HAIKAL DAN SEMESTANYA [✔️]

By fluffywoo0

5.3K 355 227

"Ibu ayah abang, Haikal tidur dulu ya..." _________________________________________ More

Cast
Prolog
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
14
BORAKBORAK‼️
15
16
17
18
19
20

13

141 14 0
By fluffywoo0

"oh, ini maksudnya 'kematian adalah perpisahan yang paling menyakitkan'


Haikal mengelap peluhnya kasar, ia kini sedang bekerja di kedai makan. Kerjanya disini hanya mencuci piring dan mendapat upah yang tidak begitu besar. Perbualan ketika di hospital kini menjadi kenyataan.

Johan tidak main main dengan ucapannya, ia benar benar menghentikan sekolah Haikal. Kini Haikal harus bertungkus lumus bekerja demi membantu ayahnya. Hayden harus pulang kerana duit yang Johannada semakin menipis, dia juga sudah tidak mampu untuk menanggung bayaran rawatan Hayden yang mencekik darah.

Duit hasil menjual syarikat ternyata tidak cukup untuk untuk membayar bil hospital dan belanja rumah tangga. Kini Haikal turut turun tangan mencari duit. Haikal tidak pernah mengeluh, walau kadang ia merasa penat. Tapi ia cukup gembira kerana boleh membantu keluarganya.

"Dah siap makcik, Haikal balik dulu!" Haikal meraih begnya dan pergi keluar dari kedai makan tersebut. Kira kira sudah 7 hari ia bekerja di kedai itu. Kini ia harus bekerja lagi menjadi penjaga kedai yang terletak dihujung jalan.

Begini, Haikal dari pagi hingga tengah hari bekerja di kedai makan lalu selepas itu dari tengah hari hingga matahari terbenam ia akan bekerja di kedai buku yang berada dihujung jalan berhadapan dengan minimart yang Daniel bekerja.

Haikal berjalan kaki dengan riang, sambil bergumam sebuah lagu. Tiba tiba fikirannya melayang ke arah Mikaeel, kawannya ah bukan sahabatnya lebih pasti. Bagaimana Mikaeel tanpa dirinya? Bagaimana Mikaeel sekarang? Apakah Mikaeel tau kalau dia sekarang berhenti sekolah?

Daniel? Tidak. Ia tidak fikirkan Daniel kerana sahabatnya yang seorang itu telah tau yang dia berhenti sekolah. Lagi pula mereka akan makan tengah hari bersama sama di tempat Daniel bekerja.

Tiba tiba ia merindukan sekolah, ia merindukan suasana belajar dan sekolah. Sangat, padahal baru seminggu ia berhenti tapi mengapa rasanya begitu hampa.

Bunyi loceng pintu berbunyi ketika Haikal membuka benda tersebut. Ia masuk ke dalam kedai buku antik tersebut, dimana ia menggantikan seorang lelaki tua yang memerlukan jasanya. Lelaki tua itu sangat baik kepadanya memperlakukan Haikal seperti anaknya sendiri. Kadang Haikal tidak ingin pulang jika berada disini.

"Hai Koh!" sapa Haikal sambil melambaikan tangan lalu tersenyum lebar, ia langsung duduk didepan kaunter dan melaksanakan tugasnya.

"Akhirnya kamu datang juga" lelaki itu mendekat dan mengusap rambut Haikal, yang berhasil membuat Haikal tersenyum.

"Koh, Haikal nak baca buku yang best lagi, ada Koh?"

"Ada kejap ya" begitulah Haikal terhadap Koh Win, lelaki berusia 70 tahun itu menjual buku kuno dan kerana lokasinya tidak strategik membuatkan kedai itu sepi.

Kadang Koh Win menceritakan kehidupannya yang begitu kesepian, anak satu satunya meninggal kerana permusuhan perniagaan. Dan kini hanya 3 cucu yang pergi entah kemana.

Semenjak kehadiran Haikal, Koh Win merasa seperti mempunyai keluarga lagi. Ia berharap agar Haikal tidak bosan bekerja ditempatnya. Awalnya ia menolak permintaan pekerjaan Haikal, namun Haikal merengek membuatkan Koh Win menerima tawarannya.

Saat Koh Win bertanya apa sebab Haikal bekerja, Haikal hanya berkata ia ingin membantu keluarganya. Dari situlah Koh Win mulai kagun pada anak yang sudah hampir seminggu lebih berada ditempatnya.

