1

562 49 17
                                                  

Saye takde ayah macam ni!
Miskin!
Kedekut!
Wooji menghempas pintu dan berlalu pergi tanpa hala tuju.

FLASHBACK

15 tahun yang lepas

"Wooseok,cepatlah balik!"
Wooseok tercari-cari arah suara yang memanggil namanya.
"Siapa panggil aku?"
Dia tidak mengendahkannya dan kembali bermain bola.

"Wooseok kenapa tak balik lagi?!"
Akhirnya,barulah dia sedar yang memanggil namanya tadi adalah rakan karibnya,Sihun.

"Ye,Sekejap."
Wooseok berlari anak dari taman permainan ke rumah anak yatim.
Almaklumlah taman permainan itu baru dibina dan siap berberapa hari yang lalu,
Wooseok,sebagai penghuni rumah anak yatim haruslah menjadi orang pertama dan menjadi 'boss' disitu.

Orang yang jarang keluar rumah,mestilah 'jakun' lagi-lagi macam Wooseok tu.

Tiba-tiba
dia tersepak satu kotak yang agak besar dan jatuh tersungkur.
Aduh!
Sakitnya~
"Siapa pulaklah letak kotak ni tengah-tengah jalan?"
Wooseok bangun lantas berjalan terhincut-hincut.
Kakinya sedikit sakit akibat tersepak kotak itu.

uweek~
uweek~
Bunyi tangisan bayi kedengaran.

"Ish,apa pulak?"
Dia mencari arah tangisan itu.

"Lahh~kotak ni ke?"
Wooseok membuka kotak itu dan alangkah terkejutnya Wooseok kerana mendapati bahawa di dalam kotak itu mengandungi seorang bayi kira-kira baru lahir dan dibaluti kain.
Ditinggalkan kertas dan rantai leher bersama bayi comel itu.

TOLONG JAGA BAYI INI
"Kau fikir ini anak kucing ke?!"
monolog Wooseok.
Takkanlah budak umur 13 tahun sepertinya yang nak jaga pulak bayi tu?

Atas sebab belas kasihan,dia memilih untuk membawa balik bayi itu pulang bersamanya.

Nasib baik Wooseok tinggal di Rumah Anak Yatim.Kalau tak,memang dia tinggallah bayi tu sorang-sorang.

"Mane awak jumpa bayi ni?"
Riak muka Puan Ahn yang tidak dapat dianalisis sehinggakan komputer pun tak boleh baca.
Wooseok tak tahu sama ada puan Ahn suka,terkejut,marah ataupun sedih.

Seolah olah robot "Cha Junho" yang tiada emosi.
"Saya jumpa dekat Taman permainan tadi."
Terketar-ketar Wooseok menjawab pertanyaan puan Ahn.
Bagaikan yang tanya soalan tadi adalah malaikat maut dan bukannya manusia biasa.

"Bukan anak awak kan?"
sambung puan Ahn.
Terkejut beruk Wooseok kerana puan Ahn bertanyakan 'Unexpected Question'.

"ssss..aya bababarru 13 tatatahunn."
Jawab Wooseok.

"Saya saje jer tanya."
"Saya sebagai Ketua di sini mestilah kena tahu."
"Jadi,awak nak saya buat ape?"
Tanya puan Ahn lagi.

"Puan~boleh tak kalau bayi ni masuk rumah anak yatim ni?"

"Boleh!tapi siapa nak jage?"

Tercengang Wooseok.
Bukan ke ni rumah anak yatim.
Semua anak yatim yang kehilangan ibu bapa termasuklah dia sendiri ditempatkan disini dan itu adalah tanggungjawab  'cikgu-cikgu' disitu untuk menjaga semua penghuni anak yatim.

Calling Me Appa or Oppa?[Kim Wooseok]Where stories live. Discover now