Hati Yang disakiti

Bởi naj_razali

9.5K 303 138

Amar Zikry, Seorang pemuda yang di besar oleh opahnya selama 10 tahun semenjak usianya 7tahun lagi. setelah... Xem Thêm

BAB 1
BAB 2
bab 4
bab 5
BAB 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
Bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
Bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
bab 26
Bab 27
bab 28
bab 29
Bab 30
BAB 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 41
Bab 46
BAB 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 40

bab 3

121 5 1
Bởi naj_razali

Mengimbas kembali sebulan yang lalu. setelah hampir 4 bulan Hajah Sakinah meninggal. Sebelum keberangkatan Amar ke Kuala Lumpur.

Sudah tiga bulan berlalu sejak Arwah Hajah Sakinah meninggal dunia. Sejak hari itu, Amar banyak berdiam diri dari berkata apa. Hidupnya makin sunyi tanpa kehadiran Hajah Sakinah di dalam hidupnya.

Sikap Amar yang mula berubah. perubahan yang terjadi pada Amar telah membuatkan hati orang-orang tuanya menjadi risau.

Amar pulang ke rumah agak lewat. Perginya entah ke mana, tidak siapa yang tahu. Terpaksa Datuk Farid menunggu kepulangan Amar. Susah hatinya membiarkan Amar begitu saja.

Pintu rumah di buka. Kelihatan gelap saja ruang tamu itu. Mengeluh kecil Amar melihat suasana rumah itu. Dulu jarang sekali rumah itu gelap, namun bila tiada kehadiran Arwah Hajah Sakinah. Rumah semakin gelap dan sunyi. 

Perlahan saja Amar menutup pintu rumah. Dan berjalan masuk ke dalam rumah. Lemah saja langkah Amar memasuki dalam rumah itu.

Tanpa Amare menduga, seseorang Sedang menunggu kepulangan nya.

" Baru nak balik, dik....dari mana. " tegur Datuk Farid yang duduk diam di atas kusyen sambil memerhatikan gelagat anak bongsu nya itu.

Tersentak Amar dengan suara yang menegurnya tadi, lalu Amar memandang ke arah suara itu.

Dan terlihat Datuk Farid berada di situ disebalik cahaya lampu luar yang masuk ke dalam rumah nya. Mengeluh kecil Amar bila dia terpaksa berdepan dengan Datuk Farid.

" Kenapa tak tidur lagi ni. " Dingin saja Amar bercakap.

" Macam mana papa nak tidur. Kalau anak papa sorang ni, tak balik lagi, ke mana Adik pergi ?. " Risau betul Datuk Farid dengan kelakuan Amar itu

" Tak ke mana pun. Saja cari ketenangan diri. Saya dah balik, perrgi lah tidur, dah lewat. " uji Amar dan ingin melangkah pergi.

" Adik...." Seru Datuk Farid memberhentikan langkah Amar.

" papa nak bincang dengan adik sekejap. Mari duduk sini dulu " pinta Datuk Farid.

" Pasal apa...."

" pasal Adik....papa rasa kita perlu bincang. Mari duduk sini. " Ajak Datuk Farid lalu bangun dan menekan suis lampu rumah.

Terang benderang saja ruang tamu yang gelap tadi. Apabila Datuk Farid membuka lampu rumah.

Amar terus duduk di kerusi satu. Setelah Datuk Farid duduk kembali di tempat nya.

Sedih hati nya bila melihat tubuh Amar mula menyusut. Semakin kurus saja tubuh Amar sejak ketiadaan Arwah Ummi nya.

" Sampai bila adik nak jadi macam ni. " Soal Datuk Farid sambil memandang pada Amar.
Sungguh dia begitu risau apa yang terjadi pada Amar.

Terdiam Amar seketika, seakan tak tahu hendak berkata apa. Kehilangan Hajah Sakinah yang begitu mendadak, membuatkan dia tak mampu memikirkan dengan betul. Sungguh dia merasa menyesal meninggalkan Arwah Hajah Sakinah seorang diri ketika itu.

" Adik....papa tanya ni. Sampai bila Adik nak teruskan hidup macam ni. Dah hampir 4 bulan Arwah Opah pergi. Tak boleh ke kalau adik lepaskan arwah opah. Biarkan dia tenang.  " lembut saja Datuk Farid meminta. Singgah dia tak sanggup melihat hidup anaknya melarat sebegini

" Entah lah...saya sendiri tak tahu. Apa yang berlaku sekarang ni, terlalu mendadak bagi saya, sukar untuk saya terima yang Arwah Opah dah tak ada. " Terdengar suara kecewa dari bibir Amar.

