His Amore | SU

By EykaaJas

162K 12.8K 1.4K

#2 ๐“—๐“ฒ๐“ผ ๐“ข๐“ฎ๐“ป๐“ฒ๐“ฎ๐“ผ ๐™†๐™–๐™จ๐™ฎ๐™–๐™› ๐™€๐™ซ๐™ง๐™š๐™ฃ | ๐˜ฟ๐™–๐™๐™ก๐™ž๐™– ๐™€๐™ก๐™ซ๐™ž๐™ฃ๐™– Kasyaf's Obsessionโš ๏ธ Pertemuan per... More

EVREN ELVINA
EVREN ELVINA II
DISCLAIMER
โ€ผ๏ธ AUTHOR CONVEY โ€ผ๏ธ
PROLOG
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
HAPPY NEW YEAR
36
37
38
39

35

1.9K 243 33
By EykaaJas


"TOKMA, ni ayam. Dah sembelih. Bulu pun dah cabut bersih," ujar Kasyaf sambil melangkah masuk mendekati Tokma yang berada di dapur.

"Ha, letak ja situ," jawab Tokma sambil menunjukkan besen kosong yang terletak di dalam singki.

Selesai meletakkan ayam, Kasyaf ingin berlalu masuk ke dalam bilik. Matanya mengerling seketika Dahlia yang sibuk membantu Tokma dan Auliya yang sedang menyiapkan lauk makan tengah hari. Isterinya itu tekun melakukan kerja dan langsung tidak melihat ke arahnya.

Langkahnya dilanjutkan semula untuk masuk ke dalam bilik. Dia ingin mandi. Badannya belengas!

Selesai sahaja membersihkan diri, Kasyaf ke dapur semula. Namun dapur sunyi. Tiada lagi bunyi kelentang-kelentung orang memasak di dapur. Dahlia dan isteri Hafiy Lutfan juga tidak lagi kelihatan di sana. Hanya Tokma yang sedang mengupas bawang merah.

Mata Kasyaf meliar mencari keberadaan Dahlia. Saat dia menjenguk ke arah ruang tamu, hanya kelihatan Delisha yang duduk bermain bersama dengan anak-anak Hafiy Lutfan.

"Hang awat ni? Cari bini hang ka?" soal Tokma apabila sedar yang Kasyaf seperti mencari seseorang.

"Tokma nampak Dahlia tak?"

"Bini hang keluaq dah aihh. Nak ambik angin luaq dengan suasana kampung dia kata,"

"Baru ka taksat tadi dia keluaq. Tak lama mana sangat pun. Pi la lekaih caqi dia, kang sesat susah pulak nanti," ujr Tokma panjang lebar.

Selesai membantunya di dapur tadi, Dahlia meminta izin untuk bersiar-siar di sekitar kampung. 

Dengar ujaran Tokma, Kasyaf lekas menuju ke pintu. Kemudian, selipar disarungkan dan berjalan kaki mencari keberadaan Dahlia.

"Langsung takleh nak renggang dengan bini nah. Tau nak melekat ja. Takut orang ambik bini dia latu," monolog Tokma sendirian sambil menggeleng kepala apabila melihat Kasyaf laju sahaja meninggalkan rumah apabila mendengar yang Dahlia keluar bersiar-siar.

Dahlia berjalan di tepi bendang. Dihirup udara segar itu. Jiwanya terasa tenang. Sukar untuk dia merasai suasana sebegini.

Dahlia berjalan tanpa tujuan. Sekadar ingin mendapatkan ketenangan. Ketika itu juga, suara riuh mula menyapa gegendang telinganya.

Kelihatan beberapa orang kanak-kanak lelaki sedang bermain basikal bersama-sama. Dahlia tersenyum sendiri. Terimbau kembali kenangan waktu kecil dia bersama dengan abang-abangnya.

"Adik! Sini kejap. Akak nak tanya." Dahlia melambaikan tangannya pada beberapa orang kanak-kanak itu. Ada sesuatu yang terbit di akalnya.

"Akak nak tanya sikit boleh?" Dahlia menyoal apabila kanak-kanak tersebut sudah merapatinya bersama dengan basikal. Dahlia ukirkan senyuman penuh makna. Kanak-kanak itu hanya mengangguk.

"Adik tahu tak kat sini, mana ada jual kepala budak?" Memucat terus wajah budak lelaki yang berada di hadapan Dahlia. Siapa je yang tak takut bila kena soal macam tu?

"Tak ada." Takut tapi, kanak-kanak itu masih menjawab.

Dahlia tahan senyum. Tangannya naik mengusap kepala budak lelaki itu.

"Kepala macam ni. Akak nak kepala korang boleh?" Dahlia menyoal lagi. Sedaya-upaya menahan daripada ketawanya meledak. Tanpa betah, semua kanak-kanak lelaki itu turun dari basikal mereka. Semua mereka mencicit lari.

"Hey, adik! Kat mana ada jual kepala budak?" Dahlia turut berlari mengejar langkah kanak-kanak itu. Langkahnya yang lebih besar dapat mengejar mereka.

