HAIKAL DAN SEMESTANYA [✔️]

By fluffywoo0

5.4K 356 227

"Ibu ayah abang, Haikal tidur dulu ya..." _________________________________________ More

Cast
Prolog
01
02
03
04
05
06
08
09
10
11
12
13
14
BORAKBORAK‼️
15
16
17
18
19
20

07

154 13 43
By fluffywoo0

"Ayah, kalau ayah tengah marah atau penat. Pukul Haikal saja. Jangan pukul abang Hayden ya yah?"

Haikal melangkahkan kakinya pelan, iris matanya melihat Hayden yang sedang memperbaiki motornya dihalaman rumah. Hayden terlihat kepenatan, Haikal berinisiatif untuk membuatkan Hayden secawan kopi supaya Hayden tidak mengantuk, mengingatkan ini sudah waktu malam.

Dengan cekap ia membancuh air kopi tersebut. Setelah siap, ia membawa gelas kaca yang berisi kopi panas itu dengan berhati-hati ke halaman depan.

"Bang, Haikal buat kopi untuk abangg ni!" Hayden mengalihkan pandangannya sebentar, lalu ia berdiri menyamakan kedudukan tubuhnya dengan Haikal.

Ia mengambil kopi tersebut membuatkan Haikal tersenyum lebar. Sungguh Haikal tidak sangka bahawa Hayden mau meminum kopi buatannya.

Tak lama senyuman lebarnya perlahan lahan luntur ketika melihat apa yang dilakukan oleh Hayden di depan matanya. "Akhh panas!!!" jeritan Hayden terdengar oleh kedua orang tua mereka.

Haikal terus mengambil gelas yang telah kosong tersebut lalu meletakkannya di atas meja berhampiran, ia memegang tangan Hayden yang melecur sambil meniupinya agar panasnya mereda. Haikal tidak tau apa maksud Hayden melukai dirinya sendiri.

"HAYDEN?!!!!" Kamu kenapa sayang?" Yuna dengan laju menghampiri anaknya dengan raut wajah risau. Dan menatap tajam Haikal seolah olah dialah pesalahnya.

"Haikal tumpahkan kopi panas atas tabgan Hayden!" Hayden menenggelamkan wajahnya kepelukan ibunya, ia tersenyum puas.

"Bukan ma, abang yang tuang sendiri kopi dekat tangan dia!" bantah Haikal.

Hayden menggeleng. "Mengaku jela kau! Lagipun buat apa aku nak lukakan diri sendiri?!"

"Diam Haikal!" Johan menatap tajam Haikal ketika ingin membuka mulut. Tanpa aba aba ia mengheret Haikal menjauh dari situ. Membuatkan senyuman kemenangan tercetak dibibir Hayden.

Dengan segala kekuatan Haikal menahan pukulan yang diberikan oleh Johan. Ia dibawa ke halaman belakang. Badannya seperti remuk kerana beberapa kali dihentak oleh Johan. Entah kenapa tubuhnya seperti ringan sekali di matanya Johan. Ia meringis saat darah mengalir keluar dari hidungnya serta dahinya.

Johan tanpa rasa kasihan menarik rambut Haikal yang dibasahi darah dengan kasar dan menenggelamkannya ke dalam kolam renang. Mengangkatnya lalu menenggelamkannya lagi, berulang ulang. Bahkan Haikal tidak sempat menarik nafas terlebih dahulu.

"Ayah, berhenti...." Haikal melirih, ia berharap suatu keajaiban datang menyelamatkannya, meski itu terdengar mustahil. Johan yang merasa penat terus melepaskan tarikannya dan menatap Haikal penuh dengan perasaan amarah.

"Jangan sesekali sakitkan Hayden bodoh! Sekali lagi kau sakitkan Hayden, ayah tak teragak agak nak bunuh kau" Johan meninggalkan Haikal yang hampir sekarat.

Haikal tertawa kecil. "Haikal pon anak ayah jugak, kalau ada yang sakitkan Haikal apa ayah akan bunuh orang tu jugak? Ah tak mungkin, ayah mesti akan biarkan Haikal terbunuh oleh orang tu." ucapnya dengan senyuman nipis, sangat nipis bahkan hingga tidak terlihat seperti sebuah senyuman. Ia menumpahkan segala beban hidupnya dengan sebuah senyuman. Ia ingin menangis, tapi entah kenapa air matanya sepertinya tidak mau mengalir turun. Sebenarnya dia siapa disini?

