Part 8

2.1K 109 49
                                    

"Mati itu pasti. Setiap yang hidup pasti akan kembali pada sang Pencipta. "



>>>>>>>

6 tahun lalu








"Mama. "

Dan Puan Sharina toleh. Matanya yang kabur dengan air mata jatuh pada wajah Shahin yang berpeluh. Makin Puan Sharina rasa sebak.

"Macam mana dengan keadaan Syafa mama? Dia akan selamatkan? "Shahin bertanya laju. Dada Shahin tak henti-henti berdebar. Dia risau.

Macam mana dia tak risau bila tiba-tiba sahaja dia dapat berita yang Syafa jatuh tangga sewaktu berada di hospital. Berkejaran Shahin di dalan hospital mencari adiknya di bahagian kecemasan.

"Mama! " Shahin cengkam kuat kedua lengan ibunya, memaksa Puan Sharina membalas soalannya namun Puan Sharina tepis laju tangannya.

Puan Sharina jatuh terduduk sebelum wajahnya ditekup. Dan dapat Shahin dengar tangisan kecil yang keluar daripada ibunya. Shahin ketap kuat bibirnya.

Tak mungkin.

Tak mungkin!

Syafa kena selamat!

Krek.

Dan pintu kecemasan terbuka sebelum seorang doktor lelaki yang sebaya Puan Sharina melangkah keluar. Di tangannya ada sehelai kertas. Mata doktor lelaki meliar sebelum jatuh pada Puan Sharina yang berusaha untuk berdiri di atas kakinya sendiri.

"Puan ibu Syafa? " teragak-agak doktor lelaki yang memakai kot putih itu bertanya. Puan Sharina mengangguk laju.

Dan terbit senyum pahit di bibir doktor lelaki tersebut. "Kami perlukan tandatangan Puan sebelum jalankan pembedahan pada anak perempuan puan. Dia berada dalan keadaan kritikal sekarang. "

Tubuh Puan Sharina dan Shahin menggeletar. Puan Sharina pekup mulut, cuba menahan tangisan.

Shahin laju sambar kertas tersebut daripada tangan doktor lelaki tersebut. Mata hitam Shahin menikam tajam wajah doktor di hadapannya.

"Berapa peratus untuk dia hidup doktor? "

Si doktor mengeluh lemah.

"30 peratus untuk dia hidup namun kita kena ingat. Hidup mati bukan di tangan kami sebagai doktor sebaliknya di tangan Allah. " dan segera doktor lelaki tadi kembali masuk ke dalam bilik kecemasan.

"Mama. " Shahin toleh, memandang wajah ibunya yang seakan sudah hilang separuh nyawa. Ibunya kembali terduduk di atas lantai. Shahin melutut di hadapan ibunya sebelum meletakkan kertas putih tadi di atas tangan kanan ibunya.

"Mama kena tandatangan. " suara Shahin tekad.

Tubuh Puan Sharina sedikit kaku. Kepalanya mendongak sebelum, Zap! Kolar baju hospital milik Shahin dia cengkam kuat.

"Shahin tak dengar ke apa yang doktor tu bagitahu?! Peluang adik kamu untuk hidup hanya sedikit! " suara Puan Sharina berdentum di lorong hospital, menyebabkan mereka menjadi tumpuan namun Shahin buat tak endah.

Shahin hela nafas berat sebelum dia cengkam kuat kedua bahu ibunya, memaksa ibunya agar merenung tepat anak matanya.

"Habis, mama nak putus asa macam ni? Mama nak ke menyesal sepanjang hidup mama kerana tak cuba untuk selamatkan Syafa?! " suara Shahin melengking. Dan air mata Shahin jatuh di pipi ibunya.

"Bagitahu Shahin, mama nak ke Syafa merana sebab keputusan yang mama buat. Kalau mama setuju untuk buat pembedahan ni, sekurang-kurangnya dia tahu yang mama cuba untuk selamatkan dia. "Suara Shahin pecah. Matanya kabur dengan air mata.

Abang ✓Where stories live. Discover now