C | PINJAMAN

By dooniaaas_

9.6K 454 8

[Third book] "Kau adalah Pinjaman yang terindah," - Mampukah seorang penoreh getah memikat hati Uyaina Nasuha... More

PROLOG
Surat 'PINJAMAN'
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
SPECIAL CHAPTER
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31 [END]

EPILOG

509 16 0
By dooniaaas_

Mata Zarhuddin tidak lekang daripada surat yang diletakkan pada atas mejanya. Lelaki tua itu kemudian memanahkan pandangan tajam kepada susuk sasa yang berada di hadapan. Ikhwanul berwajah dingin, dia menghelakan nafas yang pasrah.

"Seperti yang dipinta, aku serahkan semula segala yang dipinjam abang kepada kau."

"Tsk, sembang. Kalau betul kau serahkan semua, mana Uyaina? Mana anak aku yang tak guna tu?"

Ikhwanul merenung kuyu pada mata Zarhuddin. Seketika Ikhwanul tergelak sinis membuatkan Zarhuddin sedikit bengang. Zarhuddin cuba menahan dirinya dengan menggenggamkan tangan yang erat.

"Kenapa kau gelak? Lawak ya? Aku cakap mana anak aku yang tak guna tu!"

Ikhwanul kembali menjadi serius. Pandangan Ikhwanul kepada Zarhuddin tiba-tiba menjadi suram dan seram. Gigi Ikhwanul diketap geram.

"Bahkan sampai sekarang aku tak faham kenapa kau benci sangat dengan Uyaina. Dia ada buat dosa ke dengan kau?"

Zarhuddin terdiam. Dia mengalihkan pandangan daripada bertatapan dengan Ikhwanul. Enggan untuk menjawab mengapa dirinya berubah setelah kematian isteri tercinta. Ikhwanul kemudian menghela sayu.

"Kalau arwah ada buat dosa dengan kau, aku wakil minta maaf."

Zarhuddin mengeras terkaku. Dia menoleh memandang Ikhwanul setelah mendengar perkataan 'arwah' yang meniti di bibir. Zarhuddin berdiri membutangkan mata.

"A--apa maksud kau?"

Ikhwanul tersenyum tawar. Menyeka air mata yang tidak sedar sudah mengalir ke pipi. Ikhwanul kemudian mengeluarkan surat yang pernah ditulis oleh Uyaina sewaktu mereka berada di Makkah berbulan lepas.

Ikhwanul meletakkan surat itu di sebelah surat perjanjian pinjaman abangnya. Ikhwanul kemudian menoleh dan ingin melangkah pergi Namun sebelum itu, dia sempat berpesan.

"Kau boleh melawat dia di tanah perkuburan (xxxxx). Dan jika benar dia ada buat salah dengan kau... aku harap kau maafkan dia. Cukup lah hidup dia hanya terseksa di dunia."

Ikhwanul beredar pulang. Saat itu, lidah Zarhuddin menjadi kelu. Bergetar badannya seolah-olah tidak percaya. Perlahan-lahan dia menggapai surat yang ditulis Uyaina. Dia membuka surat tersebut sambil menyimpan sedikit air mata.

""

Teruntuk ayahku, Ahmad Zarhuddin.

— Assalamualaikum papa, papa apa khabar? Kalau papa dah baca surat ni... itu bermakna Nas sudah tiada lagi di muka bumi. Nas minta maaf, Nas terpaksa tinggalkan papa untuk menemani mama. Hihihi.
••••• Nas sakit papa. Nas sakit kanser pangkal rahim stage terakhir. Nas nak bagitahu papa tapi papa langsung tak nak jumpa Nas. Papa reject semua panggilan Nas. Tapi tak apa, Nas ada suami yang sedang jaga Nas dengan baik! Ya papa, Nas dah kahwin. Nas nak bagitahu papa tapi kahwin ni pun papa still reject daripada bersua dengan Nas. Tak apa papa, Nas faham. Tapi sejujurnya, Nas sedih. Nas nak tahu... Nas ada buat salah ke? Kalau ada, papa maafkan Nas ya? Nas pun dah maafkan papa.
Terima kasih sebab dah jadi ayah yang terbaik buat Nas. Nas bersyukur sangat sebab dapat ayah yang hebat macam papa. Nas janji, Nas akan jadi anak yang hebat juga. Nas rindukan papa. Nanti papa lawat Nas dengan mama ya? Nas dan mama akan pantau papa daripada atas. Papa jangan sedih-sedih tau? Papa kan kuat~ Okaylah itu sahaja, Nas pergi dulu. Assalamualaikum my Raja!