Haikal bangun dari tidurnya, semalaman ia tidur di halaman belakang ditemani sejuknya air kolam renang. Saat bangun ia merasakan sakit yang luar biasa di seluruh tubuhnya. Tapi ia perlu sekolah, dan membanggakan kedua orang tuanya.

Ia tidak mandi, suhu tubuhnya terasa panas. Mungkin ia sakit, tapi Haikal tidak kesah. Sakit atau apapun itu ia harus tetap pergi ke sekolah. Ia tidak ingin menyia nyiakan kesempatannya untuk ke sekolah. Ia menatap pantulan dirinya di cermin, lalu membersihkan luka dikepalanya.

Setelah selesai ia turun kebawah dan melihat keluargabya sedang tertawa bahagia. Seolah dirinya disini hanyalah angin berlalu.

"Haikal pergi dulu.." ucapnya lalu pergi dari rumah neraka tersebut.

Langkah kakinya bergerak ke perhentian bas. Seperti biasa, ia akan duduk sambil menunggu bas yang akan datang. Haikal bergumam tak jelas.

"Haikal?" sapa lelaki tersebut.

"Pakcik?" Haikal tersenyum, lelaki inilah yang ia langgar kelmarin. Lelaki itu duduk di sebelah Haikal.

"Pakcik tunggu bas sekali ke?" tanya Haikal.

"Taklah, pakcik tunggu kamu!" lelaki tersebut tersenyum manis sedangkan Haikal mengerutkan keningnya pelik.

"Nama panjang kamu Ryan Haikal kan?" teka lelaki itu.

"Haah, pakcik tau mana?"

Lelaki tersebut menggeleng, lalu memegang dan mengusap lembut luka yang terlukis indah di wajah Haikal. "Luka ni dapat dari mana?"

Haikal menghela nafas. "Jatuh"

"Jangan bohong dengan pakcik"lelaki itu mengelus lembut rambut Haikal.

"Haikal tak tipu. Nama pakcik apa?"

"Ryan Thaqif" jawabnya sambil tersenyum manis.

"Woahh nama kita hampir sama!" pekik Haikal.

"Pakcik tau tak? Dekat sekolah Haikal pon ada jugak orang yang nama dia sama dengan Haikal. Dan Haikal ada beberapa persamaan dengan dia! Dah macam adik beradik kan pakcik?! Ahh maaf pakcik, tiba tiba pakcik kena dengar Haikal bebel pulak" Haikal menggaru garu belakang tengkuknya yang tidak gatal untuk menghilangkan rasa malu.

"Takpe, pakcik suka dengar suara kamu" Thaqif tersenyum.

"Okaylah pakcik Thaqif! Haikal pergi dulu, nanti jumpa lagi!" Haikal melambaikan tangan lalu bergegas naik ke bas gang sudah datang.

Dari jauh Thaqif tersenyum, ia berasa gembira sekali dapat mendengar suara seseorang yang sudah lama tak ia dengar. Ia sangat sedih ketika melihat Haikal yang banyak luka di tubuhnya. Sepertinya ia sudah seharusnya menyelidiki Haikal dan membuang segala penderitaan yang Haikal rasakan selama ini.

Haikal melangkah longlai ke arah kelas. Kepalanya sangat pening akibat kejadian semalam. Kenapa ayahnya begitu kejam memukulnya hingga hampir mati padahal dia tidak berbuat apapun. Namun Haikal adalag Haikal, seorang remaja berhati tulus yang tidak boleh membenci kedua orang tuanya. Walaupun kedua orang tuanya malah membencinya.

Dari jauh ia boleh melihat Mikaeel sedang menunggu seseorang bersama seorang lelaki yang sepertinya ia pernah melihat wajah itu.

"Mikaeel!" Haikal menghampiri Mikaeel, dan menepuk bahunya. Mikaeel dan lelaki itu pun menoleh dan melihat ke arah Haikal lama.

"Daniel?!" orang yang dipanggil Daniel itu pun tersenyum.

"Hai" sapanya diselangi tawa kecilnya. Namun tak lama ia kembali memperhatikan tubuh Haikal atas bawah sebijik yang dilakukan Mikaeel. Bezanya tatapan mata Mikaeel terkesan dingin, Daniel pula melihatnya dengan tatapan risau.

"Kenapa?" tanya Haikal.

"Muka dengan badan kau kenapa makin banyak luka dia?!" Mikaeel mengambil tangan Haikal yang terlihat banyak lebam biru disana dan membeleknya.

"Jangan cakap jatuh lagi!" Mikaeel memotong Haikal ketika melihat ia ingin menjawab.

"Jangan tipu aku lagi!! Aku ni kawan kau tau tak! Boleh tak kau terbuka sikit dengan aku? Dahtu apa guna aku jadi kawan kau?!"