Dapat Datuk Farid rasakan perasaan kecewa yang di alami oleh Amar. Siapa yang takkan rasa kecewa, bila orang yang amat disayangi meninggal akibat perbuatan ahli keluarga mereka sendiri.

" Papa tahu tu, papa sendiri pun tak sangka benda ni akan berlaku pada Ummi papa. Tapi... " keluh kesal Datuk Farid bila terkenangkan peristiwa itu.

"  Tapi....kita kena terus kan hidup kita ni, dik. Sampai bila Adik hidup dalam kesedihan Adik ni. Apa kata kalau Adik ikut papa balik ye, kita balik KL. " Kata Datuk Farid yang begitu bimbang terhadap Amar.

"  Risau papa nak tinggalkan anak papa dalam keadaan macam ni. Papa berharap sangat adik terima keputusan papa ni. " pinta Datuk Farid sambil memutuskan keputusan untuk Amar.

" KL ? Saya tak nak. Kenapa pulak saya nak kena tinggalkan rumah saya ni. Tak payahlah....saya rasa tak perlu semua tu kot. dan saya tahu jaga diri saya sendiri, terima kasih saja. " Keras saja Amar menolak cadangan Datuk Farid itu.

" Susah hati papa nak tinggalkan adik macam ni. Ada baik nya kalau adik ikut papa. papa tak sanggup nak tengok keadaan Adik macam ni lagi. Ikut papa balik ye " desak Datuk Farid dengan lembut.

" AKAN AKU CAKAP YANG AKU TAK NAK, TAK FAHAM BAHASA KE...." Meledak api kemarahan Amar bila Datuk Farid memaksa nya.

Tersentak Datuk Farid bila Amar menjerkah padanya, malah terkeluar ayat kau aku dari mulut Amar. Seakan Amar tidak menghormati nya lagi selaku Ayah

" Kalau adik nak terus hidup macam ni, papa takkan benarkan. Papa rasa papa ada hak untuk aturkan hidup adik tu. Sampai bila adik nak hidup macam ni. " geram pulak Datuk Farid rasakan.

" Maaf lah...aku tak perlukan aturan dari kau. Aku tahu macam mana aku nak hidup. Biar aku sendiri yang tentukan hala tuju hidup aku. Jadi tak perlu kau nak sibuk, faham tak.." Bentak Amar lagi dengan menahan geramnya. Lalu dia bangun dari tempat duduknya. Dan hendak beredar.

" Tapi papa tak boleh nak tengok adik hidup macam ni. Arwah opah Adik pun akan kecewa juga nanti. kalau lah dia tahu cucu kesayangan dia hidup macam ni, apa perasaan dia. Sedarlah dik, jangan rosakkan hidup Adik dengan meratapi kematian Opah. Berdosa besar dan Opah pun turut terseksa." pujuk lagi Datuk Farid. Sedaya upaya Datuk Farid berlembut dengan Amar

Terus saja Amar meninggalkan ruang tamu itu. Kecewa datuk Farid dengan sikap Amar tadi. Bukan dia tak terasa dengan kata-kata Amar, cuma dia tak sanggup berkeras dengan anaknya itu. yang mengalami perasaan kecewa dengan kematian Hajah Sakinah.

Tanpa berfikir panjang, terpaksalah Datuk Farid meminta bantuan dari seseorang.

" Assalamualaikum.... maaflah aku ganggu hang malam-malam buta ni. Tengah tidur ka " Kata Datuk Farid sebaik saja panggilannya dijawab.

" Waalaikumussalam, tak ada lah. Hang ada masalah apa-apa ka, Red. Sampai hang telefon aku time macam ni. Ada apa, Zack tak balik ka ? " Soal seseorang itu dengan nada hairan.

"  Dah...., dia dah balik. Cuma aku nak mintak bantuan dari hang. Nikah hang bantu aku pujuk Amar. Aku nak bawa dua balik KL. " Kata Datuk Farid tanpa berselindung niatnya.

" Aku dah tak tahu nak cakap macam mana lagi, dia langsung tak nak dengar cakap aku. " Luah Datuk Farid dengan nada kesal.

" Dia tengah kecewa tu. Faham saja lah apa yang berlaku, banyak-banyak bersabar dengan kerenah dia " Pujuk Tan Sri Yahya.

" Tapi aku dah tak sanggup nak tengok dia hidup larat macam ni, Yah. Macam tak dak semangat nak hidup saja. Jadi aku cadang nak bawa dia balik bersama dengan aku, tapi dia tolak terus dia markah dekat aku. " Cerita Datuk Farid sambil merayu bantuan dari sepupu nya.

