Kerana Cinta

By N_aqilla

40.2K 3K 446

Cinta? Usah disebut tentang perasaan itu. Hakikatnya rasa itu sudah lama mati dalam dua hati. Ada dua hati y... More

Prolog
Bab 1
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Epilog

Bab 2

1.5K 124 46
By N_aqilla

More people have died by tongue than knife.

Arian hentak kasar pintu keretanya. Kemarahan sudah mencanak naik hingga ke kepala. Lengan bajunya di tarik hingga ke siku. Matanya pula memandang kereta yang lalu lalang di kawasan itu.

"Masa aku tengah serabut juga lah kau buat hal. Banyak lagi hari lain lah!" Selamba tayar kereta itu ditendang melepaskan amarah.

"Dengan nak hujannya." Sekali lagi Arian mendengus kasar. Dia kemudiannya duduk di kaki jalan. Telefonnya di tekan tekan seketika. Setelah pesanan ringkas di hantar kepada seseorang dia letakkan kembali telefon itu ke dalam poket seluar.

Matanya melinggas ke sekeliling. Mencanak naik bulu romanya bila telinganya menangkap bunyi tangisan. Mendayu dayu buatkan Arian ingin cabut lari dari situ.

"Jantan tak guna! Sanggup kau buat aku macam ni?"

Terbantut niat Arian bila dengar amarah itu. Eh, ada ke hantu mengamuk macam kena tinggal suami? Tak ada kan? Jadi, tak perlu lah dia takut.

"Dasar tak guna. Menyusahkan hidup aku je!"

Arian garu kening. Amboi! Marah sungguh tu! Takut pula Arian nak tegur bila matanya menangkap kasut dalam genggaman gadis itu. Dengar saja amarah yang dilontarkan gadis itu sudah cukup buatkan Arian kecut perut. Silap hari bulan mahu terpacak kasut gadis itu di atas kepalanya. Paling kurang pun dah terbenam dalam mulutnya.

"Cik?"

Ayra angkat wajah. Kelibat lelaki di hadapannya dipandang dengan tajam. Benci sungguh dia saat ini. Serasa setiap lelaki yang dia temui ingin dia campak dalam loji najis!

"Awak pun nak rompak saya ke? Dah pergi balik! Saya tak ada duit!"

Membulat mata Arian. Tak buat salah lagi dah kena halau. Muka punya elok macam ni di katanya nak merompak?

"Eh, cik adik. Indahnya bahasa. Budi bahasa tu budaya kita tahu? Kecik kecik dulu ponteng kelas ke? Tak padan dengan muka sememeh, adab pun lebih kurang." Kini giliran Arian pula menyembur Ayra. Dia tak kenal tapi dia rasa egonya tercabar bila Ayra tiba tiba sahaja menyemburnya.

Namun, lain pula reaksi Ayra. Makin lebat air matanya berjuraian jatuh. Sakit hati. Emosinya tengah hancur berderai saat ini ditambah pula dengan sindiran penuh budi pekerti itu lagi lah air matanya buat pembaziran mencurah curah.

"Awak pun sama macam lelaki lain!"

"Amboi! Ini sudah lebih. Apa kau ingat semua lelaki ada ketampanan macam aku ke?" Arian sudah bercekak pinggang. Suka hati jiran dia je nak samakan kita dengan orang lain. Makin mencurah curah air mata Ayra bila nada lelaki itu mula naik seoktaf.

"Eh, dia boleh sambung nangis pula. Hei! Nama kau apa?"

"A-ayra."

"Dengar sini eh Ayra. Memanglah selama ni orang cakap perempuan kalau nangis tu comel tapi kau tau tak? Muka kau ni dah macam badut sarkas aku tengok." Selamba badak Arian mengutuk gadis itu.

Meraung Ayra jadinya. Kakinya sudah mula dihentak kasar. Sakit hati bila disamakan dengan badut sarkas.

"Ya Allah, malang apa lah yang aku kena hadap hari ni?" Arian cengkam rambut. Stress dia jadinya berhadapan dengan makhluk Allah yang penuh emosi itu. Berkerut kening Arian bila Ayra masih lagi menangis. Namun, kali ini Ayra sudah duduk di kaki jalan. Mukanya ditekup dengan telapak tangan, menghalang Arian dari memandangnya. Arian usap dahi sendiri. Cuba cari cara untuk hentikan tangisan yang kian menyakitkan telinganya. Bila teringatkan sesuatu terus sahaja dia buka pintu belakang keretanya. Sebotol air mineral, sekotak tisu dan dua batang lolipop di capai. Di tilik silih ganti objek dalam tangannya itu dengan Ayra.

