Dukun 2 (COMPLETED)

By HairiKhuzairi2

94.2K 1.5K 339

Peristiwa hitam yang berlaku pada puluhan tahun lalu kini kembali. Zaki dihantui kembali makhluk yang pernah... More

1: Kampung Permai
2: Pelindung
3 : Sesuatu Perubahan
4 : Dia Masih Hidup
5 : Rasukan Syahwat -PART 1-
5 :Rasukan Syahwat -PART 2-
6: Zaki Sedar
7 : " What The F*ck is Wrong With Me?!"
8: Perasaan Baharu
9: Pelukan Kasih
9: Pelukan Kasih -Part 2-
10: Malam Yang Panjang
11 : "Aku Bukan Gay"
12 : Menangkap Makhluk itu
13 : Handsome
PREVIEW
15 : Abang Maafkan Aku
16: Maafkan Aku Abang
17 : Kasih Berubah
18: Zaki Hilang
19: Mencari Zaki
19: Mencari Zaki -PART 2-
20 : Pergi Dari Hidupku!!
21: Fitri Yang Sebenar
PREVIEW -AKHIR-
DUKUN 2 CHARACTER
DUKUN 2 -FINALE-
DUKUN -RECAP-

14 : Disini ia bermula

2.6K 49 20
By HairiKhuzairi2

14 : Disini ia bermula

Kereta honda zaki meluncur laju di atas lebuhraya. Wajah zaki kelihatan sedikit risau. Kelajuan yang dipandu zaki melebihi had 110km/j kelajuan yang dibenarkan. Hanya tinggal kutang dari 5km lagi zaki bakal tiba ke destinasinya.

Masih tergiang-giang suara razak dihujung panggilan telefon tadi. Razak memberitahu bahawa emak zaki demam panas dan jatuh pengsan di dapur rumah.

Akhirnya zaki tiba di kampung tepat jam 2 pagi. Zaki terus melompat keluar dari perut kereta dan berlari masuk ke dalam rumah. Kosong. Zaki terus menuju ke dapur. Kosong. Zaki bergegas masuk kedalam bilik emaknya. Kosong.

"Zaki!! Zaki!!" Kedengaran suara seorang perempuan di luar rumah
"Kak salwa, mana emak saya?"tanya zaki
"Baru tadi ambulans amek mak kau bawak ke hospital"kata salwa
"Ya Allah.. teruk ke keadaan mak?"zaki mula panik
"Akak tak tau.. kalau kau nak ke hospital, akak nak ikut sekali"kata salwa
"Haa yela jom!"kata zaki lalu menutup pintu rumah kembali.

Zaki masuk kedalam bilik wad icu yang menempatkan emaknya. Zaki kelihatan sedikit pucat dan matanya berkaca melihat susuk tubuh emaknya terbaring berselimut di atas katil.

"Encik ni waris puan rahimah ke?"tanya seorang perempuan yang memakai kot putih.
"Saya anak dia"jawab zaki
"Saya doktor Shila yang merawat emak encik"doktor perkenalkan diri.
"Saya zaki. Emak saya sakit apa doktor?"
"Mak encik kene Transient Ischaemic Attack.. atau ministrok.."
"Emak saya kene strok?"
"Bukan strok biasa tapi ministrok sahaja"
"Ministrok?"
"Biasanya dalam 24jam akan pulih.. buat masa sekarang saya terpaksa tahan emak encik untuk pengawasan lanjut.. saya dah lakukan CT scan, so far tak nampak apa yang bahaya..memandangkan hospital kami takde Mesin MRI, saya cadangkan nanti boleh hantar emak encik ke hospital dibandar untuk buat MRI scan apabila emak encik dah betul-betul stabil nanti"ujar doktor yang berbangsa india itu.
"Baik. Terima kasih doktor"jawab zaki lalu mengusap tangan rahimah lalu menciumnya.

Zaki menoleh keluar, razak dan isterinya berdiri memandang zaki. Zaki berjalan keluar dan menuju ke razak dan salwa.

"Macam mana mak boleh jadi macam ni?"tanya zaki
"Aku pun tak tahu ki.. lepas maghrib aku pergi rumah mak kau nak hantar kotak-kotak bunga telur. Aku masuk dalam rumah,aku tengok  mak kau dah terlentang kat dapur sambil muka dia terherot sedikit. Tu yang aku cepat-cepat panggil ambulans bawak mak kau ke hospital"cerita razak
"Lama ke mak kene strok?"tanya zaki
"Strok? Mak kau kene strok ke?"sampuk salwa
"Ministrok,macam strok biasa tapi tak teruk"
"Baguslah kalau tak teruk.. berapa lama mak kau kat sini nanti"
"Tengok esok macam.mana keadaan mak"kata zaki

"Zaki!"