Terdengar keluhan berat. Sukar untuk Tan Sri Yahya membuat keputusan itu. Bukan dia tak kenal dengan sikap anak angkatnya yang satu itu. Sangat keras kepala dan suka bertindak melulu.

" Maafkan aku, Red. Bukan aku tak nak bantu hang, tapi masalahnya, dia takkan dengar cakap aku lagi dah. Kecuali pak lang. Cuba hang minta bantuan dari dia, aku rasa itu saja jalan dia. " Kata Tan Sri Yahya yang memberi cadangan pada Datuk Farid.

" Ye ka.. makasih yah, terima kasih atas bantuan hang selama ni. Mati hidup balik aku tak mampu balas jasa hang tu " Uji Datuk Farid dengan nada terharu.

" Lupakan saja pasal hal tu. apa pun keputusan yang hang nak buat pada Zack, akan aku sokong. Tapi aku harapkan sangat, yang hang akan jagakan Zack mulai sekarang. Tolong jangan hampakan harapan arwah mak Su, Red. " Kata Tan Sri Yahya dengan penuh harapan.

" Insyaallah yah.... "

***************************

Pagi itu, Datuk Farid terus ke rumah Haji Suhaimi sambil dia membawa buah tangan untuk Ayah saudaranya.

" Assalamualaikum Pak lang...." Seru Datuk Farid sambil berhentikan motor berhampiran dengan pankin kecil milik Haji Suhaimi.

"  Waalaikumussalam, Hang mai sorang ja ka. Mana Dila. " Soal Haji Suhaimi yang tidak melihat kelibat sesiapa pun bersama Datuk Farid.

Terlihat Haji Suhaimi sedang membaiki pukat jala nya. Lalu Datuk Farid duduk berhampiran dengan Haji Suhaimi.

" Saya hantar Dila ke rumah adik Som tadi. Takut saya nak tinggalkan Dila berseorangan. Setelah apa yang jadi pada Arwah Ummi. " Kata Datuk Farid yang begitu trauma dengan kejadian itu.

" Nanti hang bawa dia sama. Boleh dia temankan mak lang hang tu. Apa yang hang bawa. " Kata Haji Suhaimi sambil memandang pada bekas yang di bawa oleh Datuk Farid.

" Yang ni, adik Som kirim dekat pak lang. Kata Pak lang suka. " Bekas makan terus di buka lalu di sua pada Haji Suhaimi.

" Pulut sekaya....bertuah aku dapat anak angkat macam som ni. Selalu ingat kat aku. " puji Haji Suhaimi sambil mengambil sebutir pulut sekaya dan di masukkan ke dalam mulutnya.

Sedang mereka berdua makan. Hajah Salmah datang bersama dulang makanan.

" Hang sorang ja ka. Mana bini hang. " Soal Hajah Salmah sambil duduk bersila.

" Ada kat rumah Adik som. "

Hajah Salmah menghidang air pada mereka berdua. Baru saja dia hendak bangun, Datuk Farid menghalang Hajah Salmah dari pergi.

" Kebetulan Mak lang dah ada ni. Farid ingat, Farid nak bincang sikit dengan Mak lang dan Pak lang. " kata Datuk Farid dengan resah.

Terpandang Hajah Salmah dan Haji Suhaimi sambil memikirkan tentang apa yang ingin bincangkan oleh anak saudara mereka itu. Lalu Hajah Salmah duduk di tempatnya semula.

" Farid nak minta izin. Farid nak bawa balik anak Farid, Farid rasa Farid patut ambil semula tanggungjawab Farid tu. " Kata Datuk Farid dengan nada bersalah. Berkali-kali dia menelan air liurnya.

Terdiam seketika Hajah Salmah dan Haji Suhaimi dengan apa yang di katakan oleh Datuk Farid tadi. Sungguh berat hati mereka melepaskan Amar pergi. Namun mereka tahu, satu hari nanti Amar pasti akan pulang semula ke pangkuan keluarga nya.

" Hang boleh Ka jaga Adik. " Soal Hajah Salmah setelah lama berdiam diri. Sungguh dia tak suka dengan apa yang di minta oleh Datuk Farid.

" Insyaallah mak lang. Farid cuba. "

" Mak lang tak nak hang cuba. Hang kena jaga dia betul-betul kalau betul, hang nak ambil dia. "  Marah Hajah Salmah dengan geram. Sebetulnya dia tak begitu harap pada Datuk Farid, untuk menjaga Amar.

" Mah..., " Seru Haji Suhaimi agar isterinya bersabar terlebih dahulu.

