ROYALIZE

By laurengates01

18.8K 1.1K 38

DANIEL ROYALIZE menyayangi satu-satunya keluarga yang tinggal, Damia. Kasih yang teramat melebihi nyawa sendi... More

1. Royalize
2. Dunia Magik
3. Tongkat sihir, Catten
4. Cornerludge
5. Kapal Memoir Feather
6. Teman Baru
7. Pemilihan
8. Profesor
9. Uji
10. Istimewa
11. Semangat
12. Damia Tunggu Justin
13. Aku takkan lupa...
14.Biar saya uruskan...
15. Jiwa yang kacau
16. Sisi gelap
17. Darkline, Goldsilv
18. Teka teki
19. Hari pertama pesta
20. Jawapan dan kesimpulan
21. Upacara Sumpah Setia
22. Tahun Dua
23. Vampire
24. Kembali ke Featherave
25. Pelan Parti
27. Berdua
28. Serangan
29. Marviel Menunggu
30. Declan Noblesse
31. Janji
32. Kelas Posyen
33. Santai
34. Satu terpisah dua
35. Justin lagi
36. Tahun Tiga
37. Penulenan
38. Memori Kembali
39. Yang satu lagi
40. Declan
41. Kesan
42. Hachimaru
43. Dia
44. Yang Sulung
45. Dela
46. Kelahiran semula
47. Kembali
48. Rintihan
49. Kehilangan
50. Berkongsi
51. Terhakis
52. Roshane dan Kuasanya
53. Ekstrak
54. Tuan
55. Berjumpa
56. Bertemu lagi
57. Sentuhan
58. Posyen Perencat
59.Manipulasi
60. Evander
61. Pasak
62. BOOM
63. Ya Hana

26. Pewarisan

382 24 0
By laurengates01

Akademi Featherave tidak pernah sunyi, ada sahaja acara yang dirancang. Seperti kebiasaannya acara Hari Bulan Mengambang yang kian hampir. Memanglah acara bulanan yang lazim dikalangan pelajar namun isu keselamatan sentiasa diketengah. Oleh itu, Majlis pelajar dan Majlis disiplin bekerjasama dalam memastikan kelancaran upacara.

Bilik Majlis pelajar riuh dek ahli-ahlinya berkumpul dan melaksanakan tugas masing-masing.

"Daniel Royalize!"

Daniel tersentak apabila terdengar namanya dipanggil.

Kiran menepuk bahu Daniel sambil mengelengkan kepalanya. Sejak dia kembali bertugas, selalu benar dia melihat Daniel termenung. Tak pernah dibuat Daniel.

"Apa yang mengganggu kepala otak kau ni, Dan? Cuba cerita sikit. Mana tahu aku boleh tolong." Ujar Kiran.

"Tak ada apa-apalah Kiran. Aku penat sikit." Jawab Daniel berdalih.

"Penat?" Alisya yang berada berhampiran berhenti dari tugasannya. Dia memeriksa suhu badan Daniel dan tanpa izin. Dia mula melakukan pemeriksaan kesihatan.

"Demam?" soal Kiran. Alisya menggeleng.

"Aku sihatlah." Daniel menarik tangan Alisya dari terus memeriksanya. "Aku penat."

Kiran dan Alisya saling berpandangan. Masing-masing menggaru kepala.

"Apa kata kau rehat je. Lagipun event bulanan je, Kiran boleh urus." Cadang Alisya

Kiran bercekak pinggang. Dia menjengil matanya pada Alisya. "Ikut sedap mulut budak ni bagi arahan. Aku presiden ke? kau?"

"Bakal Presiden." Jawab Alisya selamba.

"Uit, jangan harap aku nak recommend kau kat pengetua." Alisya menjeling Kiran. Kiran menjelir lidahnya. Kemudian fokusnya kembali kepada Daniel. "Balik, rehat. Ini arahan presiden" Sengaja Kiran menekan perkataan presiden untuk mengjengkelkan Alisya. "Tetapi sebelum tu, jumpa pengetua. Dia panggil kau tadi"

Daniel mengangkat keningnya. "Kenapa?"

"Sebab Kiran tak boleh harap" Pintas Alisya sebelum sempat Kiran menjawab. Alisya pantas meninggalkan Kiran yang tidak berpuas hati dengan ujarnya.

"Budak tu memang nak kena azab dunia dari aku betul, nasib dia kawan Egia kalau tak, memang merasalah dia."

"Kau, Kiran. Kalau didengarnya Egia. Kau yang tak merasa bercinta dengan Egia." Daniel melawak. "Dah, aku pergi dulu. Kalau ada apa-apa, kau panggil je aku."

"kau pun tak percaya aku juga Dan?"

Daniel meninggalkan Kiran tanpa jawapan dengan tawa yang masih bersisa.

=_=

Daniel menarik kertas pentagram dari beg pouchnya. Kadang kala fikirannya terlalu terganggu menyukarnya mengingat bentuk medan sihir, jadi kertas petagram adalah cara mudah melakukan sihir petagram tanpa gambaran jelas medan sihir.

