RAHSIA DI LEMBAH SELINDUNG

By syadiyahsallehz

215 1 0

Salma , Mei Lin dan Zarina ialah sepasukan penyiasat yang kerap membongkar jenayah serta misteri . Mereka men... More

PART 1 : ORANG YANG TIDAK DIKENALI
PART 2 : TERPERANJAT BESAR
PART 3 : AMARAN KEDUA
PART 4 : PENCEROBOH
PART 5 : SATU PEMBERIAN
PART 6 : JALAN MEMOTONG
PART 7 : TANAH RUNTUH
PART 8 : ANJING TERLEPAS
PART 9 : TERKUNCI
PART 10 : PINTU MASUK YANG TERSEMBUNYI
PART 12 : LAMPU PADAM
PART 13 : PELUKIS YANG HILANG
PART 14 : MUSLIHAT DAUN GATAL
PART 15 : PERJALANAN YANG MERBAHAYA
PART 16 : POLIS MULA MEMBURU
PART 17 : RANCANGAN TERGENDALA
PART 18 : HANTU KUDA HITAM
PART 19 : RAHSIA DI LERENG BUKIT
PART 20 : GERAKAN YANG BERANI

PART 11 : MEREKA MENGGALI LAGI

7 0 0
By syadiyahsallehz

Meor, bangun .Kamu dah dapat tangkap saya sekarang ."Salma mendapati ada penggali di kakinya . "Kamu menggali harta itu?"tanyanya . "Ya , balas Meor . Tapi bukan saya yang melakukan huru-hara di sini . Percayalah saya . Kalau tidak , biarlah saya ceritakan kedudukan yang sebernanya ."Ceritakanlah ,"pinta Zarina .

Meor memulakan ceritanya . "Abang , kakakku dan saya adalah keturunan Dayang . Kami tahu tentang harta Megat Akid dan surat wasiatnya masih ada pada kami . Tapi selama ini , kami tidak menghiraukan harta itu ." Setelah ayah kami meninggal dua tahun lalu , kehidupan kami agak sempit . Saya belajar di sebuah kolej dan memerlukan wang yang banyak . Saya terpaksa berhenti dan bekerja sambilan di padang ternak ini dengan Encik Joseph . Saya bercita - cita hendak mencari harta itu ."

"Oh , begitu !" celah Zarina . Meor mengeluarkan secebis kertas dari sakunya . Daripada suluhnya lampu picit , Salma dapat melihat ia ialah gambar seorang perempuan cantik yang sudah kabur . Hujung gambar itu sudah koyak dan besarnya boleh dimuatkan ke dalam jamnya . "Ini gambar Dayang ?" teka Salma. Meor kehairanan . "Mana kamu tahu ?" tanyanya . Salma tidak menjawab . Sebaliknya dia bertanya di mana gambar itu didapatinya . Meor menerangkan bahawa sahabatnya di pekan itu , Jason telah mengeluarkan gambar itu daripadanya jamnya dan mengirimkan kepada anak - anaknya .

"Dari situ , akhirnya gambar sampai ke tangan keluargaku ." Meor membalikkan gambar itu , di belakangnya tertulis perkataan       ' STOR '     yang sudah kelabu. Meor menyatakan , menurut cerita keluarganya , di dalam stor itu itulah tersimpan harta tersebut . Salma agak gembira mendengar maklumat itu dan sebelum memberitahu Meor apa - apa , dia bertanya kenapa Meor agar tidak memberitahu perkara sebernanya kepada Encik Joseph .

"Saya takut Encik Joseph akan memberhentikan saya . Mungkin dia fikirkan saya banyak membuang masa mencari harta itu ." Dia seterusnya memberitahu Salma bahawa ia menggali , pada masa dia tidak bekerja saja . Salma mengeluarkan jam pusaka itu dari poketnya dan menunjukkan pada Meor bagaimana cara membukanya . Gambar Dayang memang muat di tempat kosong di sebelah gambar Megat Akid . "Kamu memang seorang penyiasat yang bijak ," puji Meor .

