Muggle-Freak (Sebuah Fanfiksy...

By AR-037

366 126 69

Sharon Letyal Oswell,seorang muggle-born kini berpindah ke Sebuah akademi yang dikenali sebagai "Hogwarts".Di... More

Pilot Episod 1:Hipotesis Eksperimen
Bintang-Bintang Kita Di Dalam Hikayat ini
Bab 1: Jemputan ke Hogwart, Selamat datang
Bab 3: Diagon Alley Walkthrough
Bab 4: First Friend
Bab 5: Gerbang Hogwarts

Bab 2: Diagon Alley

37 18 0
By AR-037

Di Terminal Bas  Winstance Academy, Tiga Individu sedang menunggu untuk diambil bas untuk ke destinasi mereka. Seorang budak perempuan telah sampai ke stesen bas itu dengan berpakaian sejuk. Pagi itu juga menandakan musim sejuk akan bermula. Berikutnya dua orang dewasa telah tiba di situ.

"Destinasi Seterusnya Diagon Alley." kata professor Hawthorne.

"Apakah itu Diagon Alley, Professor Hawthorne?" Tanya Sharon kepada Professor Hawthorne.

"Ianya sebuah pub yang popular di sana. Di sana, kita akan peroleh  barang keperluan kamu untuk ke hogwarts nanti. Bercakap tentang itu, bagaimana dengan duit perbelanjaan kamu."

"Oh duit perbelanjaan, ayah saya sediakan dalam sampul ini. dia tinggalkan surat yang buka sampul ni bila sampai di gringgot. Tapi dekat Britain saya tak pernah dengar pun Gringgot tu pernah ada ke tak" Soal Sharon kepada professor Hawthorne.



"Hmm, sampul ni dah lengkap, kita hanya perlu ke Gringgot sahaja nanti. Baiklah kita akan terus ke Diagon Alley apabila sampai nanti." balas professor Hawthorne kepada Sharon.

namun selepas menyebut pasal ayahnya, Sharon mengelamun sebentar. Dia masam seketika selepas memikirkan tentang bapanya itu.

"Kenapa Miss Sharon? apa yang kamu sedang  termenungkan itu?" Tanya professor Hawthorne

"Tiada apa-apa professor, just thinking benda kecil je." senyum Sharon ceria.

tidak lama kemudian bas yang mereka tunggu tiba di terminal itu. Bas tiga tingkat bewarna unggu yang dikenali sebagai Knight Bus sudahpun tiba.

"pengangkutan kita telah sampai. Jom angkat barangan kita masuk sekarang."

mereka bertiga mengangkat barangan mereka sudahpun tiba.



                                                     ~*~

Selepas memasukkan bagasi-bagasi mereka, mereka menaiki pintu hadapan bas itu. Sharon mendahului dulu kerana dia tidak sabar. Selepas dia, Profesor Hawthorne dan Elias menaiki bas itu. Pemandu bas itu dikenali dengan nama Stanley Shunpike, Operator KnightBus.

"Selamat Pagi, Encik Hawthorne dan Encik Elias, macam mana pagi hari encik berdua? Tanya Stanley Shunpike.

"Saya teruja pagi ni." kata professor Hawthorne. Elias mengganguk setuju dengan Professor Hawthorne.

Stanley kemudian memandang ke belakang melihat sharon dan mula berfikir sesuatu.

"Jadi, Inilah pelajar muggleborn itukan encik hawthorne. Hyperactive budaknya saya tengok tu." usik stanley shunpike pada professor hawthorne.

"Budak perempuan itu nama beliau Sharon dan saya percaya sikap dia akan bantu perjalannya ke Hogwarts nanti." puji professor Hawthorne.

"Well, tindakan encik walaupun banyak tentangan beberapa profesor, Encik tetap bawak budak muggleborn tu ke Hogwarts." 

 Baik kita akan sampai dengan sepantas kilat ke sana. Pakai tali pinggan keselamatan ya. saya bawak perlahan je ni jangan risau.

Namun sharon berdiri di atas tingkap kerana teruja sampai tak sedar  pengumuman Stanley Shunpike. Dia duduk di tepi Elias.

maka bas mula bergerak tapi  ini bukan bas yang normal

... .... ... ... . .. . . . . . . !  ! !  ! ! ! ! ! ! !  !

Knight Bas terus bergeraak seperti kelajuan kereta api bullet train terpantas. Sharon yang leka  melihat cermin, serta merta kepalanya tersembam di cermin hadapan bas itu. Mukanya merah sebentar  kerana tidak menyangka bas itu bergerak sebegitu laju sekali.

"Abang ni tak guna betul !, kenapa abang tak cakap bas nak gerak dah!" marah kecil Sharon  dengan mukanya melebar masam dengan benjol merah  kerana bas bergerak terlalu  pantas.

"Dia dah pesan tapi, awak masih tengok tingkap tu sharon, salah awak juga." Jawab Elias selamba.

"Tapi saya tak dengar pun dia buat announcement, kalau dia bagitahu tentu saya...... Eh jap, Encik ni sapa?"