Daniel yang melihat hanya diam, kerana dia sepertinya sudah dapat mengagak apa yang terjadi pada Haikal kerana Haikal pernah memberitahunya saat pertama kali mereka berjumpa, di Sungai Han.

"Bukan macam tu- MIKAEEL!" jerit Haikal sambil mengejar Mikaeel yang berlari menjauh darinya diikuti oleh Daniel. Haikal kalut, ia takut Mikaeel marah padanya. Mengingatkan Mikaeel adalah satu satunya orang yang mahu berkawan dengannya di sekolah ini. Mungkin selepas ini akan bertambah menjadi dua, Izz Daniel.

Mikaeel berlari ke rooftop, ia tidak ambil peduli dengan jeritan Haikal yang memanggil namanya. Matanya memanas, sedikit lagi cairan mata itu akan turun membasahi pipi. Disini ia sedikit tenang, deruan angin menerpa rambutnya. Ia merentangkan tangan dan memejamkan mata.

Mengingatkan bahawa selama ini Haikal hidup terseksa. Membayangkan wajahnya yang tertawa dengan penuh luka, membuat Mikaeel mengusutkan rambutnya kasar. Ia tidak tahu jika adiknya sangat menderita.

Kalau boleh, bolehkah ia menggantikan tempat Haikal? Mikaeel tidak kuat melihat Haikal yang selalu tersenyum. Mark tidak kuat melihat Haikal yang selalu tertawa riang di hadapannya. Padahal di dalam hidupnya banyak sekali duri yang menusuknya.

"Hah... Mika kat sini rupanya!" suara familiar membuatkan lamunan Mikaeel terhenti, Mikaeel mengelap pipinya kasar dan membalikkan badan.

"Maafkan Haikal, Mika!" Haikal bersujud di hadapan Mikaeel hanya untuk meminta maaf. Mark menyentuh bahu lekaki dihadapannya

"Bangunlah, kau tak salah pon" Mark tersenyum. Haikal berdiri dan memeluk Mikaeel, menangis dibahu lelaki tersebut. Sementara Daniel yang ikut mengejar Mikaeel tadi hanya berdiri disamping mereka dan tersenyum nipis.

"Maafkan Haikal sebab Haikal tak pernah cerita apapun! Haikal taknak orang tau beban Haikal! Haikal taknak orang lain rasa terbebani atas masalah yang Haikal hadapi! Haikal mohon maafkan Haikal ya Mika!" ucapnya bertubi tubi tanpa memberi jeda, tangis Mikaeel pecah di bahu lelaki tersebut.

Entah kenapa Haikal berasa begitu selesa berada di dalam pelukan Mikaeel. Haikal berasa seperti ia mengenal Mikaeel sudah bertahun lamanya padahal mereka baru berkenalan kelmarin.

Mikaeel meleraikan pelukannya, ia menatap Haikal lama. Lalu mengelap air mata Haikal.

"Jangan nangis lagi, kan ada aku, ada Daniel. Kau boleh cerita apa apa je dengan kitorang. Dan kami pun sebaliknya. Kita ni kawan. Jadi jangan ragu ragu." suara Mikaeel begitu menenangkan bagi Haikal.

"Betul tu. Jika kau tidak kuat maka menangislah"

"Menahan tangis itu bahaya."

"Kerana menangis itu sama pentingnya dengan bernafas"

"Jangan takut untuk menangis kerana merasa tak ada orang yang akan memelukmu dan menenangkanmu nantinya."

"Kami selalu bersamamu, dan akan selalu begitu"

Daniel tersenyum tipis, lalu beranjak ke sebelah Haikal dan mengangkat tangannya memeluk Haikal dari samping.

"Kau sudah melakukan yang terbaik. Kerja bagus." bisik Daniel pelan.

Perlahan, isakan Haikal mulai kedengaran. Mikaeel terkekeh pelan lalu menghampiri sahabat atau lebih tepat lagi adiknya itu dan memeluknya erat.

"Terkadang, aku suka membayangkan sesuatu"

Baik Mikaeel ataupun Daniel, kedua duanya menoleh menatap wajah Haikal yang sembab.

"Akan adakah dunia, dimana orang yang membenciku dan yang aku benci menghilang?"

"Terkadang, aku melarikan diri.
Terkadang aku sembunyikan.
Terkadang, aku melawan. Namun, terkadang aku juga ketakutan."

"Tapi, aku selalu tahu bagaimana akhirnya..."