„„

Akhirnya Ahmad Zarhuddin rebah menderita. Zarhuddin mengeluarkan air mata yang cukup pahit. Dia meraung, menyesal dengan apa yang telah dilakukan. Hayes yang mendengar terus memecah masuk. Hayes terhenti dan hanya membiarkan Zarhuddin.

"Papa minta maaf Nas... papa minta maaf,"

Ujarnya sambil memeluk surat yang ditulis tersebut. Bilik itu hanya bergema dengan suara tangisan Zarhuddin. Hayes yang sentiasa setia hanya menundukkan kepala ke bawah, meratapi kesedihan bersama di sisi.

Beberapa minit selepas meninggalkan markas Zarhuddin, Ikhwanul tiba di hadapan rumah Rahman. Ikhwanul disambut Rahman dengan senyuman penuh simpati dan kasih sayang.

"Alhamdulillah, Wan dah balik. Wan nak makan?"

Ikhwanul memandang Rahman sayu. Dia kemudian menayangkan senyuman tawar. Kepalanya digeleng enggan. Ikhwanul kemudian meluru masuk ke dalam bilik.

Ikhwanul melabuhkan punggungnya ke atas katil. Dia menyandarkan badannya pada bantal. Dia menghela nafas berat lalu memandang siling. Wajahnya seperti biasa, kosong.

Usai beberapa saat, Ikhwanul menoleh ke kiri. Ikhwanul terduduk lalu membuka laci. Dia melirik ke dalam laci tersebut dan terjumpa sebuah kamera. Kamera tersebut pernah dia gunakan ketika Uyaina masih hidup.

"Hahaha... comel," ujarnya sambil melihat setiap gambar yang pernah mereka tangkap

Ikhwanul menekan butang seterusnya dengan lebih pantas. Senyuman daripada bibir Ikhwanul tidak pernah lekang apabila wujudnya Uyaina di depan mata. Sedang khusyuk menekan butang seterusnya, tiba-tiba tangan yang menekan butang itu terhenti.

Ikhwanul berhenti daripada menekan butang tersebut kerana terdapat video yang dirakam oleh Uyaina tanpa pengetahuannya. Kelihatan video itu telah dirakam Uyaina pada hari lahir Ikhwanul, ketika mereka ada di kedai buku, ketika Ikhwanul membayar semua yang dibeli.
Tanpa melengahkan masa, Ikhwanul menekan butang mula.

''''

"Hai awak!! Ya, awak lah! Yang tengah tengok video ni. Hihihi~ okay, ini saya nak cakap sikit. Saya nak cakap... terima kasih sebab dah wujud dalam hidup saya! Terima kasih kerana sanggup tanggung semuanya! Saya gembira sangat waktu awak ajak saya kahwin! Saya rasa, saya lah wanita paling beruntung di dunia~ Oleh sebab itu... awak tak perlu lah rasa bersalah okay? Awak atau abang awak tak pernah salah. Saya dah maafkan. Saya tahu awak masih risau kan? Tak apa, saya dah maafkan okay? Saya nak awak tahu... awak tak perlu rasa bersalah kalau apa-apa jadi pada saya pada masa akan datang. Semua yang terjadi, semua dah ditentukan. Saya tahu, kita berdua bakal merindui masing-masing tapi belajar redha tu pun apa salahnya kan? Tak apa, kita take time okay? Okayy laaa tak nak buat video sedih sebab hari ni birthday awak~ Yang penting saya nak awak sentiasa gembira tak kisah lah hari ini atau selama-lamanya. Happy birthday cinta, I love you so much."

