9

650 22 3
                                    

RAF

Ruang tamu apartment qis yang bersepah tu aku pandang dgn dahi brkarut sebelum memandang izz yang berdiri di sedut ruang tamu dgn mengangkat sebelah kening dan izz hanya mengangkat bahu nya sedikit

"Apa ni qis?!! Kau bawa lelaki mana pulak masuk rumah aku ni?!!" Suara jeritan mengalihkan pandangan aku

Aku pandang perempuan berambut pendek paras dada dgn memakai jacket Jeans berwarna biru muda  dan di padankan seluar jeans ripped hitam yang berdiri membelakangi aku, mungkin tu kawan qis. Depan perempuan tu pulak qis. Macam mana aku tau tu qis sbb qis adalah crush izz dari sekolah rendah

"Wow wow ... Relax girl" kata izz

Aku tengok kawan qis menjeling izz sebelum berjalan ke arah izz. "Kau suruh aku relax?!"

Aku pagi isyarat kat qis untuk tenang kan kawan dia tu. Qis mengeluh pelahan "sya , kau tenang boleh tak? Macam mana aku nak explain kalau kau marah marah ni"

Nama yang baru di sebut qis buat aku sedikit tergama sebelum memandang sisi kawan qis. Aku tak tau apa yang aku rasa sekarang ni gembira? Sedih? Aku tak tau, yang aku tau aku rasa macam nak nangis.

Sekarang ni dah masuk bulan exam spm iaitu hujung bulan November. Extra class apa semua tu dah tamat seminggu yang lepas, Restu ilmu pun dah lepas. Sekarang ni semua students spm kena study sendiri. Harini merupakan exam bagi kelas sastera iaitu geografi. Masa berlalu dengan pantas tinggal sebulan lagi sebelum students spm tamat pengajian. Ada yang excited , nervous, takut dan ada yang sedih.

Harini aku nak relax je, nak tenang kan fikiran dn jiwa raga. Jadi aku rancang nk keluar jalan di mall dengan sya. Nerd nerd aku pun tau penat belajar tu ingat aku nak hadap buku 24 jam eh.

Aku baru ja nak call sya tapi dia dah dulu chat aku. Aku sedikit terkejut dan sedikit rasa sedih.

From sya:
'fiqah!!!! Kau tak kan percaya apa yang aku nk bagi tau ni !!!'
'tadi aku jumpa mirul!!!'
'kemarin malam dia chat aku cakap nak jumpa aku kat sekolah sebelum dia start exam'
'jadi aku cakap lah aku pun setuju'
'u know what?'
'dia ajak aku couple!! Oh mai good!!'
'kalau kau ada tadi kau boleh tengok bertapa sweetnya dia tadi'

Aku hanya membalas 'tahniah' sebagai balasan. Aku duduk di kerusi belajar aku dengan mata yang semakin kabur. Seharian tu aku hanya terkurung dalam bilik menangis dan terus menangis.

__________

Aku melangkah masuk sekolah dengan sedikit gementar. Pertama, conform lah aku nervous dengan exam. Kedua, aku takut berhadapan dengan sya. Selepas membalas chat sya hari tu aku terus off phone dan tak on balik sampai sekaran.

Aku terus pergi ke kantin di mana kami kena berkumpul sebelum masuk dewan. Dari jauh aku dah nampak kemesraan dua mempelai, sya dan Mirul. Aku duduk di baris belakang dan terus membaca nota ringkas yang aku buat sebagai peringatan. Aku cuba sebok kan diri dengan membaca nota supaya dapat membuang rasa sedih di hati.

Hampir setengah jam menunggu pelajar lain datang baru kami mulakn sesi membaca doa. Dari jauh aku nampak yang sya sedang cari sesuatu sebab aku duduk di belakang baris bermaksud membelakangi dia. Setelah abis doa, kami di minta untuk mempersiapkan diri sebelum bergerak masuk dewan.

Aku mengeluh pelahan sebelum mengeluarkan sticknote dari pencil case. Aku menulis kata kata semangat sebelum menyuruh classmate aku pass ke hadapan bagi kepada sya. Belum sempat sya baca note tu Wiesel dah berbunyi menandakan yang kami terpaksa masuk ke dewan. Note tu sya simpan dalam beg sebelum berjalan menuju ke dewan.

Aku mengeluh pelahan

__________

Keluar saja dari dewan , aku nampak yang sya berjalan menuju ke arah aku. "Hye sya" sapa aku bila dia berdiri di depan aku sebelum aku Jalan menuju ke kantin untuk menunggu paper petang ni

"Fiqah, kau pergi mana selama ni?kenapa kau off phone? Kau datang lambat eh tadi?"

