Pilihan

745 23 88
                                    

Kekasih Roni diam tanpa berkata sepatah apa pun. Ditambah pula dengan suasana rumah makan yang telah Roni pilih; duduk di meja paling hujung sebelah dalam, lampu yang agak suram dan sunyi. Sehinggakan Roni dapat mendengar beberapa ekor semut yang sedang berbual bual di dalam dinding rumah makan. Benar benar sunyi keadaan ketika itu.

"Straw tu bocor ke?" Melihat kekasihnya bermain main dengan straw, Roni cuba membunuh rasa sunyi dengan bertanya soalan yang entah apa apa.

Kekasih Roni geleng kepala sambil melemparkan senyuman tawar, jika ditambah gula 10 lori pun belum tentu boleh manis juga.

"Awak ada problem ke ni?" Soal Roni lagi, rasa boring juga terkandung di dalam soalannya.

"Saya, ok la," balas kekasih Roni, sambil tersenyum tawar sekali lagi.

Roni mula jadi geram, Roni bukanlah seorang yang boleh menahan sabar. Jika kata orang manusia boleh menahan sabar sebanyak 3 kali sebelum mengamuk, Roni hanya boleh bersabar 0.003 saat saja, itupun setelah berzikir sebanyak 33 kali.

Roni menggenggam erat jari jemarinya, urat mula timbul di leher Roni, dahinya juga mula berkerut kerut. Roni cuba membayangkan masjid besi di Putrajaya untuk melemahkan rasa marahnya.

"Saya risau, takut takut saya bukan pilihan mak awak. Mesti mak awak dah ada pilihan terbaik untuk awak," kata kekasih Roni tanpa dipaksa sambil meraup wajahnya.

Kemarahan Roni terus hilang bila mendengar keluhan kekasihnya tu, dan tersenyum.

"Walau apapun yang terjadi, siapapun pilihan mak saya, saya tetap akan kahwin dengan awak...." Roni genggam dan ramas jari jemari kekasihnya.

"Betul ni, janji?" Kekasih Roni mencelah dan membalas genggaman Roni.

"Saya janji, saya akan kahwin dengan awak. Lepas tu baru saya kahwin dengan pilihan mak saya tu. Hak hak hak!" Roni ketawa. Funny benar Roni rasa setelah menjawab sedemikian rupa.

Panggg! Berdesing telinga Roni kena tempeleng.

Rupa rupanya kekasih Roni lansung tidak mampu menahan sabar waima 0.003 saat sekalipun. Roni urut urut pipi sambil melihat bekas kekasihnya berlalu pergi.

Cerita PendekWhere stories live. Discover now