"Saya Elias, Pembantu Professor Hawthorne. Sayalah yang mengiring beliau ke sekolah mugggle kamu." Jawab Elias dengan muka lurus

"Ta-Tapi, kan encik pendiam je tadi? kenapa sekarang baru encik bercakap?" Sharon separa terkejut melihat reaksi Elias yang masih chill dengan perilaku budak di sebelahnya.

"Kadang-kadang bercakap bawa masalah. Jadi lebih baik diam. Lagipun apabila di dunia muggle, saya taknak risikokan dan merumitkan lagi keadaan. jadi saya pilih untuk senyap." Cakap Elias masih chill."Apapun-pun saya nak tutup mata saya kejap jadi, syukk" Elias menutupkan matanya dan tidur ke dalam bas

"Ceh, kalau taknak cakap baik diam je dari awal, pfffft."  keluh Sharon. selepas sahaja Elias tutup mata dia, serta merta dia tidur dengan nyenyak.

"Awal betul dia tidur..., padahal dia macam strong lagi dari professor hawthorne." Bisik Sharon. Sharon kemudian melihat seat belakang yang diduduki Profesor Hawthorne yang masih segar matanya itu. dia mengangkat tangannya kepada sharon sebagai tanda mesra.

Roda bas terus berguling dan berguling. Tidak disedari.destinasi telahpun sampai.







"Hentian, Leaky Cauldron telah sampai. Stesen London sampai." umum stanley kepada penumpang-penumpang Knight bus itu.

"Baik kita dah sampai ke destinasi kita. Miss Sharon, Elias. Mari kita segera sekarang dan Stanley terima kasih kerana servis kamu sebagai pemandu bas kami pada hari ini, kami hargai usaha kamu. teruskan komitmen disiplin ini selalu."

"Baik proffesor! semoga perjalan professor selamat ke sana!" pesan stanley kepada profesor hawthorne.

Kamu pun.

Selepas mereka menuruni bas , Knight Bus serta merta dissapear dari pandangan mereka bertiga. Bagi Sharon, itu bas paling pelik pernah naiki tetapi bagi Elias dan Profesor Hawthorne, ianya hanyalah seperti hari isnin sahaja

"Itu bas paling laju yang pernah saya naik, lagi laju dari kereta F1. Tak kereta F1 macam siput sedut jika dibandingkan dengan bas itu." Sharon termenung selepas tengok bas itu.

Elias dan Hawthorne hanya gembira melihat witch muda itu mula mengenali Wizarding World perlahan-lahan.





"Ok kita telah sampai ke Leaky Cauldron, Hub Internasional di Wizarding World."





                                                                        ~*~

Leaky Cauldron, Hub Antarabangsa di wizarding World. Di sinilah di mana pintu dua dunia, Dunia para manusia ataupun dikenali Muggle dan dunia para wizrards bertembung. 

Pada penglihatan mata kasar manusia biasa Leaky Cauldron hanyalah sebuah usang tavern lama di mana tempat orang-orang tua melepak namun bagi mata magis Leaky Cauldron ialah sebuah "penghubung" bagi sesuatu yang lebih besar.

Mereka bertiga memasuki Leaky Cauldron bagi memproleh kunci masuk ke Diagon Alley. Professor Hawthorne kemudian di sambut oleh penghuni Leaky Cauldron itu.

"Ah, Hawthorne !, Bagaimana lawatan kerja kamu, kawanku?" pelayan bar itu menyambut ketibaan proffesor Hawthorne stibanya di leaky cauldron.

"Semua berjalan lancar Tom sahabatku, pagi ni perjalanan kami masih lancar tanpa sabarang gangguan. Tom, tolong  bancuh dua cawan teh dan segelas susu." minta professor hawthorne kepada pelayan bar tom itu.

"minuman kamu bertiga akan siap dengan sendirinya professor." kata tom

Minuman telah dibancuh. Ketiga-tiga mereka bersarapan dulu sebelum meneruskan perjalanan  mereka.

"Witch muda yang cantik, anak nama siapa ya. saya Doris Crackford, anak pula" tanya perempuan  itu kepada sharon.

"Sharon! Sharon Letyal Oswell!" jawab Sharon senyum dengan ceria

"Anak ini memang ceria betul, anak ni nak pergi ke Hogwarts ye?" tanya Doris Crackford kepada Sharon.

Sementara itu Encik Tom  dan professor Hawthorne bebual sebentar. Tom terdetik untuk menanya beliau.

"Tentang Hogwart, saya nak tanya kamu seseuatu Hawthorne? apa hajat kamu untuk datang ke leaky Cauldron pagi ni." tanya tom





"Urusan Hogwarts tom. Seperti apa yang kita tengok sekarang, saya sekarang mengiring seorang pelajar kita ke Hogwarts tapi sebelum itu kita perlu beli keperluan dia dulu tom. Diagon Alley adalah destinasi kami yang seterusnya."

"Oh macam tu ke, Hogwarts ya. Saya hajatkan yang kamu semua selamat sampai ke sana."

ucap tom kepada Hawthorne.