Koh Win mengambil buku di rak dan meniup debu yang terletak disana, "Ini, ini cerita tentang seorang pemuda yang merantau dan menghilang di tengah laut"

Haikal mengambil buku tebal tersebut, "Terima kasih Koh"

Haikal mulai membuka halaman pertama buku tersebut, membacanya dengan teliti dan berhati hati. Membuat Koh Win terkekeh saat Haikal keliru jika ada bahasa Cina yang tertulis di sana.

"Ini maksud dia apa Koh?" tanya Haikal.

Koh Win melirik lalu tersenyum, "Oh, ini maksudnya 'kematian adalah perpisahan yang paling menyakitkan"

Haikal mengangguk, "oh begitu"


"Izz Daniel!" laung Haikal sambil melambai lambai ke arah Daniel yang nampaknya baru saja habis shiftnya.

Lelaki itu menoleh ke arah Haikal lalu menundukkan pandangannya seraya berdoa agar lelaki tidak tahu malu itu tidak berlari ke arahnya, berpura pura dia bukanlah gerangan yang bernama 'Izz Daniel'. Orang yang lalu lalang hanya melihat mereka dengan tatapan pelik berjaya membuatkan tingkat kemaluan Daniel naik mencanak.

Namun apa yang didoakan oleh Daniel tidak dimakbulkan Tuhan, lelaki itu berlari lari anak ke arah Daniel yang berdiri diseberang jalan sana. "Kenapa?" tanya Daniel.

"Aku tidur rumah kau malam ni boleh tak?" tanya Haikal semula.

"Ermm..." Daniel keberatan untuk membenarkan Haikal mengikutinya pulang ke rumah kerana dia risau Haikal akan berasa tidak selesa dengan kelakuan ayahnya yang sentiasa balik ke rumah dalam keadaan mabuk.

"Ala bolehlah Daniel~" rengek Haikal.

Sudah. Daniel tidak boleh. Dia lemah ouh tidak, semua orang pasti lemah dengan rengekan Haikal. Bagaimana tidak jika rengekannya itu disertakan renungan bak anak kucing yang mampu meluluhkan hati sesiapapun yang melihatnya.

Daniel berpeluh peluh, dalam otaknya berfikir fikir patutkah ia membenarkan Haikal pulang bersamanya?

"Ha yelah yelah. Tak payah buat muka macam tu. Jijik" kata Daniel sambil menolak muka Haikal ketepi. Haikal yang diperlakukan begitu memaparkan riak muka bosannya. Baginya, mempunyai sahabat seperti Daniel sungguh membosankan.

Haikal dan Daniel pulang ke rumah Daniel. Daniel turun dan membuka pintu rumah dengan kunci yang dia miliki.

"Ayah kau mana?" tanya Haechan.

"Di bar. Aku akan jemput dia nanti."

Rumah tak terlalu bersepah. Daniel hanya perlu mencuci piring dan menyimpan bantal yang tak berada di tempatnya.

"Haikal, aku nak jemput baba. Kau nak ikut?"

"Tentu"

Daniel membawa Haikal ke sebuah bar. Bar yang sama yang selalu Daniel datang setiap malam hanya untuk menjemput ayahnya.

Kedua lelaki itu masuk ke dalam bar. Suasana di dalam sangat bising.

"Ayah kau mana!?" tanya Haikal sedikit kuat agar Daniel boleh mendengarnya.

Daniel menghalakan pandangannya ke setiap sudut bar itu. Dia lantas menemukan sang ayah yang sedang minum minum di salah satu meja bar tender.

"Kat sana!!!" ucap Daniel sambil menunjuk sang ayah.

Mereka lalu menghampiri lelaki paruh baya itu.

"Baba!!!" Jom kita balik sekarang!!! panggil Daniel sedikit kuat dalam bahasa Cina.

Bukannya menjawab anaknya, sang ayah malah melanjutkan acara minum minumnya. Bahkan tidak memperdulikan keberadaan Daniel dan Haikal yang ada disana.

Kerana kesal, Daniel merampas gelas yang berisikan vodka itu dari tangan sang ayah dan menumpahkannya.

Sang ayah menjerit geram, namun Daniel tak peduli dan malah menyeretnya.

"Weh Haikal! Tolong aku!!!" panggil Daniel.

Haikal yang sedari tadi berdiri terdiam mengerutkan keningnya. "Takpe ke?"

"Ye, cepatla tolong!!!"

Haikal mengangguk dan pergi membantu Daniel menyeret sang ayah untuk balik ke rumah.

Sesampainya dirumah, sang ayah mengamuk dan menyepahkan seisi rumah.

Dia memukul Daniel tanpa henti. Dan Haikal sudah berusaha menghentikannya, namun lelaki paruh baya itu tetap tidak peduli.

