل فيا ايه من هنا...ف اتخرس احسن ما اخرسك بطريقتي..
مكرم بضحك : لا وعلى ايه انا اتخرس بكرامتي..
سالم : طب ياخوي روح انت للشركة...وانا هوصل عيالك مع طريقي..
دفش مكرم تاليا ومؤمن ووقفو امام سالم قائلا له : كويس ريحتني منهم ياخوي...يلا بقا الحق اروح الشركة سلام يا ياخوي..
انهى مكرم كلامه ثم تحرك ونزل الدرج بسرعة...تحت انظارهم نظر لهم سالم قائلا : هتمشو بالذوق ولا اشيلكم زي ما انا شايل الزفتين دول..
عدي واسيا بابتسامة وصوت واحد : تكشرت يا عم الجح..
مؤمن وتاليا بابتسامة وصوت واحد : لا وعلى ايه احنا نمشي من سكوت..
سالم بابتسامة : كدا تبقى حبايبي..
تحرك سالم ومعاه مؤمن وتاليا ونزلو الدرج وخرجو من العمارة وركبو السيارة وانطلقو بها..

(مكرم البحيري : شخص...مرح...اهبل...مجنون...يحب الضحك والهزار...وسيم...لكن وقت الجد لا تعرفه مطلقا...حنون مع عائلة واصدقائة...هو صديق سالم وجلال من الطفوله...يعشق مراته كثير ويحب واولاده...لاكنه يتجنن من مصايب مؤمن وتاليا...لاكنه يتذكر انه كان مثلهم واكثر لما كان صغير)

(اماني عبد العزيز : فتاه...مجنونه...طيبة...قوية...تحب الروايات كثير...وتعشق الاكل كثير فيها كل ما تأكل ما تسمن...تعشق الضرب والخناق...متهوره وعصبية...وتعمل مقالب فيهم...لكنها تعشقهم)

(مؤمن مكرم البحيري : 15 سنة...شخص...مجنون...اهبل...مشاغب...وسيم...عيناه عسليه...وشعرة اشقر غامق بخصلات سودة...يشبه ابيه كثير وهو نسخه منه...هو صديق عدي وشاعر من الحضانة...ويفعل معاهم المصايب والمقالب...الذي لا يسلم منها احد)

(تاليا مكرم البحيري : 13 سنة...فتاه...مجنونه...طيبة...عصبية...قوية...متهورة...مشاغبه...هي جميله...عيناها عسليه وشعرها اسود طويل...وهي تشبه امها ونسخه منها...تحب الروايات كثير...وتعشق الشكولاتة...وتعشق المصايب...فيها تفعل عدة مصايب التي لا تسلم من احد)

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
*في منزل مراد*
كان مراد جالس على الاريكة وبجانبة سيف وهم يتحدثون بمرح وضحك....وكانت طيف تنظر لهم بملل...وكان بدر وياسين في الغرفة...وخرجو الاثنين من الغرفة ونظرو لهم قائلان بصوت واحد : انت يا قاسين خلصنا..
نظرو لهم الاثنين ثم وقفو...فتحرك سيف نحيت ياسين ثم وقف امامه ورفع اصبعه قائلا له بحذر : حذاري يا ياسين تزوغ من حصة الرياضيات او تعمل مصيبة هيكون موتك على ايدي..
نظر ياسين الى ايده المكسورة ثم نظر له قائلا : لا هو انا هزوغ بعد اللي عملته في ايدي واللي اتكسرت...مستحيل..
تحرك سيف نحيت باب المنزل قائلا ببرود : انا رايح ع المبنى يا مراد...وانت مع طريقك وصلهم للمدرسة ونبقى نتقابل عند غنيم سلام..
فتح سيف باب المنزل واغلفه...ونظر لهم مراد وكاد ان يتكلم ليقاطعه بدر الذي تكلم بسرعة : انا مش هعمل لا مصيبة ولا مقلب ولا هتخانق مع شاعر ولا مع الزفت صالح ولا هعذب سالم ولا هجلط المعلمين ولا اتكلم مع الاولاد ولا هتعصب ولا هرجع متكسر او مكسر حد..
مراد بابتسامة : إن شاءلله الكلام اللي قلتهولي دلوقتي تنفذه مع اني اشك..
بدر بابتسامة : تشك ليه بس...يا صياد..
مراد بابتسامة : لاني عارفك انك مش هتعدي ساعة من غير مصيبة ولا هترتاح..
بدر بابتسامة مكر : متقلقش يا صياد...ثق انت فيا وبس..
مراد بابتسامة : مش مطمن لك...ولا الابتسامة اللي انا عارفها كويس..
بدر بابتسامة مكر : اتطمن المرة دي يا صياد..
مراد بابتسامة : تمام يا روح الصياد...بس اعرف انك لو عملت مصيبة...الصياد بذات نفسه هيفترسك..
بدر بابتسامة مكر وشر : متقلقش انت بس..
كاد مراد ان يتكلم لتقاطعه طيف التي تكلمت بملل : هو انتو مش هتخلصو ما تنزلو السيارة انا عايزة اشتري هدوم يا جدعان..
مراد : تمام يختي..
تحرك مراد نحيت باب المنزل قائلا ببرود : الحقوني ع السيارة..
خرج مراد من المنزل تحت انظارهم ثم ركضو بسرعة ولحقو به وركبو السيارة وانطلق مراد بها..
-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-
*في تركيا قصر المنشاوي*
كانت جالسه ميسره ع الفراش بغضب وغيظ وهيا تفتكر انها قد تزوجت من ذلك البارد...وخرجت نسرين من الحمام...وكانت لابسه فستان رمادي طويل مغلق شفاف عند الكتفين وتفرد شعرها الاحمر مموج بخصلات نارية...وكانت جميلة جداً...نظرت الى ميسره الذي جالسه ع الفراش ومربعه قدميها وهي ماسكة الوسادة بغيظ وعصبية...وكانت لابسه مثلها بس باخلاف الون فهيا لون الفستان اسود...نظرت لها نسرين قائلة : هو انتي هتفضلي متعصبة كدا كتير..
ميسره بغيظ وعصبية : ما انا مش عارفه اهدى دا انا كل ما افتكر من قبل 5 ايام وجوازنا لهم بالغضب بعصب اكتر من الاول..
جلست نسرين بجانبها قائلة : وانا اكتر يا ميسره انا مش عارفه هما مين ولا عايزين ايه..
ميسره بغيظ وعصبية : انا عارفه مين الزفت يامن بس جوزك دا انا معرفهوش...بس ورحمت ماما لاكون موريه النجوم بعز الظهر وهخليه يكره حياته ويندم انه تزوجي ابن الالفي..
