The Truth Untold

By hazelmilktea

431K 28.5K 5.3K

[Winner of Wattys 2020 in Romance] :: Completed โœ“ :: Sad Romance | TeenFiciton Sakit. Sakit yang Aireen rasak... More

The Truth Untold
00 + Prologue
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
โ™กโ™กโ™ก

25

7.4K 602 218
By hazelmilktea

Aku menyarungkan sehelai inner berwarna putih ke tubuhku lalu dress yang menjadi pilihan aku untuk malam graduation day itu disarungkan ketubuh. Kemudian, aku melangkah ke meja solek dan dengan cekapnya aku menggayakan rambut aku.

Compact powder berjenama Maybeline dicapai lalu ditempek sedikit ke wajah putih mulus itu lalu lip balm berwarna light pink turut dicapai lalu dicalitkan sedikit ke bibir mungilnya.

Dia bangun dan melihat pantulan dirinya di cermin besar yang terdapat di dalam ruang bilik itu. Matanya bergerak dari atas ke bawah untuk melihat dress yang dipakai.

Tangan aku naik menyentuh rambut bagi mengemaskannya sedikit. Bibir aku menguntum sebuah senyuman puas hati dengan gaya aku malam ini. Lantas, sebuah handbag berwarna light pink diambil lalu aku menyumbat purse, phone, compact powder, lipbalm dan beberapa barang lain ke dalamnya.

Aku melangkah keluar dari bilik apabila sudah selesai urusan aku. Pintu bilik Abang Alif yang terbuka itu dipandang sebelum aku melangkah turun ke bawah. Wajah ibu, ayah dan Abang Alif yang berada di sofa itu menyapa pandanganku. Aku menghadiahkan sebuah senyuman manis kepada mereka bertiga.

"Amboi, lawanya anak ayah!" Ujar ayah dengan nada mengusik. Aku hanya mampu tersengih sebelum aku melangkah menuju ke arah mereka bertiga.

"Ayah dengan ibu ke atau abang yang hantar Reen?" Soalku lalu aku melabuhkan punggung di salah satu sofa di situ. Ibu hanya tersenyum memandang aku manakala Abang Alif ralit bermain game di phonenya. Dah tua pun nak main game lagi.

"Abang je lah yang hantar. Ibu dengan ayah penat baru balik dari outstation tadi." Balas ibu lalu aku hanya mengangguk faham. Faham yang mereka keletihan apabila baru balik dari outstation itu.

"Boleh tak, Abangnya?" Kata ayah lantas memandang ke arah Abang Alif yang sudah menyimpan phonenya ke dalam pocket seluar jeans yang tersarung di tubuhnya itu.

"Ye, boleh boleh. Jom lah. Lambat pulak nanti." Katanya lalu dia berdiri dan memandang aku. Badannya sedikit terlompat ke belakang apabila melihat aku.

"Ya Allah. Adik aku ke ni?" Soalnya dengan ragu-ragu. Aku membuat muka sukar ditafsir apabila memandangnya. Habis tu tak akan bunian kot?

"Reen pakai lawa-lawa ni nak tunjuk dekat siapa? Bakal adik ipar abang eh? Ian ke tuu..." Sambungnya lagi dengan nada gurauan. Aku tidak menjawab malah aku memberinya sebuah jelingan tajam. Aku turut berdiri dan melangkah ke arah ibu dan ayah lalu tangan mereka dicapai dan dikucup sekilas.

"Jaga diri baik-baik. Balik nanti dengan Naura kan?" Aku hanya mengangguk sebagai jawapan kepada soalan ibu itu.

"Jangan menggedik sangat ehh. Kalau ada orang nak mengorat, suruh dia datang jumpa ayah dulu!" Kata ayah pula lalu aku hanya tergelak kecil.

"Apa benda lah ayah ni. Reen pergi dulu ehh." Kataku berserta sebuah senyuman di bibir lalu mereka hanya mengangguk serentak. Aku mula melangkah keluar dari rumah itu menuju ke arah Abang Alif yang sudah berada di dalam kereta miliknya.

Aku memboloskan diri aku ke dalam kereta milik Abang Alif itu. Tanpa membuang masa, Abang Alif terus memulakan pemanduan menuju ke arah lokasi malam graduation itu.

