Hati Untuk Cikgu

By hanaakhairul

254K 9.1K 1K

>> COMPLETED Cikgu Thaqief! Sebut nama je dah cukup untuk buat seorang pelajar bernama Niaa Syafina menggelib... More

P R O L O G πŸ’ƒ
C A S T 🐣
1 - B I S K U T πŸͺ
2 - I N T A I πŸ‘€
3 - M E M O R Y πŸƒ
4 - K A N T O I πŸ’€
5 - L E T S G O 🌡
6 - M E L T I N G 😘
7 - S T O R Y πŸ’
8 - F A I N T E D πŸ’€
9 - S E D A R 🐒
10 - R E V E A L πŸ¦‹
11 - C O O K I N G 🍳
12 - P R O P O S E πŸ’
13 - D A T I N G 🎀
14 - P U L A N G πŸ‘‹πŸ»
15 - A N S W E R 🌦
16 - L A S T M E E T πŸƒ
17 - R I N D U πŸ’˜
18 - N E W Y E A R 🐞
19 - G A D U H 🩸
20 - W A R D E D πŸ’‰
21 - S U R A T πŸ’Œ
22 - F I T N A H 🌡
23 - C O N F E S S 🐝
24 - M O V E πŸš—
25 - T R U T H 🌻
26 - R E G R E T πŸ’”
27 - S E M A K 🌾
28 - A M A R A N ⚠️
29 - A N A K πŸ‘§πŸ»
31 - H O S P I T A L πŸ₯
32 - P U J U K 🐊
33 - M A R R I E D πŸ’
34 - G A N G G U 🌾
35 - U G U T A N πŸ”ͺ
36 - D U G A A N πŸ‚
37 - T A K D I R β˜”
38 - P S Y C H O 🍁
39 - W O R S T πŸ‚
40 - B U N U H ⚠️
41 - B L E S S E D πŸ’—
42 - D I S C U S S I O N 😍
43 - W O R S T πŸ™πŸ»
44 - W A R D E D πŸ’‰
45 - T A K D I R 🌾
46 - B A H A G I A πŸ’˜

30 - M E E T πŸ‘€

7.1K 216 33
By hanaakhairul

P R E S E N T ;

~ H a t i   U n t u k  C i k g u ~

♡♡♡

MERIAH banglo Encik Khairil menerima kepulangan anak gadisnya petang itu, kali terakhir mereka berjumpa pun Hari Raya Aidilfitri tempoh hari. Puas memujuk, akhirnya pulang jugalah Syafina ke pangkuan keluarga. Baru sahaja tangannya hendak mengambil buah tembikai, namanya diseru.

"Fina!" panggil Hana, rakannya itu menoleh.

"Asal?"

"Ada-... ada orang nak jumpa- jumpa kau" tergagap-gagap Hana menuturkan kata, bagai dapat mengagak apa yang bakal terjadi sebentar lagi.

"Jumpa aku? Siapa?" soal Syafina, berkerut dahinya.

"Jom je lah" tangan Syafina ditarik keluar rumah, terhenti langkah Syafina memandang lelaki yang berdiri di hadapan rumahnya saat itu. Jantungnya berdegup laju bagai tidak berpenghujung, nafasnya bagai tersekat di kerongkong.

"Auntie Fina!!!" Ayra berlari ke arahnya, kaki Syafina dipeluk.

"H-hey, Ayra what you doing here?" Syafina menunduk, Ayra tersenyum.

"Daddy said, dia nak jumpa auntie" ujar Ayra, senyuman Syafina perlahan-lahan pudar.

"Hana, kau bagitahu dia aku dah balik?" tajam matanya menikam anak mata rakannya itu, Hana menggeleng laju.

"Sumpah tak! Aku tak ada kena mengena ea"

"Habis tu-"

"Ayra bagitahu saya yang awak ada dengan Hana" Thaqief memintas kata-kata Syafina, semakin tak teratur nafas gadis itu.

"Na, bawak Ayra masuk" arah Syafina, Hana mengangguk. Tangan Ayra dipimpin masuk ke dalam rumah, sungguh dia berharap rakannya itu mampu mengawal perasaan marah.