"Kat mana ada jual kepala budak?" Semakin kanak-kanak itu berlari tak cukup tanah. Dahlia masih terus mengejar.

"Kepala budak. Akak nak kepala budak!" Dahlia mengejar. Hinggakan ada yang berlari ingin masuk ke dalam bendang.

Akibat tidak cukup nafas, Dahlia berhenti mengejar. Kanak-kanak lelaki itu masih berlari menjauhi Dahlia. Ketawanya meledak. Dia tidak mampu tahan lagi. Sakit perutnya menahan ketawa yang sudah tersimpan itu.

Dahlia ketawa terbahak-bahak. Wajah pucat kanak-kanak itu buatkan Dahlia geli hati.

"Hey!" Tinggi nada yang Dahlia lontarkan apabila melihat jaraknya dengan kanak-kanak itu sudah agak jauh.

"Akak gurau ajelah! Kakak yang cantik macam ni korang ingat nak kepala budak ke?" Ketawa masih tersisa. Dahlia menggeleng kecil. Seronok mengusik kanak-kanak itu. Senak perut dia dibuatnya.

"What did you do?" Suara itu mematikan ketawa Dahlia. Langsung Dahlia berpaling ke belakang.

"Did you just scared the hell out of those kids?" Kasyaf bercekak pinggang. Dia dengar apa yang Dahlia ucapkan pada budak-budak itu. Sejak tadi lagi dia memerhati Dahlia yang berlari berkejaran dengan mereka.

"Sibuk jelah dia ni," ucap Dahlia perlahan. Dia tengah seronok, Kasyaf datang menganggu. Potong betul!

"Hey, I heard that." Suara Dahlia tak perlahan mana pun. Cukup untuk  menyapa pendengarannya. Dahlia hanya menayangkan muka toyanya. Malas mahu melayan Kasyaf. Hari ni dah masuk 48 jam dia lihat muka Kasyaf. Sejak sampai ke Kedah, perangai suaminya itu makin menjadi-jadi buatkan dia rimas.

Dahlia buat endah tak endah sahaja akan kehadiran Kasyaf. Langkah dibuka ingin kembali semula ke rumah Tokma. Kasyaf ditinggalkan sahaja di belakang.

"Hai, abang Kasy! Bila balik?" Suara itu mematikan langkah Dahlia. Kepala dipalingkan ke belakang dan terlihat suaminya itu sedang berbual dengan seorang perempuan.

Dahlia melihat perempuan itu atas bawah. Budak mentah lagi ni.

Langkah ditala semula ke arah Kasyaf dan budak perempuan itu. Senyuman manis diukir sebaik mungkin.

"Eh, siapa ni abang Kasy? Kawan ke?" soal budak perempuan itu apabila melihat kemunculan Dahlia di sisi Kasyaf.

"My wife," jawab Kasyaf. Dia paling seketika ke arah Dahlia dan dia menyembunyikan senyuman. Dia tahu air wajah itu. Wajah cemburu!

"Isteri? Bila abang Kasy kahwin?"

Eh perempuan ni banyak tanya pula.

"Dua hari lepas," Kasyaf masih menjawab setiap satu pertanyaan. Dahlia di sisi sudah panas hati.

"Ye ke? Tokma tak buat majlis pun.  Kenapa tak jemput? Abang Kasy kahwin ekspres ya?" budak perempuan tersebut cuba serkap jarang. Dan maksud di sebalik ayatnya itu mudah untuk Dahlia fahami. Tambah menggelegak darah dibuatnya.

"Sebab boleh dik. Nak kahwin mewah-mewah buat bazir je. Cukuplah nikah aje. Buat yang wajib aje. Yang lain tu adat. Duit kalau ada, simpan boleh pakai belakang hari tak pun, pergi honeymoon ke Maldives. Tak gitu?" jawab Dahlia dengan nada sinis. Kening dijongketkan saat melihat ke arah suaminya.

Budak perempuan itu terkulat-kulat apabila menerima jawapan Dahlia itu. Tidak lama kemudian, dia meminta diri dan meninggalkan pasangan suami isteri itu.

"Are you jealous? We're just talking okay?" ucap Kasyaf apabila melihat wajah Dahlia sudah menyinga.

Dahlia tidak endahkan ujaran Kasyaf. Kemudian, melanjutkan langkahnya semula untuk pulang.

"Hey, we' re just talking," ujar Kasyaf lagi sambil melelar lengan Dahlia.

"So?" soal Dahlia kemudian tala langkahnya semula.

"Hey, listen-" Kasyaf melelar kembali tangan Dahlia namun tidak sempat menyambung kata-katanya.

BUSH! SPLASH!

Kasyaf ditolak dan selamat mendarat ke dalam bendang. Dahlia menekup mulutnya apabila sedar akan keterlanjurannya.

Kasyaf terkesima seketika. Sesaat dia sudah masuk ke dalam bendang. Jurus apa yang isteri dia pakai hingga kuat sebegini mampu tolak dia hingga masuk ke dalam bendang.

