14

231 29 5
                                                  

"Budak!"
Sihun menepuk bahu Wooji.

Wooji terus memandang belakang.

"Ouh!Sihun oppa."

Sihun tersengeh melihat Wooji kerana mukanya seperti tepung gomak tapi Sihun tidak hanya tersengeh kerana itu,dia tersengeh kerana hal lain.

"Nampak appa Wooji tak?"
Tanya Wooji.

"Appa?Wooji mane ade appa."
Sihun kertawa kecil.

"Huh?"
Wooji pelik kerana tiba-tiba saje Sihun ketawa.

"Nak tahu appa kau mane?"
Sihun merenung tepat ke arah anak mata Wooji.

"Appa kau dah takde!Dah mati!."
Sihun menunjukkan 'taringnya'.

"Tak.Appa saye tak mati lagi.Takk!."
Wooji memukul bahu Sihun dengan kudrat kecilnya sebagai anak 5 tahun dan berlari keluar mencari Wooseok.

"Appa!Appa!Wooji kat sini."
Wooji berlari.Terus berlari dan berlari sehingga dia tersungkur.Lututnya berdarah.Dia tidak putus asa dan terus berlari.

"Appa!!"

______________________________________

"Hujan."

Wooseok berdiri di beranda.Sambil itu dia menadahkan tangannya untuk merasai kesejukan air hujan.

Tiba-tiba,hatinya tidak sedap.Dia teringatkan Wooji.Apabila hujan turun,mesti Wooji akan mencarinya kerana Wooji takut guruh.

Dia mencari-cari sesuatu di dalam rumah.Wooseok terjumpa payung di penjuru rumah lalu mengambilnya.Rupa-rupanya dia bercadang untuk pulang ke rumah anak yatim untuk berjumpa dengan Wooji.

Payung dibuka lalu dia membuka langkah kakinya.

______________________________________

Hujan yang renyai-renyai sekelip mata berubah menjadi hujan yang lebat diikuti oleh guruh dan petir yang kuat.

Wooji tidak berdaya lagi untuk berjalan.Semakin lama semakin kurang tenaganya apatah lagi pada waktu hujan sebegini.

Baju Wooji basah kuyup kerana dibasahi oleh air hujan.Suara perlahannya memanggil Wooseok.

"Appa,Wooji kat sini.Kenape appa tinggalkan wooji?Appa tak sayang wooji ke?"

Wooji terjatuh betul-betul di hadapan seorang perempuan.

Wooji pengsan.

Perempuan tersebut berlutut dan memangku Wooji di dalam keadaan hujan.Nasib baiklah perempuan itu mempunyai payung.

"Adik,bangun."

Perempuan itu menggoncang-goncangkan badan Wooji dengan harapan agar Wooji sedar dari pengsannya.

______________________________________

Sesampainya Wooseok,hujan tepat-tepat berhenti.

"Ish,time ni baru nak berhenti.Kalau berhenti tadi kan senang,tak payah aku bawak payung ni."

Wooseok mengeluh seketika.

"Well..Well..Well.Senang hati nampak?"
Sihun sengaja muncul untuk menyakiti hati Wooseok.

Wooseok tidak mengendahkannya dan dia terus berjalan melimpasi Sihun.

Sihun menahan Wooseok menggunakan tangannya.

"Eii,stop!Nak pergi mane?Penghuni luar takleh masuk sesuka hati."

"Kau nak cari nahas ke?"

"Aku cakap benda betul."

Wooseok menarik kolar Sihun.Dia menggenggam tangannya dan bersedia untuk menumbuk tepat ke muka Sihun.

Sihun sekali lagi menahan tangan Wooseok.
Wooseok terhenti.Bukan kerana dia tidak kuat tetapi dia tiba-tiba tersedar dari kemarahannya.

"Sabar,sabar."
katanya dalam hati.

Sihun menghempas tangan Wooseok ke bawah.

"Lemah!"
tengking Sihun.

Wooseok berlalu pergi.
Tiba-tiba Sihun menjerit ke arah Wooseok.

"Kau cari Wooji ke!?"
jerit Sihun.

Wooseok berhenti di hadapan pintu.Langkahnya terbantut seusai mendengar nama Wooji disebut.

Dia perlahan-lahan menolehkan kepalanya ke belakang dan riak mukanya dipenuhi beribu tanda soalan.

"kalau kau cari Wooji,Wooji takde."
kata Sihun.😏

"Tipu!!"

Wooseok tidak percaya akan kata-kata Sihun.

Wooseok berlari memasuki rumah anak yatim sehingga lupa membuka kasut.
Fikirannya hanya ke arah Wooji.

Penghuni-penghuni yang berada di dalam terkejut dengan kehadiran Wooseok yang datang secara menyerbu.

Sihun yang berada di luar hanya memerhatikan segala tindak tanduk Wooseok sambil menyilangkan tangannya di dada.Dia tersenyum tanda puas.

"Selama ni,aku selalu menang."
kata Sihun dalam hati.

______________________________________


Setiap penjuru,pasti Wooseok akan pergi ke situ.Selalunya,Wooji selalu duduk di penjuru jikalau dia merajuk dengan Wooseok.Sebab itulah Wooseok memeriksa di setiap penjuru rumah.Baginya,harapan untuk menjumpai Wooji adalah tinggi tapi malang sekali batang hidungnya pun langsung tidak nampak.

Penghuni lain pelik dengan tingkah laku Woosek yang bagaikan cacing kerawit.Sudah dua tiga kali dia kehulur kehilir di tempat sama.

Seorang daripadanya kesian melihat Wooseok sebegitu.Dia tahu yang Wooseok sedang mencari Wooji.

"Wooseok oppa?"
Dia memanggil.

Wooseok terhenti.

"ape?"

"Sebenarnya Wooji tadi keluar tapi tak balik dari tadi.Kami risau jugak sebab tadi hujan.Takut ade jadi pape dekat Wooji.Saye bagitahu ni supaya Wooseok oppa cari Wooji sebelum Puan Ahn tahu.Kalau tak mesti puan Ahn salahkan kitorang."

"Kenapa awak tak halang Wooji tadi?Kenape!"
Wooseok tiba-tiba sajer menengking budak di hadapannya.

Selepas menengking budak yang tak bersalah itu,Wooseok terus keluar menjerit-jerit memanggil Wooji.

"Wooji!Wooji!Appa dah balik.Wooji!Wooji kat mane?"

______________________________________

"Appa!appa!."
Wooji yang separuh sedar meronta-ronta memanggil Wooseok.Dia masih bergelut untuk bangun dari pengsannya.

Perempuan yang menyelamatkannya tadi terkejut melihat Wooji yang hampir sedar.

"Eomma!tengok ni!budak ni dah nak sedar!"
Jeritnya.

"Ye,sekejap.Eomma datang."




Calling Me Appa or Oppa?[Kim Wooseok]Where stories live. Discover now