"Boleh lah ni."

Langkah di buka menghampiri Ayra yang masih lagi menangis.

"Nah."

Ayra pandang huluran kotak tisu itu dengan wajah berkerut. Namun, segera kotak itu dicapai. Di tarik keluar sehelai tisu.

"Srett!"

Arian sudah berkerut menahan geli. Selamba badak saja gadis itu buang hingus di hadapannya. Pengotor!

"Teruk betul kau ni."

Zap!

Tajam jelingan Ayra. Di campak tisu yang sudah kotor itu ke arah Arian. Dicapai pula tisu baharu. Menyakitkan hati.

"Pengotor lah kau ni! Memang tak ada lah lelaki nak dekat perempuan pengotor macam kau ni."

Dengar saja bicara Arian semakin menjadi jadi tangisan Ayra. Terhinggut hinggut bahunya melepaskan esakan.

"Ya Allah! Aku salah cakap ke?"

"Saya baru lepas break up tau!"

"Dah tu, salah aku ke?"

"Ya! Awak kan lelaki! Semua lelaki sama lah!"

Arian garu kepala yang tak gatal. Dugaan sungguh!

"Minum ni."

"Kau nak tahu tak? Aku pun baru je lepas kena reject." Ringan pula mulut Arian bercerita.

"Entah betul ke tidak. Lelaki ni bukan boleh percaya. Entah entah awak kelentong saya." Ayra jeling tajam Arian. Muka baik ni tak boleh percaya. Entah entah penipu. Macam Taufik tu lah.

"Terpulang kau lah nak percaya ke tak. Kita pun bukannya kenal mana. Entah lepas ni kita tak jumpa lagi pun. So sama ada aku tipu kau atau tak, tu semua tak penting." Malas hendak bergaduh mulut Arian layankan sahaja amarah Ayra. Bungkusan lolipop di tangan di buka kemudian di hulur ke arah Ayra. Satu lagi dimasukkan ke dalam mulutnya.

"Tak nampak macam lepas putus cinta pun."

"Dah tu kau nak aku nangis macam kau ke?" Arian jongket keningnya. Sinis.

"Lelaki tu. Dia bagi saya kad jemputan kahwin dia. Dia nak kahwin dengan menantu pilihan ibu dia." Berjuraian air mata Ayra. Sakit hatinya belum surut. Sebaik sahaja dia hantar ayahnya pulang ke rumah terus dia tinggalkan keretanya di garaj. Berjalan kaki tanpa arah tuju. Sekadar meninggalkan pesan bahawa dia keluar bersama rakan dan akan pulang sebelum lewat malam. Hakikatnya dia sekadar membawa langkah tanpa tujuan dengan harapan dapat mengurangkan kesedihan di hati.

"Lelaki tu. Dia dah beri saya harapan. Lepas tu dia musnahkan." Entah mengapa Ayra jadi selesa meluahkan rasa yang menebal di hati. Arian pula lebih selesa mendengar. Sedikit sebanyak dia faham apa yang Ayra rasakan. Mungkin juga mereka berkongsi rasa sakit yang sama.

"Bukan saya tak cuba. Saya dah puas cuba lembutkan hati ibu dia. Tapi tak berjaya."

"Ayra... Akan ada satu fasa di mana sepahit apa pun perkara yang kita lalui, kita kena terpaksa terima. Memang berat tapi kita kena faham mugkin bahagia orang yang kita sayang bukan dengan kita." Arian ukir senyuman nipis. Ya, itu lah yang sedang dia hadapi sekarang.

"Tapi..."

"Ayra... Pintu terbesar menuju ketenangan tu adalah ikhlas. Ikhlas dengan apa yang dah terjadi. Ikhlas untuk terima apa yang Allah dah tetapkan. Ikhlas tu adalah menerima kenyataan dan merelakan kepergian. Faham?"

Ayra angguk sedikit. Air matanya di kesat. Lolipop di sumbat ke dalam mulut.

"Awak kena reject macam mana?"

"Dia tolak pinangan aku. Tu lolipop tu dia punya."

"Huh!" Ayra segera keluarkan lolipop dari dalam mulutnya. Matilah! Hak milik orang dia dah makan!

"Eh! Tak! Lolipop tu aku selalu guna untuk pujuk dia."

Fuh! Ayra tarik nafas lega. Sekilas matanya menangkap beberapa kesan torehan di pergelangan tangan Arian. Jangan kata dia intai anak orang pula! Dah Arian tu lipat lengan baju sampai ke situ anak kucing pun boleh nampak. Berkerut keningnya.

"Tu, kenapa?" Ayra tunding jari ke arah tangan Arian.

