Bintangku

By jaeryana

15.2K 2K 610

★ Way Back Home Series ( i ) ── DAYANA ZHALIFAH seorang gadis yang tidak tahu erti meminta. sejak daripada ke... More

PROLOGUE
001
002
003
004
005
006
007
008
009
010
012
013
014
015
016
017
018
019
020
021
022
023
024
025
026
027
028
029
030
031
032
033
034
035
036
037
038
039
040
041
042
043
044
045
046
047
048
049
050
051
052
053
054
055
056
057
EPILOGUE

011

274 33 6
By jaeryana

ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ ❝ BISINGLAH, CHOT! jangan sampai aku baling kau.” laung satu suara. tidaklah nyaring, tidaklah lembut. namun masih kedengaran berang.

“apa salah aku? kan aku kejut kau orang aja.” ujar gadis yang digelar ‘Chot’ itu dengan wajah polos.

“ee, kau──”

“Man, sabar tho. mati anak orang kalau kau bantai kang.” sampuk seorang gadis. tubuh Iman dipeluk erat supaya tidak lepas untuk memukul Chot.

“biar! ada kejut orang bangun tidur guna periuk dengan sudip. lambat laung, pekak aku.” berang Iman. tubuh sahabatnya itu ditolak kasar bagi meleraikan pelukan mereka.

“agak - agak ah, Chot. periuk dengan sudip? kau nak bagi jiran sebelah rumah dengar ke apa?” soal seorang lagi gadis.

gadis itu melangkah menuruni anak tangga lalu berjalan kearah ruang tamu. Irisy Zhulaiqa, Nuriman Nadrah dan Siti Marissa Qaisara sudah pun berada disitu.

pagi - pagi lagi dah bertengkar.

“Dianah! bila bangun?” soal Marissa kepada gadis bernama Dianah Haniesya itu.

“baru je lagi, Chot. terjaga sebab ada orang itu ketuk bontot periuk dengan sudip. nyaring kemain bunyi dia.” sindir Dianah.

sudah tentu si pelaku ialah Marissa. siapa lagi kalau bukan gadis itu yang selalu membuat riuh rumah tersebut.

“eh, Jaja dengan Fariesha mana? tak akan tak bangun lagi?” soal Irisy. baru dia sedar akan ketidakhadiran dua orang rakannya itu.

“ha'ahlah. mana pergi roomate kau itu, Na?” soal Iman kepada Dianah.

“Jaja dah bangun dah. cuma dia tengah belek - belek buku. Fariesha aku tak tahu.”

Dianah mula melangkah kearah sofa. seterusnya gadis itu melabuhkan punggungnya disitu. lengan baju Iman ditarik kasar. langsung terduduk anak dara orang itu.

“Fariesha dah balik rumah ibu dia dekat Ipoh, Perak sana. tak silap aku malam tadi ibu dia jemput. time itu korang semua dah kiok dah.” jawab Iman selaku roomate Fariesha.

“ouh, ha'ah. dah cuti sem.” gumam Dianah perlahan.

“ha, cuti semester ini kau orang tak ada mahu kemana - mana?” soal Irisy. gadis itu udah pun melabuhkan punggung disamping Marissa.

“balik rumah umi kot. nak melawat abah.” ujar Dianah.

“kerjalah weh, aku bukannya ada kereta pun nak balik ke Johor sana.” kini, Iman bersuara.

seterusnya, Irisy menolehkan wajahnya kearah Marissa. gadis itu sahaja yang masih belum menjawab soalannya tadi.

“apa?” soal Marissa bingung. kesemua wajah yang ada diruang tamu itu dilewati satu per satu.

“kau balik mana cuti sem── eh! alahai, kau dah kerja. nak cuti semester apa bendanya.” ujar Irisy diakhiri dengan kekehan tawa.

lupa pula. hanya Marissa seorang sahaja yang sudah bekerja. selainnya, masih lagi melanjutkan pelajaran di Universiti.

“tahu pun kau. kalau aku cuti, aku jamin. kedai aku rentung habis.” jawab Marissa bersama dengan kekehan tawa diakhirnya.

“melayang duit Chot yang berkepuk - kepuk itu.” tambah Iman lagi.

makin galak mereka tertawa. Dianah sudah pun merebahkan diri pada riba Iman── kelakar mendengar lelucon Iman.

“eh, anyways. kau perasan tak lelaki yang hantar Jaja balik tempoh hari? dia dah ada boyfriend ke weh?” soal Marissa tiba - tiba.

tempoh hari, dia pulang ke rumah sewa sekitar pukul 6.15 petang dan ketika itu dia terserempak dengan Dayana dihadapan pagar rumah. namun yang peliknya, gadis itu turun daripada sebuah kereta yang tidak pernah dilihat oleh Marissa.

bahkan ketika cermin kereta bahagian pemandu diturunkan, wajah lelaki yang tidak dikenali menerjah pandangannya.

“yang mana ini? sampai hati ek, Ja? dah ada balak tak roger.” gumam Irisy. walaupun Dayana tiada bersama dengan mereka ketika itu. dia tetap mahu mengutuk Dayana.

secara tiba - tiba Dianah bangun daripada riba Iman. sempat dia menepuk kuat peha gadis itu, “ouh! that one yang pakai Honda Civic itu ke?”

“ha, ha! yang guna Honda Civic hitam itu. kau kenal tak?” soal Marissa.

Dianah menggeleng, “tak kenal tetapi aku ada nampak juga kelmarin. time angkat kainlah.”

kemudian gadis itu menoleh kearah Iman. pandangan datar diberikan kepada gadis berambut paras bahu itu.

sebenarnya, petang itu bukanlah gilirannya untuk mengangkat kain jemuran. itu giliran giliran seorang Nuriman Nadrah. namun dan dan itu juga Iman sedang mandi.

jadi dia terpaksalah bertoleransi dengan rakan serumahnya itu. lagian pula kain jemuran pada hari itu tidaklah terlalu banyak.

