Hai korangggggggg! So, this is my first ever Malay short story and it may be my last one too. Tengokla camane, kalau aku bosan sangat sebab corona ni maybe aku akan buat lagi kan. Anywayyyyy, cerita ni aku buat dah lama cuma tak publish je. And,citer merepek yang aku buat ni takde kaitan dengan yang hidup mahupun yang mati tau. Okay sebelum aku merepek lagi, baik aku stop sekarang. Enjoy reading~
"Mak ni biar betul? Sebulan tu bukannya lama." Fatihah mengeluh sendirian. Dia yang sedang duduk di atas buaian menguis-nguis kakinya di atas permukaan tanah. "Ais krim?" Sedang dia leka memikirkan masalahnya, kedengaran satu suara menegurnya.
"Eh senior, buat apa kat sini?" tanya Fatihah, terkejut melihat gerangan yang menegurnya. Gerangan tadi hanya melemparkan senyuman manis tanpa berkata apa-apa. "Ais krim?" diulang sekali lagi soalan yang telah ditanya sebentar tadi.
"Rumah senior dekat-dekat sini ke?" tanya Fatihah, masih bingung dengan apa yang sedang dilihat dengan mata kasarnya. "Awak nak ke tak nak ais krim ni? Lama saya offer, tak ambil pun." kata Farhad sambil memuncungkan mulutnya. "Eh, takpe ke saya ambil ais krim ni?" tanya Fatihah, berhati-hati dengan kata-katanya.
"Lah, kan dari tadi saya dok hulur ais krim ni kat awak. Nah, ambil la." kata Farhad, masih menyuakan aiskrim yang berada di tangannya. Pantas Fatihah menyambut ais krim tersebut. "Terima kasih." kata Fatihah sambil mengukir senyuman. "Saya tinggal kat area sini. Awak?" tanya Farhad.
"Rumah saya depan tu je." kata Fatihah sambil menuding ke arah rumahnya. "Oh, awak ke anak jiran tu? Tak pernah nampak muka sebab asyik merayap katanya." kata Farhad sambil tersengih. "Amboi, mengutuk ehh." balas Fatihah, pura-pura marah. Mereka berdua terkekek-kekek ketawa melihat tingkah laku masing-masing.
"Kenapa tadi saya nampak dari jauh awak muram je? Duduk sorang-sorang pulak tu." tanya Farhad, mengambil berat. Fatihah menarik nafas panjang sebelum menceritakan apa yang telah menimpa dirinya.
________
"Maknanya, awak kena cari pasangan dalam bulan ni jugak?" tanya Farhad terkejut dengan apa yang baru didengarinya daripada bibir Fatihah. Fatihah hanya mengangguk lemah. "Kalau tak, awak kena kahwin dengan anak kawan mak awak tu?" tanya Farhad lagi. Fatihah hanya berdaya menganggukkan kepalanya.
"Kalau.." kata-kata Farhad yang tak bersambung menyebabkan Fatihah mengangkat kepalanya. "Kalau?" soal Fatihah pula. "Kalau awak dapat cari menantu untuk mak awak, awak tak payah la kahwin kan? Apa kata saya perkenalkan awak dengan kawan saya?" Fatihah membuntang mata mendengar kenyataan yang keluar dari bibir Farhad.
"Senior, tak lawak la. Saya tengah sedih dan tak tau nak buat apa dah ni." kata Fatihah kepada Farhad. "Maaf, saya cuba nak tenteramkan awak je." kata Farhad sambil menundukkan wajahnya. Fatihah menjadi kalut seketika. "Eh senior, saya bukannya marah pun. Jangan la macam ni." Fatihah sudah hilang kata-kata.
"Eh, saya mana ada apa-apa la." kata Farhad sambil membuat muka comel. "Fuh, nasib baik." kata Fatihah sambil menghela nafas lega. "Ingatkan nak merajuk tadi." gumam Fatihah. "Dah, jom saya belanja ais krim. Nak?" tanya Farhad. "Ais krim je dari tadi. Tak nak lah." kata Fatihah sambil menjelirkan lidah.
"Tu je yang saya mampu. Tak nak sudah." kata Farhad sambil mengerdipkan matanya. "Dah la, malas saya layan senior ni. Saya nak balik rumah. Dah senja pun tak reti-reti nak balik. Adios!" kata Fatihah lalu mengangkat punggung dan berlalu pergi meninggalkan Farhad berseorangan di taman permainan itu.
"Isy senior ni pun satu, boleh pulak nak suruh aku berkenalan rapat dengan kawan dia. Saja nak buat aku geram. Kalau dia yang nak kahwin dengan aku takpa la. " Fatihah menggelengkan kepalanya, cuba membuang imej Farhad dari otaknya. Lantas dia mengambil wuduk bagi menunaikan solat fardhu maghrib.
YOU ARE READING
Kalau dah jodoh tak ke mana
Romance"Tunggu!" Langkah kaki Daniel terhenti. "Kita boleh jumpa lagi tak lepas ni?" tanya si kecil Fatihah yang masih tidak mengenal dunia. Daniel kelihatan sedang berfikir seketika kemudian dia tersenyum manis sambil mengangguk. "Mama kata, kalau dah jod...