نسرين : هو مين دا اا.....ثم جحطت عيناها بصدمة عندما انتبهت على اسم الالفي ووقفت قائلة : ايه قلتي ابه ابن الالفي..
ميسره باستغراب : ايه في ايه مالك اتصدمتي كده ليه؟
نسرين بدهشه : مستحيل يكون هو..
مسيره : هو في ايه يابنتي..
نسرين : مستحيل متكونيش انتبهتي للاسم..
مسيره باستغراب : هو اسم ايه؟
نسرين : ابن الالفي يا غبيه...انا دلوقتي بس فهمت هو كان قصده ايه لما قال انه متوقش انه يقابلنا بعد السنين اللي عدت..
ميسره : هو انتي قصدك ايه؟
نسرين بغموض : جواد عز الدمنهوري...التؤام مراد ويامن محمد الالفي...وطيف محمد الالفي...بدر محمد الالفي..ولا نسيتيهم يا ميسره..
جحطت عيناها بصدمة عندما فهمت قائلة : قولتي ايه...يعني كلاب البحر اللي جوزونا دول هما..
نسرين : دا انتي شكلك نسيتيهم...بس إن شاءلله متكونيش نسيتيش...سالم الالفي...واسيا سالم الالفي...وعدي سالم الالفي اللي يبقى تؤام حازم...ولا نسيتي ان حازم...يبقى ابن سالم وروان...وتؤام عدي..

(احم احم صدمة صحيح بصراحه يا عزيزي القارئ حاولت اني ما اتدخل في الحظة دي وأكمل كتابه بس للاسف عفاريتي كلها نط قدامي ومش هتسبنى غير لو تدخلت وكملو قراءة يا جدعان 😂😂)

ميسره : دا انا نسيتهم خالص يا نسرين..
نسرين بغموض : ما انا عارفه....بس هنعرف الحقيقة اللي لسه معرفنهاش وهنعرف سر الرساله دي اللي سابتها ماما في القصر دا....وهنعرف وقتها هيا ليه منعتناش اننا نرجع حازم لاهله...وهنعرف هما زورو موته ليه...والسر دا كله هنعرفه من يامن وجواد..
كادت نسرين ان تتكلم...لتتدخل بيان بمرح قائلة بغمزة وصوت عالي : الله واكبر ايه الحلاوة دي ايه الأناقة دي...وحده لابسه فستان رمادي...والتانيه اسود...ياه دا انتو مزز..
ميسره بغيظ : عاوزة ايه يا بت انتي انا مش فايق لك..
بيان بمرح : اجواز حضرتكم برا وعاوزنكم وصراحة كدا باين اوي اني هكتب رواية على زواجكم وحبكم..
رمت عليها ميسره الوساده قائلة بغيظ : غوري يا بت برا..
بيان بمرح : على فكرة دي اهانه في حق وانا لا اسمح في هذا..
وقفت ميسره قائلة بغيظ وتوعد : دا انا هوريكي الاهانه على اصولها..
انهت كلامها ثم ركضت...واول ما ركضت ميسره وركضت بيان بسرعة...ونظرت الى يامن وجواد الجالسين ع الاريكة ببرود...ثم نظرت الى حازم ومالِك اللي بيتكلمو بمرح...اتجهت نحيتهم بسرعة واتخبت وراء حازم وامسك بظهره بقوة...ووقفت ميسره امامها بغيظ وعصبية : هو انت فاكرة يا بت انتي انه البارد دا هيعرف يحميكي مني زي كل مرة لا انسي..
حازم بغيظ : ايه في ايه ع الصبح دا انا لسه فايق.....ثم نظر الى بيان قائلا بغيظ : عملتي ايه يا مصيبة انتي ع الصبح..
بيان : معملتش حاجة يا حازم دا انا بس رحت اقولهم ان الكلاب البحر اللي سموهم منتظرينهم برا بس..
ميسره بغيظ ووضعت ايدها على خصرها : نعم نعم يختي...لا ما تقوليله هو انتي قولتي ايه ولا انا اقول...دي يا حازم عاوزة تعمل رواية بدايتها جواز اجباري وبعدها حب...بقا انا احب كلب البحر وفرس الكلب واللي ما شم ريحه التربية..
تكلم يامن من خلفها ببرود رغم انه قبض على ايدة بغضب : طب ابقي لملي لسانك يا ميسره عشان ميتقطعش لو سمح الله..
استدارت ميسره بغيظ وعصبية ونظرت الى يامن قائلة بعصبية : انا اتكلم وقت ما انا عايزة ومش واحد زيك هيقطعلي لساني يا ابن الالفي..
ابتسم يامن ببرود واقترب منها وهيا رجعت للخلف واتصدم ظهرها للحائط واقترب يامن منها ثم نظر الى عيناها البنفسجية المختلط في الازرق ومال عليها وهمس باذنها بغضب وتحذير : انا لسه لحد دلوقتي صابر عليكي واقول لنفسي دي وحدة عيله وهبله وهيا فتره وهتعدي وكل واحد يروح لطريق بس اقسم بالله يا ميسره لو غلطي فيا قدام اي حد تاني يبقى هتشوفي مني حاجة عمرك ما هتتوقعيها وهتكرهيني يا ميسره هتكرهيني وهتتمني انك مكنتيش قابلتيني ولا عرفتيني وقتها مش هسيبك وانتي لسه متعرفينيش كويس وانا في ايدي كتير اعمله...ولو انتي فاكرة ان انا اتزوجتك عشان انتقم ع القلم يبقى انتي غلطانه انا بقدر اجيب حقي من غير ما اتزوجك وبكلمة مني هخليهم يطردوكي من الشغل اللي بتعشقيه ف مش يامن الالفي اللي هيتزوج وحدة عشان ينتقم...وجوازي منك دا في سبب بس هتعرفيه في الوقت المناسب ولحد ما يجي الوقت دا...حاولي انك متطوليش لسانك قدامي واهم حاجة متغلطيش عليا قدام اي حد عشان ممكن اقتلك فيها...وخافي على نفسك مني يا ميسره عشان انا مش سهل قدامك انا شفت كتير في حياتي كفيل يخلو قلبي اسود ومعندهوش رحمه يقتل بدم بارد وميرحمش حد...واتمنى اوي انك متشوفيش وشي التاني عشان مش هتستحملي اللي هيحصل...وبظن دي لاول مرة اكون صبور مع حد...بس اعرفي لو الصبر دا خلص هيحصل حاجات وحشه اوي وهتكرهيني وهتكرهي نفسك...يــا...مدام الالفي..
