(S2) Dragon: The Next Heir ✔

De Fiya_san

53.5K 4.4K 634

Book 2 of fantasy series. [Book 1: Phoenix: The Legend Power] [Book 2: Dragon: The Next Heir] Setelah keamana... Mais

Bab-1:Her
Bab-2: Meeting
Bab-3: Wertaz Land
Bab-4: Ariyan
Bab-5: Rayana
Bab-6: Dewi
Meet them
Bab-7: Fight!
Bab-8: Drizzela
Bab-9: Fate
Bab-10: Lily the Phoenix
Bab-11: Nightmare
Bab-12: Hydra
Bab-13: Darkland Secret
Bab-14: Lost History
Bab-15: Battle
Bab-16: The Anchor
Bab 17: Pirates
Bab-18: First Meet
Bab-19: Heart
Bab-20: Sweety Khai
Bab-21: Yin Yang
Bab-22: Roux The Rose
Bab-23: Crown
Bab-25: Dark Knight
Bab-26: Camylia
Bab-27: Poison
Bab-28: Earth
Bab-29: Old Friend
Bab-30: Truth
Bab-31: Come Back
Bab-32: Boyfriend?
Bab 33: Birthday
Bab 34: Alert
Bab-35: Attack
Bab-36: Awakening
Bab-37: Ancestor
Bab-38: His POV
Bab-39: Love?
Bab-40: Draggy
Bab-41: Rael
Bab-42: Jealous?
Bab-43: Tribe
Bab-44: Spirit Forest
Bab-45: Auction
Bab-46: The Alpha
Bab-47: Preparation
Bab-48: Karl
Bab-49: Love and War
Bab-50: Farewell- [End]
Side Story 1
Side Story 2
Book 3

Bab-24: True Love

916 91 19
De Fiya_san

IRENE terpaku melihat tubuh tegap seorang lelaki dihadapannya. Lelaki yang boleh buat dia menyampah dan pada masa yang sama boleh menarik perhatiannya untuk mendekatinya dengan lebih dekat. Perasaan apa?

Irene menoleh ke kiri dan ke kanan kemudian terpaku semula ke hadapan. Jarinya ditunjukkan kearah dirinya sendiri lagak dia tidak mengetahui dengan siapa jejaka itu berinteraksi.

"Yes you, princess."

Mahu tidak mahu Irene sambut jua tapak tangan lelaki tersebut. Lalu dibawah ke tengah dewan di bawah lampu chandelier yang besar.

"Kenapa munculkan diri sekarang?" soal Irene perlahan. Dengan perlahan juga kaki mereka bergerak ke tengah dewan. Seakan sudah tahu siapa yang kenapa jejaka itu hadir di hadapannya dan lebih mengejutkan lagi di khalayak ramai seperti ini. Irene sudah tahu segalanya. Cuma dia takut.

"Because I'm too lazy to play hide and seek with you."

Tarian yang biasa digunakan di majlis Istana mempunyai dua. Iaitu, Dansa dan Tarian Latin. Dansa merupakan rentak tari-menari yang lemah gemalai dan elegan. Ianya mempunyai lima rentak iaitu Waltz, Quick Waltz, Foxtrot, Tango dan Quick Steps.

Tarian paling popular adalah swan lake dan kebiasaanya ditarikan di majlis kahwin atau persembahan.

Dan tarian itu menjadi lagenda bagi mereka di bawah purnama.

"Huh? Then why you're here? Boleh sahaja kan kau munculkan diri di tempat lain." Irene bertanya dengan hairan. Jejaka itu tersenyum sinis disebalik topeng yang hanya menutup matanya. Iris merahnya bersinar seakan jutaan bintang berkilauan.

"Why? Are you afraid? Afraid with your fate? Dear... You have to face it." Sinis jejaka itu berkata. Irene terkedu dengan kata-katanya yang menusuk ke hatinya.

'Because he is your fate. You can't run from it.'

"You right, Raikarl Christ. I'm weak, I'm afraid. Same like you. Kau tak mengaku kesemuanya di pihak keadilan," balas Irene semula bersama api. Raikarl mengetap giginya.

"I don't want to talk about it here. Mereka akan sedar suatu hari nanti. Dan tujuan aku bukan untuk berkata tentang hal ini. I just wanted to see you, princess. Urgh! This is suck. Why you?"