Zaki menoleh ke belakang, zali berjalan laju mendekati zaki. Zaki menjadi sebak lalu memeluk abangnya. Zaki gagal menahan perasaan. Seorang jururawat wanita menegur zaki supaya kawal perasaannya dan meminta yang lain beredar kerana wad icu hanya terhad kepada ahli keluarga sahaja.

"pukul berapa kau sampai?"tanya zali lalu duduk disebelah zaki.
"Entah, dalam jam 2 kot"jawab zaki
"Kalau kau mengantuk, kau balik lah.. biar aku je dok sini jaga mak"kata zali
"Tak pe, aku ok je ni.. "kata zaki memandang ke arah emaknya.
"Kau takut?"tanya zali
"Kau nak tau, aku sebenarnya risau kalau mak kene rasuk dengan makhluk tu"kata zaki
"Oh.. tak kot.. selama ni mak ok je duduk sorang-sorang kat rumah tu"kata zali
"Aku ingat nanti lepas kahwin nak ajak mak duduk dengan aku sekali kat KL"kata zaki
"Kau ingat aku tak pernah ajak mak duduk dengan aku ke? Tapi mak tak nak, mak nak duduk sini juga"kata zali
"Tu sebelum dia jadi macam ni, lepas ni mesti dia akan tukar fikiran punya"kata zaki.

Pukul 6:30 pagi seorang jururawat mengejutkan adik beradik itu. Zaki tertidur dalam dakapan zali. Zaki dan zali diminta untuk tunggu diluar untuk doktor datang membuat pemeriksaan pada emak mereka.

Zali berjalan menuju ke tandas dan diikuti adiknya. Zali mencuci muka di sinki sementara zaki pula kencing di dalam sebuah cubicle. Zaki dan zali kembali semula ke bilik icu tapi dihalang oleh seorang jururawat kerana belum masuk waktu melawat.

Zaki dan zali akhirnya berjalan ke cafeteria. Suasana di cafeteria begitu lenggang sekali. Zaki kelihatan mengantuk sekali. Sesekali mata zaki terpejam. Zali mengusap pipi zaki menyedarkan zaki. Zaki tersengeh malu.

Zaki dan zali berjalan kembali ke ward ICU. Diluar ward kelihatan salwa dan razak serta watie sedang berdiri menunggu pintu dibuka. Zaki dan zali berterima kasih pada yang datang melawat emaknya.

Pagi itu zaki dan zali sedikit lega kerana emaknya sudah sedar. Walaupun tidak boleh bercakap dengan baik kerana separuh wajah rahimah terherot sedikit kerana ministrok,tapi rahimah kelihatan ceria kerana kedua-dua anak lelakinya ada bersamanya pada pagi itu.

Rahimah bakal dipindahkan ke wad biasa setelah pemeriksaan oleh doktor selesai. Zaki dan zali berasa lebih lega dan gembira. Zaki dan zali akhirnya pulang ke rumah untuk berehat setelah isteri razak mengambil cuti untuk menjaga rahimah.

"Wei pergilah mandi dulu.. busuklah"kata zaki melihat abangnya terus berbaring di ruang tamu rumah papan itu.
"Kau pergilah tidur dalam bilik"kata zali  membuka bajunya lalu meniarap dan memejamkan mata.

Zaki menyiram air kolam ke badannya yang telanjang dengan gayung. Rasa sejuk dan segar luar biasa dirasakan zaki. Zaki menghela nafas panjang. Hilang sedikit rasa letih dan mengantuknya. Selesai mandi, zaki memakai tuala berjalan keluar dari bilik air.

Zaki sempat membeli nasi lemak sebagai sarapan ketika dalam perjalanan pulang. Zaki membuat air teh panas. Zali tiba-tiba berjalan masuk ke dapur.

"Pergilah basuh muka tu dulu kalau nak makan pun"kata zaki
Zali tidak mengendahkan zaki. Zali mengambil sebungkus nasi lemak.
"Pukul berapa kau nak pergi hospital?"tanya zaki
"Aku tido kejap, lepas tu gerak la"
"Yela , pukul berapa?"
"Kul 2 kot"
"Nanti kalau kau bangun kejut aku. Kita pergi sekali"kata zaki
Zali hanya menganggukkan kepala.

Sesudah makan zali terus masuk kedalam bilik air. Zali mandi sementara zaki masuk kedalam biliknya. Alia menelefon zaki bertanyakan keadaan emak zaki. Setelah berbual hampir 5 minit zaki kemudiannya terlena.

Dahi zaki berkerut sedikit. Zaki membuka matanya sedikit. Zaki terjaga dari lena bila merasakan sesuatu yang aneh dibahagian bawah pusatnya. Zaki mengangkat sedikit kepalanya.