ابتعد عنها يامن بغضب واغمض عيناه لكي يهدى ثم افتحهم ونظر لها نظرة اخيره ثم رجع للخلف وتحرك وجلس ع الاريكة...تحت انظار الكل...تحركت ميسره ووقفت امامه قائلة بعصبية : اتغيرت كتير يا يامن متوقعتش انك تتغير...بس بحب اقولك الكلام اللي قلتهولي دلوقتي مش هيخوفني منك...لاني انا اتغيرت كمان يا يامن مش انا ميسره بتاعت زمان اللي كانت بتترعب من خيالها واللي ربيتها على ايدك...يــا...جوزي..
نظر لها يامن بابتسامة باردة قائلا : متوقعتش انك هتعرفيني يا ميسره او فكراني...وانا عارفك اكتر من اي حد اكتر من تؤامتك وعارفه بتفكري ب ايه يا ميسره...واللي في دماغك دا يا ميسره حصل ونفذيه صدقيني مش هيطلع عليكي نهار..
ميسره بعصبية وربعت ايدها : وانت عرفت ازاي انا بفكر ب ايه يا يامن..
يامن بضحك وسخرية : شكلك نسيتي اني انا اللي ربيتك في ايدي لما كنتي طفله وانا اللي شلتك بعد ابوكي لما جيتي ع الدنيا...ف مش صعب عليا اعرف بتفكري ب ايه يا ميسره..
ميسره بعصبية : طب ولو نفذت اللي في دماغي هتعمل ايه؟
اغمض يامن عيناه ببرود ورجع رأسه ببرود قائلا : يبقى لو نفذي اللي في دماغك...صديقني مش هيطلع عليكي نهار...وهتكرهيني من اللي هعمله فيكي وعلى ايدي...وهنسى وقتها اني في يوم ربيتك او اعتبرتك بنتي..
كان مالِك ينظر لهم بغيظ وعصبية وهو يتمنى ان يفترس يامن ويقتله لكن كان يوقفه حازم وهو كاتم ضحكته عليه بصعوبة من شكله....نظرت لهم نسرين ببرود قائلة : طب دلوقتي عاوزين ايه؟
اجابها جواد ببرود : احنا جينا دلوقتي عشان نقولكم انكم جهز نفسكم النهاردة عشان هننزل مصر النهاردة في اليل..
الكل بصدمة وصوت واحد : نعم..
ميسره بصدمة وغيظ : هو انتو قلتو من قبل 5 ايام ان احنا هننزل مصر بعد اسبوع بعد ما طلع عندكم شغل هنا ولا انا بتهيألي..
يامن ببرود : اه احنا قلنا بعد اسبوع...واحنا خلصنا شغلنا هنا...ومعانا شغل كتير في مصر وهننزل النهاردة.....ثم شاور على بيان وحازم ومالِك قائلا : واما عن دول ف انا نقلت ملفاتهم امبارح لمدرسة تانيه..
تكلم حازم ومالِك وبيان بصوت واحد وصدمة : نعم..
يامن ببرود : ايه مالكم مصدومين كده ليه ياروحي..
تكلم مالِك بعد ان استوعب قائلا بغيظ : لا مش مصدومين ياروحي اصلا احنا كنا عارفين ان احنا هننقل من المدرسه بس متوقعتش ان احنا ننقل بالسرعة دي..
بيان بغيظ : ومن ثم يا استاذ انا لسه مودعدش صحباتي..
نظر لهم حازم ببرود ثم نظر الى يامن ببرود ولم يتكلم...فتكلم يامن ببرود وخبث : ايه يا حازم مسمعتلكش صوت..
حازم ببرود : هقول ايه يعني معنديش حاجة اقولها....ومن ثم يا استاذ انت عرفت ازاي اسمائنا اذا محدش من التؤام دول قالو الا اذا بعت حد من رجالتك تجيبلك معلوماتنا..
اجابها يامن ببرود وخبث : دا حاجة مش صعبه عليا...يـا...ابن الالفي....بس بصراحه متوقعتش انك ذكي للدرجه انك تلاحظ ان محدش منكم قال اسمكم...بس هقول ايه ما انت طالع لابوك من يومك..
انهى يامن كلامة ببرود وخبث اخفاه ببراعة ف هو لم ينكر انه اتصدم لما عرف انه لا زال عايش ولكنه لم ينكر انه فرح انه عايش....اما حازم ابتسم بسخرية ف هو قد توقع انه هيدور وراه وهيعرف...وتكلم حازم ببرود : كنت متوقع هتعرف...ودلوقتي احنا في اي مدرسه..
يامن ببرود وخبث ومكر اخفاه ببراعة : بيان في مدرسة(........) اما انت ومالِك في مدرسة(.........)
نظر له حازم ورفع حاجبه فهو يعلم ان هذا المدرسه بتاعت ابوه ربع حازم يديه قائلا ببرود : انصحك من دلوقتي تنقل ملفي لمدرسة تانيه عشان انا مش هدخل المدرسه دي..
يامن ببرود بخبث اخفاه ببراعة : ليه ياروحي مش عايز تدخل المدرسه دي...ولا لان المدرسة دي بتاعت ابوك...ولا انت مش عايز تقابل ابوك ولا تؤامك..
حازم ببرود : ما انت عارف اهو ف مش محتاج اني اشرحلك ساعة..
يامن ببرود : طب اسمع يا ابن سالم...مش هتدرس غير في المدرسه دي ورجلك فوق رأسك...ولا اسيب بقا جواد عليك وهو مجنون وهيعملها وهيخليك تداوم في المدرسه دي حتى لو كان شكلك متبهدل..
حازم ببرود وعناد واستفزاز : طب مش هداوم في المدرسه دي...واعلى ما في خيلك اركبه...انت...وصاحبك..
انهى حازم كلامه ثم تحرك ودخل غرفته ببرود...تحت انظار يامن الذي بابتسامة غيظ غيظ قائلا : شكلك طلعت شبه الزفت مراد في بروده وعناده واستفزازه...وانا اللي فكرت انك لسه شبه ابوك...بس اهو اما دخلت المدرسه دي ورجلك فوق رأسك مبقاش انا يامن..
مالِك بسخرية : لو تقدر اعملها...حازم عنيد جداً ومحدش يقدر يغصبه على حاجة...ولو انت عملتها وخليته يداوم المدرسه يبقى انت عملت انجاز عمره محدش عملها..
انهى مالِك كلامه ثم تحرك ودخل غرفة حازم...تحت انظار يامن المتغاظ ونظرت لهم بيان ثم تحركت ودخلت الغرفة حازم بمرح....اما ميسره ونسرين كانو ينظرون ل يامن وجواد بتحدي وتكلمو بتحدي وصوت واحد : طب احنا بنتحداكم لو عرفو تخلو حازم يداوم المدرسه اطلبو منا اللي انتو عايزين ولا لو خسرتو ومعرفتوش تقنعوه يبقى تعملو تعملو اللي احنا عايزين واول حاجة انكم تطلقونا..
