beautiful chances.

syyalm

429 56 3

﷽ Between the person you used to loves or the person who loves you, who you rather be with? | 2022 Еще

faya's universe.
01 | break-up.
02 | leave the past.
03 | jantung hati.
05 | dinner.
06 | speechless.

04 | we met again.

41 6 1
syyalm

• segala kesalahan bahasa, mohon ditegur agar saya boleh membaiki cara penulisan saya dan sila juga menjaga tutur bahasa dalam ruangan komen, terima kasih.

૮ ˶ᵔ ᵕ ᵔ˶ ა

Aidan sedari tadi melangkah. Tangannya asyik menekan nombor adiknya. Tidak langsung Fariz mengangkat telefon. Lelaki itu mengeluh berat. Matanya meliar melihat sekeliling.

Sudah jauh dia jogging rupanya.

"Haus pula tekak aku ni menunggu kau angkat call aku," Monolog Aidan sendiri. Dia tergeleng-geleng kepalanya bersama helaan nafas berat. Kafe 'SisaRasa' menarik perhatiannya. Pintu kafe itu ditolak. Tempat duduk di sudut kafe bersebelah cermin kaca menjadi pilihannya.

"Welcome to SisaRasa cafe! Kami ada menu baru yang kini menjadi pilihan ramai, Dee's muffin. What would you like to order, sir?" Ujar pelayan itu ceria. Tablet ditangannya dibelek sebelum menatap wajah Aidan.

"Okay miss, I would like to try those muffins. And I also would love if you bring me a cup of cappuccino," Balas Aidan dengan senyuman nipisnya.

"One Dee's muffin and a cup of cappuccino please!" Laung pelayan itu lalu lantas pergi ke bahagian dapur.

Aidan mengeluarkan telefon bimbitnya. Jarinya menekan kontak nombor adiknya. Tak berjawab. Sibuk gamaknya. Dia membuka galeri gambar. Menilik gambarnya bersama kekasihnya dahulu. Diusap gambar itu beberapa kali. Rindu.

"Mal, take over. I nak keluar kejap," Ujar seorang gadis mendatar. Akmal yang mendengar terus mendekati gadis itu. "Alright, Dee! Please take a good rest, okay!" Ujar Akmal agak kuat. Gadis itu hanya mengangguk dan terus menapak keluar daripada bahagian dapur.

Aidan yang sibuk memerhati orang sekeliling, terus matanya terhala pada seorang gadis yang baru sahaja menapak keluar daripada ruangan dapur. Macam kenal.

Dia terus bangkit dari tempatnya dan mengejar langkah gadis tersebut. Pelayan yang baru menghampirinya itu terkejut.

"Eh encik!" Laungan pelayan dihiraunya. Pelayan itu memandang dulang yang dipegangnya itu yang terdapat muffin's dan secawan air cappuccino.

૮ ˶ᵔ ᵕ ᵔ˶ ა

"Ayesha! Deeya Ayesha!"

Langkah gadis itu terus terhenti tatkala mendengar namanya dipanggil. Dia berpaling lalu memandang kearah gerangan yang menyebut namanya. Dirinya terpaku. Ayesha terpaku apabila melihat Aidan yang tiba-tiba muncul dihadapannya.

Aidan tersenyum nipis, Ayesha masih tetap sama. Perasaannya pada gadis itu juga sama.

"A..aidan. Awak buat apa dekat sini?" Soal Ayesha cuba mengawal riak wajah terkejutnya. Tangannya yang berpeluh itu dilap dengan apron sebelum dia bertindak membuka apron yang dipakainya lalu melipatnya.

"How are you, gorgeous?"

Tatapan Ayesha yang jelas kosong itu menyedarkan Aidan. Dia tersasul. Bukan tersasul sebenarnya, dia merindukan gadis itu. "Maksud saya, Deeya. How are you?" Soal Aidan prihatin. Wajah cantik Ayesha ditatapnya lama. Dia rindu. Sangat rindu.

"Alhamdulillah, nampak sihat kan ni. Sihatlah maknanya," Balas Ayesha acuh tak acuh. Langsung dia tidak menatap Aidan yang setia menatapnya. Ayesha mengeluh kesal. "Cuba cakap nak apa. Saya tak ada masa untuk semua ini,"

"I.. i miss you. So much. Deeya Ayesha. I miss you so much, I really do,"

"Okay. That's all?" Ayesha kini jelas menayangkan wajah yang tiada perasaan. Kosong. Aidan tersenyum.