Sudahlah dia memakai t-shirt putih. Habis kotor bajunya. Matanya perlahan-lahan melirik ke arah Dahlia. Wajah isterinya itu kelihatan terkejut. Memang tidak menjangka akan kejadian itu. Mahu marah, tapi benda dah jadi. Balik, mandi ajelah Kasyaf.

Kasyaf perlahan-lahan bangun dan keluar dari bendang. Dari kejauhan ada kanak-kanak yang tertawa melihat keadaan Kasyaf. Habis jatuh saham dia!

"Dahlia..." panggil Kasyaf meleret. Mata Dahlia sudah membulat. Dia tahu apa yang Kasyaf ingin lakukan.

Laju Dahlia buka langkah seribu. Dia terlebih dahulu berlari meninggalkan Kasyaf. Dia tahu Kasyaf ingin tarik dia masuk ke dalam bendang juga.

Kasyaf tidak berputus asa. Dia mengejar isterinya laju dari arah belakang. Sampai sahaja di pekarangan rumah Tokma, suami isteri itu berlari mengelilingi kawasan rumah. Dahlia ingin melarikan diri, Kasyaf pula ingin mengusik si isteri.

"Astagfirullahalazim, hang dari mana ni? Kotoq sampai laguni?" suara itu menghentikan Dahlia dan kasyaf yang sedang berkejaran di kawasan rumah.

Tokma sudah bercekak pinggang melihat ke arah mereka.

"Awat? Hang ganti kerbau kat bendang tu ka?"

"Tak cukup ayaq kat rumah ka sampai hang nak kena pi mandi dekat bendang pulak?"

Dahlia tundukkan pandangan. Takut apabila Tokma sudah mulai menegur mereka sebegitu. Kasyaf, hanya menggaru kepalanya yang tidak gatal.

Sesekali, matanya melirik tajam ke arah Dahlia. Kalau tak kerana isterinya yang menolak dia ke dalam bendang tak adanya dia kotor sampai macam ni sekali. Percuma dapat bebelan daripada Tokma.

"Busuk tau dak. Dah, hang pi Mandi lekaih," arah Tokma kepada Kasyaf.

Tanpa banyak bicara, Kasyaf melangkah ingin masuk untuk membersihkan diri. Bau pun dah semacam.

"Hang nak pi mana?! Aku tak kata hang kena mandi kat dalam? Tu, pi mandi dekat bilik ayaq belakang qumah. Dengan kotoq macam tu, hang jangan gatai kaki nak masuk qumah nah," bebel Tokma apabila melihat cucunya itu ingin melangkah masuk ke dalam rumah.

Memang taklah dia nak bagi. Rupa dah serupa kerbau, ada hati nak masuk dalam rumah. Silap hari bulan, 7 hari 7 malam rumah nak kena sental sebab bau air bendang.

"Tapi tokma, tuala Kasy semua kat dalam," jawab Kasy cuba memohon simpati.

Dia tak nak mandi kat tandas belakang tu sebab dah lah banyak nyamuk. Percuma je dia sedekahkan darah dia dengan nyamuk-nyamuk tu. Memang taklah.

"Hang toksah mimpi nak masuk qumah aku dengan kotoq lagu tuh," jawab tokma lagi. Matanya kemudian melirik ke arah Dahlia.

"Hang pi siapkan kain tuala laki hang tu," arah Tokma kepada Dahlia. Tanpa basa-basi, Dahlia langsung masuk ke dalam rumah.

"Awak tunggu dekat bilik mandi belakang," pesan Dahlia sebelum melangkah masuk ke dalam rumah.

Pakaian dan kain pelikat serta tuala dibawa bersama dan menuju ke bilik air belakang rumah. Kasyaf sedang menantinya di sana.

"Nah, pi mandi lekaih." Dahlia mengajuk dialek Kedah. Kasyaf hanya tahan senyum. Dahlia kemudian melangkah masuk ke dalam rumah.

Matanya kemudian terlihat akan Auliya Lufyaa, isteri kepada Hafiy Lutfan yang sedang menidurkan anak kembar mereka di ruang tamu.

Suasana itu melahirkan rasa rindunya pada seseorang. Tanpa sedar air matanya menitis. Dadanya sesak. Laju Dahlia melangkah masuk ke dalam bilik. Tangisannya tidak tertahan lagi dan dihambur semahunya.

Continue Reading

You'll Also Like

39.5K 1.3K 37
KARYA PERTAMA New version ! HAURA KHUMAIRA & AIDEN ElHAQ START : 2.12.2023 END : 7.5.2024
812K 83.7K 69
โš ๏ธBewareโš ๏ธ : Hiatus (Jika tidak mempunyai kesabaran yang tinggi, tidak digalakkan untuk singgah dan baca. Tunggu status buku ni dah complete baru bac...
526K 18.2K 69
( In editing process...) ๐€๐‘ - ๐‘๐€๐˜๐˜๐€๐ - "I'm looking for the right one, Nadra. Then, I'll straight off to propose her, marry her and treat her...
589K 23.2K 81
Kehilangan kedua ibu bapanya buatkan Razia rasa hidupnya sudah pun seperti di ambang neraka. Tapi siapa yang menyangka, tiga hari setelah pemergian o...