نظر يامن وجواد لهم ثم ابتسمو بتحدي قائلا : واحنا موافقين ولو خسرتو انتو يبقى رجعو حازم لاهله وصالحو بينهم وانسو حاجة اسمها طلاق..
ميسره ونسرين بصوت واحد : واحنا موافقين وهيبقى صعب بس موافقين..
يامن ببرود وخبث : كدا تمام اتفاقنا..
نسرين : طب ممكن اسئلك سؤال يا يامن..
يامن : اسئلي..
نسرين : طب انت ليه متحاولش تصلح علاقتك في مراد زي ما تحاول تصلح بين حازم واهله واولهم عدي..
اجابها يامن ببرود رغم حزنه اللي اخفاه ببراعة : انا ومراد صعب اوي ترجع علاقتنا زي الاول وانا دا اللي عاوزه...وحازم وعدي مختلفين عنا هما اه تفرقو بس لو اجتمعو مع الوقت هترجع علاقتهم زي الاول...اما احنا صعب وصعب كتير...انا اه عايش بس بالنسبة له ميت..
ميسره : متقولش كده يا يامن انتو تؤام وهو عمره ما هينسى تؤامه..
يامن بسخرية : دا مش طايق يسمع اسمي...انا ومراد مختلفين وان ترجع علاقتنا زي الاول ف دا مستحيل..
نسرين : ليه؟...هو ايه اللي حصل...احنا قبل ما نسافر...كنا دايما نشوفكم بتتخانقو وبعض الاحيان قريبين من بعض اوي وحتى لما كنتو تتنصتو على ماما. وبابا وانت متخاتقين كنتو بتضحكو مع بعض وتنسو بس بعد ما سافرنا تركيا...مش عارف حصل لكم ايه؟...ماما وبابا ماتو واحنا متاكدين ان الحادث اللي عملوها بفعل فاعل ومستحيل يكون حادثة عادي احتراق السيارة اللي كان فيها بابا واحتراق القصر اللي كنا عايشين فيه والرساله اللي سابتها ماما هنا وفي القصر...ومايك اللي اختفى بعد موت بابا وماما...وقتل ابوك من بنت....وامك اتقتلت عشان السر اللي كانو هيموتو ويعرفوه بس السر دا ادفن يوم ما ماتت امك وبعدها ب 3 سنوات...في حد قتلك بس دلوقتي انت واقف قدامي واكيد اللي قتلك زور موتك...وبعدها لما ظهرت لمراد عملت حاجة بس هيا ايه انا معرفهاش وبعدها مراد انهى اي صلة دم بتربطكم ببعض حتى ضربك في النار بسبب اللي عملته وهو طبعاً مزورش موته لا هو راح يقول لاخواته مرضيش ان اخواته يشوفوك ميت بالنسبة لهم...واكيد اللي حصل كل دا مش صدفه وفي حد عمل فينا كل دا..
يامن بغموض : شكلك كنتو بتراقبونا...وتعرفو عنا كل حاجة...بس اللي قلتيه صح كله....بس السر اللي ماما بتعرفه في حد كمان يعرفه والحد دا دفع التمن غالي اوي بسبب السر دا..
ميسره : قصدك ايه يا يامن...احنا كلنا عارفين ان السر دا محدش يعرفه غير امك وابوك...ومين دا اللي يعرف السر يا يامن...والحرب اللي حصلت كل دا بسبب السر ليه؟
نظر لهم يامن نظرة لم تفهموها نظرة برود غموض جمود حزن وجع انكسار لم تفهمها نسرين...اما ميسره جحطت عيناها بصدمة بعد ان فهمت النظرة ولما لا تفهما فهيا تربت على ايده وتعرفه اكثر من نفسها حتى لو بعدو عن بعض سنين فهو وهيا يقدرو يفهمو بعض من نظرة تكلمت ميسره بصدمة وعدم تصديق : مستحيل مستحيل..
ابتسم يامن بسخرية قائلا : وليه مستحيل...ما يمكن اللي في دماغك يبقى صح..
ميسره : لا لا مستحيل مستحيل تبقى انت اللي بتعرف السر دا..
نظرت نسرين الى يامن بصدمة...وابتسم يامن بسخرية قائلا : وليه لا...ما انتي لو فكرتي كويس انا ليه لحد دلوقتي عايش وممتش ليه بالحادث اللي اتزور فيه موتي وليه الزفت سابني عايش ومقتلنيش وليه خطفني وايه اللي هيستفيد من اني ابقى عايش..
نسرين : طب مراد يعرف..
يامن : مراد لا ميعرفش ومش عاوزه يعرف مراد متهور وعصبي وشخصيته دموية ولو عرف السر دا بعد دقيقة واحدة هلاقيه مقتول بالصحرواي والفضل كله يرجع له دا إن معملهاش هو بايده...وقتها هيفتح بحر دم مالهوش من الاخر يا اما الفوز يكون من نصيبه يا اما يموت..
ميسره : طب السر دا ايه؟
يامن بسخرية : دا انا مقلتش السر دا لتؤامي وصاحب عمري اقولهالك انتي..
نسرين : طب يا اما هتقول ايه السر دا....ولا مين السبب في كل اللي حصل وموتهم..
يامن : مش يعني اني قولتلكم نص الحقية اللي حصلت في الماضي اني هقول اسمه؟
نسرين : هو في اشياء كتير مخبيها..
جواد بسخرية : دا في اشياء كتير اوي حصلت...واللي قاله يامن دا نص من الحقيقه اللي انتو عارفينها اصلا..
ميسره : طب ايه هيا؟
وقف يامن قائلا ببرود : هتعرفو في الوقت المناسب......ثم نظر الى جواد قائلا : يلا يا جواد نمشي نخلص الشغل بسرعة..
تحرك يامن وجواد الى باب القصر وخرجو من القصر تحت انظار الاثنين اللي يفكرون في اللي قاله..
_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_✧_
*في مدرسة الاعداديه*
كان بدر وياسين جالسين في الساحه المدرسية ويتكلمو بمرح...فهيا حصة الرياضة...اما عدي داخل المقصف يشتري وبجانبه مؤمن وهما الاثنين يبتسمون بخبث...وخرجو من المقصف وتحركو ووقفو في مكان خالي من احظ واتكلمو بمرح وخبث...وكان في احد واقف وراهم من ببعيد وهو يصورهم بمكر اما شاعر كان واقف وراه وهو يشمو اكمام يديه لكي يهجم عليه ثم ركض لعنده بشر...واما هو اول ما شاف شاعر يركض نحوه اتفزع ورمى الهاتف ع الارض وركض بسرعة...اما عدي مؤمن اتجهو نحيت الهاتف وامسك مؤمن الهاتف ثم مسح كل الفيديوهات والصوت وكسره...ونظرو الاثنين الى بعضهم بابتسامة نصر...ثم لحقو بهم...اما شاعر امسكه ونظر له بشر قائلا : بقا بتراقبنا احنا يا صلاح الكلب..
