Bab 20

2K 56 3
                                    

BAB 20

Duit tambang teksi terus diberikan pada pemandu itu dan Sarah pantas keluar dari kereta untuk mengambil begnya di dalam bonet . Setelah teksi itu beredar , dia mengambil alat kawalan jauh di dalam beg untuk membuka pintu pagar rumahnya .

Pagar itu terbuka perlahan – lahan selepas punat ditekan . Apabila pintu itu terbuka cukup – cukup untuk memuatkan tubuhnya Sarah pantas menyorong begnya masuk ke dalam , tidak sampai seminit pagar itu tertutup semula .

Kali ini pintu rumah pula dibuka , kasutnya ditanggalkan dan beg tangan serta beg pakaiannya diletak di ruang tamu .

 Memandangkan dia pasti yang tiada siapa pun yang tahu dia pulang awal , dia melangkah perlahan – lahan ke ruang makan di dapur tatkala mendengar suara abang , kakak ipar dan ibu bapanya seperti berbincang sesuatu .

Telinganya dipasang , mendengar setiap butir – butir perkataan yang mereka ucapkan .

“Ma , takkan kita nak diamkan je benda penting macam ni ?”terdengar di telinganya suara abang Riz seperti membantah . Keningnya bertaut mendengarnya .

“Papa rasa itu yang terbaik buat masa ni .”celah papanya pula .

“Terbaik ? Pa , cepat atau lambat dia akan tahu juga kan ? Riz tak nak tengok dia terseksa lagi pa.”ujar abangnya tegas . Sarah mulai pelik , dia sendiri tidak faham dengan apa yang sedang dibincangkan oleh keluarganya itu .

“Sarah patut tahu benda ni pa .”ujar Rizal menarik perhatian Sarah . ‘Aku ?’ getus hati Sarah . Sarah memutuskan untuk terus bertanya dengan keluarganya sendiri .

Dia mula turun dari tangga menuju ke ruang makan . Wajahnya jelas menunjukkan kekecewaan , panik , serius segala – galanya bercampur baur .

“Apa yang Sarah patut tahu ni ?”tanya Sarah tegas , mengejutkan semua yang berada di ruang makan itu. Semua mata tertumpu ke arahnya sekarang .

“Bukan Sarah cakap Sarah balik esok ?”tanya papanya .

“Tu semua tak penting sekarang pa . Now , I want to know what I need to know !”ujar Sarah tegas .  Dia masih berdiri tegak di hujung meja itu .

“Sarah , abang nak Sarah kuat .”ujar Rizal , dia berhenti seketika untuk mengambil nafas . Matanya dikerling pada mama dan papanya , dia tahu ibu bapanya tidak mahu Sarah mengetahui perkara yang sebenar .

“Hairy tengah nazak sekarang . Kitorang semua baru tahu yang dia ada brain cancer .”tutur Rizal senafas.

Sarah terpaku , matanya mula kabur dek air mata yang merembes bagai air terjun , “Ya Allah.”hanya itu yang terkeluar dari mulutnya sebelum dia jatuh terduduk di situ dengan tangisan yang tiada hentinya.

Qashmiera bangun dari kerusinya dan melangkah ke arah Sarah , bahu adik iparnya itu diusap – usap perlahan . “Sarah , jangan macam ni .”pujuk Qashmiera .

“Habistu ? Akak nak Sarah buat apa ? Gelak ? Senyum ? Gembira ?”balas Sarah dalam tangisnya .

Puan Rosmah dan Encik Adzan mengeluh . Rizal mula bangun dari duduknya dan melangkah ke arah Sarah . “Abang nak Sarah naik atas sekarang , pakai jubah putih . Kita pergi ziarah Hairy dekat hospital sekarang . Cepat .”arah Rizal lembut .

Sarah menyeka air mata di pipinya . Sarah mula berlari , masuk ke biliknnya dan memakai jubah putih seperti yang diarahkan oleh abangnya atau lebih tepat lagi Hairy . Sekarang , dia sudah mula memahami mesej yang Hairy sampaikan sebelum dia pergi ke Sabah . Kini segala – galanya terungkai , maksud Hairy di dalam mesej itu sudah difahami  sepenuhnya .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now