"Zali?!!"

Zaki terkejut melihat abangnya sedang meniarap dicelah kelangkangnya. Zaki tergamam melihat batang koneknya sedang dinyonyot oleh mulut abangnya.

"Kau buat apa ni zali??!" Jerit zaki sambil zali tidak henti-henti mengisap dan menjilat batang konek adiknya itu. Zaki cuba untuk bangkit namun zali menekan dada zaki. Badan Zaki terbaring semula.

Zaki membuka mata seluas-luasnya. Zaki terus bangkit dan melihat ke celah kelangkangnya. Zali tiada. Zaki menghela nafas lega. Itu hanyalah mimpi. Zaki mengelengkan kepala sambil menatap batang koneknya yang terpacak berdenyut-denyut itu.

Zaki berdiri dan membetulkan lilitan tuala yang dipakainya. Zaki berjalan keluar dari bilik. Zali sedang tidur berdengkur diruang tamu. Zaki memandang jam didinding. Pukul 12:40 tengahari. Zaki masuk kembali ke dalam bilik tidurnya.

Waktu melawat hanya berbaki 1jam lagi, zaki dan zali bergegas ke wad yang menempatkan emaknya. Setibanya di wad tersebut. Emak kepada dua beradik itu telah sedar. Rahimah mengalami kesukaran untuk bercakap kerana ministrock yang dialaminya menyebabkan muka disebelah kiri sedikit herot.

Doktor masih belum membenarkan rahimah untuk pulang kerana tekanan darahnya agak tinggi. zaki dan zali bersama-sama memandikan rahimah dengan cara mengelap badan rahimah dengan kain basah.

Zaki dan zali kelihatan belum cukup rehat dan tidur. Masing-masing menguap beberapa kali di sisi katil emak mereka. Jururawat menghampiri mereka dan memaklumkan bahawa waktu melawat sudah tamat.

Selesai solat maghrib zaki mengajak zali untuk makan malam di warung pak seman. Namun zali tidak mahu. Zali hanya menyuruh adiknya untuk membungkuskan makanan untuk dirinya. Malam ini zaki dan zali tidak ke hospital, salwa isteri razak akan menjaga rahimah.

Setibanya zaki di warung pak seman, zaki tersenyum melihat muka yang dikenalinya sedang duduk menonton rancangan gusti ditv. Zaki bersalaman dengan fitri lalu duduk didepannya.

"kau dah nak balik ke?"tanya fitri
"Yela, aku tak boleh lama.. ni nasi goreng abang aku ni, kang lambat balik jadi sejuk mengamuk nanti"kata zaki lalu berdiri.
"Aku baru nak ajak kau lepak rumah aku"kata fitri
"Esok la esok.. aku penat ni, tak cukup tidur"
"Tidur jela kat rumah aku, nanti aku boleh urut badan kau kasi segar.. free je"
"Esok la ek.. aissyhh mana pulak budak ni, nak panggil kira ni"
"Kau pergilah kat depan sana, bayar kat situ lagi cepat"
Zaki berjalan menuju ke meja depan untuk membayar makanan yang dipesan. Fitri segera mengeluarkan sebotol kecil cecair jernih dan menitiskannya kedalam minuman zaki. Mulut fitri terkumat-kamit dengan cepat sambil fitri menjeling memandang zaki yang leka menunggu pesanannya dikira.

Zaki berjalan kembali ke meja sambil membawa bungkusan makanan untuk abangnya. Zaki bersalaman dengan fitri. Fitri menyuruh zaki menghabiskan air minumannya. Zaki minum tanpa bicara. Setelah habis minumannya, zaki terus berjalan ke keretanya. Fitri tersenyum puas.

"Kali ini, kau tak akan jauh dari aku. Tengah malam nanti kau mesti akan datang ke rumah aku"



Continue Reading

You'll Also Like

31K 810 22
TOLONG AKU ! AKU DICULIK ! AKU TAK TAHAN LAGI ! AKU DISEKSA ! AKU TAK SUCI LAGI ! AKU JADI BAHAN PEMUAS NAFSU DIA ! AKU DAH SERIK ! AKU BENCI DIA ! D...
39.7K 4.9K 58
Awalnya semuanya indah buat hidup Greyson Blake. Namun satu kejadian telah menimpa dirinya. Dia terjatuh dari kapal cruise milik ahli keluarganya ke...
23K 1.2K 118
You locked your doors and windows to prevent me from entering. Too bad i'm already inside. Peminat fiksyen shasha ? Tempat yang betul 😆😁 Hati hati...
23K 3.1K 41
A Sequel To Diary ~ Dalam Season lepas, seluruh warga dunia telah dikejutkan dengan khabar kumpulan boy group terkenal SEVENTEEN yang dikatakan telah...