Bab 13

2.2K 67 0
                                    

BAB 13

Hari ini genap dua bulan dia kembali U.K setelah kenduri kahwin abangnya . Tidak dapat dinafikan segala memori – memori pahit di Malaysia masih segar dalam ingatannya . Buku rujukan yang berada di hadapannya hanya diselak – selak perlahan . Inilah rutin hariannya sejak Ain mula sibuk dengan teman lelakinya . Kini , sudah terang lagi bersuluh cahaya ‘spotlight’ yang dia sudah tidak mempunyai sesiapa dalam hidupnya .

Masing – masing melakukan hal masing – masing dan tanpa disedari Sarah hanya bersendirian dibelenggu masalah yang tidak berhenti , rasa rindu pada keluarganya tidak dapat dibendung tetapi dia nekad untuk terus berdiam diri dengan harapan dapat melupakan segala memori – memori bersama Farhan .

Mama dan papanya tidak berhenti mendesak supaya dia pulang ke Malaysia sedangkan pertemuan dia dengan Farhan , Nadia dan Iqram amat melukakan hatinya . Abangnya pula sedang meyulam detik bahagia bersama Qashmiera yang tua setahun darinya . Dan sekarang Ain sedang berseronok dengan kekasih hatinya . Sarah pasrah , matanya ditutup rapat . Keluhan berat dilepaskan , dia tidak kuat untuk menghadapi semua ini . Buku – buku dikemaskan , kerusi ditolak.

Langkah diatur keluar dari perpustakaan , sewaktu dalam perjalanan untuk ke tasik yang berdekatan dengan perpustakaan itu , tanpa dipinta dia ternampak kelibat Ain sedang bergelak tawa bersama kekasihnya . Sarah melajukan langkah , dia mengambil tempat di bawah pohon rendang di situ . Buku dan beg diletakkan di tepi . Sarah duduk sambil merenung air pancut di tengah – tengah tasik itu . Segala – gala yang dilalui olehnya hanya dipendam dalam hati . Kini , dia betul – betul keseorangan .

Tidak seperti dulu , Ain masih ada di sampingnya untuk dijadikan teman . Hatinya diruntun pilu , Ain ada di hadapan matanya tapi bukan lagi Ain yang setia mendengar seperti dulu , Ain kini hanya sibuk dengan teman lelakinya . Sarah sungguh tertekan !

Dia tertekan mengenangkan perkara yang terjadi di Malaysia , sedih bila mengenangkan abangnya yang tumpuannya seratus peratus pada kakak iparnya . Yang paling membuatkan dia terluka adalah Farhan , setahun tanpa khabar berita dan muncul semula setelah berkeluarga .

Sarah menitiskan air mata , semakin lama air matanya semakin deras mengalir di pipi . Apabila sedar yang dia telah pun menjadi perhatian orang yang lalu lalang di situ , beg dan bukunya segera diambil untuk beredar ke apartment .

Belum sempat dia melangkah , dia terlanggar seseorang . Buku yang dipegang terjatuh , sambil tangannya lincah mengutip dia bersuara , “I’m so sorry .”Sewaktu dia berdiri semula baru dia tersedar , orang yang dilanggarnya sebentar tadi adalah Hairy

.

Sewaktu matanya merenung mata Hairy , jejaka kacukan itu bersuara , “Sarah ?” Sarah hanya menunduk perlahan menyembunyikan wajahnya , “Sarah , why are you crying ?”tanya Hairy.

Sarah hanya diam tanpa sebarang jawapan . “Sarah , saya tanya ni .”ujar Hairy lagi . “Mana ada , mata saya masuk habuk tadi .”dalih Sarah terang – terangan , walaupun dia sedar Hairy tidak mempercayainya .

“Sarah , budak darjah satu pun tahu beza mata orang nangis dengan mata orang masuk habuk . Dah saya tak nak dengar apa lagi , saya nak awak ikut saya sekarang .”arah Hairy . “Eyh , nak pergi mana ni ?”tanya Sarah sewaktu Hairy mula menarik lengannya .Namun Hairy hanya mengendahkannya. 

**********

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now