RAHSIA DI LEMBAH SELINDUNG

By syadiyahsallehz

215 1 0

Salma , Mei Lin dan Zarina ialah sepasukan penyiasat yang kerap membongkar jenayah serta misteri . Mereka men... More

PART 2 : TERPERANJAT BESAR
PART 3 : AMARAN KEDUA
PART 4 : PENCEROBOH
PART 5 : SATU PEMBERIAN
PART 6 : JALAN MEMOTONG
PART 7 : TANAH RUNTUH
PART 8 : ANJING TERLEPAS
PART 9 : TERKUNCI
PART 10 : PINTU MASUK YANG TERSEMBUNYI
PART 11 : MEREKA MENGGALI LAGI
PART 12 : LAMPU PADAM
PART 13 : PELUKIS YANG HILANG
PART 14 : MUSLIHAT DAUN GATAL
PART 15 : PERJALANAN YANG MERBAHAYA
PART 16 : POLIS MULA MEMBURU
PART 17 : RANCANGAN TERGENDALA
PART 18 : HANTU KUDA HITAM
PART 19 : RAHSIA DI LERENG BUKIT
PART 20 : GERAKAN YANG BERANI

PART 1 : ORANG YANG TIDAK DIKENALI

47 1 0
By syadiyahsallehz

   " Hei ! Apa khabar ?" tanya Salma sambil memeluk kedua dua orang rakannya . " Tentu seronok dalam dalam penerbangan " celah Zarina , seorang gadis manis yang berkulit kuning langsat dan agak gemuk sedikit . Dia tidak tersenyum seperti biasa . Salma kelihatan hairan . " Senang hati Kami dapat jumpa kamu kembali !" sampuk Mei Lin yang berambut hitam dan pendek seakan akan rupa lelaki . " Kenapa kamu kelihatan sedih saja Zarina ? Ada apa apa yang tak kena ?" tanya Salma , sambil memandang wajah Zarina . Zarina mengetap bibirnya . " Salma kita tak boleh lama di sini ! Kita terpaksa pulang esok !" . " Kenapa ? " tanya Salma , kehairanan .
           " Sebab , di padang ternak pakcik ku ada misteri " , jawab Zarina . " Jadi , Pak Longku berpendapat berbahaya kalau kita lama - lama disini . Tapi Salma , kalau kamu dapat memujuk pakcik dan berjanji akan menyelesaikan kes ini , tentu dia benarkan kita tinggal lebih lama disini " . " Saya tak sabar lagi nak dengar tentang misteri itu ". Mei Lin meminta diri untuk mengambil beg pakaian Salma di tempat pengambilan barang - barang . " Jangan kamu ceritakan misteri itu dulu . Tunggu sehingga saya sampai ya , " pinta Mei Lin sambil berlalu dari situ . Zarina Dan Salma menuju ke sebuah kedai minuman . Sambil berjalan itu , Zarina menerangkan bahawa pakciknya telah mengambil keputusan menyuruh mereka pulang pada keesokannya dan tiket kapal terbang juga telah ditempah . "Saya dah beritahu yang kamu seorang penyiasat muda yang bijak dan memujuknya supaya membenarkan kamu menyelesaikan kes itu . Tapi , katanya merbahaya . Mei Lin cuba menelefon kamu tadi , tapi kamu dah bertolak . " Zarina memberitahu Salma . " Sayang kita tak dapat bercuti lama disini " . Salma , Zarina dan Mei Lin ialah sahabat karib yang sama - sama dibesarkan di Kuala Lumpur . Beberapa minggu sebelumnya , bapa saudara Zarina , Encik Joseph dan isterinya Janet telah mempelawa mereka bertiga ke rumahnya .    Ayah Salma , Encik Hamid , seorang peguam yang terkenal di Kuala Lumpur telah membenarkan anaknya pergi bercuti ke sana . Zarina dan Salma masuk ke kedai minum , mereka lalu di antara meja - meja yang penuh sesak dengan pelanggan dan menuju ke sebuah meja di sudut kedai itu .
          Sebaik saja mereka berdua mencecah punggung di kerusi , seorang lelaki kurus yang beruban sedikit , berpakaian hitam , datang dam duduk di meja sebelah mereka . Salma meletakkan beg kecil yang dibawanya di atas lantai di antara kerusinya dengan kerusi lelaki itu .

             "Apa dalam beg kecil kamu tu ?" tanya Zarina , sambil memerhatinya .

            "Baju panas untuk Jamal yang saya kait  sendiri , " kata Salma .

              "Saya nak menyudahkannya untuk hari jadinya nanti" .

Sebentar kemudian , Mei Lin sampai . Di sebalik beg tangannya , dia juga membawa sebuah termos air yang besar . Seorang pelayan datang dan mereka cuma memesan air batu campur saja . "Ceritakanlah pada saya tentang misteri itu ," pinta Salma . Zarina menarik kerusi ke hadapan sedikit . " Kira - kira dua bulan lalu ," Zarina memulakan ceritanya , " pakcik dan makcik saya membeli sebidang tanah untuk padang ternakan secara bayaran ansuran . Tapi , beberapa kejadian telah berlaku pada bulan lepas dan pakcikku berpendapat yang dia telah dianiaya . Pada mulanya mereka tak percaya , tapi malam tadi .... " Zarina berhenti .

