nabihahtaquddin

(Untuk writer/reader 18 y/o ke atas)
          	
          	Apakah yang menyebabkan mas kahwin wajib diberikan kepada isteri?
          	
          	1) Apabila berlaku persetubuhan
          	2) Berlaku khulwah sahihah (bersunyian antara suami isteri di tempat yang tidak terhalang utk melakukan persetubuhan) Walaupun tak buat apa-apa.
          	3) Mengucup isteri atau perkara ringan-ringan (perbuatan itu sebahagian daripada nikmat perkahwinan & telah tercapai tujuan perkahwinan)
          	4) Berlaku kematian salah seorang daripada suami isteri walaupun belum berlaku persetubuhan, sama ada boleh melakukan atau tidak, terbunuh atau dibunuh.
          	
          	Di sini dapat disimpulkan mas kahwin adalah syarat untuk melakukan sesuatu hubungan.
          	
          	Banyak cerita yang kita baca atau dengar iaitu lelaki beli wanita di kelab malam. Kenapa dia beli? Untuk melakukan persetubuhan. Kenapa bila lelaki lepaskan nafsu, lelaki bayar pada perempuan yang dia berzina. 
          	
          	Begitulah kenapa bayar mas kahwin. Untuk melakukan persetubuhan. Yang penting halal.
          	
          	Jadi kahwinlah.. 
          	Jika dah ada ilmu dan mampu untuk menjadi ketua keluarga.
          	
          	Daripada membeli/melanggan wanita, lebih baiklah menikahinya. Terjaga masa depannya, keturunannya, dan melahirkan anak soleh/solehah.
          	
          	Begitulah indahnya Islam, mengangkat martabat wanita, menjaga maruah wanita.
          	
          	Oleh kerana suami memberi mas kahwin kepada isteri, dan seterusnya memberi nafkah kepada isteri (Nafkah diwajibkan ke atas suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan yang sah dengan perempuan yang boleh disetubuhi dan taat kepada suami), isteri wajib mentaati suami seperti berada di rumah yang disediakan oleh suami. Bila nak keluar rumah, isteri perlu meminta izin terlebih dahulu kepada suami. Kerana itulah hak suami terhadap isteri yang diberikan nafkah.
          	

nabihahtaquddin

(Untuk writer/reader 18 y/o ke atas)
          
          Apakah yang menyebabkan mas kahwin wajib diberikan kepada isteri?
          
          1) Apabila berlaku persetubuhan
          2) Berlaku khulwah sahihah (bersunyian antara suami isteri di tempat yang tidak terhalang utk melakukan persetubuhan) Walaupun tak buat apa-apa.
          3) Mengucup isteri atau perkara ringan-ringan (perbuatan itu sebahagian daripada nikmat perkahwinan & telah tercapai tujuan perkahwinan)
          4) Berlaku kematian salah seorang daripada suami isteri walaupun belum berlaku persetubuhan, sama ada boleh melakukan atau tidak, terbunuh atau dibunuh.
          
          Di sini dapat disimpulkan mas kahwin adalah syarat untuk melakukan sesuatu hubungan.
          
          Banyak cerita yang kita baca atau dengar iaitu lelaki beli wanita di kelab malam. Kenapa dia beli? Untuk melakukan persetubuhan. Kenapa bila lelaki lepaskan nafsu, lelaki bayar pada perempuan yang dia berzina. 
          
          Begitulah kenapa bayar mas kahwin. Untuk melakukan persetubuhan. Yang penting halal.
          
          Jadi kahwinlah.. 
          Jika dah ada ilmu dan mampu untuk menjadi ketua keluarga.
          
          Daripada membeli/melanggan wanita, lebih baiklah menikahinya. Terjaga masa depannya, keturunannya, dan melahirkan anak soleh/solehah.
          
          Begitulah indahnya Islam, mengangkat martabat wanita, menjaga maruah wanita.
          
          Oleh kerana suami memberi mas kahwin kepada isteri, dan seterusnya memberi nafkah kepada isteri (Nafkah diwajibkan ke atas suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan yang sah dengan perempuan yang boleh disetubuhi dan taat kepada suami), isteri wajib mentaati suami seperti berada di rumah yang disediakan oleh suami. Bila nak keluar rumah, isteri perlu meminta izin terlebih dahulu kepada suami. Kerana itulah hak suami terhadap isteri yang diberikan nafkah.
          

nabihahtaquddin

(Untuk writer/reader 18 y/o ke atas)
          Saya nak kongsi dengan semua. Berkenaan anak hasil dari persetubuhan luar nikah sama ada rogol atau zina.
          
