Kenal Dunia

3 0 0
                                    

Helaian salinan keputusan SPM yang di tangan ditenung kosong. Kecewa atau sedih dia sendiri tak pasti. Apa yang pasti keputusan itu bukan yang terbaik. Terasa sesak nafasnya menahan sebak. Takut kepulangannya disambut oleh rotan atau apa saja yang tak sanggup dia bayangkan.

Perlahan dia melangkah keluar dari gerbang sekolah. 5A yang bercampur + dan - itu bukan jawapan pada sebuah senyuman di rumah. Apa yang pasti 1D pasti membuahkan amarah maha dahsyat. Seram sejuk tangannya menyorong basikal.

Hampir sejam menolak basikal. lambat perjalanan pulang memang di sengajakan. Andai saja dia mempunyai kuasa ingin saja dia hentikan masa. Tak sanggup rasanya menahan kesakitan di badan kecilnya. Dia merintih dalam hati dan berdoa agar Allah lembutkan hati tua ayahnya.

"NUR AISYAH AMINA ! Ke mana kau pergi ha? Sekolah dengan rumah bukan jauh sangat. Apa keputusan spm kau bagi sini aku tengok. Kalau kau tak boleh jadi macam kakak sulung kau. Jangan panggil aku ayah kau lagi." Nada suara bekas askar pencen tersebut naik seoktaf. Geram dan sakit hati di tahan sehabis baik apa bila melihat anaknya berjalan menyorong basikal dari jauh. Sengaja membuat hatinya bertambah bengang yang menunggu dari pagi sehingga pukul 2 petang.

Di letak keratan kertas yang hampir hancur depan ayahnya. Bukan tak sayang pada kertas tersebut tapi takutnya lebih menguasai diri. Dia bukan seperti kakaknya bijak dan cerdas. Usahanya untuk peroleh keputusan terbaik selalu saja tak menjadi. Bahkan setiap kali keputusan keluar tak badan pasti hatinya yang tersayat pilu.

*****

Hampir 5 bulan dia melangkah keluar dari rumah agam itu. Rumah papan separuh batu yang besar dikawasan kampungnya. Rindu pada keluarga namun hatinya melarang keras untuk dia hubungi keluarga di kampung. Apa khabar ayahnya? Sihatkah ibunya? Adik kesayangan yang sudah berumur 14 tahun tu apa ceritanya? Setiap persoalannya tiada jawapan.

Tangisan terakhir dia pada hari tersebut. Sakit badannya menahan bisa di hinggap rotan halus. Namun pedih lagi jiwanya di benci keluarga sendiri. Ibunya diam tanpa suara. Sesedar dirinya ibunya sudahpun membenci dirinya. Apa dosanya, di mana salah silapnya? Tak pernah sekalipun dia tahu. Masih terbayang jelas di mindanya ketika dia meminta simpati pada ibunya tapi tak di hiraukan. kertas keputusan spmnya dibakar depan mata. lantas rotan menjadi makanan tengaharinya.

Ya aku Nur Aisyah Amina Bt. Kamal, gadis yang di buang dan di pinggir keluarga sendiri. Anak kepada pasangan suami isteri yang membenci aku sepenuh jiwa mereka. Aku bukan anak angkat, jauh sekali anak pungut atau anak luar nikah. Aku anak sah taraf yang tak di ikhtiraf oleh keluarga sendiri.

Dendam Sebuah CintaWhere stories live. Discover now