Arian sekadar senyum pahit. Matanya juga beralih memandang kesan luka di pergelangan tangannya. Sudah mula membaik. Berharap agar di hati juga segera pulih seperti mana parut yang telah dia lakarkan.

Pap!

Arian kerut kening bila sticker comel berbentuk bintang itu di letakkan di atas lengannya. Matanya beralih memandang Ayra yang sudah melakarkan senyuman. Tidak tahu senyuman itu untuk apa namun lebih baik begitu daripada dia hendak melayan tangisan gadis itu.

"Kenapa?"

"Saya tak tahu apa yang awak lalui tapi saya tahu ianya menyakitkan."

"So?"

"I put a star on your scars. Cantik kan?"

Arian ukir senyuman. Matanya ralit memandang tangan sendiri. Tersentuh.

"I am tired drawing by my own." Tanpa sedar Arian mengeluh sendiri.

"Please don't hurt yourself. You don't deserve all this bad stuft. I'm proud of you, so don't hurt yourself." Ayra hulur senyuman. Walau dia tahu ianya tak dapat kurangkan rasa sakit dalam diri Arian.

"People think my life is easy. They don't even know how hard it is to keep all my problems to myself and hide my sadness from everyone. Suck."

Ayra kelu mendengar luahan Arian. Siapa sangka bila dia fikirkan yang dia hadapi masalah paling besar sedangkan ada manusia lain yang sedang di uji lebih keras.

"Awak tahu kenapa saya terkesan sangat dengan kehilangan ni?"

Geleng.

"When i am with him, everything in the world stops and for just a moment all the pain that i carry around with me every day is gone. With just a smile from him, i feel healed but the moment he leaves, the piece of me he filled is empty and all the pain comes barrelling back in like a tsunami."

Ayra tarik nafas seketika. Dia bangkit dari duduk.

"Tapi saya faham yang pergi akan tetap pergi walaupun kita dah jaga sebaik mungkin dan yang datang akan datang walaupun kita tak menginginkan kedatangannya." Ayra seluk poket seluarnya. Beberapa keping sticker bercorak bintang di hulur kepada Arian.

"Mungkin nampak remeh. Tapi saya harap tiap kali awak rasa kehancuran dalam diri awak, awak tak cederakan diri awak lagi. Sebaliknya letakkan sticker ni dekat tempat tu." Jarinya menunding ke arah lengan Arian. Melihat pada kerutan di dahi Arian, Ayra ukir senyuman. Mengerti.

"Cuba untuk letakkan keindahan dalam setiap luka."

Arian kelu seketika. Dia hanya diam sehinggalah kelibat kereta berhenti di hadapan mereka.

"Saya kena balik. Jaga diri." Arian bangkit dari duduk. Dia kemudiannya masuk ke dalam perut kereta. Hanya beberapa saat sebelum cermin kereta di turunkan.

"May Allah replace your sadness with joy and what you lost with something better." Arian ukir senyuman.

Hilang saja bayang kereta tersebut Ayra kembali ukir senyuman.

"Moga jumpa lagi."

Ayra tepuk dahi sendiri bila sedar akan sesuatu. Lupa nak tanya nama!



Kita mendapat kekuatan dari hebatnya sebuah rasa kehilangan kerana itulah apa juga jangan digenggam erat akan sesuatu perhubungan. Yakin pada takdirNya dan sentiasa ingat jika tiada bahu untuk bersandar, masih ada lantai untuk bersujud. Jika tiada suara untuk meluah, masih ada hati untuk berdoa.

Continue Reading

You'll Also Like

3.1K 167 18
Satu kejadian yang membuatkan diri gadis itu trauma akan alam perkahwinan, setelah 2 tahun mereka berpisah, kini takdir tuhan menemukan mereka semula...
353K 13K 80
1𝓼𝓽 𝓼𝓽𝓸𝓻𝔂 𝓫𝔂 𝓯𝓵𝓸𝓵𝓮𝓼𝔂𝓪 𝐀𝐋𝐄𝐄𝐒𝐀 𝐙𝐔𝐋𝐀𝐈𝐊𝐇𝐀 Mempunyai masa silam yang teruk. Dia seumpama iblis bertopengkan malaikat. Namu...
623 158 12
Rahsia? Dia telah menyimpan satu rahsia yang paling besar dalam hidup dia. Tiada siapa tahu apa yang telah terjadi pada 5 tahun yang lepas. Di mana k...
48.7K 2.4K 20
Wajahnya tidak kelihatan.Tertutup mukanya dan hanya terlihat matanya yang menawan.Tapi itu tidak menghalangi perasaan Luth kepadanya. Luth menyukai A...