"So, you work here?" Soal Aidan seraya menilik wajah Ayesha. Aidan rindu. Wajah jelita gadis ini sentiasa berlayar di kotak fikirannya. Bahkah semasa dia di luar negara. Dia tidak pernah lupa akan cinta pertamanya ini. Tidak pernah. Dia menolak terlalu banyak cinta hanya untuk si gadis Deeya Ayesha.

"Yes I am. Itu je kan? Can you excuse me now?" Tutur Ayesha selamba. Langkahnya ingin diatur untuk memasuki ke dalam kafe semula. Namun lengan bajunya ditarik.

"Wait,"

"Nak apa lagi, Aidan? Saya ada banyak kerja,"

"I just want to say, take care and I hope we met again,"  ujar Aidan dengan senyum manisnya.

Ayesha menghela nafasnya berat. "Saya pandai jaga diri saya, and I hope not,"

Ayesha berkata sebelum bertindak menarik lengan bajunya dan pantas menyusun langkah masuk ke dalam kafe. Meninggalkan Aidan yang terkedu dengan balasan Ayesha. Aidan juga perlahan menapak semula ke dalam kafe dan duduk ditempatnya. Muffin dan minumannya itu ditatap hiba. Sakit.

Sakit mendengar respon Ayesha yang acuh tak acuh.

Benci benarkah Deeya Ayesha terhadapnya?

૮ ˶ᵔ ᵕ ᵔ˶ ა

41 missed call.

Fariz mengetap giginya tatkala melihat panggilan yang tak terangkat itu. Alamak! Hari ini sibuk betul dia dengan galeri. Banyak pula lukisan baru yang hendak diuruskan. Mesti balik rumah kena bebel.

Telefon langsung tak disentuhnya.

"Matilah aku," Ujar Fariz sendiri.

"Apahal Riz? Ada orang nak bunuh kau ke?" Soal Reza menepuk bahu sahabatnya. Terhinjut bahu Fariz dibuatnya. Reza tersengih menayang cantik barisan giginya kepada sahabatnya itu.

"Abang aku. Dia kan baru balik Malaysia. Cuba kau tengok ni. 5 jam aku sidai dia!" Ujar Fariz gelabah lalu menunjukkan telefonnya pada Reza. Tergeleng Reza melihat itu.

"Ish ish ish, tak patut, tak patut. Matilah kau, Riz! Habislah kau!"

"Kau ni tak membantu langsung,"

Sekali lagi Reza tersenyum sebelum dia teringat sesuatu.

"Eh, kau dah call bidadari kau belum harini?" Soal Reza menggoyangkan tubuh Fariz beberapa kali. Kedepan kebelakang sahabatnya itu dibuatnya.

"Sabarlah! Macam mana aku nak call jantung hati aku kalau kau macam nak bunuh aku ni?" Ujar Fariz menahan amarahnya.

"Sorry sorry, sila sila," Reza melepaskan tubuh sahabatnya dan menapak pergi dengan tawanya. Fariz tergeleng sendiri. Macam mana lah aku boleh berkawan dengan mamat tu? Senget betul.

Incoming call..

"Assalamualaikum bidadari aku!" Sapa Fariz sebaik sahaja 'bidadari'nya itu menjawab panggilannya. Kakinya menapak ke arah tangga yang tersorok disebalik dinding. Perlahan kakinya memanjat anak tangga itu satu persatu.

"Waalaikumussalam, Fariz," Balas satu suara halus dihujung talian. Tersenyum Fariz mendengar.

"Kau kat mana sekarang, cantik? Dah balik rumah ke?" Soal Fariz lembut. Tiba sahaja ditingkat atas galeri, Fariz terus memulas tombol pintu dan menapak masuk ke dalam sebuah bilik yang telah menjadi salah satu ruang untuk dia tidur.

"Dah balik. Abang Ameer yang ambil aku tadi. Kau pula kat mana?" Soal gadis itu.

"Aku masih berada di galeri ni, cantik. Maaf, aku tak dapat nak ambil kau harini. Ramai sangat client yang nak tengok lukisan. Lepastu, banyak pula tu lukisan baru yang nak kena urus. Tak sempat aku nak call kau petang tadi," Terang Fariz panjang lebar.

"Takpa, aku faham. Kau dah makan ke?"

Fariz tersenyum mendengar soalan itu. Kanvas besar yang belum selesai dilukis olehnya itu ditatapnya lama disudut bilik tersebut.

"Belum. Aku tak sempat jamah apa-apa lagi. Minum air je. Kau pula dah makan ke?" Soal lelaki itu tak lepas memandang kanvas besar tersebut. Kakinya menapak mendekati lukisan itu sebelum kerusi ditarik untuk melabuhkan punggungnya.