"Sayang, tolong saya angkat buku boleh?" suara Ikhwanul sampuk daripada belakang

"Oup! Awak dah panggil, saya pergi dulu la. Ingat tau! Kita sayang awak sampai bila-bila. Kita pergi dulu~ Assalamualaikum."

"Sayang?" seru Ikhwanul lagi

"Haaa yaaaa kejaapp! Hihihi byeee," Uyaina mengenyit matanya lalu video berakhir.

''''

Ikhwanul tertunduk lemah. Akhirnya dan sekali lagi, dia menangis merindui Uyaina. Teresak-esak sambil memegang kamera tersebut. Beberapa saat kemudian, Rahman datang menyapa. Rahman mengusap bahu Ikhwanul lembut.

"Sudahlah Ikhwanul... yang pergi biarlah pergi. Kita doa yang baik-baik. Insyaallah, arwah dilindungi oleh orang-orang beriman."

Ikhwanul mengangguk. Rahman kemudian melabuhkan punggung di sebelah Ikhwanul. Dia terus memeluk Ikhwanul erat, memujuk dan menenangkan anak bongsunya. Ikhwanul terdiam membisu, menangis di bahu Rahman.

Seperti pepatah yang pernah terungkai :

"Aku ikhlas, tapi aku rindu."

Semoga bidadari yang bernama Nur Uyaina bahagia di atas sana. Terima kasih kerana telah menyempurnakan hidup seorang Ikhwanul Al-Fattah. Semoga kita berjumpa lagi, okay?

- Tamat Epilog -

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Sesudah sahaja menandatangani dokumen yang terletak di kaunter, dia membongkok hormat. Dia menoleh ke belakang dan melangkah keluar.

Tiba sahaja di luar, dia melihat sekeliling. Wajahnya kosong, mendatar. Dia kemudian menghirup udara segar yang lama tidak dirasa.

"Ikhsanul Al-Fatteh?" seru seorang wanita

Ikhsanul terhenti dan memandang ke arah suara tersebut. Wanita yang berlingkungan 25 tahun itu hanya mengukirkan senyuman. Ikhsanul beriak selamba, kosong dan mendatar. Dia kemudian menyelupkan sebelah tangannya masuk ke dalam poket.

Dalam setiap luka, terdapat beberapa rawatan. Mungkinkah di depan ku ini ialah satu daripada rawatan yang disebut...

BALUTAN?

Continue Reading

You'll Also Like

7.5K 481 76
β—‹BLURBβ—‹ Takdir yang tertulis tidak seharusnya dipersalahkan... Di usianya yang begitu muda, Jane meninggalkan keluarga jauh di kampung dan menjanjika...
4.8K 267 16
[COMPLETE] 2nd MILIK SERIES AZREEYA x LUTH AUFAT Dalam diam, suka sama suka ❀️ Idea asal dan cerita adalah idea saya sepenuhnya. Penulisan agak ring...
5.9K 277 35
[KARYA KEEMPAT] [COMPLETE] [ ROMANCE] ~~~~~ "π‘Ύπ’‚π’‰π’‚π’Š π’‚π’…π’Šπ’“π’‚π’•π’π’‚, π’”π’Šπ’π’‚π’“ π’“π’π’Žπ’‚π’π’Žπ’– π’Žπ’†π’Žπ’ƒπ’–π’‚π’•π’Œπ’‚π’ π’”π’Šπ’‚π’‘π’‚ 𝒔𝒂𝒋𝒂 π’šπ’‚π’π’ˆ...
10K 936 62
"Aku nak kau percaya dengan aku. Aku akan pastikan air mata kau tak akan mengalir lagi dah. Di sebabkan orang dekat luar sana." Selamat Membaca semu...