"DASAR ANAK SIAL!!!! KENAPA KAU LAHIR HAH?! AKU MENYESAL ADA ANAK MACAM KAU!!!"

"AKU PON MENYESALLAH ADA AYAH MACAM KAU!!! KAU BAHKAN TAK PERNAH MEMBAHAGIAKAN ANAK KAU SENDIRI!!!" balas Daniel meski dia kesakitan.

Daniel berjaya membebaskan dirinya, dan berlari ke dalam bilik. Lalu menghempasnya kuat. Meninggalkan sang ayah dan Haikal yang masih terdiam di tempatnya.

"Ahjussi, gwenchana?" tanya Haikal pelan.

"Kawan Daniel?"

Haikal mengangguk. Demi apapun, dia sebenarnya sangat takut pada ayah Daniel.

Baru kali ini dia tahu, jika ayah Daniel adalah orang yang kasar, kejam, dan melulu.

"Haah..."

Tuan Huang mengangguk.
"Nak minum soju?"

"Daniel tu dia sangat tertutup. Kadang pakcik pening fikir tentang dia. Dia tak mau bercerita apapun dan selalu berfikiran negatif."

Haikal mengangguk pelan dan kembali menuangkan soju di gelas sahabatnya itu.

"Dia ingat pakcik tak pernah bekerja, dan selalu pergi ke bar. Tapi itu lah caraku agar tak kembali memikirkan mamanya."

"Pakcik bekerja di salah satu perusahaan marketing. Sebagai manager. Bagaimanapun pakcik tahu jika Daniel tak mungkin membayar sekolahnya sendiri."

"Tapi, pakcik malah berasa tak berguna. Dia belajar bsrsungguh sungguh dan sekolah dengan biasiswa. Padahal pakcik bekerja selama ni untuk membayar sekolahnya. Dia juga bekerja separuh masa untuk menambah keperluannya, dan sama sekali tak pernah meminta duit sepersenpun dari pakcik. Pakcik berasa dia tekad untuk bekerja, dan pakcik terfikir untuk meminta duitnya saja daripada mengguna duit pakcik sendiri. Kerana duit yang pakcik ada sebenarnya untuk dia."

Haikal mendengar semua keluh kesah ayah Daniel.

Dia sedar.

Ternyata semua topeng yang dipakai semua orang, tak selalu sama.

Ada yang berpura pura bahagia.

Ada pula yang menutupinya dengan sifat jahat.

Mungkin ayahnya juga sama seperti ayah Daniel?

Cek lek!

"Daniel?" panggil Haikal ketika membuka pintu bilik Daniel.

Kelihatan sahabatnya itu sedang melakukan hobinya. Melukis diatas kanvas.

"Kau tengah buat apa?"

"Memasak"

Haikal terkekeh pelan mendengar jawapan sahabatnya itu.

"Salah ke berbasa basi?" gumamnya pelan.

Haikal mendekati Daniel. Menatap apa yang sedang dilakukan sahabatnya itu.


"Lukisan apa tu? Tak ada warna pun..." gumam Haikal pelik.

"Ini adalah diriku sendiri." balas Daniel sambil menatap sendu karyanya.

"Sendirian, tanpa ada yang menemani."

"Seperti mendayung perahu di tasik yang sepi. Dan bahagian yang paling hitam itu ibaratkan semua masalah yang aku hadapi. Aku mendayung perahu itu melewati semua masalah yang tak ada habisnya."

Daniel menghela nafasnya sejenak lalu meletakkan berusnya. Lelaki itu membaringkan dirinya di atas katil.

"Kau sembang apa dengan baba dekat luar?"

"Tak ada apalah"

"Ya, aku pon memang taknak tau..."

Haikal terdiam sejenak. Sementara Daniel hanya melamun dengan pandangan kosong.

"Weh Daniel..."

"Hmm?"

"Tak nak cuba berbaik dengan ayah kau ke?"

Daniel tertawa hambar.
"Untuk apa?"

"Mungkin ayah kau hanya nak difahami..."

"Dia pun tak faham aku, dasar penganggur tak berguna..."

Haikal mengulum bibirnya.

"Dia bukan penganggur."

"Dia bekerja, kau saja yang tak tahu apa yang dia kerjakan"

"Dia ada banyak duit, dan semua duitnya ia simpan untukmu. Tapi kau justeru memiliki duit sendiri dan tak pernah minta sepersen pun padanya."

"Dia bekerja, untuk membayar sekolahmu. Tapi kau belajar bersungguh sungguh dan mendapat biasiswa. Dan hal itu membuatnya berfikir jika kau tak memerlukan duit apapun darinya."