"Semua kebohongan dan hal hal yang ku ucapkan di depan orang orang, atau hal hal bodoh yang kulakukan setiap hari membuat aku terperangkap di dalamnya."

"Aku terperangkap, dalam cerita yang kuciptakan sendiri."

"Aku ingin seseorang membantuku keluar. Tapi siapa yang akan membantuku?"

"Kerana bosan menunggu seseorang datang, aku lalu berpikir apa yang membuat orang orang tak ada yang membantuku?"

"Dan korang tahu kenapa?"

"Kerana aku terlalu pandai memakai topeng"

"Topeng yang pada akhirnya membuatku kesulitan mendapat bantuan. Topeng yabg selalu aku gunakan, dan topeng itu juga yang memerangkap ku pada akhirnya."


Terlihat dua orang lelaki yang berpakaian formal sedang bekerja. Mata mereka tak lepas saling bertatapan. Yang satu mengeluarkan seringai tajam, sedangkan lelaki tinggi di hadapannya sedang cemas.

"Jadi bagaimana Tuan Johan?" tanya lelaki tersebut sambil membenarkan kaca matanya yang menurun ke pangkal hidung.

Johan menopang dagu berfikir sebentar. "Saya rasa tak boleh"

Orang itu tersenyum sinis. "Baiklah, selamat menikmati kehancuran." Ia pergi membawa briefcasenya dan menepuk bahu Johan lalu berlalu pergi tanpa sepatah kata.

Johan menghentak mejanya kuat, ia memicit pangkal hidungnya. Kepalanya sangat pening, saham syarikatnya jatuh. Lelaki tadi adalah rival syarikatnya, THE J CORPS. Saat ini syarikatnya berada diambang kehancuran. Dana syarikat hampir habis.

Setelah keluar dari bilik CEO syarikat tersebut. Thaqif bergerak menjemput sang adik yang sedang menjalankan misinya.

Ia menurunkan tingkap keretanya, matanya menangkap sosok yang ia rindukan sedang bersama Mikaeel dan seorang remaja lelaki yang ia tak kenali, tertawa riang.

Setelah mengatakan selamat tinggal kepada kedua sahabatnya, Mikaeel terus menghampiri kereta abangnya tersebut. Ia tanpa berlengah terus masuk ke dalam kereta tersebut.

"Macam mana?" Thaqif memulakan perbualan.

"Weh kau tau tak? Serious aku cakap kau dah macam budak SMK siot! HAHAHAHAH" Thaqif tertawa terbahak bahak apabila melihat Mikaeel memakai uniform sekolah.

"Kalau bukan sebab adik aku, mati hidup semula pon aku takkan buat kerja ni bang!" Mikaeel terus membuka kancing bajunya. Lelaki berumur 21 tahun itu terpaksa menyamar menjadi anak SMK hanya untuk seseorang.

"Cepat cerita, apa jadi dengan dengan Haikal?!" tanya Thaqif setelah berjaya mendapatkan kembali kewarasannya, lalu Mikaeel mulai menceritakan semuanya yang terjadi. Dari awal persekolahan hinggalah kejadian dimana Haikal menangis di rooftop. Thaqif mendengarkan dengan seksama dan teliti setiap kata yang Mikaeel ucapkan.

Setelah panjang lebar bercerita sampai mulutnya lenguh, ia menghentikan ceritanya. "Ha tu laa cita dia bangg!"

"Baiklah, kita kena ambik balik hak kita!" tekad Thaqif dengan semangat yang berkobar kobar.

"Siap boss!" sahut Mikaeel, Thaqif lalu melajukan keretanya menuju mansion mewah peninggalan keluarganya.

NEW CAST

Ryan Thaqif

※votement

Continue Reading

You'll Also Like

1.3K 219 19
Cerita ini hanya fiktif belaka, tidak ada sangkut pautnya dengan kehidupan idol di dunia nyata!! Mark : Altaaf Maher Enver (25) Kerja (Kak Alta) Re...
348K 3.9K 82
•Berisi kumpulan cerita delapan belas coret dengan berbagai genre •woozi Harem •mostly soonhoon •open request High Rank 🏅: •1#hoshiseventeen_8/7/2...
11.1K 884 46
❝Aku hanya di tugaskan untuk menjagamu. Mungkin sementara. Aku tidak janji untuk selamanya.❞ ─Na Jaemin Start : 13/10/21 End : 12/05/22 ©findachia...
188K 18.6K 96
ADA BAIKNYA, FOLLOW DULU SEBELUM MEMBACA!! Our Home Hanya berkisah tentang kehidupan sehari-hari 7 pemuda bersaudara di lingkungan sekitar dengan par...