Bab 4

10 0 0
                                    

It's hurt to let go, but sometimes it hurts more to hold on ;)



"Mesti susah kan?" Aku terdengar suara seorang lelaki bertanyakan soalan itu.

"Eh saya tanya ni..susah kan?" Dia bertanya lagi dan aku terpinga-pinga. Tertanya-tanya dengan siapa lelaki di sebelahku ini bercakap. Aku pandang di sekeliling meja buffet ini, hanya ada aku dan dia. Dia pandang aku sambil tangannya masih menyepit cucur udang. Wow, priority!

"Come again? Awak cakap dengan saya ke?" Dah lebih 30 saat dia pandang aku sambil menantikan jawapan, aku pasti soalan itu dituju kepada aku walaupun bunyinya pelik.

"Ha'ah..saya bercakap dengan awak lah ni." Lantas dia tersenyum sambil mengangguk perlahan. Cucur udang masih disepit masuk ke piring di tangan kirinya.

Aku buat muka pelik. Memang aku tak faham apa benda mamat di sebelahku ini merepek.

"Apa tadi?" Sengaja aku bertanya sekali lagi, inginkan kepastian.

"Saya tanya, susah kan?" Dengan riak selamba dia mengulang soalannya tadi sepatah-sepatah perkataan.

"Apa ya?" Aku cuba mengelak dan buat tak faham soalannya. Tak cukup ke makcik bawang yang ramai harini nak kena ada abang bawang pula yang sibuk nak jaga tepi kain aku?

"Keadaan awak hari ni lah. Susah kan hari ni?" Tenang dia membalas. Masih dengan soalan yang belum kujawab tadi. Persistent.

"Wait..what? Ish, penyibuk! Dasar abang bawang!" Balasku pantas. Aku terkesima dengan perangai lelaki didepanku ini. Sudahlah tak kenal, boleh dia bawangkan aku, di depan aku tanpa rasa segan.

"Haha saya abang bawang? Awak ni kelakar la. Salah ke saya tanya?" Ujarnya sambil ketawa kecil. Dia menggaru kepalanya yang aku rasa tak gatal pun.

"Salah, sebab awak orang asing, saya tak kenal awak dan apa ke hal nak sibuk urusan peribadi saya?" Balasku garang. Mungkin melepaskan kemarahan yang dah aku pendam sepanjang hari ini.

"Oh, maaf la. Saya cuma nak tanya pasal kerabu perut tadi. Itu pun salah ke? Taktau pulak salah." Jawab lelaki ini sambil berkerut-kerut dahinya, mungkin memikirkan apa kesalahan dia.

"Hah? Kerabu?" Aku terkejut dengan jawapan lelaki ini. Kerabu? Kerabu perut? Bukan pasal aku yang loser sebab boyfriend kahwin dengan perempuan lain?

"Yalah..saya nak tanya susah ke buat kerabu tu? Dua tiga kali jugak lah saya tengok awak pegi toilet masa cuci perut lembu tu tadi. Saya curious je." Panjang lebar dia menjelaskan.

"Oh pasal tu ke? Sorry..saya salah faham tadi." Pantas aku membalas. Cepat sangat aku serkap jarang, buat malu je melenting tak tentu pasal.

"Takpe..jadi, susah ke?" Tanya lelaki itu sambil memandang aku. Masih menanti jawapan daripada aku.

"Awak rasa?" Tanyaku kembali sambil mengangkat kedua-dua kening. Sengaja soalannya aku jawab dengan soalan kembali. Malu tadi belum habis.

"Kenapa nak jawab soalan dengan soalan? Pemalas lah awak ni.." Selamba saja dia panggil aku pemalas. Weh, siapa lelaki ni?

"Hmm..ok, susah lah juga tapi ok je. Dah selesai pun." Balasku seringkas mungkin.

"Hmm mula-mula memang susah. Lama-lama nanti awak dah biasa, awak akan ok, tak stress dah." Dia mengulas jawapan aku sambil memberi semangat. Mungkin dia chef, siapa tahu.

"Ha itulah, orang kata practice make perfect kan." Tambahku bersetuju dengan kata-katanya.

"Betul tapi dalam dunia ni mana ada yang sempurna cik adik. Lebih tepat kalau cakap practice make you better, i think." Ujarnya dengan riak wajah seperti berfikir masalah negara.

Hati Ada SatuWhere stories live. Discover now