انهى شاعر كلامه ثم رفعه وخبطه ع الارض...وتألم صلاح وعيط فهو من قبل 5 ايام انضرب على ايد بدر الذي لم يرحمه اما الان فهو وقع في يد شاعر الذي تاكد انه سوف يموت وكان عدي ومؤمن يراقبو من بعيد بابتسامة.....اما بدر وياسين لقد لاحظو ان شاعر يرفع صلاح ويخبطه ع الارض...فهما لم يكن يجلسون بعيد ووقف بدر بفضول ومعاه ياسين واتجهو نحيت الاثنين الواقفين ينظرون له بابتسامة ووقف بدر امام عدي قائلا له وهو يشاور على شاعر الذي هجم على صلاح : هو الزفت صابحك دا بيطحن الواد ليه؟
مؤمن بضحك : إحمد ربنك ان شاعر مسمعك وانت تقول زفت عشان كنت هتموت وعلى ايده..
بدر بسخرية : ما انا كنت هموت من قبل 5 ايام انا مش عارف جايب القوة دي من فين..
تكلم عدي ومؤمن بصوت واحد : ولا احنا ياخوي..
ياسين : هو زفت الطين عمل ايه؟
مؤمن : هو انت قصدك على اي فيهم...شاعر...او...صلاح..
ياسين : صلاح...ياخوي..
عدي ببرود : كان بيراقبنا واحنا عرفنا بطريقتنا اهو شاعر بيطحنه دلوقتي..
نظر بدر الى صالح قائلا لهم : كان نفسي اطحن الزفت صلاح...مع اني لسه طاحنه من قبل 5 اايام.
عدي : دا انت شايل منه اوي..
بدر : اه ياخوي..
مؤمن : بصو كدا للعيال اللي متجمعين عليهم وكلهم بيشجعو..
نظر الثلاثه لهم وهما يكتمو ضحكتهم بصعوبة فتكلم بدر : دول بدل ما يبعدوه عنه...دول بيشجعوهم..
تكلم عدي وهو يكتم ضحكته بصعوبة : زيك انت وشاعر لما طحنتو بعض في الفسحه وبدل ما حد يبعدكم عن بعض...دول بيشجعوكم..
مؤمن : نعمل ايه دا شاعر متوعدله اوي هو اللي جابة لنفسه..
انهى مؤمن كلامة من هنا...وشاف ببربيش غار متجه نحيت شاعر وصلاح ولقد اصاب الهدف وكان من نصيب شاعر....نظر عدي الى البربيش ثم نظر الى مؤمن قائلا له بتفكير : البربيش دا مش غريب عليا يا مؤمن..
مؤمن : ولا انا ياخوي البربيش دا مئلوف عليا..
انهى مؤمن كلامة...ثم سمعو صوت ثخين وقوي يقول بصوت عالي : بقا تتخانقو بالمدرسة يا كلاب..
نظر مؤمن وعدي الى بعضهم فهما عارفين الصوت قائلين بصدمة وصوت واحد : '' قناص العرب ''..
نظرو له بدر وياسين...وتكلم بدر باستغراب : مين دا قناص العرب...دا انتو شكلكم اتهبلتو...دا المستر الجديد اللي هيدرسنا عربي بدل مستر عزيز..
نظرو له عدي ومؤمن قائلين بصدمة وصوت واحد : يا نهار اسود دا احنا هنتشلوح..
ياسين باستغراب : نتشلوح دا ايه...دا مستر زي اي مستر عادي..
تكلم عدي ومؤمن بصوت واحد : انتو لسه متعرفهوش..
مؤمن : بتعرفو تعدو..
بدر وياسين : اه بنعرف..
عدي : طب عدو من 1 الى 3..
عد بدر وياسين الى ان وصلو الى رقم 3...سمعو صوت صراخ وشافو قناص العرب ماسك بربيشين غاز وهو بيضرب فيهم قائلا بصوت عالي : يا كلاب..
نظر لهم بدر وياسين وبلعو ريقهم قائلين بصوت واحد : شكل المستر دا مش هيرحمنا..
_ بعد ساعة _
كان الاولاد بالفصل وكانو ينظرون الى شاعر الذي كان جالس مصدوم...وصلاح الذي كان يبكي من ألم...وعدي ومؤمن بيكتمو ضحكتهم بصعوبة...وبدر وياسين جالسين بيخططو لمصيبة...وفجأه سمعو الكل صوت خطواط قناص العرب...ودخل عليهم قناص العرب بهيبته المرعبه وكان ماسك بربيشين غاز...اما الطلاب اول ما شافوه ماسك بربيشين غاز اتكتمو وانتبهو له...جلس قناص العرب على الكرسي قائلا : طبعاً انتو عارفين ان المستر عزيز نقل من هنا...وانا للاسف اللي هدرسكم السنة دي عربي...اللي ميسمعش كلامي يعتبر نفسه ميت...انا جاي اربيكم كلكم واحد واحد...واللي ميعرفنيش يسئل الطلاب اللي كنت بدرسهم في الابتدائي..........ثم نظر الى عدي ومؤمن وشاعر وشاور عليهم قائلا : ولا اسئلو الثلاثي دول هم عارفيني كويس لهم مصايب كتير معاي لما كنتو في الابتدائي ومظنش انكم نسيتوني...ولك انا قناص العرب اكتر استاذ مرعب بتاريخ المدارس....ودلوقتي اتفرقو وابعدو عن بعض عشان معاكم اختبار للدروس اللي درستوها....واللي بيجيب 2 من 20....هينضرب 7 ضربات ليرتفع واغير درجته ل 10....ويلا اتفرقو..
اتفرقو الاولاد وبعدو عن بعض...وابتسم قناص العرب ثم وقف وهو ماسك بيده اوراق الامتحان قائلا : اللي بتوقع عيني على حد يغش لا يلوم الا نفسه من اللي هيحصل له وعلى ايدي..
انهى قناص العرب كلامه ثم وزع اوراق الامتحان....وبدأو الاولاد يحلو.....وكان بدر بيحل بالاسئلة وكان ياسين وراه وتكلم بهمس وصوت واطي : بدر..
اجابه بدر بهمس وصوت واطي : نعم..
ياسين بهمس وصوت واطي : عايز حل الاجابات 2...6...9...11...12...13...15...16...17...18..
بدر بهمس وصوت واطي : 2 أ....9أ...11ب...13ب... 17أ...18ب......بس دا اللي انا عارفه ياخوي..