" Memang patut pun hang ambil dia. Dia tu anak hang, Tapi macam mak lang hang cakapkan tadi, boleh ka hang jaga anak hang tu. Kalau tak boleh, tak apa.  " Kata Haji Suhaimi yang ingin kepastian mengenai hal itu.

" Insya-allah Pak Lang, saya yakin saya boleh jaga Amar dengan baik. " Yakin saja Datuk Farid yang hendak menjaga semula anak bongsu nya.

" Tapi macam mana dengan mak mertua hang. ?  bolehkah dia terima Amar. " Soal Hajah Salmah.

" Apa yang dia buat bukan benda kecik. Aku pun tak tau macam mana dia gamak buat macam tu dekat cucu sendiri. " Geram Hajah Salmah dengan apa yang di lakukan oleh puan Sri Zubaidah terhadap Hajah Sakinah dan juga Amar.

Menunduk kepala Datuk Farid dengan. Kecewa. Bila kejadian lalu di ungkit kembali. sungguh dia tak tahu hendak berkata apa mengena ini hal tu.

Malah kejadian itu masih segar diingatannya walaupun sudah lama berlaku.

" Bawa bersabar dulu Salmah. " Pujuk Haji Suhaimi. Sengaja dia membiarkan isterinya menyerang Datuk Farid dan memujuknya agar bersabar sekejap.

" Bukan aku tak izinkan hang bawa balik anak hang, Farid. Macam mak lang hang katakan. Bolehkah hang jamin keselamatan anak hang tu. Bila berdepan dengan mak mertua hang. Aku takut benda yang lepas jadi lagi dekat anak hang.  " Luah haji Suhaimi rasa kebimbangan dihatinya.

" Abang aji...." Perlahan Hajah Salmah memanggil.

Risau juga dia, andai suaminya terlepas cakap mengenai hal dulu.

" Insya-allah....Pak Lang. saya akan pastikan yang mak mertua,
saya, takkan apa-apa kan anak saya. Itu janji saya. " bersungguh Datuk Farid berbuat penjanjian pada mereka berdua.

" Kalau dah hang janji macam tu tak apa lah, hang bawa lah anak hang balik. Arwah Ummi hang pun pernah pesan, supaya aku serahkan semula adik pada hang, kalau dia dah tiada nanti. Tapi aku takut, kalau mak mertua hang apa-apa kat anak hang nanti. Aku tak mau jadi apa-apa kat dia, cukup dia terseksa zaman kanak-kanak dia. Kau tak mau dia hidup terseksa lagi, cukup-cukuplah apa yang dah berlaku dulu. " Kecewa saja suara Haji Suhaimi bersetuju melepaskan cucu saudaranya pergi.

" Saya berjanji Pak lang, saya takkan sisihkan dia lagi. Saya pasti akan jaga dia macam mana saya jaga anak-anak saya yang lain. Terima kasih banyak, Pak Lang, Mak Lang. " terpancar kegembiraan di wajah Datuk Farid dengan keputusan dari Haji Suhaimi tadi. Tak sabar dia hendak memberitahu khabar gembira pada isterinya.

" Dah hang berjanji macam tu. Jadi aku serah balik anak hang  semula. Tapi hang kena ingat kalau jadi apa-apa kat Amar, aku akan pi ambik dia balik, Aku tak mau benda buruk jadi kat dia. Ingat itu Farid. " Ugut Haji Suhaimi agar Datuk Farid tidak berasa selesa setelah mengambil Amar semula.

" Baik pak lang..."

Tersenyum lebar Datuk Farid bila dia sudah dapat keizinan dari Haji Suhaimi untuk membawa pulang anak bongsunya itu. Berlari kecil Hajah Salmah masuk ke dalam rumah tak sanggup dia mendengar keputusan suaminya itu.

" Terima kasih Pak Lang. Saya akan pastikan yang Amar akan selamat duduk dengan saya. " Gembira hati Datuk Farid dengan keputusan itu.

***************************

Đọc tiếp

Bạn Cũng Sẽ Thích

48.6K 6.5K 55
Rain, seorang pemuda yang secara tidak sengaja menjadi korban peluru sesat semasa keluar untuk bertemu janji buat kali pertama secara tiba-tiba dilah...
194K 474 3
Reen merupakan sepupu dan pasangan seksku...
431K 20.7K 51
"Hanya kerana seutas tasbih, Kita ditemukan." Cinta hadir tanpa diduga, cinta juga hadir tanpa dipinta.Semua yang berlaku atas kehendak-N...
184K 13.3K 101
✿ ↳ kepada kaum hawa sekalian ↲ ✿ ___ ⚠ TW ⚠ : bahasa dan cara penulisan yang sangatlah childish . fakta juga kebanyakkannya daripada pemikiran yang...