"Siapa suruh cikgu datang sini ha?!!" laju langkah diatur ke arah gurunya itu, geram sungguh hatinya saat itu. Entah bagaimana lelaki itu mengetahui dia pulang, semak je!

"Syafina, mana awak pergi? Puas saya cari awak tapi awak tak ada, saya rindu awak Fina. Akhirnya awak balik, saya bersyukur dapat jumpa awak" soalan Syafina tidak dijawab malah dia meluahkan isi hati, syukur hatinya dapat bertemu dengan gadis itu lagi.

"Cikgu balik lah! Tak ada apa dah untuk cikgu dekat sini, hati saya dah lama mati lah untuk cikgu. Sekarang, ada baiknya cikgu balik sebelum panggil polis. Balik!" arah Syafina, namun matanya pula bertakung dengan airmata. Sungguh setiap kata-kata yang terlafaz di bibirnya saat itu, tidak selaras dengan hatinya. Benci tapi- entahlah.

"Saya yakin awak masih sayangkan saya, tolong jangan tipu perasaan awak sendiri Fina. Tolonglah, maafkan saya. Maafkan segala silap saya dulu, sumpah saya menyesal atas apa yang saya buat dulu" bersungguh-sungguh Thaqief memohon, dengan harapan gadis hadapannya ini berlembut hati.

"Cikgu sendiri dah buang saya, hati saya sakit dengan apa yang cikgu buat. Saya jadi takut untuk percaya orang, saya takut untuk bukak hati saya buat mana-mana lelaki pun. Semuanya sebab cikgu! Empat tahun cikgu, empat tahun saya ubat hati saya sendiri. Ada cikgu kisah? Sekarang ni, cikgu senang-senang je nak saya terima cikgu balik? Cikgu tuduh saya bukan-bukan, cikgu percaya cakap dia tanpa selidik dulu, cikgu hina saya macam saya tak bermaruah.

Cikgu ingat saya ni apa? Patung tak ada perasaan? Apa yang cikgu buat, beri kesan besar dalam hidup saya tau tak! Hanya kerana cikgu, saya terpaksa jauh dengan keluarga saya, kawan-kawan saya, saya hilang semuanya dan yang paling penting-... saya hilang diri saya yang dulu. Dah dah lah seksa saya macam ni, saya penat... Saya dah terlalu penat nak hadap, tolonglah pergi. Kalau cikgu rasa maaf cikgu ni boleh ubah hati saya, cikgu silap.

Saya tetap tak kan balik pada cikgu, hati saya dah mati. Saya memang dah lama maafkan cikgu, tapi untuk cintakan cikgu macam dulu- saya mintak maaf, saya tak nak seksa diri saya lagi" Syafina meluahkan segala rasa, sangkaannya untuk hidup bahagia di situ benar-benar meleset. Airmata yang laju mengalir diseka, dia marah orang tapi dia yang menangis.

"Fina saya tahu saya salah, tapi saya betul-betul mintak maaf. Percayalah, saya cintakan awak Fina. Kalau tak saya tak kan tunggu awak balik selama ni, cakap je lah apa pun dan saya akan buat demi dapatkan cinta awak semula. Saya merayu sangat, tolonglah terima saya macam dulu. Saya janji saya akan sayangkan awak sepenuh hati, saya tak kan seksa hati awak lagi" akhirnya mulut berbicara meluahkan rasa cinta, Syafina pula tersenyum sinis.

Cinta?

Huh, dusta.

"Simpan je lah ayat manis cikgu tu, saya tetap tak kan balik pada cikgu. Daripada cikgu menagih kasih dekat sini, ada baiknya cikgu jaga je lah wife dengan anak cikgu tu elok-elok" balas Syafina, hanya tatapan benci yang diberi buat lelaki itu.

Thaqief berkerut dahi.

Isteri?

Anak?