"You always see me in silent."

Irene sedar bahawa Raikarl sendiri takut akan takdirnya. Mungkin sekarang sudah tiba masanya untuk berhadapan dan bersemuka takdir mereka secara jelas.



"Sorry."

Rhosyn mengerutkan dahinya apabila mendengar sepatah ayat dari Daryan.

"Why?" soalnya kehairanan. Daryan menarik nafas berat. Dia mendekatkan dirinya di beranda Istana yang mempamerkan seluruh keindahan Wonderland. Saja dia mengajak Puteri Rhosyn Roux untuk mengambil udara di luar.

"Because it's me."

Rhosyn mengeluh. Nampaknya dia perlu bersuara juga. Sebenarnya Rhosyn sendiri tak suka bercakap banyak kerana dia jenis pemalu dan tidak bergaul.

"No need to sorry. Awak sememangnya lelaki yang kuat. Walaupun awak tahu masa depan awak, awak masih boleh berfikir dengan waras. Phoenix blood, they knew everything. Tapi awak akan ada pilihan. Stay with me or be the King."

Daryan melepaskan nafas beratnya lagi. Dia memejamkan matanya.

'Bonda... Help me.'

Terimbas kembali kata-kata Bondanya sewaktu dia masih belajar di Academy.



Dari jauh Daisy melihat anak sulungnya, Daryan membaca bukunya dengan tekun.

"Apa yang anakanda baca itu?" tanyanya lalu mengambil tempat di sebelah Daryan. Lelaki itu terus tersenyum manis kearah Bondanya.

"Tentang Elf. Bonda tahu bukan kewujudan mereka? Iyan mahu tahu lebih terperinci tentang asal-usul mereka."

Daisy menggelengkan kepalanya perlahan. Rajin Daryan ini memang tidak boleh dibuat main. Benda yang dia tida disuruh belajar itulah yang dia belajar.

"Anakanda, nanti Bonda mahu Anakanda belajar cara jadi matang dalam membuat keputusan pula."

Daryan terus menutup bukunya. "Why? Bonda ingat Iyan tak reti buat pilihan lagi ke? Hello, Iyan sudah besar okey."

Daisy sekali lagi menggeleng perlahan.

"Iyan tahu? Suatu hari nanti Iyan akan ada pilihan. Dan pilihan Iyan itu yang menentukan apa yang Iyan akan hadapi. When you have to choose between a true love and your kingdom."

Daryan terdiam. "Then what will I choose?"

"Love."



Ryan mendekati Luna. "Nampaknya si Puteri sudah bertemu si Putera."

Permaisuri Luna mengangguk setuju begitu juga Raja Khai. "Mereka akan meneruskan takdir mereka."

"Takdir mereka atau takdir Luna?" Ryan mengangkat keningnya tinggi.

"Bukan salah akak okey. It's their own fate."


"Ryan. Bila Ryan nak betulkan semua keadaan? Ryan tidak mahu Kerajaan Ryan semula?" soal Queen Luna. King Khai sudah lama meninggalkan mereka dan bercampur bersama Raja yang lain. Tidak mahu masuk campur.

"I will. Tapi bukan sekarang. Selepas semuanya pulih, Ryan rampas semula tahkta itu. Tapi bukan untuk Ryan." Iris merah Ryan menembusi sesuatu tempat. Queen Luna juga melihat kearah yang sama.

"He will. Prince Raikarl Christ."



Darwin tegak berdiri disebelah Aryan. Rayana juga tidak ketinggalan. Mereka hanya menjamah jus oren dan sekali-sekala Rayana menjengah pancuran coklat yang boleh menyalut buah-buahan yang dihidang. Kecur air liurnya.

"Kau kenal tak anak Raja tu semua dekat sini?" tanya Rayana kepada Darwin. Memandangkan hari sudah mahu sampai kemuncak, dia dibenarkan untuk meluangkan masanya sebentar bersama rakannya.