تكلم عدي بهمس وصوت واطي حيث الترايب كان مؤمن الاول وعدي الثاني وبدر الثالث وياسين الرابع...وتكلم عدي بهمس وصوت واطي : طب وطو صوتكم وانتو بتغشو عشان مميسمع..
بدر بهمس وصوت واطي : طب اللهي يارب يا عدي يا ابن سالم ترتاح في حياتك وتفرح ومتشفش يوم واحد حزن..
عدي بسخرية وهمس وصوت واطي : عايز يا ابن الالفي..
بدر بهمس وصوت واطي : طب اسمع يا ابن الالفي مع ان اسمائما متشابه مش مهم....عايز حل الاجوبه سؤال...1...3...6...10...14...15...16...19...20..
عدي بهمس وصوت واطي : 1أ...3أ...6أ...14ب...16ب...20ب....اما 10...15...19...معرفهمش..
مؤمن بهمس وصوت واطي : طب عايز حل الاجوبه سؤال...18...4...7...13..
عدي بهمس وصوت واطي : 4أ...7أ...13ب...18ب....وو..
سكت عدي لما سمعو صوت صراخ احد من الاولاد بعد ما ان رمى عليه قناص العرب البربيش غاز بعد ان وقعت عينه عليه وشافه يغش واقترب نحيتها وبدأ يضرب به قائلا بغضب : بتغش في الامتحان يا كلب..
ضربه قناص العرب ثم اخد ورقه الامتحان وقطبها ورماها للزباله...اما الولد المسكين ووضع رأسه ع الطاولة ودموعه نازله من الألم....تحت انظار الكل...بلع بدر وياسين ريقهم بتوتر....وتكلم بدر ل عدي قائلا بهمس وصوت واطي : عدي..
عدي بهمس وصوت واطي : نعم..
بدر بهمس وصوت واطي : هو انت بتعرف الاستاذ دا..
عدي بهمس وصوت واطي : عز المعرفه..
بدر بهمس وصوت واطي : طب الضربه اللي بيضربها ل اي حد بتوجع..
عدي بهمس وصوت واطي : دا من كتر ضربته اللي بوجع بتعلم عليك لشهرين او تلات..
بدر بهمس وصوت واطي : يا نهار اسوح...شكلنا هنتشلوح..
عدي بهمس وصوت واطي بعد ما ان لاحظ ان قناص العرب ينظر له : طب اتخرس دلوقتي...الاستاذ بيبص لينا وتحديداً انا...ولو لمحنا نتكلم...هيحصل لنا زي علي..
سكت بدر ونظر الى قناص العرب الذي كان ل عدي...ثم نقل نظره الى الطلاب.....اما شاعر كان بيغش من ولد ممتاز وكان مهدده طبعاً..
_ بعد ما خلصت الحصة _
كان بدر وياسين يلطمو بحسره...وكان ينظر لهم عدي ومؤمن بغيظ فهما اول ما خلصت حصة قناص العرب...ومسكو الكتاب ولقيو انهم غلطو في حاجات كثير....تكلم مؤمن بغيظ : متتخرسو بقالكم ساعة بتولولو..
بدر بغيظ : يا برودك ياخي...ما احنا بنولولول عشان هننضرب...من الاستاذ اللي اسمة قناص العرب...ومن الصياد والعقرب بذات نفسهم والتمساح طبعاً مش هيلحقنا لا دا هيفرج علينا...لو قناص العرب رحمنا...فالاثنين دول ميعرفوش معنى الرحمة...وانت عارفهم كويس يا شاعر..
شاعر : معاه حق...دول عمرهم مرحموش حد...وخاصة مراد دي شخصيته دموية..
عدي : وانا برضو روان مش هترحمتي...الكلبة اختي هتولع في الدنيا عشان اتعلق او انضرب..
مؤمن : وانا زيك ياخوي...دا انا قبل ما اجي المدرسه...فوقتها بجردل ماء مثلج...وهيا متوعدالي...ولو عرفت هتولع الدنيا كلها مش اهلي بس..
ياسين : طب هنعمل ايه...انا مش عايز انضرب تاني...دا انا لسه ممن قبل 5 ايام انضرب من العقرب وست الكل...والزفت سيف كسر ايدي...عشان بس زوغت من حصة الرياضيات...اومال لو عرف اني جبت العيد في العربي...مش بعيد يقتلني..
نظر لهم بدر بابتسامة خبث قائلا : عندي فكرة يا جدعان..
تكلم عدي ومؤمن وشاعر وياسين بصوت واحد : انطق..
بدر بابتسامة خبث : بعد الحصة دي عندنا رياضة وهننزل الساحة...ف ايه رأيكم ندخل مكتب المعلمين ونروح عند مكتب قناص العرب ونفتح خزانته وناخد اوراق جديده ونغير الاجوبة بتاعتنا..
شاعر : فكرة حلوة..
عدي : انتو عارفين ان لو نفذنا اللي قاله بدر وانمسكنا هيحصل فينا ايه...سالم مش هيرحمنا وخاصه قناص العرب..
ياسين : هنجرب هنخسر حاجة..
عدي ببرود : على كيفكم انا معنديش مانع..
مؤمن : يبقى كدا هننفذ بحصة الرياضة..
_ بعد ما خلصت الحصة _
نزلو الاولاد كلهم ع الساحة...وطبعا عدي وبدر استأذنو من الاستاذ يروحو الحمام...وشاعر وياسين ومؤمن استأذنو يروح يجيبو حاجة من الفصل....في الممر..
كان الخمسه بتحركو ببطئ وكان كل واحد ماسك كتف الثاني...تكلم بدر بغيظ وبهمس : انا عايز افهم هو احنا هعمل ايه؟
أجابه عدي بغيظ وبهمس : ياعم اتنيل انا زي زيك مش عارف هنعمل ايه..
"مؤمن" بغيظ وبهمس : هو انتو هترغو امشو بسرعة قبل ما "قناص العرب" يشوفنا وقتها هناكل اكله انما ايه هنبات في المستشفى شهر..
"شاعر" ببرود وهدوء وهمس : انا الشاعر والشعراء قليل...انا لا اخاف من احد ولا قناص العرب...انا اخاف من اللي خلقني..
عدي بسخرية وهمس : اه ما انا عارف...ما انت قلت الشعر دا لما كنا في سادس....وبالاخير اكلت اكله من قناص العرب واترعب منه..
شاعر بهمس : اكيد هترعب دا قناص العرب...دا صوب عليا بربيش غاز...والانيل من دا كله انه اجى عليا من بين كل الطلاب...اكيد هترعب..
بدر وياسين بهمس وصوت واحد : هو انتو ليه خايفين من اللي مسمي نفسه قناص العرب...دا زيه زي اي استاذ..