"Ada je kat rumah,study. Kan nak exam tu yang aku off phone. Aku bukan lambat lah aku duduk belakang tadi"

Belum sempat sya balas, Mirul datang menyapa kami "hai korang"

Aku hanya senyum sebaris "OK lah aku nak beli makanan, bye sya" aku terus berjalan menuju ke kaunter Tanpa menunggu balasan dari sya

Aku terpaksa jauh kan diri dari sya. Aku tak dapat tahan rasa sedih sakit pilu bila dekat dengam dia. Aku tak tahan.

Abis saja paper exam petang tu aku terus balik ke rumah. Mood aku betul betul down sekarang ni. Hri ni ja aku nampak Mirul dn sya asyik berkepit. Kalau couple memang macam tu eh? Samapi saja kat rumah aku terus masuk bilik tanpa menyapa parents aku di taman bunga mommy aku.

Makan malam hari ni sangat sunyi, hanya bunyi langgaran (?) Sudu saja menghiasi meja makan. Aku tak da mood nak ajak berbual , apa yang aku rasa sekarang ni hanya penat, aku perlu tido.

"Ehmm! Raf" pangilan daddy buat aku memandang ke arah nya dengan mengangkat kening sebelah sebagai balasan. Daddy merupakan ayah tiri aku, mommy kawin dengan daddy semasa umur aku 7 tahun. Sejak situlah aku dapat rasa kasih seorang ayah yang aku tak pernah rasa selama 7 tahun.

"Daddy nk cakap something ni." Kata daddy sebelum memandang mommy buat seketika dan pandang aku semula

"Daddy nak cakap apa"

"Daddy dah bagi tau mommy pasal ni petang tadi. Daddy di pindahkan ke company kat Singapore"

Kata kata daddy buat aku tergama "jadi kita terpaksa pindah lh ni??"

Anggukan dari mommy dan daddy buat aku sedikit mengeluh. Ni lah padah nya bila jadi anak orang kaya. Selepas saja makan aku terus masuk bilik dan bring kan badan di atas katil. Aku hanya termenung sehingga aku tertido

__________

Harini merupa kan paper yang terakhir, bermakna kejadian tu dah lama berlalu dan hubungan aku dan sya semakin renggang. Sya sekarang nampak busy dengan study dan selalu bersama dengan Mirul. Aku bukan nya tak boleh join mereka dua, tapi aku tak boleh.

Tentang 'perpindahan' tu pun sya belum tau. Bukan aku tak nak bagi tau, aku tak ada kesempatan nak bagi tau. Mungkin abis paper ni aku bagi tau sebab esok petang flight aku ke singapore, mommy dan daddy dah kat sana tiga hari yang lepas sebab daddy ada dapat emergency call.

Aku mengeluh pelahan, sya bukan tak pernah cakap dengan aku pun selama bulan exam ni. Pagi sebelum masuk dewan kami dua akan study saja sama dan ada lah borak sedikit sebab kami duduk baris belakang. Abis paper je mesti Mirul datang jemput sya dan balik pun sama. Entahla nak kata sweet tapi buat sakit hati je. Harini pun sama dah macam rutin harian pulak dah. Pagi aku study dgn sya , rehat dn balik sya dengan Mirul.

Dan di sebab kan ITU aku tak sempat pun nak bagi tau kat sya aku kena pindah ke singapore. Sebab abis saja paper semua students dah macam berok terkinja sana sini , baling buku beg semua , ada yang jerit macam orang gila, ada yang sujud syukur, ada yang berpelukan. Aku hanya sempat berpelukan dengan sya sebelum dia kena curi dengan classmates lain yela kan sya di kirakan budak famous.

Aku hanya perhatikan sya dari jauh, aku akan rindu senyuman dia, ketawa dia, suara dia, renungan dia, semua tentang dia aku akan rindu. Aku dah buat keputusan yang aku akan lupa kan sya dan hanya simpan memories kami bersama sebagai kenangan terindah

__________

Aku tekan suis on dia phone aku , tujuan aku buka fon aku balik sebab nak bagi tau kat sya yang aku terpaksa pergi. Aku terpaksa mengguna kan WiFi KLIA sebab dah lama tak online. Sementara menunggu chat chat masuk aku pandang sekeliling KLIA.

Aku buka chat sya yang dah lebih dari seribu chat. Aku hanya abaikan dan terus type menghantar kata kata terakhir. Stelah dapat double tick aku terus buang phone aku dalam tong samapah yang berhampiran.

Tepat 3 petang pengumuman pun dah kedengaran bermaksud masa untuk aku pergi. Aku pandang sekeliling KLIA dengan sedikit senyuman.

'Aku akan rindu kau sya'


LoVe Or LeAvEWhere stories live. Discover now