"Fina awak cakap apa ni? Since when saya-"

"Eh dah lah, saya semak tahu tak! Tak cukup ke cikgu sakitkan hati saya sejak dulu lagi? Berhenti cari saya, biarkan saya hidup bahagia sendiri. Selama cikgu tak ada ni pun, hidup saya tenang"

"Fina..." Thaqief mengeluh, sungguh dia berharap gadis itu memberinya peluang.

"Cikgu balik lah, keadaan akan bertambah teruk kalau cikgu dekat sini. Saya merayu sangat tolonglah balik, tadi cikgu cakap apa? Cikgu cintakan saya kan? Buktikan cinta cikgu tu dengan biarkan saya cari kebahagiaan saya sendiri, hidup saya akan lebih tenang tanpa kehadiran cikgu" Syafina bertutur tegas, sikit pun dia tidak kesiankan Thaqief.

"Tengok muka cikgu pun saya tak nak sekarang ni, saya sayangkan diri saya. Cukup-cukuplah cikgu seksa Syafina yang dulu, saya tak kan biarkan cikgu seksa Syafina yang sekarang. Pergilah balik, jangan jadi bodoh kerana kesalahan sendiri"

Lelaki itu menunduk, dia mengangguk lemah. Perih telinga mendengar, perih lagi hati menerima. Benar gadis itu betul-betul mati rasa untuknya, tiada sikit pun ruang untuknya bertakhta di hati Syafina seperti dulu. Tepat pada masa, Ayra keluar dari rumah dan berlari ke arahnya.

"Daddy, are you ok?"

"Ayra, kita balik ye" tubuh Ayra didukung, budak itu mengangguk.

"Kalau awak dah cakap macam tu, saya terima. Tapi percayalah Fina, saya cintakan awak. Saya sayangkan awak, saya menyesal dengan apa yang saya buat. Saya tahu saya dah buat silap besar, saya tahu saya tak patut hina awak macam tu. Saya balik dulu, assalamualaikum" Thaqief melangkah pergi bersama Ayra, Syafina terduduk melutut di situ.

"Percayalah, saya cintakan awak Fina. Kalau tak saya tak kan tunggu awak balik selama ni, cakap je lah apa pun dan saya akan buat demi dapatkan cinta awak semula"

Teresak-esak dia menangis di situ, tangannya menekup wajah. Sungguh hatinya tidak mampu menerima semua itu, kehadiran Thaqief benar-benar menghancurkan dunianya. Alangkah baiknya jika dia tidak memulakan langkah, semua itu tak kan jadi. Tidak akan ada cinta buat lelaki itu, tak kan ada penolakkan mahupun penghinaan. Namun semuanya sudah terlambat, dia tersilap langkah.

🐢🐢🐢

SEGALANYA diceritakan, tidak tinggal satu pun. Sungguh dia buntu, tidak tahu cara apa yang perlu digunakan demi menambat hati gadis itu semula. Amir pula setia mendengar, sekejap dia mengangguk sekejap dia menggeleng. Memang pening kalau layan cerita member dia ni, penat ingin memerah otak menasihati Thaqief.

"Kau explain lah dekat dia, bagitahu dia siapa Ayra tu sebenarnya" air minumannya dikacau, Thaqief mencebik.

"Aku cuba, tapi dia tak percaya. Dia still cakap yang Ayra tu anak aku and dia fikir aku dah kahwin, you know Syafina. Dulu waktu aku cakap Teha bukan tunang aku pun dia tak percaya untill- ada bukti depan mata"

"So sekarang ni? Nak aku dengan Maya jumpa dia ke apa? Bagitahu dia yang Ayra tu anak kitorang, bukan anak kau. Macam tu?"

"Well if tu je caranya, why not?"

"Tak sekarang ni kau jujur dengan aku, lama dah aku nak tanya tapi aku tak tergerak nak tanya. Since empat tahun lepas, kau memang cintakan dia ikhlas ke atau atas dasar simpati semata-mata eh?" soal Amir, penasaran.

"Simpati? Maksud kau?"