Daniel mengumam mantera, kertas petagram ditangannya terbakar sendirinya dan apinya membentuk medan sihir di bawah tempat dia berdiri. Dia lantas meluncur terbang ke menara utama.

Medan sihirnya segera dihapuskan sebelum sempat dia sampai ruang pejabat, dia melangkah dengan langkah yang segak.

+_=

Daniel memasuki pejabat pengetua. Profesor Steveness bangun dari meja, ketibaan Daniel telah dikhabarkan terlebih dahulu kepadanya oleh setiausahanya. Lelaki matang itu mempersilakan Daniel untuk bersamanya di sofa khas untuk tetamunya.

"Silakan minum, teh caramel." Pelawa Profesor Steveness. Dia telah mengambil cawannya dan menghirup minuman yang dihantar ke pejabatnya.

Daniel tidak menolak pelawaan tersebut. Kurang manis jika dia menolak. Tetapi dia tidak mengambil masa terlalu lama untuk mengetahui tujuan dirinya dipanggil. "Boleh saya tahu atas urusan apa yang professor ingin berjumpa dengan saya?"

Profesor Steveness menarik nafas sebelum memulakan bicara. "Sebelum itu, saya ucapkan selamat ulang tahun ke 17."

Wajah Daniel jelas berubah sedikit. Hairan bagaimana pengetua mengetahui tarikh kelahirannya. Tetapi ditepiskan sahaja persoalan itu. "Terima kasih, professor."

Profesor Steveness tersenyum. Anak muda dihadapannya mudah baginya senang dibaca pergerakkan. Mana kan tidak, dia sendiri memerhati anak itu mendewasa dari awal usianya sehingga kini.

"Sudah selesai minum?"

Daniel mengangguk.

"Ikut saya. Kita tak nak urusan diperlengahkan lagi bukan?" ujar Profesor Steveness.

Profesor Steveness mendaki tangga putar di pejabatnya dengan diikuti Daniel. Di tingkat atas, ada banyak pintu namun cuma pintu yang terletak jauh disudut gelap menjadi tumpuan. Profesor Steveness tidak terus melangkah masuk. Dia berdiri di tepi pintu itu, membiarkan Daniel dekat dengannya.

"Buka pintu"

Arahannya memang mudah. Kerutan tergaris di dahi Daniel, adakah dia perlu menolak pintu itu? Tiada tombol yang menjadi pembuka. Pandangan Profesor Steveness menyakinkannya bahawa dia boleh buka pintu tersebut.

Daniel menyentuh pintu itu dan dengan sekelip mata pintu itu bercahaya. Apabila cahayanya memudar, tombol yang pada mulanya tiada di situ muncul. Ajaib. Daniel membukanya tanpa ragu.

Dia terpegun. Bilik itu diterangi lampu chandelier yang terletak ditengah-tengah dan panjangnya tinggal beberapa inci sebelum mencecah atas meja.

Profesor Steveness menghampiri chandelier itu, tangannya memberi isyarat agar Daniel menghampiri dekat. Profesor Steveness menolak cahaya itu ke atas, mengfokuskan berbola cahaya yang paling bawah. Nampaknya ia bukan lampu chandelier, sejenis cahaya magik. Cahaya-cahaya yang berbentuk bulatan kecil itu tersusun dan saling terikat antara satu sama lain dengan benang cahaya.

Daniel memerhati cahaya itu. Baru dia sedari, dia melihat bayangan wajah dan serta namanya. Cahaya yang disebelah cahaya namanya adalah tidak lain dan dia bukan, adiknya Damia. Cahaya-cahaya di atas cahaya mereka adalah tidak lain tidak bukan ibu bapa mereka. Dia tahu apa itu...

"Goldsilv" Nama keturunannya meluncur keluar dari mulut Daniel. "Pokok keluarga Goldsilv"

Profesor Steveness mengangguk. "Goldsilv adalah pengasas akademi Featherave."

Kini semuanya sudah masuk akal kepada Daniel. Bagaimana mudahnya Featherave berhubung ke dimensi lain, bagaimana lokasi Featherave tidak diketahui. Ini semua kerana penggunaan keistimewaan keluarga mereka.

"Daniel Royalize." Profesor Steveness menghayunkan tangannya pada bola-bola cahaya menyebabkan bola cahaya terbang menerawang ke sekitar siling bilik tu. Meninggalkan bola cahaya yang mewakili Daniel.

"Telah menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-17 pada dua hari lepas." Profesor itu mengambil bola cahaya itu ketelapak tangannya. "Oleh dengan itu, saya Steveness Wazniak, pengetua Featherave merangkap pemangku Pengarah Featherave mengisytiharkan Daniel Royalize sebagai pewaris lelaki tunggal sah Goldsilv."

"Adakah kamu, Daniel Royalize sanggup menerima tanggungjawab serta amanah sebagai Pemegang warisan Goldsilv keseluruhan?"

Mata Daniel memerhati bola cahayanya, tangannya dihulur sedia menerima. "Saya terima." Daniel mengangguk yakin. "Saya Daniel Royalize menerima tanggungjawab sebagai Pemegang warisan Goldsilv keseluruhan."