♡♡♡

Aku memandang sekeliling dewan hotel itu. Semua sibuk dengan hal masing-masing bersama partner mereka. Aku je yang alone dekat sini. Sadisnya hidup aku.

Aku menghelah nafas berat sebelum aku menyeluk tangan aku ke dalam handbag berwarna light pink itu dan mencapai phone aku.

Airpods yang turut dibawa tadi dicapai lalu aku menyumbatnya di kedua-dua belah telinga aku. Kemudian, aku connectkan ke bluetooth phone aku lalu spotify dibuka.

Aku memandang sekeliling sekali lagi untuk mencari kelibat Naura. Pandangan aku terhenti apabila ternampak kelibat Naura bersama salah satu ex classmate kitorang yang merupakan partnernya harini. Senyuman malu di bibir Naura membuatkan dahi aku berkerut.

Entah sejak bila dia pandai bermalu bila depan lelaki. Selalunya perangai jahanam dia je yang keluar.

Aku tersentak apabila sebelah airpods aku dicabut oleh seseorang di sebelah. Tubuh Daniel yang sudah melabuhkan punggung di sebelah aku dipandang. Daniel memandang aku dengan muka tidak bersalahnya. Sebelah airpod aku itu sudah berada di telinganya. Suka hati je pakai airpod aku!

"Apa ni? Bagi balik!" Kataku sambil memandangnya yang masih membuat muka tak bersalah.

"Ala... Biarlah aku nak dengar sekali dengan kau. Aku tengah alone ni." Aku hanya mencebik sekilas sebelum membiarkannya.

Lagu All I Want yang dinyanyikan oleh Emma Bale membuatkan Daniel tergelak kecil di sebelah aku. Lantas aku memandangnya dengan pandangan yang sukar ditafsir.

"Tak sangka kau layan sendu-sendu ni." Katanya masih tergelak kecil. Aku tidak membalas malah aku hanya membuat tak tahu.

Mataku bergerak memandang tubuh Ian yang sedang melangkah naik ke atas pentas. Dahiku berkerut memandangnya melabuhkan punggung di kerusi piano yang berada di tengah pentas itu.

Seketika kemudian, alunan merdu piano kedengaran bdi seluruh dewan itu. Tangan Ian bergerak dengan lembut menekan satu persatu piano key itu.

Aku terkedu. Sejak bilakah dia pandai main piano ni? Setahu aku dia hanya pandai bermain chords yang biasa. Ini sudah mencapai level pro dah ni.

Tiba-tiba, otak aku kembali bermain ayat daripada Hanna minggu lepas.

"Tak payah lah ajak Abang Ian tu. Dari semalam dia tak keluar bilik. 24/7 dengan piano tu! Entah apanl yang merasuk dia sampai dia nak belajar main piano tu."

Lamunanku tersentak apabila terdengar suara merdunya memulakan nyanyian.

I found a love for me,
Darling, just dive right in,
And follow my lead,
Well, I found a girl,
Beautiful and sweet,
I never knew you were the someone,
Waiting for me...

Lagu yang sedang terpasang melalui airpod aku itu langsung tidak dapat menarik perhatian aku. Hanya Ian yang dapat menarik perhatian aku sekarang

'Cause we were just kids when we fell in love,
Not knowing what it was,
I will not give you up this time,
Darling, just kiss me slow,
your heart is all I own,
And in your eyes,
you're holding mine.

Mataku yang ralit memandang Ian tadi beralih ke arah tubuh Hanis yang sedang berjalan naik ke atas pentas dengan wajah yang kelihatan semakin merah.

Baby, I... Dancing in the dark,
With you between my arms,
barefoot on the grass,
We're listening to our favourite song,
When you said you looked a mess,
I whispered underneath my breath,
But you heard it,
Darling, you look perfect tonight.

Jauh di sudut hati aku, aku sangat berharap yang aku adalah perempuan yang Ian cintai. Bukan Hanis tapi aku. Ya, aku berharap yang dia akan nyanyikan lagu itu untuk aku di khalayak orang ramai.

Well, I found a women,
Stronger than anyone I know,
She shares my dreams,
I'll hope that someday,
I'll share her home...

I found a love,
To carry more than just my secrets,
To carry loves,
To carry children,
Of our own...