"Aku dah makan tadi. Sibuk macam mana pun, kau kena makan. Jangan nak biar saja perut tu langsung tak diisi. Nanti kau sakit, Fariz Aryan,"Ujar gadis itu mendatar. Makin mekar senyuman Fariz, hatinya juga berbunga-bunga.

Ah rindunya dengan si cantiknya ini!

"Baiklah cik Deeya Ayesha yang anggun lagikan jelita! Aku akan makan lepasni!" ujar Fariz semangat. Ayesha pula tertawa kecil dihujung talian.

"Aku letak dulu. Aku nak sambung baca satu chapter lagi. Dah sampai rumah nanti, terus mandi, makan, faham?" Ayesha berkata lembut.

"Faham! Aku ganggu kau membaca ke tadi, cantik? Aku minta maaf, tau! Nanti aku beli novel yang lain pula. Jaga diri okey, 143!"

"It's okay. I don't mind at all. Take care, Fariz. Anything, directly call me okay. 1432!" Ujar Ayesha lembut sebelum dia mematikan panggilan. Fariz tersenyum manis.

Matanya kembali terarah pada kanvas besar itu. Kain yang menutupi kanvas itu pula diselaknya. Terpapar wajah seorang gadis cantik yang tersenyum riang.

Walaupun lukisan tersebut belum selesai, dia yakin lukisan ini secantik tuannya.

"Deeya Ayesha, si cantik aku,"

૮ ˶ᵔ ᵕ ᵔ˶ ა

"Assalamualaikum,"  ucap lelaki itu usai sahaja menapak masuk ke dalam rumah. Kasutnya disusun di rak kasut. Nafas berat dihela.

"Waalaikumussalam, Aidan. Lewat balik, pergi mana?" Soal ibu menjenggilkan matanya. Aidan tersengih seraya menghulurkan salamnya.

"Pergi mana, ibu tanya. Tersengih-sengih," ujar ibu menggelengkan kepala dengan senyuman. Amboi anak teruna dia ni, baru beberapa hari kat Malaysia, dah pandai balik lewat ya!

"Aidan pergi jumpa kawan-kawan lama tadi, ibu. Nah, air cappucino dengan chocolate's muffin's!" Aidan menghulur beg kertas kepada ibu. Ibu tersenyum.

"Nakkkkkkkk!" Kedengaran suara entah dari mana muncul dihadapannya. Adik dia rupanya.

"Eh kau buat apa kat sini?" Soal Aidan hairan.

"Saja. Nak teman ibu," balas Fariz bersama senyum sengetnya. Tergeleng kepala abangnya itu. Beg kertas yang dihulur oleh ibu itu dia ambil. Hehe.

"Aip! Aku beli untuk ibu tau, bukan kau,"

"Takpa, boleh kongsi. Kan ibu kan?" Fariz mengangkat keningnya beberapa kali. Terhambur ketawa ibunya dan abangnya. Comel betul gelagat Fariz Aryan ni.

"Ada-ada je kau kan!" Ujar Aidan dengan tawa kecilnya. Mereka berdua melangkah bersama-sama ke dapur seraya Aidan mengusap kepala adiknya yang tertawa.

Ibu tersenyum. Semoga hubungan adik-beradik ini kekal tanpa sebarang pergaduhan besar. Anak-anak ibu. Aidan Fathi. Fariz Aryan.

૮ ˶ᵔ ᵕ ᵔ˶ ა

write on ; 10th of July 2022.

[ jangan lupa vote dan tinggalkan comment tanda support tau, thank you! 🖇️🌷 ]

Продолжить чтение

Вам также понравится

515K 17.6K 70
( In editing process...) 𝐀𝐑 - 𝐑𝐀𝐘𝐘𝐀𝐍 - "I'm looking for the right one, Nadra. Then, I'll straight off to propose her, marry her and treat her...
32.8K 4.8K 37
Tiga sahabat karib yang sentiasa bersama dari sekolah menengah hingga lah ke alam dewasa.Mereka sudah seperti adik beradik.Tetapi adakah mereka dapat...
365 DAYS HAN

Разное

3.2K 429 103
365 page of quotes and some words. Sorry for my broken English.
Arunika [ارونيكا] ✓ nuwi ;

Любовные романы

2K 243 52
"Lelaki untuk membimbing, bukan dibimbing." ..... لَكُمْ دِيْنُكُمْ وَلِيَ دِيْنِ "Untukmu agamamu, dan untukku agamaku." [QS, Al-Kafirun: 6] ...