Thanks, Mr. Boo [COMPLETED]

De inspectoside

655 10 0

Kehidupan Hannah berubah 180 darjah apabila hari yang tidak pernah dia nantikan telah tiba. Pertemuan dengan... Mais

DEDIKASI
PROLOG
1- PAGI
2- SYAH
3- AIDAN
4- HILANG
5 - KEMBALI
6 - DANI
7- PERTEMUAN
8 - JANJI
9 - SISI
10 - SERUPA
11 - PUNCA
13 - INDAH
14 - JUMPA
15 - KEBENARAN
16 - MASIH
17 - DALANG
18 - BOSS
19 - RAHSIA
20 - MIMPI
21 - INARA
22 - ASAL
23 - LOKET
24 - SELESAI
25 - MR. BOO
EPILOG

12 - DOSA

14 0 0
De inspectoside

MALAM itu cuaca sedikit dingin cukup untuk menyebabkan bulu romanya tegak berdiri. Wajah Zayden dipandang sekilas kemudian wajah-wajah yang lain ditatap. Ramai juga malam ini, semuanya wajah yang Dani tidak kenali. Mana tidaknya dia memang berkepit dengan Zayden sahaja apabila melakukan kerja-kerja begini.

Ada yang memegang kayu besbol, pisau lipat dan beberapa lagi peralatan lain. Sangat lengkap untuk 'melunyaikan' sasaran mereka malam ini. Lumrah kebiasaan seorang Dani, dia memang tidak ambil tahu siapa sasarannya yang penting dia dapat turut serta. Dia mahukan rasa puas melihat darah yang mengalir keluar dari tubuh mangsa, mendengar esakan tangisan dan rayuan mangsa apabila dibelasah teruk oleh dirinya.

Kepuasan itu sahaja yang dia mahukan malam ini. Kebetulan pula ayahnya tiada dirumah sejak hari pertama SPM berlangsung. Makin bebas Dani mahu lakukan apa sahaja tanpa pantauan sesiapa. Abang Asyraff memang akan berdiam diri sahaja dan tidak akan memecah lubang kepada bapanya.

"Target on the way sini," jelas seorang lelaki bertubuh sasa, tinggi dan botak. Dani dapat rasakan lelaki itu ketua untuk malam ini. Memang kebiasaannya satu ketua akan dilantik untuk meneruskan misi mereka dan memastikan misi berjalan dengan sempurna. Ketua-ketua ini dilantik oleh pembantu bos. Itu apa yang diberitahu oleh Zayden kepadanya, dia hanya percaya dan turutkan sahaja.

"Zayden, kau dengan budak itu sergah dulu," arah si ketua tadi. Zayden mengangguk teruja. Ahh tak sabarnya nak pukul orang. Girang sungguh.

Dani hanya mengekori langkah Zayden yang makin menghampiri sasaran. Pelitup muka yang dipakai dibetulkan betul-betul menutup wajahnya daripada dilihat oleh sesiapa.

Lorong yang mereka lalui itu gelap-gelita, betul-betul memudahkan mereka untuk merahsiakan identiti masing-masing. Lorong itu bergantung cahaya sepenuhnya daripada lampu jalan yang terlelak agak jauh dari kedudukan mereka sekarang ini. Kira-kira 200 meter, Dani menganggar.

"Berani betul target itu guna jalan macam ini, Zayden. Gila betul," bisik Dani perlahan takut sasaran menyedari kehadiran mereka.

"Botak kata ini jalan dia selalu guna. Kira shortcut dia nak balik rumah. Katanya lah. Aku tak tahu," balas Zayden berbisik juga. Mata Zayden tidak lari daripada memerhati setiap langkah sasaran mereka.

Kotak kayu yang dicari Zayden sejak tadi dijumpai. Itu merupakan tanda yang mereka boleh memulakan misi.

"Gerak."

Zayden berlari ke arah hadapan sasaran manakala Dani pula menghalang belakang sasaran. Senyuman halus terukir di sebalik pelitup muka. Kepuasan akan dirasai sekejap sahaja lagi.

Sasaran itu sedar yang dia dalam ancaman. Buku-buku yang dipeluk tadi jatuh ke jalan. Mata memandang lelaki dihapadannya. Tubuh memusing ke belakang cuba melepas diri. Malang, belakangnya juga sudah dikepong. Jalan mati!

Mata bertemu dengan sasaran yang sudah dalam ketakutan. Jelas kelihatan matanya yang bergetar seperti sedang merayu untuk dilepaskan. Lama Dani merenung wajah itu kerana itu wajah yang sangat dia kenali.

Syah.


WAJAH hari ini tidak banyak kesan lebam seperti selalu. Sakit yang masih berbisa diabaikan. Dani yang mencangkung menghadap padang sekolah didekati. Syah juga turut mencangkung di sebelahnya.

"Dani, aku nak kau tahu. Apapun yang kau buat pada aku semua aku dah maafkan." Senyuman ikhlas diberikan pada Dani sebelum mata terarah pada langit.