Aku hanya memandang wajah Ian dan Hanis silih berganti. Hanis sedang berdiri di tepi piano itu manakala Ian masih ralit bermain piano itu sambil menyanyi. Sesekali, dia memandang Hanis dan melemparkan sebuah senyuman.

We are still kids when we're so in love,
Fightings against all odds,
I know we'll be alright this time,
Darling just hold my hands,
Be my girl, I'll be your man,
I see my future in your eyes...

Aku mengalihkan pandangan aku ke sebelah. Tak sanggup aku melihat mereka berdua bersama. Tangan aku bergerak menaikkan volume lagu yang terpasang di phone aku itu. Tersentak Daniel di sebelah aku itu.

Baby, I...
Dancing in the dark,
With you between my arms,
Barefoot on the grass,
We're listening to our favourite song,
When you said you looked a mess,
I whispered underneath my breath,
But you heard it,
Darling, you look perfect tonight...

Oh, no, no
Mm...

Baby, I'm dancing in the dark, with you between my arms,
Barefoot on the grass,

We're listenin' to our favorite song
I have faith in what I see,
Now I know I have met an angel in person,
And she looks perfect,
No, I don't deserve this,
You look perfect tonight.

Alunan piano itu ditamatkan dengan lembut sekali. Melodinya boleh membuatkan hati semua orang cair namun bukan aku. Sakit. Hanya itu yang aku rasakan sekarang ini. Tipulah kalau aku tak rasa sakit itu.

Aku kembali memandang pasangan yang berada di atas pentas itu apabila telinga aku terdengar siulan nakal daripada pelajar lelaki dan jeritan daripada pelajar perempuan.

Tubuh Ian yang sedang melutut di hadapan Hanis menyapa pandanganku. Aku memandang mereka dengan pelbagai perasaan yang bercampur baur.

"Hanis Atieya..." Panggil Ian dengan lembut. Kelihatan sejambak bunga rose disorokkan di belakang badannya.

"Will you be my girlfriend?" Lalu sejambak bunga itu di hidangkan di hadapan Hanis.

Sejurus itu, aku menarik kasar sebelah airpod aku yang berada di telinga Daniel lalu aku mencampaknya ke dalam handbag aku dengan kasar.

Tanpa membuang masa, aku bangun dan melangkah menuju ke pintu dewan besar itu. Daniel hanya memandang aku dari jauh dengan terkebil-kebil.

"Yes, ofcourse... I would like to..." Langkah aku terhenti mendengar jawapan yang terpancul keluar dari mulut Hanis. Kedengaran bahagia sekali suara dia. Sebuah senyuman hambar terpamir di bibir aku sebelum aku kembali melangkah keluar dari dewan itu.

Walaupun majlis itu masih berbaki 2 jam, aku tidak heran lagi. Aku hanya perlu masa bersendirian dan tempat yang terbaik hanya lah satu.

Iaitu bilik aku.

_______________________________

:: Jangan dirisaukan... Author support haters Ian hshshshshshs..

P/s : Chapter epilog dah siap 😂✨ Tapi lambat lagi nak update epilognye :(

23'6

Continue Reading

You'll Also Like

4.2M 292K 73
First romance story by cweetiee ๐‡๐€๐˜๐˜๐€๐ ๐๐‡๐€๐‹๐ˆ๐’๐‡ ๐…๐ˆ๐“ ๐๐€๐’๐„๐‡ ๐€๐‘๐ˆ๐€๐๐€. Tidak tersangka di dalam fikiran Qaseh yang dia baka...
3M 172K 64
Because no matter what, I'd still choose you. Highest rank [#1 in romance](3-8/08/18) [#4 in romance 10/02/18][13/2/18] Start:22/09/17 END:17/02/18 ...
3M 163K 65
Top 1 [Amazing Romance Genre๐Ÿ…] Top [ GOOD STORYLINE ๐Ÿ…] HANYA ADA SEPARUH CERITA KERANA SUDAH DIJADIKAN NOVEL "Ini bukan syurga, ini neraka! Kalau d...
6.1M 312K 71
[Complete] 1st romance Known as I N A R A INARA - Satu-satunya anak perempuan Tan Sri Irshad. Shopping? Ratu Gossip? Mulut lepas? Ya, itulah...