"Hagrid dan Quirrel juga beberapa minit yang lalu singgah di sini tadi. Mereka baru saja bergerak masuk ke sana bersama dengan "Budak lelaki yang Hidup"

"Budak lelaki yang hidup?" jadi mereka juga singgah ke sini juga? tanya profesor Hawthorne.

"Nampaknya begitu Hawthorne. Oh, saya rasa kamu kamu boleh bergerak masuk ke sana dah. selamat perjalanan dan semoga merlin tunjuk jalan padamu sahabat."

"Baik Tom, terima kasih untuk minuman ini. Baik, saya beredar dari sini sekarang sahabat." Profesor Hawthorne bersalam tangan dengan tanda sebelum meninggalkan leaky cauldron.

"Elias, Sharon, jom kita pergi sekarang." 

mereka bertiga mula bergerak ke laman belakang Leaky Cauldron itu.

                                                                               ~*~

Proffesor Hawthorne, Elias dan  Sharon berada di laman belakang itu. Laman belakang Leaking Cauldron itu seperti tiada apa-apa tetapi apabila Professor Hawthorne menekan batu pada tembok dinding itu, batu itu mula bergerak dan membentuk suatu pintu  gerbang masuk seakan akan seperti portal.

"Sekarang, perjalanan kita untuk ke wizarding world secara rasminya bermula mari kita teruskan semua. Sharon, di sinilah rupa sebenar wizarding world kamu akan lihat nanti." kata professor Hawthorne kepada sharon.

dan dengan itu mereka memasuki gerbang itu, membawa mereka ke tempat yang lebih magical lagi.



                                                   ~*~

Mereka membuka langkah memasuki portal itu. Selepas keluar dari portal, sharon hanya memandang kiri dan kanan mundar mandir. Dia melihat sesuatu yang disangka dia fantasi semata-mata sebelum ke Diagon Alley.

Sharon melihat ada kereta labu yang bergerak tanpa  kuda yang dikawal terbang ke udara selepas lampu isyarat bergerak menyala. Di atas dia juga dia nampak tiba- tiba ada penyapu terbang mucul di langit dan menjunam ke bawah dengan begitu laju namun berhenti dengan penuh kawalan.

Bandar itu betul-betul sibuk hari ini.

"Benda pertama yang kita  wajar peroleh ialah wang . Sumber kewangan adalah perkara paling basic dekat sini dan jika kita tiada wang, kita akan Out. Gringgot adalah tempat yang perlu kita tuju sekrang." kata professor Hawthorne.

"Dekat mana gringgot tu profesor?" tanya Sharon

professor Hawthorne menunjukkan jarinya ke bangunan di tengah bandar itu.

"Di sana lah Diagon Alley dan kita akan bergerak bersama ke sana, jadi jangan sesekali kita berpe....."

Belum sempat profesor berkata, Sharon telah berlari melintasi jalan- jalan itu untuk ke gringgot kerana dia sekarang teruja untuk melihat sesuatu di sini.





"Curiousity kanak-kanak ialah substance paling tulen dalam diri mereka tapi jika tak dikawal, ia akan menjejaskan mereka." kata profesor Hawthorne.

Professor Hawthorne menyerahkan sampul khas yang diberikan sharon sebelum ini. Dia kemudian meminta Elias untuk pergi ikuti Sharon agar dia tidak sesat dalam bandar itu.

"Elias, dalam sampul ini ada suatu yang penting untuk miss sharon, bawanya ke Gringgot kerana kamu akan tahu jawapannya di sana." jawab profesor Hawthorne kepada Elias

"affirmative Profesor Hawthorne, saya akan usahakannya encik" balas Elias memenuhi tuntutan profesor Hawthorne.

"Dan ini juga sebagai peluang untuk kamu kenali lebih rapat budak itu, jadi kamu perlu ambil masa untuk kenali dia. Saya harap bonding kamu berdua  bermekar selepas ini." jawab professor Hawthorne

Selepas diberi tugasan oleh beliau, Elias serta merta mengikuti sharon dari belakang menuju ke Gringgot agar dia tidak ketinggalan dari membiarkan sahron sesat di dalam bandar itu.













































Continue Reading

You'll Also Like

334K 16K 85
[ COMPLETED ] HIGHEST RANKING : 13.3 #6 in siblings 15.4 #3 in puteri 20.4 #3 in evil 25.4 #2 in adel 15.9 #3 in adel 22.9 #18 in bahasamelayu 1...
40.5K 3.1K 61
"eeeey!! tengoklah kejap lagi selipar jepun kau terputus pastu kau terpeleot jatuh longkang!" - Anayra Zaara Garang? itulah dia insan bernama Anayra...
43.3K 2.4K 46
Selepas kejadian Galaxy Cosmos, Bbb dan kawan2 nya diberi misi baru. Tetapi, semasa menjalankan misi Bbb tiba2 hilang selepas suatu kejadian tak didu...
3.7K 545 68
Bukan Hero Romantik mengisahkan tentang seorang jejaka bernama Emma atau nama sebenarnya Muhammad Haqeem yang mempunyai sifat seperti wanita. Rambutn...