          Since kita semua ni penulis yang mempunyai imaginasi yang luar biasa, sudah pasti perlu tahu hukum agama juga.
          
          Saya ambil kelas Undang-undang Keluarga Islam di Universiti saya. Satu, untuk bekalan sebelum kita berkahwin. Kedua, supaya boleh berkongsi ilmu dengan semua. 
          
          Apa status anak yang lahir di luar nikah? 
          
          Mereka tidak dapat ber'bin' atau ber'binti' dengan nama lelaki yang telah menyebabkan seorang perempuan itu mengandung. Meskipun, lelaki tersebut bernikah dengan perempuan tersebut setelah dah buat hubungan luar nikah.
          
          Kenapa penting untuk tahu hal itu?
          
          1) Kalau anak itu perempuan, Bapa tak boleh jadi wali. Kena ambil wali hakim.
          2) Kalau anak itu lelaki, anak itu tak boleh dapat harta pusaka.
          
          Salah anak itu ke? 
          Bukan salah anak yang dikandung.
          
          Anak yang dikandung ketika ibunya belum kahwin, statusnya tak disabit sebagai Anak.
          
          Please, and please. Halalkan dahulu sebelum ikut sedap je rosakkan anak dara. Hanya kerana satu malam itu, habis musnah masa depan anak yang tak berdosa itu. Kasihanlah dia bila dah besar nanti. 
          
          Inshaa Allah, sama-samalah kita menjaga antara satu sama lain. Kahwin muda tak salah. Yang salah ialah kahwin tanpa ada ilmu di dada. Untuk adik-adik yang membaca, mungkin sudah ada boyfriend, jaga diri dan batasan. Fikir dulu sebelum buat keputusan. 

nabihahtaquddin

@sutinisweet123 sama-sama. moga bermanfaat.
Reply

sutinisweet123

Trimakasih atas ilmu nya sis
Reply

nabihahtaquddin

@mashatikaaa you're welcome
Reply

nabihahtaquddin

siapa sudi nak teruskan angan-angan saya dengan alam percintaan? Cerita Emirhan terhenti nak tulis. Angan-angan saya terhenti di tengah jalan. 
          
          Walaupun saya tahu, akhirnya saya akan tersakiti, kena move on lah dan rindu malam-malam lah.
          
          Saya bersedia untuk disakiti entah kali keberapa dalam alam remaja saya ini.
          
          Asalkan saya dapat meneruskan angan-angan saya itu untuk saya meneruskan cerita Emirhan iaitu percintaan LDR antara Malaysia dan Turkey. Huhu.
          
          Sudah gila agaknya ye? Haha.

nabihahtaquddin

Walaupun aku tahu lelaki ada kuota 4, tetapi menjadi yang kedua bukan pilihanku.
          
          Siapa sini tak boleh move on?
          
          Sebenarnya aku bukanlah tak move on cuma kadang-kadang tu terfikirlah juga pasal orang Turkey tu.
          
          Mungkin sebab aku nak pergi Turkey,  sehingga aku anggap, aku kena kahwin orang Turki untuk ke sana.
          
          This is wrong!! Kalau nak pergi Turkey, jangan jadikan sesuatu perkara (misalnya perkahwinan) sebagai satu 'dependent' variable. Tetapi pergi untuk kita melihat keindahan alam dan negara untuk kita bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan kepada kita

nabihahtaquddin

now i found my real soulmate. It's qadar. I don't want to give you any hope. We can remain as a friend. whatever you want, you can write me.please pray for me. Assalam alaikum with salam and dua.
          
          - Mr. K
          
          I don't know how to react at first. If I'm sad, I'm not redha with what Allah had plan for me.
          
          I know it's easy for you to get me. 
          Easy to get, easy to let go. 
          That's what I get from this relationship.
          
          For conclusion,
          We're just FRIEND 

nabihahtaquddin

Emak saya kata lelaki kalau dia tengah study, dia akan focus.
          
          Betul ke?
          
          Alkisahnya, saya kata dekat emak saya yang Mr. K jarang sangat mesej dgn saya.
          
          Hmm.. by the way. I miss him right now.  Even he not message me, I'm relieved because of my mom said like that to me.
          
          Stay focus ye!
          

nabihahtaquddin

I'm tried to be a muslimah solehah for me to get you, a muslim soleh, so that we can have zuriat soleh solehah.
          
          Aamin.
          
          This is my next goal for my life. In shaa Allah.
          Not only for this Ramadhan, but for whole of my life.

Recent Activity