"Aku kenal anak-anak Raja tu. Sebab biasanya aku ikut Ayahnda aku melawat Kerajaan lain." Sememangnya Raja Luke tidak kisah membawa Darwin bersamanya sebagai pembantu. Lagi pula, dia mahu Darwin mengenali kesemua Kerajaan demi masa depan. Lain pula dengan si abang sulung iaitu Daryan kerana jejaka itu lebih gemar belajar melalui buku. Tidak hairan Daryan memakai cermin mata manakala Darwin tidak.

"Ouh. Kenalkan lah, lagipun jarang semua Kerajaan berkumpul macam ini." Kata-kata Rayana dipersetujui oleh Aryan. Dia juga mahu tahu tentang orang lain. Sampai bila mahu duduk di bawah tempurung sahaja.

Darwin memerhati sekelilingnya lalu menunjuk kearah seseorang. Dia mengenakan pakaian kehijauan dan terdapat sayap yang jatuh kerana tidak dikembangkan di bahagian belakangnya. Di atas kepalanya terdapat Tiara kecil yang bertahktakan Emerald hijau.

"Itu Princess Adara Lucien. She's Tressa Princess. Macam kau tahu, Tressa kan Udara. Sebagai Puteri disana wajarlah dia ada sayap seakan bidadari di kayangan. Tapi dia ada abang, kejap aku tak jumpa."

Matanya tertancap pula kepada seorang jejaka yang gagah bersut hitam. "He is Prince Adarlan Lucien. The angle."

Rayana seperti berminat. Tidak mengapalah, puji jodoh orang lain.

"He is Prince Edhan Leonard. Orang yang kita jumpa di Wertaz. Dia itulah Putera Wertaz."

"Oh, si Leo yang muka dia asyik masam tu? Yang macam orang tidak cukup zat tu? Patutlah." Sempat lagi Rayana memerli. Bukan apa, sejak dia kena tangkap dengan Leo kerana curi masuk bunga di laman Istana Wertaz sejak itulah Rayana berdendam dengan Leo kerana Leo melayukan bunga tersebut dengan ais. Nasib baik Rayana ini seorang penguasa tumbuhan yang diwarisi dari ibunya, Lizza. Tak guna!

"Amboi kau, sedap kutuk anak raja. Nak kena pancung ke?" usik Darwin. Rayana menyepetkan matanya.

"Sudahlah. Bila majlis nak habis ni? Aku penatlah," rungut Aryan yang merupakan seorang yang mudah melelapkan matanya.

"Kejap lagi. Aku pun tengah tunggu Daryan ni. Sunyi pula aku berpisah dengan dia." Hati kembarnya merintih syahdu.

"Biarlah dia dengan siapa tu? Rhosyn?" Darwin mengangguk mengiyakan kata-kata Rayana.

"Irene?" tanya Aryan pula bila Irene juga hilang dari pandangan.

"Dia tengah... Wait aku ingatkan dia dekat ruang jamuan sana melantak kek." Rayana mula mencari kelibat Irene. Baru tadi Irene mengajak dia untuk curi makan kek blueberry di hidangan meja.

"She's with him. Don't worry about it."

"Siapa?" Pelik dengan Darwin. Siapa 'dia' itu?

"Ah nanti kau orang tahu lah."

"Their true love."

♚♚♚

To Be Continued...

Read•Comment•Vote

Berita tak baik. Saya lupa dah watak dalam ni. Oke bye.

Continue lendo

Você também vai gostar

135K 10.7K 59
Kelangsungan hidup. Good vs evil, courage dan heroism, pemberontakkan dan banyak lagi konsep dalam hidup ni mengambarkan sikap seseorang. Lagi-lagi p...
15.9K 1K 14
1st Heartbreaker series [ᴇʀᴀ ʙᴇsᴛ ᴛᴇᴇɴ-ғɪᴄᴛɪᴏɴ |ᴛʜᴇ ᴇʀᴀ ᴀᴡᴀʀᴅ] [Known as Kau Cik Meow Aku] [REVAMP] Menjadi seorang Tengku Najiha Qistina bukan mudah...
139K 11.6K 38
Gamers. I wish to be one of them. And I want to meet her. Quinn Eden. Semoga kita akan berjumpa. (all the characters and Photos belong to their owne...
34.4K 3.4K 50
CRYSTAL QEY QUIN adalah seorang wanita berkulit semula jadi cerah dan memiliki sepasang mata berwarna keemasan mampu menarik perhatian sesiapa saja...