"Yaa maksud aku, simpati lah. Kau kesian tengok dia pergi sebab kau reject dia, so that's why kau terima dia sebab kau sebersalah hina dia dulu. So literally kau nak kat dia sebab nak tebus silap kau, bukan sebab kau- cinta. Gitu?"

"Ya Allah Am, aku memang cintakan dia do sumpah. Bukan sebab simpati tapi memang aku cintakan dia, aku buntu lah Am. Dia dah tak nak tengok muka aku, aku rindu dia. Aku rindu dia yang dulu, Syafina yang dulunya lembut sekarang dah berubah" adu Thaqief, sungguh dia kesal. Amir mengeluh, macam mana nak cakap erk?

"Qief, kalau kau kat tempat dia pun kau akan buat benda yang sama tau. Ok sekarang aku nak tanya kau, kalau Edrina tiba-tiba datang ajak getback kau nak?" soal Amir, sebagai contoh.

"Memang tak lah! Dia yang tak reti appreciate aku dulu"

"Ha tahu pun! Macam tu lah Fina, kau ingat dia tak ada perasaan ke? Waktu dulu kau tak nak, kau buang dia macam tu je. Lepas tu sekarang, kau boleh pulak senang lenang cakap cintakan dia. Bro, logik lah!" ujar Amir, Thaqief mendiamkan diri. Memang betul tapi-... hm.

"Entahlah Qief, kalau sayang kau kejar. Dapatkan balik cinta dia yang kau dah buang dulu, mungkin mula-mula dia benci tapi aku yakin satu hari dia akan terbukak hati untuk terima kau. Bagi dia masa lah, tak mudah untuk dia terima semua benda" pesan Amir, Thaqief hanya mengangguk faham.

"Kau tahu tak, Ayra tak habis-habis sebut nama Fina Fina Fina. Senang betul dia dengan Fina tu, sikit-sikit cakap dengan Maya- mommy mana Auntie Fina mana Auntie Fina macam si Fina tu tinggal sebumbung dengan kitorang" Amir memulakan cerita, Thaqief tergelak.

"Haih, suka betul dia dengan Fina"

"Siapa je yang tak suka Fina tu Am... Orangnya bukan takat cantik, tapi ramah dengan semua orang. Kalau nak bandingkan dia dengan sekarang, sumpah lain sangat-sangat" Thaqief tersenyum tipis, terbayang pula perwatakan Syafina yang dulu.

"Eh dah lah, aku nak balik. Ciao, jumpa esok" pamit Thaqief, Amir mengangguk.

"Take care!" ujar Amir, Thaqief mengangguk. Langkah diatur melintasi jalan memandangkan keretanya diparkir di seberang, satu cahaya menerpa matanya. Kereta yang bergerak ke arahnya itu sungguh mengejutkan, belum sempat dia berlari melepasi jalan-

Ponnnn!!!

🍒 B E R S A M B U N G 🍒

.

.

.

.

.

.

🌵🌵🌵

Hii ,

Qief accident?

Stay tune ! 🐝

V o t e
¤¤¤
C o m m e n t

Thankyou ! 😘

Sincere ,
hanaakhairul

Continue Reading

You'll Also Like

10.9M 259K 31
US Mafia: 1st Series [TERBIT 2022] Highest rank #1 in Romance [No.2 Hot in Killer] Quin Avrin binti Dato' Arfan dilahirkan di Kuala Lumpur pada tahun...
10.7M 241K 31
US Mafia: 2nd Series [COMPLETE] Highest rank #1 in Romance [No.1 hot in Killer] [No.1 hot in Mafia] [No.1 hot in Comedy] Ariq Frandy Louise memang d...
1.7M 85.8K 48
BOOK 1 MRS. RAYYAN [NEW VERSION] Full of dark side. "Dia, first love aku. Dia, seorang gadis yang berjaya membuatkan hati aku yang tak pernah tertari...
5.9M 138K 27
(COMPLETED) AIDAN HARIZ "Janji adik akan tunggu abang?" NUR TASNIM "Adik janji" 🌼🌼🌼 Dua insan, Satu janji. Dan disini, kisah Tasnim bermula. "Bil...