عدي ومؤمن وشاعر بسخرية وبهمس وصوت واحد : اه ما انتو مبتعرفوهوش...كويس..
ياسين بجدية وهمس : طب اسمعو بقا عشان نقدر نغير الدرجه الاختبار...في اتنين منكم يروح ويعمل خناقه عشان مكتب المعلمين يكون فاضي وعشان برضو نغير الاجوبه..
بدر بجدية وهمس : شاعر وياسين انتو روحو اعملو خناقه مع اي حد في وشكم...وانا وعدي ومؤمن هنكون في المكتب وهنغير الاجوبه...تمام..
ياسين بغيظ وهمس : ليه انا ياخوي مايكون مؤمن..
بدر بهمس : عشان ياخوي مؤمن ايده سريعه وهيساعدنا نغير الاجوبه...وعدي برضو ابن سالم ويعرف مكتب قناص العرب عشان نغير الاجوبه بسرعة وكمان سالم هيشك لو عمل خناقه من غير سبب...فمافيش قدامي غيركم يعمل خناقه..
امسك شاعر ايد ياسين قائلا بهمس : تمام هنعمل خناقه وانتو ادخلو الحمامات...عشان لو طلعو من المكتب تمام..
انهى شاعر كلامه ثم امسك ايد ياسين وتحركو...والثلاثه اتجهو نحو الحمامات..
_ بعد 5 دقائق _
كان المعلمين خرجو من المكتب بسرعة ليشوفو اللي حصل...وما ان رأى بدر شاور لهم ثم تحركو وتحركو نحو مكتب...ودخلو بسرعة...ونظر بدر الى عدي الذي اتجه نحيت مكتب قناص العرب وشاور لهم وبدأ يدور في اوراق الامتحان ولما شافو اوراقهم بدأ عدي يفتح الكتاب ويقول الاجبوبه للمؤمن وهو يحل الاسئله وبدر يراقب وبعد ما خلصو رجع عدي الاوراق الامتحان بسرعة...وكادو ان يتحركو ليسمعو صوت خطوات جايه نحيت المكتب عدي شد بدر ومؤمن من يديهم بسرعة وتخبو تحت الطاولة...ليدخل قناص العرب بهيبته المرعب واتجه نحيت مكتبه وفتح الخزانه وامسك بربيشين غاز...واقفل الخزانه ثم تحرك وخرج من المكتب...طلع عدي وبدر ومؤمن من الطاولة ثم تسحبو وخرجو من المكتب وخرجو بسرعة للساحه قبل ان يلاحظ احد اختفاهم...نظرو الى ياسين وشاعر اللي كانو بينضربو على ايد قناص العرب...ابتسمو الثلاثه بشماته...وكادو ان يتحرك...لكن في احد امسك ايد عدي لف عدي ونظر له باستغراب قائلا له ببرود : عايز ايه يا صلاح..
صلاح بغضب : انت اللي قلت لبابا صح..
عدي ببرود : قلته ايه اه افتكرت...بصراحه اه قلتله وكمان معاي دليل واكيد هقوله..
صلاح بغضب : وانت ليه تقوله..
عدي ببرود : متسئلش يا صلاح...عشان اللي بتعمله دا لازم ابوك يعرف...وحاسب ايدك لا توحشك..
ابعد صلاح ايده عن ايد عدي قائلا له بغضب : تمام يا عدي...بس افتكر اني هردهالك..
انهى صلاح كلامه ثم تركهم ومشي...نظر له عدي ومؤمن قائلا بصوت واحد : انت ازاي بارد كدا...انا لو مكانك كنت قتلته وولعت فيه..
تحرك عدي قائلا لهم ببرود وسخرية : عشان كنتو انضربتو من قناص العرب..
نظر بدر الى مؤمن قائلا له : هو انت متأكد انه صاحبك..
مؤمن : اه ياخوي صاحبي بس هو بيتحول بسرعة بتحس كدا عنده انفصام..
تحرك بدر قائلا لمؤمن : طب امشي ياخوي نلحقه ما انت عارف ازاي سريع..
تحرك مؤمن ولحق ببدر وعدي...
_ بعد 5 دقائق _
كان ياسين وشاعر جالسين يشتمو في بدر وعدي ومؤمن وتكلم ياسين بغيظ : ااه...انا دا دلوقتي فهمت ليه بتترعبو منه..
أجابه شاعر بمرح : انا الشاعر والشعراء قليل...انا لا اترعب من احد ولا اخاف من احد ومن هو قناص العرب الذي اخاف منه انا شاعر لا اخاف الا من اللي خلقني..
نظر لهم شاعر حيث كان عدي وبدر واقفين مبتسمين ابتسامة صفراء تكلم شاعر قائلا لهم : ايه مالكم بتبصولي كدا...انا مبخافش من حد...ومن اللي مسمي نفسه القناص دا اللي اترعب منه...دا لو مراد وقف قدامه وضربه هيطير...دا واحد كلب حمار ووو..
قاطعه عدي بحسرة : ربنا يرحمك كنت طيب..
نظر لهم شاعر ثم بلع ريقه ووقف ولف وشاف قناص العرب واقف وماسك بربيش غاز قائلا له بابتسامة شر وغضب : بقا انا كلب وحمار..
انهى قناص العرب كلامه ثم ضربه ببربيش غاز قائلا له بغضب وهو بيضربه : يا كلب..
_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_•_
*في المبنى*
دخل مراد الى الداخل بهيبته وطلته وهو بيشتم في فارس وهو يتمتم بكلمات ليست مفهومة بغيظ..
رأه خالد باستغراب...ووقف امامه...فاصتدم به مراد ونظر امامه له..
خالد بتعجب : بتكلم نفسك ليه؟
مراد بزفر : مفيش دا فارس الزفت بقالي يومين برن عليه وهو يا اما يرد يا اما يقفل التلفون يا اما يفصل السكة...بس اما اشوفه الزفت دا..
خالد : شكله زعلان منك..
مراد بغيظ : ما هي دي المصيبة اني مش عارف زعلان من ايه..
خالد : حاسس فيك ياخوي...ماهو الزفت هشام لما يزعل ميقولش هو زعلان من ايه..
جاء فارس من خلف مراد قائلا : اهلا يا مراد...عاش من شافك ياخوي..
استدار مراد ونظر اله بغيظ ثم امسكه من ملابسه قائلا له بغيظ : اهلين يا فارس باشا...دا انت نهارك اسود معايا..
فارس : ايه في ايه ياعم...مالك كده هجمت عليا ليه؟
مراد بغيظ : بقا انا بقالي 5 ايام...مشفتش وشك وبرن عليك وتفصل السكة في وشي..
فارس : احم احم...سوري يا مراد باشا...اصلي كنت مشغول اوي..
تركه مراد قائلا بغيظ : مشغول في ايه ياخوي...لدرجة تفصل الخط في وشي..