"Jadi dia menyimpan semua duitnya di account bank tanpa pernah dia gunakan. Ia meminta duitmu untuk pergi ke bar agar duitmu habis, dan kau boleh meminta duit dari ayahmu."

"Tapi bukannya menghabiskan duitmu, sebaliknya kau mengambil 5 pekerjaan separuh masa sekaligus. Dan mengasingkan duit untuk diberikan pada ayahmu."

"Bodoh..."

Daniel mengulum bibirnya.
"Entahlah..."

"Aku tidak mau tau apapun. Hidupku sangat kucar kacir, aku tidak mau hidup baba juga kucar kacir keranaku"

"Yaa, kerana kau, ayahmu berasa jika dia benar benar tidak berguna. Dia berfikir jika kau sudah mampu hidup sendiri tanpanya."

"Daniel, dengar cakap aku"

Daniel menatap wajah Haikal.
Tatapan sahabatnya itu nampak serius.

"Menjadi berdikari itu bagus, Tapi terlalu berdikari membuat orang disekililingmu berasa tidak berguna."

"Ayah kau pun nak sangat belikan kau kereta, baju yang cantik, bayar sekolah kau, buat kau selesa tinggal dengan dia, dan berfikir jika kau boleh hidup bahagia bersamanya meski ibumu sudah tidak ada lagi."

"Tapi kau mencari kesibukanmu sendiri. Mencuba berdikari dengan berfikir untuk tak menyusahkan ayahmu."

"Ayah kau sayang kau, Daniel.."

"Hanya saja dia tak tahu bagaimana cara menunjukkannya..."


PUKUL 3 PAGI

Daniel melangkah pelan keluar dari biliknya. Haikal sudah tidur, dan Daniel berniat untuk mengambil air minum.

Mata Daniel menangkap sosok sang ayah yang tertidur di pantry dapur. Dengan memegang gelas soju.

Daniel mendekati sang ayah. Dia menghela nafas sejenak dan mengambil gelas soju dari tangan ayahnya itu.

Daniel lantas meletakkan gelas soju itu ke dalam sinki, dan mengambil segelas air minum.

Matanya tak sengaja terarah pada dompet sang ayah yang terletak di atas peti ais.

"Bodoh, kenapa dia letak dompet dia atas tu?"

Daniel menyeluk poketnya. Lalu mengambil dompet sang ayah. Setidaknya dia boleh menyelipkan duit agar sang ayah tak perlu meminta padanya pagi esok.

Daniel meraih dompet ayahnya itu. Dompetnya sangat tebal. Ada banyak duit di dalamnya.

Daniel dengan sigap membukanya. Betapa terkejutnya dia melihat semua duit yang ia berikan pada sang ayah sama sekali tak terusik. Selama ini Daniel hanya melihat sang ayah meminta duit padanya dan memasukkannya ke dalam dompet.

Dan ayahnya sama sekali tidak menggunakan duit yang ia berikan?

Jadi selama ini ayahnya pergi minum minum dengan duitnya sendiri, dan bukan duit dari Daniel?

Daniel kembali terkejut melihat fotonya ada di dompet sang ayah.

Renjun mengambil fotonya. Ada tulisan dibelakang foto itu.


我的王子

Daniel membaca tulisan itu.
Maksud tulisan itu ialah 'puteraku".

"Baba..." gumam Daniel pelan.

Air mata jatuh begitu saja tanpa izinnya. Daniel terisak pelan tanpa seorang pun yang menyedarinya.

"Maafkan aku..."


※votement



Continue Reading

You'll Also Like

1.8M 242K 37
"Markeu hyung, Jisung mau tanya..." "Mau tanya apa?" "Jisung ingin buat puisi tentang saudara, tapi saem menyuruh untuk menerjemahkannya ke dalam bah...
937K 116K 34
SERI KEDUA KLANDESTIN UNIVERSE [Sudah terbit & part masih lengkap] VERSI BUKU BISA DIBELI DI SHOPEE : • Penerbit.lovrinz01 • Chocovan • Salenovel "Ba...
14.4K 2.2K 31
Jisung yang mempunyai indera keenam hanya bisa menghela nafas nya setiap hari setelah bertemu dengan hantu yang menurutnya lumayan gila Enggak, hantu...
14.6K 486 37
"hyung, padahal aku butuh perhatian mereka semua. mereka tak memperdulikan ku sama sekali" "maafkan aku Hyung, kalau kau kecewa dengan perbuatan ku i...