Salma kemudiannya , membalikkan gambar Megat supaya dilihat okeh Meor tulisan di belakangnya . "Daripada perkataan di gambar kamu tu , sekarang kita dah tahu ayat ini dengan lengkap !"
'BOTOL HIJAU DI DALAM STOR ' baca Meor "Tapi tentu harta itu terlalu besar untuk diisi ke dalam botol . Atau , mungkin juga ada petunjuk di dalamnya ." Itulah yang kami fikirkan," sampuk Mei Lin ."Mari kita gali ".

Hampir setengah jam Meor menggali tanah itu dan yang lainnya mencari - cari harta yang tersembunyi. Tiba - tiba Zarina menjerit , "Saya dah jumpa!" Salma menuju ke dalam tanah , tempat di mana ditunjukkan oleh Zarina . Terasa olehnya hujung botol yang tertutup . Meor menghampiri dan mula menggali di tepi-tepi muncung botol itu . Botol itu diambil oleh Salma . Dia menyapu - nyapu tanah yang melekat padanya . Kemudian disuluh dengan lampu picit . Mereka berasa hampa kerana botol itu bewarna hitam .

"Kita cari yang hijau bukannya yang hitam!" celah Salma . Meor menggali lagi , hingga meliputi seluruh kawasan itu . Mereka berhenti kepenatan . "Mungkin ada orang dah jumpa botol itu ," Zarina memberitahu pendapatnya . "Boleh jadi Azman , " sahut Meor . "Saya ada ternampak dia mengintai - intai di sini." Dua memberitahu Salma bahawa dia mengesyaki Azman kerana dia juga tahu tentang pintu rahsia itu dan dialah yang melakukan huru - hara di padang ternak itu . "Saya percaya ada orang yang menolongnya tapi saya taktahu siapa ."

Salma pula memberikan pendapat . "Kalau betul , Azman dan temannya sudah jumpa harta itu tentu mereka sudah meninggalkan padang ternak itu . Mungkin ada orang lain yang dah jumpa botol itu . Dayang sendiri . Apa lagi kamu tahu tentangnya , Meor ?"

"Cuma satu , iaitu Megat Akid berjumpa dengan Dayang cuma sekali saja di padang ternak Selindung ini . Megat menghantar pesanan bahawa dia akan datang . Secara diam - diam , Dayang keluar dari rumah melalui pintu rahsia dan menemuinya di bilik tempat perigi itu . Kerana keadaan memaksa , Megat terpaksa meninggalkan negeri ini . Dia menulis surat pada Dayang , tapi ayah Dayang telah mengoyakkannya lalu menghantar Dayang tinggal di rumah seorang kawannya yang tinggal jauh dari sini ."

"Jadi , mungkin Megat menyembunyikan botol itu di dalam stor semasa Dayang tiada dan mengirimkan jam itu kepadanya dengan petunjuk tempat botol itu disembunyikan." Mungkin betul !" celah Zarina . Meor menyambung ceritanya dengan mengatakan Dayang mungkin menulis surat kepada Megat , memberitahu bila dia akan pulang dan malam itu Megat datang menemuinya di padang ternak .

"Tetapi penghulu dan pengikutnya menunggu kedatangannya dan menembak Megat semasa dia hendak masuk ke bilik yang terletak di perigi itu . Beberapa minit kemudian , penghulu naik ke rumah dan memberitahu anaknya . Didapatinya Dayang sedang memasang pelita . Apabila penghulu itu memberitahu yang kekasihnya telah mati , Dayang pengsan."Kasihan !" sampuk Mei Lin .

"Dayang jatuh sakit hingga berminggu-minggu lamanya ,"sambung Meor lagi . "Masa itulah ayahnya menjumpainya jam yang dikirimkan oleh Megat lalu diambilnya . Apabila Dayang sudah sembuh dan boleh berjalan , dia dihantar ke rumah saudaranya . Di sana dia berkahwin , mendapat dua orang anak dan mati ketika usianya masih muda ,"Meor menamatkan ceritanya . "Kasihan ! Jadi dia tidak berpeluang langsung datang ke sini mencari harta itu."

