Bab 1 - 3

160 4 0
                                    

1

"Semuanya 25 ringgit encik!"

Sani seluk poket seluar sebelah kanan. Kosong. Rasanya dia selikan not lima puluh ringgit yang diberi ibunya tadi ke poket belah kanan. Dia seluk lagi poket seluar sebelah kiri. Yang ada cuma sebiji gula-gula yang dah separuh cair. Ya Allah! Mana pulak duit aku tadi?

"Kalau takde cash, kad kredit pun boleh," ujar juruwang farmasi itu dengan nada sinis.

"Kau ingat muka aku ni ada pakai kad kredit?" bentak Sani.

"Dah agak dah!" balas juruwang sambil mencebik.

Sani merenung tajam juruwang itu seraya tangannya masih lagi menyeluk ke dalam ke semua poket seluar jeans buruknya. Baru dia sedar ada lubang dalam poket sebelah kanan. Mungkin dari lubang itu tadi wang kertas RM50 miliknya tercicir.

"Aduhhh!"

Jeritan Sani yang kuat itu menyebabkan mata kesemua pelanggan farmasi tertumpu kepadanya. Seorang lelaki berkemeja kelabu dan bertali leher muncul dari bilik di belakang kaunter juruwang. Pada dadanya ada tanda nama PENGURUS.

"Ada masalah ke?"

Sani garu kepala. "Duit saya jatuh. Tadi memang saya ada bawak. Saya nak beli Ventolin ni untuk mak saya," jawabnya, cuba meraih simpati pengurus farmasi itu. "Tolong tuan. Saya janji saya bayar esok."

Pengurus itu ketap bibir. "Dah selalu sangat saya dengar dialog macam ni. Selalunya dari penagih dadah," sindirnya tajam. "Maaf, polisi syarikat kami tak bagi orang berhutang. Encik boleh balik ambik duit dan datang lagi lepas ni. Banyak stok, jangan risau."

Tanpa mempedulikan wajah Sani yang dah merah padam tahan marah, pengurus itu bagi isyarat agar pelanggan seterusnya membuat bayaran.

"Heh, kurang ajar! Penagih dadah kau panggil aku?"

Pengurus farmasi itu geleng kepala. "Encik nak bertekak dengan saya, tunggu dulu. Belakang encik ada sorang customer tunggu. Bagi dia bayar dulu."

Sani menoleh. Ada seorang lelaki dan seorang perempuan tua berbaju kurung hitam. Dia kembali memandang pengurus itu.

"Kau ni buta agaknya. Belakang aku ada dua orang, bukan sorang! Sekarang, siapa yang penagih dadah sebenarnya?" bentaknya nyaring.

Pengurus dan juruwang saling berpandangan.

"Encik, belakang encik ada pakcik tu seorang aje, takde orang lain. Saya rasa encik ni mabuk agaknya. Tolong ke tepi. Terima kasih"

Sani menoleh lagi. Ternyata, ada dua orang di belakangnya.

"Ada dua orang! Pakcik ni dan mak cik baju hitam kat belakang dia! Kau buta ke? Ada dua orang! Dua! Dua! Dua!"

Berkerut kening pengurus itu melihat kelakuan Sani yang macam orang gila.

"Saya rasa baik encik pergi, sebelum saya panggil security. Encik ni kalau tak mabuk, gila agaknya."

Tangannya diangkat dan dikepal. Sani dah bersedia untuk melepaskan satu tumbukan ke muka pengurus itu sebelum tiba-tiba, dia rasa ada seseorang sedang menyeluk poket kiri jeansnya itu. Dia berpaling ke kiri. Perempuan tua berpakaian serba hitam itu sedang berdiri di sebelahnya dan tersenyum. Dia menepuk poket Sani dua kali sebelum terus berjalan pantas di celah-celah lorong sebelum hilang dari pandangan.

Sani tergamam.

Dia menyeluk poket seluarnya dan menarik keluar wang kertas berjumlah RM25 dari poketnya. Riak kebingungan terserlah di wajah yang cengkung dan tak bercukur itu.

(preview) TOYOL - sebuah novel Hafiz AzizWhere stories live. Discover now