Kerana Cinta

By N_aqilla

40.8K 3.1K 447

Cinta? Usah disebut tentang perasaan itu. Hakikatnya rasa itu sudah lama mati dalam dua hati. Ada dua hati y... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Epilog

Prolog

4.8K 148 60
By N_aqilla

Depression is not a joke.So please help them and don't let them being alone.

Hembusan nafas dihela kasar. Sesekali jemarinya bergerak memicit dahi sendiri. Fikirannya seolah olah sesak dengan segala hal yang terus terusan mengasak minda. Pandangannya kemudian beralih ke arah Kawasan lebuh raya yang kian sesak dengan lautan kenderaan. Matanya memandang pula kea rah matahari yang kian berarak pergi meninggalkan langit senja. Pasti pada Ketika ini manusia kian berpusu pusu untuk pulang ke rumah.

Dia?

Bibirnya mengukir senyuman sinis. Dia lelah sehinggakan hasratnya untuk pulang ke rumah juga dia kuburkan begitu saja. Jiwanya sesak. Perbualan sebentar tadi seolah olah kaset rosak yang terus berulang ulang dalam mindanya.

Flashback

Jemari yang tadinya sibuk menari nari di atas papan kekunci akhirnya berhenti bila deringan dari telefon bimbitnya kedengaran. Hembusan nafas dihela seketika.

"Masa aku busy juga lah kau orang nak call aku." Dia mendengus seketika. Di kawal amarah yang sudah mencanak naik hingga ke kepala. Sakit hati dengan bunyi telefon bimbit yang jelas jelas mengganggu kerjanya. Kertas kertas yang memenuhi ruangan meja itu di selak kasar.

"Mana pula telefon ni?" Sekali lagi dia mendengus kasar. Sakit hati. Bunyi ada tapi bayang tak jumpa pula. Bila matanya menangkap telefon bimbit di balik helaian kertas segera di capai objek itu. Reda amarahnya bila memandang empunya nama pada skrin telefon itu.

"Assalamualikum, cinta hati saya." Mendayu dayu suara garaunya. Senyuman kian melebar di bibir bila salam itu dibalas. Suara lunak itu seseungguhnya mampu mencairkan hatinya. Namun kemudian dahinya berkerut pula. Ada sedikit kelaianan yang dapat dia kesan melalui suara itu. Hatinya terus saja dipalun rasa kurang enak. Pasti ada sesuatu yang tidak kena. Belum sempat dia bertanya suara si pemanggil sudah memintas segalanya.

"Arian, saya ada perkara penting nak beritahu awak."

Terus tegak duduk Arian. Jelas ada perubahan dalam panggilan yang digunakan.

"Something wrong with you. Kenapa ni?" Tidak dapat dia menutup gundah di hati laju saja soalan meluncur di bibirnya.

"Ibu saya kata awak ada hantar rombongan meminang minggu lepas."

Arian bangkit dari duduknya. Terus sahaja di berjalan mundar mandir di hadapan meja kerja miliknya. Ada sedikit debaran yang memalu dadanya.

"Arian, saya bukan nak kecewakan awak. Bukan juga nak hancurkan harapan awak. Tapi saya terpaksa tolak pinangan awak tu. Saya selesa kita sebagai kawan bukan pasangan."

Kawan.

Cukup rapuh jiwa lelakinya. Dia jelas jelas ditolak.

"Beritahu saya, Nawra. Apa yang memaksa awak. Ibu? Saya boleh datang jumpa ibu awak Nawra. Andai itu dapat buatkan kita bersama. Saya sanggup."

"Tak, Arian. Hati saya tak mampu dipaksa. Saya tak nak rosakkan persahabatan kita. Awak masih sahabat saya. Tapi untuk jadi lebih dari itu, maaf. Saya tak mampu terima. Hati, cinta dan perasaan saya bukan pada awak." Pecah juga esakan Nawra. Dia takut sekiranya dia akan kehilangan Arian sebagai sahabatnya. Persahabatan mereka selama 15 tahun jelas bermakna buatnya.

Arian termanggu sendiri.

"Saya..." Arian seolah kehabisan kosa kata. Jiwanya dihentak rasa pilu. Sungguh menyesakkan.

"Saya minta maaf sebab buat awak rasa terpaksa dengan semua ni. Saya ingatkan bila rasa kasih dan sayang saya dah tumpah dekat awak, awak akan ada perasaan yang sama dekat saya. Tapi saya silap. Maaf sebab buatkan awak terseksa atas tindakan melulu saya." Suara Arian kedengaran rendah dari biasa. Jelas lelaki itu tersakiti dengan penolakn Nawra.

"Arian..."

"Tak. Awak tak perlu minta maaf." Arian segera memotong. Walau hakikatnya hatinya hancur berderai saat ini.

"Saya sibuk sikit, Nawra. Got to go." Tidak betah bertahan segera panggilan itu Arian putuskan. Telefon di letakkan kembali ke atas meja. Lemah tubuhnya duduk di atas kerusi. Terlalu sakit sehinggakan air matanya mengalir. Ada luka namun tak berdarah.

"Kenapa, Ya Allah? Hati ni sakit sangat." Arian cengkam rambutnya.

Saat aksara hilang dari bibir, sukma curahkan semuanya pada Yang-Esa dan pada akhirnya hanya air mata yang menjadi saksi bertapa hancurnya sekeping hati.

"Aku silap. I should just love you in silent. So, I will never get any rejection." Jemarinya menarik kasar laci meja. Objek tajam di dalam laci itu segera dicapai. Sekian lama parut itu tidak merosakkan tubuhnya, hari ini pasti akan terlakarnya parut baharu di tubuhnya.

"Aku tak sangka dulu kau hentikan aku dari terus rosakkan kulit sendiri. Tapi sekarang parut itu kembali disebabkan kau." Serentak itu Arian larikan objek tajam itu pada pergelanggan tangannya. Tidak terlalu dalam namun cukup memberi kepuasan dalam dirinya. Di ulang berkali kali di ikuti air mata yang tidak berpenghujung.


Maaf, saya tak rasa saya dapat teruskan Kerana Cinta due to past storyline. So, here we go! New Kerana Cinta. Insyaallah, better than before. But! Ending masih sama tau! Boleh tengok spoiler dekat tiktok saya! @nsyqilla

Continue Reading

You'll Also Like

2.1K 318 28
"Nama abang apa?" "Saufi." "Okay. Ika pergi dulu ya. Terima kasih tolong Ika tadi. Jumpa lagi Abang Opi. Tataaa..." Bermula dengan pertemuan di tam...
162K 10.3K 32
Adam Hirdy | Azalea
658K 25.1K 53
"Yang disangka racun rupanya hanya la sekadar penawar" "Selamat datang, adik tiriku." - Tuanku Daeen Mateen Nakal, bebal, miang. Itu yang dapat Bunga...
3.4M 304K 97
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...