Bola cahaya itu berpindah tangan. Apabila ia berada di tapak tangan Daniel, cahaya itu meresap ke dalam badan Daniel dan menyebabkan badan Daniel bercahaya buat seketika. Tiada perasaan yang mampu diungkapkan oleh Daniel tetapi dia rasa sangat bertenaga dan ringan.

+_=

Daniel tersentap, kesedarannya kembali. Dia tidak menyedari bila dia pengsan. Siling bilik tersebut lain dari bilik yang pernah dia lewati di Featherave.

"Rehatlah." Ujar Profesor Steveness.

Daniel duduk diperbaringannya, dia berada di dalam bilik yang begitu asing. Jika diterangkan dalam kata-kata, bilik itu sangat berunsurkan Goldsilv. Matanya tertancap pada pengetua yang duduk membaca buku dekat dengan pediang lampu.

"Saya di mana?"

Profesor Steveness tersenyum memandang Daniel yang masih mamai. Dia meletakkan bukunya di meja kopi yang bersebelahan dengannya.

"Bilik kamu."

"Bilik saya?"

"Bilik rasmi kamu sebagai Pewaris Goldsilv"

Daniel mengangguk mengerti.

"Cuba periksa bahagian dada kamu."

Daniel menurut, dia kolar bajunya. Simbol Goldsilv terpamer disitu, Seperti ditoreh didadanya.

"Jangan risau, ia akan sembuh dan memudar dalam beberapa hari. Goldsilv tak nak keluarga dia dalam bahaya dengan mempamerkan simbol Goldsilv. Itu simbolik sahaja"

Daniel berdiam seketika. "Sudah berapa lama Profesor tahu saya Goldsilv?"

"Sejak kamu lahir."

Daniel mengerut wajahnya. Hah, mungkin pokok cahaya keluarganya yang menjadi pemberi informasi. Profesor Steveness ketawa kecil melihat keliruan Daniel, Sudah lama dia perhatikan Daniel. Pelajarnya itu seorang yang penuh rasa ingin tahu.

"Secara teknikal memang dari bola cahaya." Daniel bungkam, adakah Profesor Steveness membaca fikirannya. "Saya adalah kenalan ibu bapa kamu."

Mata Daniel diawani kesuraman, dia tidak gemar apabila perkataan ibu bapa itu diterbitkan. Namun terlalu banyak persoalan yang bermain difikirannya dan dia menolak kesedihannya ke tepi. "Ibu bapa saya juga pewaris warisan Goldsilv?"

Profesor Steveness mengangguk. "Tidak adil jika pewaris lelaki sulung sahaja mendapat keistimewaan. Jangan risau, Damia juga akan dapat haknya" Terangnya. "Bebola cahaya tadi secara teknikalnya memang pokok keluarga Goldsilv. Tetapi fungsinya sebenarnya adalah carta aliran kuasa Golsilv. Kamu faham bukan bagaimana keluarga Goldsilv berkembang?"

"Goldsilv cuma boleh membawa dua pewaris dalam setiap keluarga."

"Lebih tepat pewaris lelaki cuma boleh membawa dua pewaris. Hanya pewaris lelaki sahaja yang boleh membawa pewaris yang mempunyai kuasa Goldsilv. Tetapi oleh kerana Goldsilv selalu melakukan perkahwinan antara saudara, perkara itu kurang jelas."

"Ibu Noblesse" gumam Daniel. Dia sedar tentang itu. Royalize bukan satu-satunya keluarga Goldsilv tetapi Noblesse juga sebahagian daripadanya. Ibunya Noblesse berkahwin dengan ayahnya Royalize dan kakak ayahnya juga berkahwin dengan Noblesse.

Profesor mencipta pentagram pada dinding, ia mewujudkan lubang. Sesungguhnya bilik Daniel hanya bersebelahan dengan bilik cahaya itu dan sudah semestinya berhampiran sahaja dengan bilik rehatnya sendiri. Tangannya menarik bola cahaya masuk ke ruangan itu.

Dia menarik carta aliran Noblesse. Mereka berdua melihat dengan senyap.

"Seperti yang kamu lihat, aliran kuasa daripada Noblesse berhenti pada dia."

Daniel berdiam. Dia sudah menjangka perkara itu terjadi apabila Profesor Steveness memperbetulkan fakta bebola cahaya.

"Kamu tahu tentang ini?"

Daniel mengangguk.

Continue Reading

You'll Also Like

261K 2.2K 15
"Hafizi atau lebih senang dikenali sbg Zee.." Kisah seorang driver lori straight yang sudah berkahwin tetapi masih belum ada rezeki untuk memiliki ca...
61.9K 320 3
Kisah athirah yang masih di bangku sekolah dimanfaatkan kepolosan nya oleh si tua.
538K 36.7K 69
Highest #1 in Sad TRIO GIRL TG dianggotai tiga orang gadis berperwatakan nerd dan selalu di buli. Namun mereka masih bersikap sopan santun walaupun d...
138K 15.6K 122
Darra Emerson untuk mereka yang tahu rahsia dia. Tapi untuk pandangan umum,nama yang dikenalkan ialah Darius Emerson. Sebelum tu jangan salah faham...