"Aku tak mahu kalau aku tak maafkan kau nanti kau terpaksa mungkir janji kita bertiga. Kawan sampai syurga. Kau ingat?" Lembut sahaja tutur katanya. Mata masih lihat awan putih tebal yang berarak di bentangan biru.

Dani angguk.

Tidak pernah sekali dia lupa janji itu kerana dia yang meminta mereka untuk turut berjanji. Namun dia rasakan dialah juga insan yang telah memungkiri janji tersebut. Hanya Syah yang masih betul-betul berharap. Irfan dia tidak pasti, tapi dia yakin Irfan sangat membencinya atas apa yang dilakukan pada Syah.

"Aku nak kau tahu juga yang aku ikhlas dengan persahabatan kita. Tak pernah sekali aku terikir nak putuskan tali yang kita ikat bersama," sambung Syah lagi.

"Kalau satu hari nanti, kau bunuh aku. Aku nak kau tahu yang aku sudah maafkan kau. Irfan pernah cakap pada aku yang kau tak akan berubah walaupun aku mati dalam tangan kau. Aku nak buktikan Irfan salah." Tangan digenggam erat dan kemudian menumbuk angin. Tekad.

"Aku nak buktikan yang manusia layak terima peluang untuk berubah. Aku yakin jauh dalam lubuk hati kau, kau sedang merayu untuk berubah. Sebab Daniall Qays yang aku kenal sangat baik."

Dani hanya diam membisu. Tidak memberi sebarang reaksi kepada Syah yang bersemangat berkata-kata disebelahnya.

"Aku tak tahu apa yang menyebabkan kau berubah. Tak pelik sebab kita bertiga memang masing-masing buat kesedihan jadi pekasam dalam jiwa." Terhambur tawa halus dari mulut Syah. Itu satu fakta yang sangat tepat, tiga sahabat itu sangat mahir merahsiakan kesedihan masing-masing. Kesedihan itu diletak jauh dari dunia untuk diketahui.

"Tapi aku nak kau maafkan diri kau dan cuba untuk berubah jadi baik kembali. Jadi Daniall Qays yang dulu. Aku tahu dia ada sahaja dalam hati kau. Dia tak mati lagi. Aku percaya." Kata-kata terakhir itu disebut perlahan. Antara yakin dan tidak yakin. Hatinya tak serik memanjatkan doa kepada Allah untuk membuka pintu hati sahabatnya untuk berubah ke arah kebaikan. Dia rindukan persahabatan mereka yang dahulu. Sangat rindu.

Pipi terasa bahang seketika mendengar kata-kata Syah yang jelas bersuluh keikhlasannya. Tubuh mula berdiri tegak. Rokok yang digigit sejak tadi diludahkan ke muka Syah.

"Serabutlah aku dengan kau ni. Buang rokok itu." Kaki menapak jauh meninggalkan Syah yang melambai ke arahnya dengan senyuman.

Susah ke untuk benci aku?


TAWA terlepas tidak henti dari bibirnya. Puas dapat memukul Syah. Seronok melihat cecair merah yang mengalir di bibirnya yang pecah dan di beberapa kesan tikaman kecil yang dihasilkan oleh Zayden di tubuhnya. Esakan dan rayuan Syah bagaikan musik yang berkumandang di gegendang telinga.

Puas dan nikmat.

Rambut Syah direntap kasar kemudian mata merenung dalam ke dalam mata Syah yang dipenuhi air mata menahan sakit. Senyuman masih tidak lekang disebalik pelitup mukanya.

"Hai, Syah," bisik Dani halus di tepi telinga Syah. Cukup untuk Syah sahaja yang mendengarnya.

"D-Dani..." Lemah Syah membalas.

"Apa semua-"

Tidak sempat Syah menghabiskan kata-kata, datang lagi beberapa lelaki bertubuh sasa ke arah mereka.

"Apa ini Zayden? Awal betul kau lunyai budak ini." Botak menegur langkah semakin menghampiri.

Terlepas tawa Zayden.

"Target ini yang tak melawan. Lemah sangatlah, Botak. Bosan aku. Tak ada satu calar pun dekat badan aku. Peluh pun tak ada." Nada bangga jelas. Zayden menunjukkan tubuhnya yang tiada kesan calar atau luka di mana-mana bahagian.

Zayden menghampiri Botak yang memerhatikan Syah dibelasah oleh anak-anak buahnya.

"Sampai mampus?" bisik Zayden pada Botak.

"Ya, tapi mampus bukan kita. Ada team lain nanti settle. Bos suruh kita lunyai manja saja budak ini." Zayden angguk dan kembali ke arah Syah sambil melompat-lompat.


OTOT yang mula penat diregang. Syah yang masih dipukul teruk diperhati dari jauh. Syah semakin melemah. Sekejap-sekejap cuba memandang Dani sekilas, meraih simpati. Tapi Dani hanya mengabaikan sahaja pandangan itu.