Tiba - tiba Meor bangun , "Saya mesti pergi sekarang , kerana dah tiba giliran saya berjaga." Perlahan - lahan mereka berempat berpecah . Budak - budak perempuan itu masuk ke bilik mereka Dan menukar pakaian . Semasa menyikat rambut , Salma cuba mengenangkan kembali kisah yang telah diceritakan oleh Meor tadi . Dia cuba membayangkan peristiwa di Lembah Selindung di malam Megat ditembak dulu .

"Kalau Dayang pulang tengah hari itu , tentu dia tidak berpeluang mengambil botol di stor itu hingga malam . Tentu Dayang tahu atau menyangka bahawa kekasihnya akan datang menemuinya di tempat biasa . Apabila letupan senapang berbunyi , tentu Dayang mendengarnya ." Sampai di situ , Salma berhenti sebentar . "Mungkin Dayang berada di stor bawah dan berlari ke atas untuk memasang pelita . Tapi , kenapa ? Mungkin untuk melihat Megat .

Tapi , katakanlah Dayang sudah jumpa botol itu dan apabila terdengar bunyi letupan , dia pastinya meluru naik ke atas dalam keadaan yang gugup , dan mendapati dia masih lagi memegang botol . "Boleh jadi dia sembunyikan di dalam lampu ?" fikir Salma . "Kemudian apabila ayahnya masuk , dia berpura - pura memasang pelita untuk melindungi gerak - gerinya ."

Salma cepat - cepat memberitahu Zarina dan Mei Lin akan teorinya itu . "Kita mesti tanya makcik Janet kalau - kalau ada pelita - pelita zaman dahulukala yang disimpannya ." Mereka menuju ke ruang tengah dan mendapati makcik Janet sedang duduk di kerusi . Dia sedang menjahit sarung kaki suaminya yang koyak . makcik Janet memberitahu mereka bahawa terdapat perkakas lama kepunyaan orang - orang yang tinggal di situ dahulu yang masih lagi tersimpan di dalam sebuah bilik di sebelah bilik Maria .

Zarina memasang lampu . Di situ , banyak terdapat barang - barang seperti bakul - bakul , tong - tong , sangkar burung dan lain - lain lagi . Tapi , tidak pula terdapat pelita . Di atas sebuah kerusi rotan yang sudah buruk , terdapat suatu benda yang berbungkus . Salma cepat - cepat membukanya Dan mendapati sebuah pelita minyak yang besar . Botol tempat minyaknya diperbuat daripada kacau berwarna merah .

"Mungkin ini botolnya" Tergopoh - gapah Salma menanggalkan corong dan sumbuhnya . Dia memastikan tangannya ke dalam dan perlahan - lahan menarik keluar , sebuah botol kecil yang tirus berwarna hijau .

DONE FOR PART 11 , SORRY FOR WAITING HEHE :P ENJOY !!!! 🤍🤍🤍🤍 ABAIKAN TYPO PLEASE 🥺 BUAT BUAT TAKNAMPAK TAUUU HEHEHHEHHE 😆😆 ?!!!

Continue Reading

You'll Also Like

77.4K 6K 16
𝗦𝗵𝗲 𝗜𝘀 𝗧𝗼𝗼 𝗗𝗲𝗹𝗶𝗰𝗮𝘁𝗲 𝗙𝗼𝗿 His 𝗗𝗲𝘀𝗶𝗿𝗲 "Fuck, whenever you're in my arms, I feel like I might crush you. You're so delicate," he...
323K 16.2K 32
He died of overwork and transmigrated into the pregnant body of an ancient gent who had died of overwork. His husband has been sent off to war and th...
57.9K 2.7K 96
for everyone to know this story is just fiction and no truth
263K 1K 30
Just some AO3 shots not mine credit to owner ❤️