              "Apa yang berlaku?" tanya Salma . "Bayangkan seekor kids muncul ," balas Mei Lin . "Sungguh menghairankan ! Kami nampak barang - barang tersebut berlari di atas padang rumput di situ ". "Kata Azman , salah seorang pekerja di situ , bayang itu ialan hantu kepada kuda kepunyaan Megat Akid ". "Ada sesuatu menarik tentangnya , " celah Zarina . " Megat ialan kekasih Dayang , anak seorang penghulu , tuan punya padang ternak itu dahulu . Satu malam , apabila Megat datang menemui Dayang , ia bersumpah bahawa kudanya akan selalu mengunjungi padang ternak tersebut . Kalau kuda itu muncul , satu kecelakaan akan menimpa . " Betul kah sumpahnya itu ?" tanya Salma . "Ya , sumpahnya betul - betul berlaku . Pagi tadi , pakcikku mendapati salah satu dari bangsalnya runtuh ." Salma tercengang . "Berbunyikah kuda itu ?" Tidak , balas Mei Lin yang kebetulan berada di situ pada malam tersebut . Tapi , sebelum bayang kuda itu muncul satu siulan kedengaran . "Bayang kuda itu mesti satu muslihat , celah Salma . "Jangan - jangan ada orang cuba menakutkan pakcik dan makcik kamu supaya keluar dari kawasan itu ." Sambil bercerita , Salma mendapati lelaki di sebelah mereka asyik mendengar perbualan itu. 

         "Tapi kenapa?" Zarina terhenti sebaik saja terasa kakinya yang terletak di bawah meja dikuis oleh Salma . Mei Lin faham akan pandangan amaran Salma itu . Pelayan kedai itu datang membawa minuman . Mereka berbual pula tentang perkara lain . Apabila mereka telah minum dan bersedia hendak bangun , Salma meraba meraba begnya . Dia terkejut . "Kenapa ?" tanya Zarina . "Beg saya say hilang !" Lelaki yang di sebelah kita pun dah pergi , jangan - jangan dia yang mencurinya ," sampuk Mei Lin. Mereka bangun dan memerhatikan sekeliling . Lelaki itu sudah tiada lagi . Mei Lin segera berlari keluar . Sementara itu , Salma memerhati bawah meja lelaki tadi . Salma membuka begnya , susunan di dalamnya sudah berubah . Adalah lelaki itu mencari sesuatu ? Zarina membayar harga minuman dan mereka berdua keluar dari kedai itu . Di luar , Mei Lin memberitahu Salma dan Zarina . " Orang itu dah lari ," Mei Lin memberitahu Salma dan Zarina . Mereka bertiga belalu dari situ . "Oh ya! Saya nak telefon Makcik Ani dan memberitahu yang saya dah sampai." Sampaikan salam ku padanya ," sampuk Zarina sambil , pergi mengisi air ke dalam termos .

          Makcik Ani ialah pembantu rumah Salma . Dialah yang menjaga Salma sejak ibunya meninggal , sewaktu Salma berumur tiga tahun . Salma menganggap Makcik Ani sebagai ibunya sendiri . Sebaik saja Zarina tiba , Salma bersuara . "Saya tak beritahu Makcik Ani yang kita akan balik esok ." Tentu dia terkejut apabila kita tiba nanti , sampuk Mei Lin . Mereka bertiga menuju ke tempat meletak kereta . Mereka melalu celah - celah barisan kereta menghala ke sebuah kereta buruk . Apabila mereka hampir disitu , mereka tiba - tiba terkejut . Seorang lelaki memasukkan sesuatu ke dalam kereta tersebut , menerusi tingkap kereta itu . Orang itu adalah lelaki yang duduk di meja sebelah mereka di kedai minuman tadi . "Apa kamu buat?" teriak Mei Lin . Lelaki itu tersentak dan lari melalu celah - celah kereta disitu . Salma meluru ke kereta buruk itu . Terdapat secebis kertas atas tempat duduk , lalu mengambilnya . Kertas itu berbunyi :

        JAUHKAN DIRI DARI PADANG TERNAK !

"Mari!" ajak Salma . "Mari kita kejar lelaki itu ."

done ✅ for part 1 : ORANG YANG TIDAK DIKENALI . Thank you for your guys support me . I berminat nak buat cerita sendiri , Thankyou guys . love you all 🥰❤️ .

Continue Reading

You'll Also Like

55.1K 1.6K 100
ENGLISH TRANSLATION
5.3M 46.3K 57
Welcome to The Wattpad HQ Community Happenings story! We are so glad you're part of our global community. This is the place for readers and writers...
156K 5.6K 26
فيصل بحده وعصبيه نطق: ان ماخذيتك وربيتك ماكون ولد محمد الوجد ببرود وعناد : ان مارفضتك ماكون بنت تركي !
18K 601 28
روايه اماراتيه تتكلم عن مثايل وحيده امها وابوها الي عانت من الم الانفصال الام : نوره الاب : محمد تاريخ الكتابه : 19/3/2023 تاريخ التنزيل : ..