“nanti dia turun kita tanya ah.” putus Irisy.

ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ

MALAM INI aku nak gerak balik Jelebu. lama gak. dua minggu macam itu.” ujar Dayana. sesudu mi dibawa masuk ke dalam mulut.

“awal, aku hari Ahad baru nak gerak balik rumah umi.” ujar Dianah.

“biasalah, cucu uwan. mana boleh jauh sikit daripada uwan. nanti melalak.” sampuk Iman berbau sindiran.

pap!

satu tamparan hinggap dibahu Iman. langsung gadis itu menoleh kearah Dayana. wajah Dayana yang sedang memandang tajam kearahnya itu dipandang. sengihan kecil dikoyakan.

mulut Dayana penuh dengan mi goreng sehingga pipi gadis itu mengembung. ditambah pula dengan pandangan tajam yang diberikan kepada iman── bukannya nampak menakutkan. ini lebih kepada comel.

“biarlah aku nak rapat dengan uwan pun. kau sebenarnya cemburukan? mengaku cepat.”

Iman menjelirkan lidahnya. kemudian gadis itu kembali menyambung memakan sarapan paginya.

“ha, Ja. kau ingat tak waktu kau terserempak dengan aku waktu senja tempoh hari? dekat depan pagar rumah itu.” soal Marissa.

suapan mi ke mulut Dayana mati. gadis itu kembali meletakkan garfu tersebut keatas pinggan. wajah Marissa yang berada dihadapannya dipandang.

“ingat, kenapa?”

“siapa──”

“siapa yang hantar kau balik waktu itu? Chot kata dia lelaki. boyfriend baru ke?” bidas Irisy. kepala Chot ditolak supaya gadis itu tiada kesempatan buat berbicara.

Marissa hanya pasrah. terlapak tangan Irisy yang sedikit besar itu ditepis kasar.

“bukanlah! dia kenalan aku sahaja.” cepat - cepat Dayana membetulkan persepsi rakan - rakannya itu.

“alah, aku ingat boyfriend kau. baru nak merasa makan nasi minyak Jaja.” keluh Irisy. gadis itu kembali menyambung makan.

riak kecewa dipasang pada wajah gadis comel itu.

“bagi aku rasa nasi minyak kau dahulu baharu kau boleh rasa nasi minyak aku.”

“okay then, Danah! petang ini jom keluar beli barang. aku nak buat nasi minyak.” girang Irisy bersuara.

“bukan macam itu, Juju. salah konsep itu, Ju.” ujar Iman kepada Irisy.

“ouh, salah eh?”

“salah!”

serentak semua yang berada di meja makan itu bersuara── menidakkan Irisy Zhulaiqa.

ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ
ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ ❝ OKAYLAH, MALAM ini aku jaga kedai dengan Dani. takut Shazreen tak selesa pula duduk dengan aku. lagi pun hari dah malam. aku tak mahulah orang fitnah kami nanti.” ujar Omar.

sepatutnya malam itu, Dayana dan Shazreen punya giliran untuk menjaga kedai. akan tetapi Dayana ingin pulang ke kampung bagi cuti semesta.

jadi terpaksalah Omar menggantikan tempat gadis berambut separas tengkuk itu.

thanks dan maaf sebab banyak susahkan kau. nanti aku──”

“it's okay, Dayana. kau student. kau ada commitment kau as student. kau juga seorang cucu. sudah tentu kau ada commitment as cucu juga. aku faham semua itu.” ujar Omar seraya membidas Dayana.

“belajarlah elok - elok. nanti dah berjaya tak perlulah kerja biasa - biasa lagi. kau medical student kot. mesti kerja bagus punya.” tambah lelaki itu lagi.

Dayana mengukir senyum kecil. dia mengangguk faham. bahkan dia siap mencerna lagi setiap bait perkataan yang keluar daripada mulut Omar.

“baiklah, Mar. aku nak gerak dah. takut gerak lewat nanti jalan gelap. kau tahu - tahu aja lah jalan nak ke Jelebu bukannya bagus sangat pun. lampu jalan pun separuh - separuh.” ujar Dayana bersama dengan kekehan perlahan.

jalan nak ke Jelebu merupakan jalan yang paling tidak digemari oleh Dayana. keadaan jalan yang gelap dan lampu jalan yang kejap ada, kejap tiada. sungguh dia muak.

namun apa boleh buat, rumah kediaman uwan dan atuk berada di Jelebu. mahu tidak mahu, dia perlu ke sana juga.

demi uwan dan atuk, dia sanggup!

“iyalah. bawa motor itu elok - elok. jangan laju sangat. sayang sikit nyawa itu.” pesan Omar.

“insha-Allah.”

Continue Reading

You'll Also Like

411 70 5
[Spin-off of The Royal Asmaraloka] ❝Welcome, Princess Luna.❞ Adrea Luna, dia hanyalah seorang yatim piatu yang hidup sederhana di desa. Kisahnya berm...
7.1K 663 31
Nazrin Amsyar | Aalya Syahmina " Sejak awal sudah diingatkan, risiko besar perlu diambil sekiranya hubungan itu diteruskan. Namun siapa tidak kenal...
979 48 11
A Malay BxB FanFic Of MinYun! Selama dua tahun bersekolah di Artiny Highschool, Yunho sentiasa dibuli oleh si anak pemilik sekolah tersebut, Mingi. M...
76.8K 396 24
Shownu merupakan Seorang usahawan yg terkenal dan berjaya. Walaupun di usia yg masih muda dia berjaya membangunkan sebuah syarikat yg mempunyai banya...