"Zayden, aku gerak dulu. Penatlah pula. Lagipun lepas gian dah ni." Dani berbisik pada Zayden yang seronok menendang-nendang lutut Syah. Zayden hanya balas dengan anggukkan.

Kaki mula menapak jauh meninggalkan yang lain. Otot masih diregangkan sambil berjalan pulang.

BAMM!

Bunyi hentaman yang maha dahsyat menyebabkan tubuhnya memusing ke arah bunyi itu.

Mata menyaksikan detik hitam itu. Syah sudah tiada di tempat terakhir dia melihat Syah. Sebuah kereta meluncur laju pergi meningalkan sesuatu di atas jalan. Satu tubuh yang lemah di atas jalan raya yang berlumuran dengan cecair merah diperhati dari jauh.

Apa yang kau dah buat Dani?


BERITA kematian Syah sudah sampai ke pengetahuannya. Maka benarlah tubuh yang dia perhatikan itu tubuh Syah.

Malam itu, setelah melihat satu tubuh yang terkujur di atas jalan perasaannya berkecamuk, akal sudah memikirkan segala macam benda. Kaki terus lari menjauh dari kawasan itu. Laju, sangat laju. Gambaran tubuh itu masih segar diingatannya.

Aneh. Sehingga kini masih tiada khabar berita punca sebenar kematian Syah. Kemalangan jalan raya itu sahaja yang diperkata buah mulut orang. Masing-masing tidak menyebut langsung tentang betapa teruknya Syah dikerjakan malam itu.

Fikiran bukan-bukan dibuang jauh dari lamunannya. Keselamatan diri yang perlu diutamakan.


SATU pesanan ringkas daripada Zayden masuk di notifikasi telefonnya. Rambut basah dilap dengan tuala kering. Telefon diambil lalu dibaca pesanan tersebut.

'Kau kenal budak ni?' – Zayden

Gambar seorang remaja lelaki sebayanya diperhati lama. Kenal sangat!

'Dia orang kata budak ni kawan baik dengan budak yang mati haritu. Malam tadi dia orang buat benda sama dekat budak ni. Tapi sempat selamatkan pula. Katanya koma. Spoil betullah!' – Zayden.

Koma!

Lepas Syah, Irfan pula sasaran mereka. Gila. Kenapa orang yang rapat dengan dirinya juga yang menjadi sasaran.

Siapa dalang disebalik kes kejam ini dan mengapa sahabatnya yang menjadi mangsa. Itu benar-benar menjadi tanda tanya dalam diri Dani. Kenapa aku yang diuji begini?

'Untuk apa kau beritahu aku?' – Dani.

Pesanan ringkas itu terus dibalas selepas Dani menghantarnya.

'Saja. Hehehe' – Zayden.

'Bos macam nak bagi kerja lagi. Nak join tak? Dah lama kau tak join. Cuci tangan dah ke Dani? Awal betul.' – Zayden.

Pesanan ringkas itu dibaca sahaja tanpa balasan. Tubuh disandarkan pada kepala katil. Mata terpejam rapat mengizinkan air mata mengalir di pipi. Nafas terasa berat bagai dadanya ditimpa batu. Tubuh mengigil tanpa henti. Pelbagai perasaan diadun dalam satu tubuh.

Lengan dibawa menutup separuh wajah. Tangisan tidak dipaksa untuk berhenti malah dibiar sahaja. Dani paksakan tubuh untuk bangkit dari katil. Esakan kecil masih jelas kedengaran.

Kaki menuju ke bilik air. Pili air dibuka kemudian tangan menadah air yang mencurah keluar dari paip. Muka dibasahkan dengan air yang ditadah, kemudian wuduk diambil.

Selesai berwuduk kopiah disarungkan di atas kepala. Sejadah dibentang menghadap kiblat. Niat dibaca dan kemudian takbir diangkat. Solat sunat taubat didirikan bersama tangisan yang masih bersisa.

Ampuni aku, ya Allah.



pengajaran chapter ini :-

- Jangan belasah anak orang.

- Apa-apa kita nak buat ingat Allah sedang memerhatikan kita.

- Sentiasa check and tajdid (perbaharui) niat kita.

Yang mengarang sambil tenung dinding,

Side 📦

Continue lendo

Você também vai gostar

186K 9K 60
[ In editing process. ] "Aku nikahkan dikau dengan Tengku Ayda Mikayla binti Tengku Farhan dengan berwalikan aku dengan mas kahwinnya sebanyak lima r...
55.3K 3.7K 81
"Aku sayang Eshal sehingga hujung nyawa. Tapi, aku sayang kau buat selamanya" FAREL GIBRAN "The mark of a true crush... is that you fall in love firs...
240K 15.7K 62
Delilah Lavelle, kehidupannya tak seindah nama yang diberi. Saat kejatuhan terbesar dirinya bermula ketika orang tuanya bercerai. Bertambah tragik, d...
1.6K 69 17
Cerita mereka bermula dari suatu kejadian " Saya , Adinda Rose Binti Ibrahim" Wanita yang cantik lagi berseri tetapi mulut yang agak murai " Cantik...