فارس بغمزة : اسراري الخاصه...يـــا...صياد..
" اه اسرارك الخاصه...دا انت هتشوف الاسر الخاصه هتعمل ايه "
استدار فارس فوجد سيف واقف خلفه وهو مربع يديه قائلا ببرود : عاش من شافك يا تمساح..
بلع فارس ريقه قائلا : ايه هو انتو هتهجمو عليا عشان ما رديت عليكم وما شفتوش وشي..
أومأ سيف ببرود....فنظر له مراد قائلا ببرود : مش دلوقتي يا عقرب نهجم عليه...لينا حساب طويل في البيت...ويلا دلوقتي ننزل ارض التدريب...عشان عندنا تدريب...هنزل اولكم وخلال 10 دقايق الاقيكم في وشي...ووعلى الله الاقي حد ناقص..
ثم تحرك...وتركهم...فنظر فارس وسيف الى خالد قائلين بصوت واحد باستغراب : تدريب..
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
_ الساعة الان 8 مساء _
* في منزل جميل *
ددخل يامن  وجواد الشقه وكل واحد منهما شايلين شنطين...ودخلو الصاله ووراهم ميسره ونسرين وحازم ومالِك وبيان...اللي اول ما دخلو الشقه ركضو نحيت الاريكة وجلس حازم ببرود وتعب...وتمدد مالِك ووضع رأسه على رجل حازم بتعب...وجلست بيان بجانبه ووضعت رأسها على كتفه بتعب...نظر لهم يامن وجواد وكتمو ضحكتهم...ونظرت لهم ميسره ونسرين بغيظ وتعب...ف شاور يامن على الغرفة قائلا ببرود : دي اوضتكم يا ميسره انتي ونسرين...وو..
لم يكمل يامن كلامه الا ميسره ونسرين خدو شنطهم وانطلقو ع الغرفة...تحت انظار يامن وجواد اللي كتمو ضحكتهم بصعوبة....وشاور يامن على غرفة قائلا : حازم ددد..
لم يكمل كلامه الا وقف حازم واخد شنطه وركض ع الغرفة...نظر له يامن بصدمة وكتم ضحكته فهو لم يتوقع منه هذه الحركة....ثم شاور على غرفة قائلا : ببيان د..
لم يكمل كلامه عندما لم يجد بيان جالسه ع الاريكة...وحاول ان يكتم ضحكته هو وجواد....ثم شاور على غرفة وقبل ان يتكلم لم يجد مالِك متمدد لا بل هو فهم ان دي غرفته ووقف وركض نحيتها....وضحك يامن وجواد بشده..
_ بعد 10 دقايق _
كان جواد قد طلب الاكل ووصل ووضعه ع الطاولة الطعام...ثم نظر يامن الذي وقف قائلا ببرود ومكر : انت روح ناديهم عشان يتعشو....وانا رايح مشوار ضروري...ولو سئلك تقوله اني عندي شغل ضروري..
جواد ببرود وغمزة : رايح له صح..
يامن بمكر : اه رايح له...دا تبقى بعيبه في حقي اني انزل مصر بعد سنين وما ازورهوش..
جواد : طب خد بالك...عشان ممكن يقتلك..
تحرك يامن نحيت باب المنزل قائلا له بمكر : متقلقش عليا يا صاحبي...عشان لو كان عايز يقتلني كان عملها من زمان...بس هو عارف ان لو قتلني يبقى هو قتل نفسه بايده...سلام يا صاحبي..
_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_
كان مراد بيقود السيارة بسرعة وهو ماسك هاتفه وبيقراء المعلومات عن الشياطين اللي هما...اسيل...ودينا...وليان....ووقف مراد بالسيارة عند عمارة نظر لها بشر....ثم بدأ يكمل قراءة المعلومات....لكن جحطت عيناه مراد بصدمة عندما قري معلومات اسيل هز رأسه برفض وصدمة...هل هيا قتلت ابوه...بس لكن كيف فهما لقيو ابيه ميت في شقته وكان مطعون في قلبه...وكيف ان تكون هيا من قتلته وهيا عمرها 13 سنة...لكن كيف....نظر مراد الى الامام بصدمة وتجمعت الدموع في عيناه...فهو لم ينسى منظر ابيه الميت المطعون في قلبه وكان عمره 17 سنة....ثم نظر الى العماره بغضب...ثم تمالك نفسه لكي لا ينهار...ونزل من السيارة...وتحرك لداخل المبنى...فرن هاتف مراد ورأى المتصل هشام...نظر مراد الى المبنى ثم تحرك بمدخل المبنى ببطء وهو يعيد الاتصال ب هشام وينظر بهاتفه...كان المدخل مظلماً بعض الشئ..
فجأة جذبه احدا من يديه بخفة الى مكان متخفى بالمدخل...دافعاً اياه على الحائط وهو يكمم فمه واقفاً امامه...نظرا مراد بغضب جحيمي لمن فعل ذلك...وكاد ان يدفع يده التي على فمه...لكن توقف محله بصدمة وسكنت حركته عندما كشف الاخر وجهه ناظراً اياه بمباشرة...فكان له كالمرآه ووجوههم قريبة ويرى انعاكسه به.....وهذا لم يكن الا....يامن....
ثم -------------------––-
################################
انا عارفه اني اتاخرت عليكم بس اعذروني...
وقولولي رأيكم في الفصل دا وفي الرواية طبعا..
الفصل القادم قريب باذن الله..

Ipagpatuloy ang Pagbabasa

Magugustuhan mo rin

80.2K 3.8K 38
يقف بهہيبة على قآرعهہ آلطـريق لتبدو مـن بعيد سـوآد لحيتهہ ، تدآعب أصـآبعهہ حبآت آلـسـبحهہ آلَزِّرقِآء لتتّمَتّمَ شـفآفهہ بنطـق آلتسـبيح ، ،"نعمـ إنه...
41.8K 2.7K 19
لُثام في بداية الامرِ.. شُجاع خُفي لتسهيل المُرِ.. أُناث تعيشُ المُعاناة .. في قِصة تَجمعُ بين الظالم والمظلوم والكاشف والمَستور.. تلتقي القلوب لِتَع...
2M 56.8K 42
"يُسخر الله للطيبين أشباههم".. زرعت في صغـري أزهاراً للياسميـن وعندما كدت أحصدُها وجدتُها صارت رماداً مُحترقاً كإسوداد قلوبهم،عانيت من ضياع مُستقبلي...
107K 3.5K 38
في كل القصص الامير بييجي على الحصان الابيض ينقذ الاميرة لكن في القصة بتاعتى الاميرة هي الى ركبت الحصان وانقذت الامير بتاعها لكن الانتقام والالم بيك...