لعنة

8.7K 616 20
                                    

الاوضه من جوه مليانه كتب مترصصه على الأرفف و فيه منها مرصوص على الأرض , لفيت بعينى فى الأوضه فلقيت صندوق خشب شكله غريب وشدنى  كده فروحت ناحيته , فتحت الصندوق وأتمسمرت مكانى من اللى شوفته جوه الصندوق !!!

الصندوق جواه سبحه كبيره وحجر أزرق غامق فى حجم الزلطه, وصورتين هما دول اللى خلاونى أتسمرت مكانى !!

الصوره الاولى لراجل  شبههى بالظبط!!!  متصور لوحده وهو لابس بدله سودا والتانيه لنفس الراجل بس جمبه واحده لابسه فستان أبيض ومتصور جمبهم عم دياب !!

حسيت بهوا سخن فى قفايا , ببص لقيت عم دياب ورايا .
بصتله ومش عارف أعتذرله ولا أساله على الصور فقولتله:

أنا... الصور ... والله ماكانش قصدى.. لقيت الاوضه مفتوحه ...

مردش عليا بس بصلى بصه بعنيه خلت قلبى هيتقلع من جذوره من كتر الرعب , مع أنى عمرى ماخوفت من حاجه , بس شوفت  حاجه فى عينه رعبتنى لدرجه خلتنى أرمى الصور على الأرض وأجرى بره البيت , ببص عل البيت على البيت وأنا بجرى  لقيته رجع بقى ليه باب !!!بس المره دى باب حديد !!

عدى حبه وقت مش كتير , ورجعت تانى للبيت وخبطت على الباب الحديد , محدش فتحلى , رجعت قعدت على الصخره أستنى عم دياب وهو طالع يملى السطل علشان أعتذرله وأساله مين دول اللى فى الصور  ؟!!!

عدى يومين وأنا مستنى عم دياب يفتح الباب الحديد , بس الباب مااتفحتش خالص طول اليومين !!!

قعدت مستنى على الصخره وأنا بقول لنفسى والله لو سنتين هفضل قاعد لحد ماتطلع ياعم دياب

الليله التالته كانت برد شديد أوى , وبرق ورعد ومطرت سيول , طلعت هدومى من الشنطه ولبست منها على أد ماقدر فوق بعضه علشان البرد بس لسه بردان برده , وهدومى كلها غرقت مايه من المطر , فلبست شنطتى وهى فاضيه فوق دماغى , اللى غرقت برده ,نزلت تحت الصخره اللى قاعد عليها وحاولت اعمل نار بس كانت بتتطفى من المطر , كنت هموت من البرد

بصيت على بيت دياب لقيت الباب الحديد أختفى ولقيته واقف قدام بيته بيشاورلى أدخل !!!

خدت حاجتى ودخلت البيت وأنا جسمى بيرعش  وسنانى بتكتك وبتخبط فى بعضها من البرد وجريت على منقد النار اللى عامله دياب يدفى بيه وكان هاين عليا أرمى نفسى فيه علشان أتدفى ,دخل دياب أوضته وشويه ورجع وفى أيده كلسون وجلابيه وبطانيه وقاللى  وهو بيرميهم عليا :

غير هدومك المبلوله دى وألبس دول علشان ما تعياش

قولتله :

والله ياعم ديا...

قطع كلامى وقال :

أياك تكسر كلمتى تانى , وقعدتك هنا بالأكل والشرب وأياك... أياك  تجيب سيرة علمنى السحر دى تانى فاهم ؟!!!

ناير (مكتملة) Where stories live. Discover now